[VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

[VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 21:55

Ik ben al een tijd bezig met het proberen te importeren van mijn warmbloed merrie en dacht dat het wellicht interessant zou zijn voor mensen om te zien hoe dit hier gaat.

In het kort ons verhaal;

Eind vorig jaar besloot ik op zoek te gaan naar een dressuur paard voor mezelf. Omdat Namibie vooral springgefokte paarden heeft, kon ik hier niet echt vinden wat ik zocht.

Ik besloot dat we in Zuid Afrika moesten kijken en we zijn in november bij 2 stallen langsgeweest om in totaal 8 paarden te bekijken.
Na veel nadenken is het een merrie geworden van een KWPN mama (van Flemmingh) en een Zuid Afrikaanse vader met Duits springbloed.

Afbeelding

Toen begon het avontuur pas, als ik dit allemaal had geweten was ik er wellicht nooit aan begonnen...

Op 1 december was ze officieel van mij. Helaas was ze niet ingeent tegen African Horse Sickness en mocht dat ook niet gebeuren in de omgeving waar ze stond. (als iemand hier meer over wil weten, leg ik het graag uit, maar is een lang verhaal). AHS is een van de voorwaarden voor exporteren/importeren, dus daar moest een oplossing voor gevonden worden.
Ze moest verhuizen naar een deel van ZA waar dat inenten wel mocht. Dat duurde bij elkaar een maand, voor we de juiste locatie hadden gevonden en de fokker tijd had om haar weg te brengen was het begin januari.

De dierenarts moest komen, voor AHS, Influenza, het invullen van de ID pagina van het paspoort, een CEM test, Dourine test en een drachtigheidsscan, om te bewijzen dat ze niet drachtig is.

Nadat alle tests gedaan waren, was het wachten op het papierwerk zodat we Love of Life konden ophalen. Er gaat normaal wel een transport tussen ZA en Namibie, maar die gaat vanaf Johannesburg, 1350 km van waar mijn merrie staat. We besloten dus dat we zelf zouden rijden, dan hoefde ze niet eerst 1350 km naar Johannesburg en dan nog eens 1600km naar Windhoek, maar rechtstreeks van waar ze staat naar Windhoek, wat zo'n 1800km zou zijn.

Net in de week dat we haar zouden gaan halen, kwam Corona om de hoek en werden de grenzen van Zuid Afrika gesloten. Dit was de laatste week van maart.

Nu is het inmiddels half juli, is de merrie al 7 maanden van mij, maar heb ik haar nog steeds niet thuis.
Ik ben de wanhoop nabij geweest, heb tranen tegen gevochten van frustratie, maar meer dan geduld hebben (en in de tussentijd hier nog maar 2 paarden kopen :') ) kan ik niet doen.

De grenzen hier zijn nog gesloten voor alle niet-essentiele goederen, en wij mogen het land helemaal niet uit, of we moeten 2 weken in quarantaine op de terugweg. Niet thuis helaas, maar in een accommodatie verzorgd door de overheid. (lees, veldbedjes, geen wifi, geen tv, geen telefoon bereik, ergens achteraf). Hetzelfde geldt voor vrachtwagen chauffeurs die van hier naar ZA gaan, 2 weken quarantaine.

Het leek dus behoorlijk uitzichtloos, tot ik vorige week nieuws kreeg van de import agente.

Er zijn paarden die naar Zuid Afrika vervoerd moeten worden, die normaal gesproken via Joburg zouden gaan. Botswana is op het moment helemaal gesloten en daarom zou deze truck nu via Upington gaan en dus Botswana omzeilen. Met diezelfde truck gaan er ook paarden terug naar Namibie, waaronder dus mijn merrie, als we haar naar Upington kunnen krijgen.

Op het moment wacht de agente op toestemming van het ministerie van landbouw, om de paarden de grens over te laten steken. Het plan is dat er paarden van hier naar Upington gaan. De truck chauffeur moet dan in de vrachtwagen blijven vanaf dat hij ZA binnen rijdt, de deur van de wagen wordt verzegeld. Iemand anders laadt daar de paarden uit en laadt de volgende dag mijn merrie en de andere paarden in, waarna de chauffeur weer terug rijdt naar Namibie.

Inmiddels zijn alle tests, CEM, Dourine en de scan op drachtigheid, verlopen en moeten die opnieuw gedaan worden. We zullen het maar niet gaan hebben over wat dit grapje me gekost heeft...

We wachten nu dus op het akkoord van de overheid, dan moeten alle tests opnieuw gedaan, moet de DA een algehele gezondheids controle uitvoeren. Die moet per koerier naar de state vet, die moet dat aftekenen, dan kan mn merrie door een paarden vervoerbedrijf naar Upington, daar overgeladen naar de vrachtwagen en dan het land in.

Veel gedoe dus, maar ik heb goede hoop dat het eindelijk gaat lukken.
Ik zal hier bijhouden hoe alles verloopt :)
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 13-07-20 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:58

Jeetje, wat een gedoe zeg! Ik heb vorige week een paard uit Engeland laten komen en dat vond ik al heel wat. :')

Ik hoop voor je dat alles nu gaat zoals het hoort, ik lees mee!

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:53

Dit is onderhand een treurig verhaal aan het worden. Wel fijn dat je inmiddels twee nieuwe paardjes bij huis hebt, dat verzacht het leed wat.
Ooit over gedacht om haar te verkopen? Het lijkt redelijk uitzichtloos zo. Maar nu maar duimen dat het lukt zoals je het net omschreven hebt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:13

Ik denk nog steeds dat ze een geweldig paard is en een merrie als zij kan ik hier niet krijgen.
We zijn nu al zover onderweg, ik zet het liever door. Mijn man blijft me helpen herinneren dat dingen die wat meer moeite kosten, vaak nog meer de moeite waard zijn.

Als ik dit van te voren had geweten, was ik er niet aan begonnen, maar nu geef ik niet op!

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:25

Ah, that’s the spirit!! Ik duim

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:41

Jeetje Iris wat een verhaal! En wat een ellende zeg! Waar staat je paard nu? Als ik moet helpen met iets moet je het maar laten weten!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 10:43

Ahw das heel lief van je! Ze staat helemaal in George, dus nog een eindje bij jou vandaan!
Zal het in gedachten houden :)

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:45

Iriscope schreef:
Ahw das heel lief van je! Ze staat helemaal in George, dus nog een eindje bij jou vandaan!
Zal het in gedachten houden :)


In GEORGE :wow: ! Nee, daar kan ik helaas niet mee helpen! Maar als ik belletjes moet plegen, iemand een beetje peper in z'n reet duwen, dan hoor ik het wel! Ik hou je topic in de gaten! Wanneer moet dit paard in Upington zijn?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 10:55

We hebben nog geen bericht over wanneer het transport gaat gebeuren. Ik denk dat er nog op toestemming van het ministerie gewacht wordt.

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:06

Iriscope schreef:
We hebben nog geen bericht over wanneer het transport gaat gebeuren. Ik denk dat er nog op toestemming van het ministerie gewacht wordt.


Man man man. Staat ze nu nog bij de oude eigenaren?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:12

Nee ze staat bij iemand anders op stal omdat ze waar ze stond geen AHS vaccinatie mocht krijgen.
Ze stond in Wellington (bij Stellenbosch) en er wordt daar niet geent, omdat ze AHS met een levend virus enten en er momenteel geen AHS is. Enten zou dus juist het virus kunnen verspreiden.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:17

Wat een volhouder ben jij zeg!!
Ik ga het volgen want ik vind dit soort ‘lastig internationaal transport’ heel interessant en leerzaam.
Succes en hopen dat het goedkomt!

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:21

Iriscope schreef:
Nee ze staat bij iemand anders op stal omdat ze waar ze stond geen AHS vaccinatie mocht krijgen.
Ze stond in Wellington (bij Stellenbosch) en er wordt daar niet geent, omdat ze AHS met een levend virus enten en er momenteel geen AHS is. Enten zou dus juist het virus kunnen verspreiden.


Ik begrijp het, wat een verhaal zeg!
Ik volg je verhaal ook en hoop dat ze snel jouw kant op kan komen!

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:22

Jeetje wat een verhaal Iris! Hoop dat ze snel bij je is!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 13:05

Thanks girl! Leuk om jou hier te zien :)

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:51

Pfoe wát een pech en gedoe zeg.
Wel fijn dat er hoop is dat ze toch kan komen. Het is je zo gegunt dat je haar snel aan huis hebt :)

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:57

Jeetje Iris wat een geduld hebben jullie! Al is ze wel een mooie merrie zo op de foto te zien. Hoop dat er nu wat schot in de zaak komt

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:55

Jeetje wat een gedoe :( en wat moet het een financiële strop zijn zo een half jaar verder...

Wordt je paard ondertussen wel getraind of heeft ze nu "vakantie"?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:59

Ze is 3,5 nu en nog niet beleerd. Ik heb geen idee van het kunnen van de mensen waar ze nu staat, dus ik laat haar liever vakantie vieren en dan beleer ik haar straks zelf.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 13:28

De vrachtwagen is geregeld, hij staat gepland in de 2e, of 1e week van September.
Ik heb de DA gemaild om de tests opnieuw te doen, als die er zijn dan moet ze nog 1 laatste gezondheidscheck, die ondertekend door de statevet.

Ze wordt opgehaald met trailer, van George naar Upington, daar gaat ze over in de vrachtwagen waar 14 paarden op zullen staan en dan komt ze naar HUIS.

Tranen van blijdschap hier, ik kan eindelijk echt aftellen.

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:35

Wat super fijn dat je paard dj's eigenlijk thuis komt!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:51

Super nieuws *\o/*

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:03

Super zeg! Wat zul jij de dagen aftellen!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:05

Oh, eindelijk zeg ! Supernieuws!

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:05

Wat een fijn nieuws Iris!