De superkorte versie:
ik heb online een Welsh pony (type C) gekocht. Pony staat in de UK. Ik heb hem dus nog niet ontmoet, niet in het echt gezien. Binnenkort wordt ie keurig 'aan huis' (=wei) bezorgd door John Parker International.
De iets langere versie

Na een kleine 4jr dagelijks genieten, ontspannen en lol-met-je-knollen met m’n twee Welsh Mountain dames Jula&Jet (èn sinds 6mei van dit jaar: met Jula’s veulen Binky) kwam ik enige tijd geleden op een punt waarbij ik dacht; Wat wil ik nou eigenlijk.
Aanleiding daartoe was een combinatie van allerlei factoren, zowel op persoonlijk als op werkvlak. De coronacrisis heeft daar zeker een aandeel in gehad. Als verpleegkundige is de hele situatie me niet in de koude kleren gaan zitten.
Waar ik zeker van ben, is dat ik onze Binky wil aanhouden. Mijn eerste (en enige) zelfgefokte veulen, mijn kleine grapjas met zijn knappe snuitje, ondeugende oogopslag en enorme attitude

Binky heeft mij de afgelopen maanden absoluut geholpen om het hoofd enigszins boven water te houden.
Wat ik nog meer wil, is lekker rijden op een eigen pony. Gewoon samen eropuit. En dat kan met mijn dames van 1.15m niet. Misschien als ik 93jr en 15cm gekrompen ben, maar - hoe spijkerhard en kerngezond ze ook zijn - dat gaan de pony's niet meer meemaken.
Ik rij al vele jaren wekelijks met heel veel enthousiasme en plezier in de dressuurles op de manege en ik blijf dat ook zeker doen. Ik heb daar ook een vast paard met wie ik een goede klik heb. Maar op de rug van je eigen pony kilometers maken, dat is toch wat anders.
Een rijpony dus. Een Welsh Cob/C-type, ja dat zou het mooiste zijn, maar ik rekende er niet op dat dat zou lukken. Het aanbod is ofwel nog erg jong en onbeleerd (net afgespeend t/m 2-3jr) ofwel ver boven mijn budget.
Ik keek dus op m'n gemakje rond naar wat er zoal in ons straatje zou passen ongeacht het ras, en kreeg bovendien een paar intessante reacties op mijn 'gezocht'-advertentie hier op Bokt.
We zijn laatst zelfs al eens naar een pony gaan kijken.
En toen ontving ik het volgende screenshot over 'Ronnie De Pony' (

(beetje bijgesneden ivm privacy, post is wel openbaar te vinden)
Gevolgd door een paar video's.
Wat ik zag was een leuke brave pony die goed in zijn vel zat en lekker kon bewegen.
Dingetje was wel: Ronnie staat in Kent, UK... Mja. Iets zei me om er toch maar een berichtje aan te wagen. Uitgelegd wat wij zoeken, wat wij kunnen bieden, en gevraagd of ze überhaupt wilden overwegen om de pony over de grens te verkopen...?? Je kan maar meteen duidelijkheid hebben toch.
De volgende ochtend ontving ik een appje van de eigenaresse. Ronnie zou zeker een match zijn voor ons en naar NL verkopen was geen probleem; 'it sounds like you would be a lovely home for Ronnie so yes we would be happy for him to come over to you'
De hele dag op en neer ge'appt, foto's en video's werden uitgewisseld, vragen werden gesteld. Uiteindelijk afgesproken om ook nog maar even te bellen.
En ja, het klonk allemaal nog steeds heel erg goed. De eigenaresse wilde wel voor me uitzoeken hoe het zat met het transport. De offerte werd naar me gemaild en die kosten waren als verwacht.
En toen... heb ik de knoop maar gewoon doorgehakt en gezegd dat ik hem wilde kopen

(ik heb zelfs nog tweehonderd pond afgedongen op de vraagprijs, vond ik best wel stoer van mezelf

En nu komt Ronnie de pony (stamboeknaam G lanteifi C ynnan) al heel snel naar ons toe... Misschien deze week al!
Ronnie is een 4jarige ruin van 1,37 hoog. De huidige eigenaars hebben hem eerder dit jaar gekocht met als doel op te leiden en door te verkopen. En zo komt ie nu dus bij ons terecht. Met mij gaat ie lekker buitenritten maken

Ik vind het rete spannend en heb wel meer dan eens wakker gelegen met bonzend hart; Om Em Gee heb ik dit echt gedaan??!

Maar het voelt goed! Misschien omdat Ron Swanson van Parks&Rec mijn spirit animal is

Ik heb ontzettend veel zin om onze nieuwe aanwinst te ontmoeten.
Hij gaat met John Parker International op transport. Hopelijk hoor ik morgen meer details. En kan ik snel meer foto's laten zien

Volgen jullie mee?