Hallo allemaal,
Ik zit al langer met het idee om een volgtopic over Nanne te openen.
1. Omdat ik super trots op hem ben en hem graag met jullie wil delen.
2. Omdat tot nu toe niks bij ons vanzelfsprekend gaat en ik merk dat ik de behoefte heb om dingen te delen om het van mij af te schrijven en tips en ideeën uit te wisselen.
Vorig jaar heb ik na lang wikken en wegen besloten om mijn merrie Sierou te insemineren. Ik wilde al heel lang een veulen van haar als opvolger. En vorig jaar dus echt de stap gezet. Wat hengst betreft ben ik bij Tsjalle 454 uitgekomen. Ik vind het een mooie hengst en het belangrijkste voor mij was zijn karakter. Qua papier paste hij ook prima op Sierou en na een bloedei en 4 inseminatie rondes verder was Sierou drachtig.

Sierou:

Tsjalle 454:

Sierou was 12 mei 2020 uitgerekend en 1 mei 2020 om 7.00 uur is Nanne geboren. Een hengst die volgens die dierenarts eigenlijk nog wel minimaal 2 weken langer in de buik had mogen blijven zitten.

Hij stelde dan ook niet zoveel voor en had 3 uren nodig om op zijn benen te kunnen staan. Zelfstandig drinken lukte hem niet dus hij heeft de hele dag en nacht sondevoeding gekregen. Sierou had gelukkig genoeg melk dus we konden haar melken en dan bracht de dierenarts dat met een sonde in.
Je zag dat hij door de sondevoeding steeds sterker werd en de volgende dag lukte het hem met wat hulp om zelf bij Sierou te drinken. Later op de dag kon hij het helemaal zelf en daarna heeft hij geen hulp meer nodig gehad.
De achterstand die hij had heeft hij goed ingehaald en is mooi bijgegroeid. Zijn karakter is vreselijk lief. Altijd knuffels geven, hij kan vast staan, voetjes geven, zijn staart borstel ik al etc. Hij is gewoon zo fijn.

Nanne is nu 2.5 maand en 2,5 week geleden hoorde ik hem zwaar ademen en wat hoesten. Ik vertrouwde het niet en heb de dierenarts gebeld. Er is een bloedonderzoek gedaan en een swap afgenomen. Daar kwam uit dat Nanne rhodococcus heeft.
Rhodoccus equi is een bacterie die wereldwijd in de bodem voorkomt. De bacterie wordt ook aangetroffen in zout en zoet water. De bacterie is in staat heftige infecties te veroorzaken bij veulens. De ziekte wordt gekenmerkt door een ernstige longontsteking met vorming van abcessen, soms een darmontsteking en een hoge sterfte onder veulens van één tot vier maanden oud. Hoewel R. equi ook in andere zoogdieren, zoals varkens, katten en honden, wordt aangetroffen zijn dergelijke infecties ongewoon. Het inhaleren van besmette stofdeeltjes vormt naast opname van grond en mest bij het grazen, de voornaamste bron van besmetting
Bron: https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... occus-equi
Hij zit nu aan de medicatie en na 6 weken moeten we weer een bloedonderzoek doen om te kijken of er nog bacteriën in zijn bloed zitten en of we kunnen stoppen met de behandeling of dat we door moeten gaan. Op dit moment lijkt de medicatie wel aan te slaan dus ik heb er wel vertrouwen in.
Door alle behandelingen van de dierenarts is hij schuw geworden en wilt hij niet meer bij je komen.
Op dit moment probeer ik veel te komen, niet alleen om medicatie te geven maar ook om hem te aaien, te poetsen en te knuffelen zodat hij ook leuke dingen met ons associeert. Ik ben ervan overtuigd, ook gezien hoe zijn karakter voor alle behandeling was, we Nanne zijn vertrouwen wel weer kunnen winnen en we gauw weer kunnen knuffelen als alles weer voorbij is.
Een heel verhaal waar ik graag updates over wil blijven plaatsen in dit topic en ik zou het leuk vinden als jullie mee willen volgen met de sterke dappere Nanne en zijn ‘gevecht’ naar het volwassen worden.