Waarom een hengst??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:09

Mijn jonge hengst loopt buiten.
Als jaarling liep hij al tussen de drachtige merries en ging hij alleen na het veulenen apart, 10 meter van de merries vandaan.
Maar wel 24/7 buiten in de zomer.
Nu loopt hij ook gewoon 24/7 buiten met zijn merries en wordt hij over 4 weken voor het eerst vader (merries aan de hand laten dekken, geen ongelukje Knipoog ).
Waarschijnlijk blijft hij dit jaar ook voor het eerst in de groep met merries en veulens.
Hij is heel braaf en gedraagt zich super bij de merries.
Voor ons is dit een ideale manier om de hengst lekker buiten te laten in een groep.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:42

Die moet in de groep! Maar daar denk je toch over na vóór je een hengst koopt lijkt me Verward Tja of de ballen eraf, of nog simpeler: koop géén hengst maar een ruin bijvoorbeeld.
Gelukkig hebben wij de mogelijkheid om ze bij de buren in de opfok te gooien, merrieland en hengstenland. Lekker in de groep! In de winter kunnen ze in groepsboxen staan hier op stal.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:00

Ten eerste kom ik het (de situaties in de 1e post) in mijn nabije omgeving niet tegen, ik kom niet meer op zo heel veel stallen en de stallen waar ik wel kom zijn in handen van profs waar goede adviezen worden gegeven die ook worden opgevolgt.

Zoals Marije haar hengst kan houden is natuurlijk ideaal, ik denk alleen dat het er wel mee te maken heeft dat dit dieren zijn die heel dicht bij de natuur staan. Of het ook met een bloedkikker van 1.70 zou lukken vraag ik me af...
Daarom kies ik voor castreren, er is toch niets leukers voor paarden als paarden maatjes? En dan niet alleen om te snuffen, en ook niet om te kijken. Maar om samen te rennen, te kroelen, te pesten en gewoon hoofd aan hoofd samen te grazen.
Toen mijn jonge paard nog hengst was trok hij ook niet overdreven naar andere paarden, maar hij is echt veel leuker nu hij wel bij ze mag staan.
(Zie de link in mijn onderschrift, de knul in het paarse pakkie is sinds een paar maanden hengst-af)
Hij heeft trouwens wel als jong paard in de opfok gestaan, net als dat mijn enter hengst op dit moment ook staat.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:14

Gelukkig ken ik die gevallen niet. Een hengst is ook een paard. Dus die hoord ook lekker buiten, het liefst in een groep.

Dennis heb ik niet groen gekocht, ik ben wel begonnen met hem te verzorgen toen hij nog helemaal niets kon. Ik kan hem gelukkig houden zo als ik wil. Hij staat thuis(de stallen zijn net een maandje klaar, het grote weiland nog niet), helaas op het moment nog alleen. Hij staat iedere dag lekker buiten. Van de zomer komen hier meer paarden en gaat hij gewoon met de groep mee naar buiten. Uiteraard niet met alle merries, maar wel met de merries die gedekt mogen worden en eventuele ruinen. Misschien als hier meer hengsten komen te staan gooi ik alle hengsten wel bij elkaar als dat goed gaat.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:34

Zeer jonge hengsten vind ik ook zielig als die constant op stal staan en niet kunnen genieten van hun jeugd wat zekr met jonge paarden moet die moeten naar buiten en contact hebben met andere paarden.

Zelf heb ik ook een hengst van 7 jaar die staat heerlijk in een buitenstal met veel andere paarden om zich heen en die hij kan zien. Ik heb hem express niet in een donker binnenstalletje geplaatst. Hij staat gwoon lekkr los in de paddock en wordt gereden alles kan met hem no problemo en in de zomer staat hij ook lekkr in de wei met inderdaad ook andere paarden om hem heen. De meeste hengsten worden juist gek als ze zo geissoleerd worden en inderdaad dan worden ze para als ze eindelijk eens een ander paard tegen komen of er eindelijk eens uit mogen. Dit vind ik dan ook niet kunnen wees reeel en geef dat paard dan de mogelijkheid om naar buiten te kunnen als je er toch niks mee durft te doen en haal dan ze zaakie eraf zodat hij kan genieten.

gr

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:56

Makhali schreef:
Dit vind ik dan ook niet kunnen wees reeel en geef dat paard dan de mogelijkheid om naar buiten te kunnen als je er toch niks mee durft te doen en haal dan ze zaakie eraf zodat hij kan genieten.


Idd, ik snap ook niet waarom ze een hengst hebben, zo heb je toch ook geen lol van je paard?? Maar goed, misschien zouden deze mensen het ook wel zo doen bij een merrie..
Klinkt hier gelukkig allemaal een stuk beter!! OK dan!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:02

mijn hengsten zijn zelfs tegen elkaar erg vriendelijk. Er zijn natuurlijk uitzinderingen, die heb je altijd. Maar een paar dagen terug heb ik 2 hengsten en een ruin in de bak gezet zodat ze eens lekker konden spelen. Dat is goed voor ze. Ze hebben een uur lang met elkaar gehold en gespeeld, toen moest ik uitmesten en heb er voor de veiligheid 1 hengst uitgehaald. De andere heeft tot 's avonds laat met de ruin in de bak gestaan. De veulens, merries of hengsten maakt niet uit, staan hier ook bij de volwassen hengsten in. Zo hebben ze vriendjes om hun heen, en krijgen de veulens een degelijke opvoeding. Tja het kan niet bij elke hengst, maar om er dan vanuit te gaan dat alle hengsten monsters zijn, daar heb ik zo'n hekel aan! Dat gebeurd dus bij maneges. De hengsten die ik ken hebben een goud eerlijk karakter, en hebben nog nooit geschopt oid.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:15

Mijn anderhalfjarige hengst gaat gewoon iedere dag naar buiten en speelt dan met of een driejarige ruin of een 2,5 jarige ruin. Zodra het weer wat droger wordt gaat hij gewoon met vier ruinen de wei in, een van 10 die tot z'n 7de hengst is geweest, twee driejarige ruinen en die 2,5 jarige ruin.
Ik wandel met hem, poets hem en gooi hem los in de longeerbak. Hij begint wel wat meer aandacht te krijgen voor merries nu, maar gedraagt zich (nog steeds) heel netjes. In de stal hebben ze gewoon tralies en hij staat naast twee ruinen en aan de overkant staan drie merries waarvan hij er twee kan zien.
De tralies voor de deur kunnen naar beneden en staan eigenlijk altijd in die stand en hij is in zijn stal altijd heel rustig.

Ik denk dat die 2 hengsten bij jou op stal gewoon zo wild zijn als de deuren openzijn omdat ze dan opeens andere paarden zien en dat niet gewend zijn. Als je ze iedere dag open laat, steeds als er iemand op stal is zodat die persoon in de gaten kan houden of ze er niet uitspringen, en het dat steeds langere perioden, dan denk ik dat ze na een paar dagen gewoon rustig staan. Hengsten zijn ook paarden en hebben het dus ook nodig om andere paarden te zien, ruiken en voelen.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:18

Bij ons op stal staan altijd wel een paar hengsten - oh ja, ik heb er zelf ook 1, van 6 jaar oud Lachen. Het zijn altijd dravers of Arabische volbloeden, en ze mogen gewoon naar buiten, staan nooit een hele dag op stal.

Ik zie wel dat er tegenwoordig heel veel hengsten gehouden worden omdat dat "stoer" is, onbegrijpelijk - maar die worden op den duur meestal toch gecastreerd of verkocht, omdat men er tóch niet mee om kan gaan.

Zoals op de stal van de topicstartster, dat zie je al bijna weer verkeerd gaan, terechte vraag van haar in dit geval dan ook ...

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:39

het beestje stond vandaag lekker te springen en te stijgeren in zn stal Scheve mond zn baasje kwam rond half 5, hoop voor hem dat hij nu zijn stal uit is geweest maar dat zal wel niet, vraag me af hoe zij uit wil mesten want dat heeft ze gister niet gedaan. de staleigenaresse heeft ook 2 jonge hengsten dus eigenlijk zou hij wel met hun 2 het land op kunnen s middags.

Adrizotje

Berichten: 27
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Hulshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:03

Bij ons op de manege staat één oudere hengst (ergensin de 20). Hij is vroeger dekhengst geweest, maar nu wordt er niets meer met gedaan. Hij gaat elke dag los in de piste, maar dat is het dan ook. Hij zou nie op de wei kunne, want hij wordt al gek als je er passeert.

Bij ons op stal (werk) staan vele hengsten. Zij gaan tot hun 2,5- 3- 4 jaar (hangt ervan af of ze naar de keuring moeten) op de wei met andere hengsten. Als ze ingereden worden gaan ze op stal maar ze kunnen wel met elkaaar snuffelen en prullen enzo. Er zijn zo van die raampjes in de muren. Verder gaan ze ook dagelijks op een paddock of weide, maar niet met andere paarden, en in de molen. Het is toch wel belangrijk dat die jonge beestjes voldoende beweging krijgen zodat ze tot gezonde en gelukkige paarden kunnen uitgroeien. Maar de hengsten worden bij ons op stal niet anders gehouden dan de ruinen of merries.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:25

gaat dit toevallig ook over dani.want dan moet je maar eens met haar gaan praten want haar hengstje is niet zo makkelijk.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:42

Geen idee wie dani is.. Wat voor paardje is t? Lijkt me dat t haar niet is want ze heeft dat paardje net 4 dagen, neem aan dat je geen paard koopt waar je niet mee om kunt gaan..

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:17

Mijn hengst staat ook heerlijk in de groep. Een paar kan die niet bij en dat zijn 2 hafruinen en mijn shet. De shet duikt altijd snel onder het draad en is hem dan net te snel af. haha.
De 2 hafruinen houd ik nu maar apart. Van het voorjaar gaan ze het land in en gaan ze allemaal weer bij elkaar dan hebben ze meer de ruimte en wat te doen met al dat gras. Bij mij is alles nu op en hebben ze alleen maar zand om op te staan dan gaan ze zich gauw vervelen en eigenlijk dan pas na een uur ofzo gaat ie die ruinen jagen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:29

Ik heb ook een hengst maar die staat 24/7 buiten en wordt imo prima verzorgd. (nog weinig mee gedaan omdat hij nog jong is)

Maar ik vind uberhaupt een paard dat bijna de gehele dag binnen staat sneu Hengst, merrie of ruin, 1 pot nat!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 17:44

Nou er komt iets verandering in, hij heeft gister en vandaag een kwartiertje in de paddock mogen rennen..
Verder mest ze uit als ie vast in zn stal staat en poetst ze m op stal..
Tis zo'n lief beesje en hij wordt behandeld alsof t een groot monster is!

Nimber

Berichten: 26553
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:46

Ik kom van een stal waar dekhengsten stonden.
daar gingen ze ook halve of hele dagen naar buiten.
1 hengst stond alleen de zomer daar en die liep ook nooit buiten.
hij mocht alleen in de bak met hogeomheining maar omdat er 's middags gereden werd kon hij alleen 's morgens naar buiten.
"s middags ging ik dan wel eens met hem aan de hand grazen.
1 hengst liep altijd alleen die ging vechten met de ruinen.
een andere hengst liep altijd in een groepje ruinen en dat ging prima.

Nu ik de paarden thuis heb ( 1 ruin 3 merrie's en 2 hengsten) heb ik dat met mijn paarden ook geprobeerd 1 hengst bij de ruin in.
de hengst heeft echter een tijd alleen gestaan en dat werd dus donderjagen met de ruin.
het is de hele dag goed gegaan maar op het einde zaten ze beiden onder de bijtplekken en schrammen.Omdat hij als goedgekeurde dekhengst wel een beetje toonbaar moet blijven staat hij weer alleen naast hem staan de 2 welsh henmgstjes van de buurman.
en in het andere weiland naast hem staat mijn shetlander hengst die met 2 geiten loopt.

Orbaldo ruin ik niet omdat hij goedgekeurd is.
de shetlander heb ik pas 3 maanden en is al 8 jaar hengst geweest dus ik ga 'm nu niet meer ruinen.
bovendien kan hij niet bij de rest lopen omdat ik dan alle omheiningen aan moet passen en dat word me te duur

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:55

Ik heb mijn paard ook als hengst gekocht, ik wilde hem gewoon hengst laten,daar hij heel braaf was en hengsten toch een mooie uitstraling hebben, hij kwam iedere dag een aantal uren buiten, tot iemand hem langs de merries in de wei gezet heeft, tja, dit gaat natuurlijk fout en heeft hij tussen 6 merries gelopen en gedekt. Helemaal gek werd hij, ik heb het nog even aangezien en was bang dat hij deze 'gekte' vol zou houden en als resultaat niet meer de wei in zou kunnen, en ook te lastig onder de man, dit vind ik niet eerlijk to het paard dus heb ik hem laten castreren. Nu een half jaar later, kan hij nog steeds niet met andere paarden in de wei, ook niet met ruinen, hij blijft aan het vechten, dus gaat hij alleen naar buiten, als de anderen weer binnen zijn, we hopen dat hij van de zomer wel samen met andere paarden kan.

dus, als iemand een hengst koopt, kan het ook gewoon voor het uiterlijk zijn, hier is helemaal niks mis mee, en de hengten op een stoeterij komen 99,99% nooit in de wei (vanaf 2.5 jaar) Tja, ikzelf vind dus ook dat een paard wel dagelijks weidegang nodig heeft vandaar dat telefoontje naar de dierenarts.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:04

dani heb haar paardje net gekocht en hij was lief sta je op stal de akker zonee sorry

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:10

huh, wat is dit voor een taal?

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:15

Heb ik nog een (apart?) verhaal:
Mijn 22-jarige (verzorg)merrie staat al jaren met haar inmiddeld 4-jarige zoon in de wei. Dit gaat hartstikke goed, maar ik denk zelf dat dit komt doordat het:
a. zijn moeder is
b. hij altijd alleen bij haar is geweest, en niet bij andere pony's
Misschien moet ik m maar eens voorlichting gaan geven :-P

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:17

Maar ik ben echt een hengstengek, kweetniet hoe het komt, maar ik vind het prachtig. Merries zijn zo snel sjaggi (niet allemaal natuurlijk) en ik heb leren rijden op een hengst... Maar die uitstraling, vaak van zichzelf al een mooie hals erop, lekker fel. Dat vind ik nou mooi Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 21:39

Ik zie nu iig in dat t ook goed kan gaan met hengsten houden! Ik heb toevallig de ervaring dat ze bij mij op stal behandeld worden alsof ze te druk zijn.. maar goed elk paard dat weinig zn stal uit komt wordt druk, ligt er nou niet echt aan of t een hengst is of niet..