[Volg]paard kopen, en dan..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49221
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:39

Ik vind je vrij naïef. Je gaat er vanuit dat de verkoper de waarheid spreekt. Je gaat er vanuit dat ernstige blessures aan het licht komen bij een klinische keuring. Nou ik kan je zeggen, dat is niet zo.
Je gaat hiermee zeker een projectje kopen, dat is wel zeker. En als je pech hebt een projectje wat je heel veel geld gaat kosten. Of een gevaarlijk projectje.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:41

har166 schreef:
Ik lees vooral heel veel aannames die je doet, ik lees constant: ik denk dat....

Daar moet je voor oppassen.

Kijk vooral naar het paard zoals het nu is, je weet niet hoe het paard over een half jaar is dus het moet nu wel aan bepaalde wensen voldoen. Stel je hebt een koopcontract en je wilt het paard terug doen naar de verkoper, op basis waarvan wat zou je dat doen? Je koopt nu geen braaf doorgereden rijpaard wat netjes opgevoed is en dagelijks in handen komt. Je zou alleen dit paard terug kunnen doen als het niet gezond blijkt te zijn en dat kun je voorkomen met een goede keuring.


Dat klopt! Ik ben 1x wezen kijken. We waren in de buurt en hadden niet lang de tijd om daar te blijven. Paard stond in de bak en heeft een paar rondjes gedraafd en gegaloppeerd. Ik heb het paard niet eens aangeraakt maar zag er wel leuk uit. Ik heb een gesprek van nog geen 5 min gehad. Vanavond neem ik de tijd ervoor en heb alle vragen opgeschreven die ik wil stellen. :j

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:10

Suzanne F. schreef:
Ik vind je vrij naïef. Je gaat er vanuit dat de verkoper de waarheid spreekt. Je gaat er vanuit dat ernstige blessures aan het licht komen bij een klinische keuring. Nou ik kan je zeggen, dat is niet zo.
Je gaat hiermee zeker een projectje kopen, dat is wel zeker. En als je pech hebt een projectje wat je heel veel geld gaat kosten. Of een gevaarlijk projectje.


Dat klopt opzich wel hoor. Dat komt omdat ik ongeveer 15min daar ben geweest. Zeker weet ik dat niet elke verkoper even eerlijk is. En ik ga er ook niet van uit dat ernstige blessures aan het licht komen bij een keuring. Het gaat om echt een goedkoop paardje. Als er iets mis mee zou zijn zou ik er een goed huisje voor weten die haar een forever home kan aanbieden.

Zoals er gezegd wordt hier en aan de verkoper te merken zal ze na de koop het paardje niet meer zo snel terug nemen.
Maar ik houd van positief denken dus ik ga van het beste uit en ik heb alle risico's door mijn hoofd gehaald.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:28

Je kunt toch ook niet verwachten dat de verkoper het paard terugneemt als jij dat paard voor 1000 of 1500 euro overneemt? Dat is handel waar je niets meer van wil horen als verkoper zijnde. Neem maar van mij aan dat het verstandig is om hem helemaal klinisch en rontgen te laten keuren. Inclusief hals en rug. Ik heb al tientallen van dit soort projectjes gekocht en weer verkocht. Hoe vaak het wel niet gebeurd dat zo'n paard als jij wil kopen de keuring niet doorkomt en dan is duidelijk waarom het projectpaarden zijn. Daar moet je niet eens aan willen beginnen.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:07

Ik zou inderdaad ook röntgen keuren, weet je zeker dat je geen tijd en energie steekt in een paard dat fysiek iets niet kan, of straks slecht verkoopbaar is.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:28

Ik ben wel benieuwd hoe de tweede bezichtiging gaat! Ik heb zelf niks met projectjes/jonge paarden etc. Zou hem/haar inderdaad wel echt voorgereden willen zien. Wie weet hoe slecht hij loopt onder het zadel.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 19:58

Een update vanuit de auto. Gepoetst in de bak. Vroeg mijn vader om haar vast te houden tijdens het hoevenkrabben papa bakte er niks van :) Ging allemaal goed goed. Wat gelongeerd, Snapte ze niks van maar na een paar minuten ging dat goed. Wat gehangen en geklappert met de beugels. Was natuurlijk weer mijn laarzen vergeten dus opstappen vond ik te link maar denk dat het geen probleem was geweest. Ze was met alles heel braaf voor als er 2 jaar niks mee is gedaan. Tuurlijk een bokje geven mag tijdens het longeren. MAAR toen kwam het addertje onder het gras... Mevrouw had haar gekocht om op te rijden... 3 weken geleden. Dat had ze de vorige x niet verteld. Mijn vader zei dat ze met tranen in haar ogen stond toen ik bezig was met het paardje. "Jaloers" dat zij het niet kon. Het Paard liep door haar heen was alleen maar aan het draaien als ze haar vast had. Dus ik dacht in het begin jeetje daar gaat veel werk in zitten. Maar viel reuze mee.
Ik denk dat ik haar wel neem. Ze is wat mager en zit onder de schrammetjes. Ze zou echt heel leuk kunnen opknappen!

Ze komt uit ierland en afstamming is onbekend. Alles was in het Engels en Frans dus veel wijs kon ik er niet uit maar de dingen die ik zag klopte wel.
Haar tandjes gekeken zagen er ook goed uit als en zagen er ook uit als 6 jarige tanden.

Ze is geen levensgevaarlijk paard. Al zou ze een rijtechnisch probleem hebben zou dat bij haar "makkelijk"op te lossen zijn. Ze was al een stuk beter na de 45 min die ik met haar bezig ben geweest.

Ik denk dat we haar kopen, na röntgenfotos en klinische keuring. Verkoopster vond het geen probleem en vond het een slim idee. Ze had haar gekocht zonder keuring of bevestiging dat ze echt onder het zadel zou zijn. Ze had er trouwens wel iemand op gehad, die heeft er alleen op gezeten en toen wad ze braaf. Geloof ik ook wel.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:03

Ahh, een import paard. Qua gezondheid kunnen die alle kanten op, dus goed dat je haar uitgebreid wilt keuren.
Als ze net een maandje of zo in Nederland is zal ze nog wel enigsinds overbluft zijn, dit kan nog wijzigen naar mate ze langer bij je zal zijn.
Qua opleidingsniveau kan het alles van er heeft ooit iemand opgezeten tot er zijn buitenritten mee gemaakt zijn.

Indien gezond heb je er denk ik een leuk project aan!

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:05

Jeetje. Mijn vraagtekens worden alleen maar groter nu eigenlijk. Na 3 weken al opgeven?
Maar ik vind het ook wel heel interessant om je te blijven volgen met dit paard. Klinkt als een leuke, maar risicovolle uitdaging.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:16

cobiie schreef:
Ahh, een import paard. Qua gezondheid kunnen die alle kanten op, dus goed dat je haar uitgebreid wilt keuren.
Als ze net een maandje of zo in Nederland is zal ze nog wel enigsinds overbluft zijn, dit kan nog wijzigen naar mate ze langer bij je zal zijn.
Qua opleidingsniveau kan het alles van er heeft ooit iemand opgezeten tot er zijn buitenritten mee gemaakt zijn.


Indien gezond heb je er denk ik een leuk project aan!


Inderdaad, Als ze gezond is. Dit laat ik wel helemaal onderzoeken! Ze is al wel een tijdje hier. Mevrouw heeft haar gekocht van een 12 jarig meisje die er te weinig ervaring mee had. Die hebben een veulentje gefokt uit haar en daarna verkocht.

ikkedus schreef:
Jeetje. Mijn vraagtekens worden alleen maar groter nu eigenlijk. Na 3 weken al opgeven?
Maar ik vind het ook wel heel interessant om je te blijven volgen met dit paard. Klinkt als een leuke, maar risicovolle uitdaging.


Als je de verkoper ziet snap je het helemaal. Ze heeft haar gekocht als rijpaard, maar wist niet dat ze al 2 jaar niet gereden was. Ze wilde het paardje niet verpesten om er toch op te rijden terwijl ze zelf onzeker, bang en er geen ervaring mee heeft. Al bij het van de wei naar de bak brengen zag je dat het paardje haar leid.

Een stalgenoot kwam er nog even mee bemoeien en zei dat ze in de 3 weken dat ze daar was goed is opgeknapt.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:32

Oef import recent en al geprobeerd. Ts weet waar je aan begint dit zijn grote projecten met veel bagage

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:43

StalNollie schreef:
Oef import recent en al geprobeerd. Ts weet waar je aan begint dit zijn grote projecten met veel bagage


Is niet recent geïmporteerd. In haar paspoort stond begin 2019. Dat is dus bijna 2 jaar. Kan je meer uitleggen over import paarden. Ik heb daar nog nooit iets van gehoord. Ik weet dat er paarden van de UK naar hier komen maar nog nooit verhalen gehoord.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:22

Je mag je vragen daarover ook naar mij sturen, heb er een stuk of wat gereden bij een handelaar. Mijn eigen paard is ook geïmporteerd.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:37

Oh dat maakt het misschien nog wel meer project. Die is al vaker geprobeerd. Afblijven.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:01

Het zal misschien mijn leeftijd zijn, maar ik snap hier echt hélemaal niks van. Een paard kopen waar je nog nooit op gezeten hebt? Ik gok dat je dat niet eens met een fiets zou doen.
Je rijdt 150 km en stapt er niet op omdat je je laarzen vergeten bent? Het ware verhaal komt vanavond pas ter tafel, benieuwd wat ze nog meer niet verteld hebben.
Uit bepaalde uitspraken maak ik op dat je jezelf behoorlijk ervaren vindt, ik ben bang dat dit nogal tegenvalt. Zou er nog eens goed over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:31

Na drie weken is ze er al achter dat ze geen klik met het paard heeft?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-20 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 22:41

truus1957 schreef:
Het zal misschien mijn leeftijd zijn, maar ik snap hier echt hélemaal niks van. Een paard kopen waar je nog nooit op gezeten hebt? Ik gok dat je dat niet eens met een fiets zou doen.
Je rijdt 150 km en stapt er niet op omdat je je laarzen vergeten bent? Het ware verhaal komt vanavond pas ter tafel, benieuwd wat ze nog meer niet verteld hebben.
Uit bepaalde uitspraken maak ik op dat je jezelf behoorlijk ervaren vindt, ik ben bang dat dit nogal tegenvalt. Zou er nog eens goed over denken.


Hoe doe je zoiets dan met een veulen/ 1 / 2 jarige of nog een gewoon onbeleerd paard? Gaan mensen daar ook op zitten om te checken of hij wel braaf is en geen rijtechnische problemen heeft? Dacht het niet. Ik wist dit van te voren al en heb hier rekening mee gehouden. Ik had erop gekunt. Paard was braaf, maar ik ga niet op een paard zitten met lekkere brede gympen waarvan ik niet weet wat hij gaat doen. Dalijk was ik gevallen en hangt mijn voet vast in de beugel, breek ik mijn voet en dan ben ik langer van huis. Dat jij zoiets onverstandigs zou doen prima maar aan zo iets begin ik niet. Op het andere deel reageer ik maar niet :Y) Ik denk dat ik en mijn ouders goed weten waar ik mee bezig ben. Zulke reacties hoef ik niet te ontvangen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:56


Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 23:13

avantillo schreef:
truus1957 schreef:
Het zal misschien mijn leeftijd zijn, maar ik snap hier echt hélemaal niks van. Een paard kopen waar je nog nooit op gezeten hebt? Ik gok dat je dat niet eens met een fiets zou doen.
Je rijdt 150 km en stapt er niet op omdat je je laarzen vergeten bent? Het ware verhaal komt vanavond pas ter tafel, benieuwd wat ze nog meer niet verteld hebben.
Uit bepaalde uitspraken maak ik op dat je jezelf behoorlijk ervaren vindt, ik ben bang dat dit nogal tegenvalt. Zou er nog eens goed over denken.


Hoe doe je zoiets dan met een veulen/ 1 / 2 jarige of nog een gewoon onbeleerd paard? Gaan mensen daar ook op zitten om te checken of hij wel braaf is en geen rijtechnische problemen heeft? Dacht het niet. Ik wist dit van te voren al en heb hier rekening mee gehouden. Ik had erop gekunt. Paard was braaf, maar ik ga niet op een paard zitten met lekkere brede gympen waarvan ik niet weet wat hij gaat doen. Dalijk was ik gevallen en hangt mijn voet vast in de beugel, breek ik mijn voet en dan ben ik langer van huis. Dat jij zoiets onverstandigs zou doen prima maar aan zo iets begin ik niet. Op het andere deel reageer ik maar niet :Y) Ik denk dat ik en mijn ouders goed weten waar ik mee bezig ben. Zulke reacties hoef ik niet te ontvangen.


Topic globaal doorgelezen, maar met deze reactie ben ik het toch echt niet eens, een 1 of 2 jarige kan inprincipe niet verpest zijn onder het zadel.

Ik hoop van harte ts dat je gevoel goed zit en het allemaal wel wat meevalt, al houd ik mijn hart vast na het lezen van sommige dingen

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 00:12

Donja1996 schreef:
Hoe doe je zoiets dan met een veulen/ 1 / 2 jarige of nog een gewoon onbeleerd paard? Gaan mensen daar ook op zitten om te checken of hij wel braaf is en geen rijtechnische problemen heeft? Dacht het niet. Ik wist dit van te voren al en heb hier rekening mee gehouden. Ik had erop gekunt. Paard was braaf, maar ik ga niet op een paard zitten met lekkere brede gympen waarvan ik niet weet wat hij gaat doen. Dalijk was ik gevallen en hangt mijn voet vast in de beugel, breek ik mijn voet en dan ben ik langer van huis. Dat jij zoiets onverstandigs zou doen prima maar aan zo iets begin ik niet. Op het andere deel reageer ik maar niet :Y) Ik denk dat ik en mijn ouders goed weten waar ik mee bezig ben. Zulke reacties hoef ik niet te ontvangen.


Van een jong onbeleerd paard wordt ook niet beweerd dat deze gereden is en ook niet verkocht als rijpaard. Dat is heel wat anders dan een 6 jarige die een tijd stil heeft gestaan vanwege geen klik. Nogmaals, als je een paard goed gereden wegzet voor een langere tijd moet je er gewoon weer op kunnen stappen.

Na jouw tweede bezichtiging blijkt het eerste verhaal dus ook niet te kloppen. Geschiedenis van het paard is onbekend en de verkoper heeft het paard pas sinds kort. Als jij denkt dat dit het paard is moet je het natuurlijk kopen. Het is je eigen afweging of iets het je waard is of niet. Slim om inderdaad even te keuren zodat je in elk geval niet voor medische verrassingen staat. Vergeet ook daarover niet af te spreken wie de keuringskosten betaald.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:03

fijn om te horen dat het verhaal nu wat duidelijker is. Ik ben heel benieuwd naar het paardje, hoop voor je dat hij goedgekeurd wordt en je er in de toekomst een leuk paard aan krijgt.
Een paard moet het ook maar net treffen bij de juiste persoon terecht te komen he.
veel succes! (en doe voorzichtig!)

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:22

:') Ik koop 9 van de 10 dravers die ik koop ongezien, of na een check van 10 minuten.

Ik leef ook nog :+ .

Het zit hem er in ' hoe je mindset is '

Er zijn mensen: Die willen 4 keer proefrijden, van onder tot boven keuren, de oude eigenaar opzoeken, alles afdichten met een contract.

Dat zijn de mensen die zekerheid willen, die alle narigheid willen voorkomen.

Ik heb dat niet :o

Ik zie alles wel hoe het komt. Is hij niet gezond, of gevaarlijk, dan weet ik dat ik daar financieel en emotioneel mee kan dealen. Dus ik hoef die zekerheid niet, want ik kies er bewust voor een gok te nemen.

Dat mag toch? Er word net gedaan alsof je die keuze niet mag maken.

Ik vind het wat anders wanneer je het niet als keuze doet, maar door onwetendheid.

Als een vraagprijs heel er laag is, je kunt het financieel aan en emotioneel ben je in staat om te weten dat je misschien binnen zeer korte tijd afscheid moet nemen:

Dan heb je toch een leuk project :)

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:42

Mooi gesproken ruitje.

Het lijkt inderdaad of ts realistisch is en zelfs al een plekje heeft voor mocht het een grasmaaier worden.

Ik zou zeggen, volg je gevoel!

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:51

Donja1996 schreef:
Een update vanuit de auto. Gepoetst in de bak. Vroeg mijn vader om haar vast te houden tijdens het hoevenkrabben papa bakte er niks van :) Ging allemaal goed goed. Wat gelongeerd, Snapte ze niks van maar na een paar minuten ging dat goed. Wat gehangen en geklappert met de beugels. Was natuurlijk weer mijn laarzen vergeten dus opstappen vond ik te link maar denk dat het geen probleem was geweest. Ze was met alles heel braaf voor als er 2 jaar niks mee is gedaan. Tuurlijk een bokje geven mag tijdens het longeren. MAAR toen kwam het addertje onder het gras... Mevrouw had haar gekocht om op te rijden... 3 weken geleden. Dat had ze de vorige x niet verteld. Mijn vader zei dat ze met tranen in haar ogen stond toen ik bezig was met het paardje. "Jaloers" dat zij het niet kon. Het Paard liep door haar heen was alleen maar aan het draaien als ze haar vast had. Dus ik dacht in het begin jeetje daar gaat veel werk in zitten. Maar viel reuze mee.
Ik denk dat ik haar wel neem. Ze is wat mager en zit onder de schrammetjes. Ze zou echt heel leuk kunnen opknappen!

Ze komt uit ierland en afstamming is onbekend. Alles was in het Engels en Frans dus veel wijs kon ik er niet uit maar de dingen die ik zag klopte wel.
Haar tandjes gekeken zagen er ook goed uit als en zagen er ook uit als 6 jarige tanden.

Ze is geen levensgevaarlijk paard. Al zou ze een rijtechnisch probleem hebben zou dat bij haar "makkelijk"op te lossen zijn. Ze was al een stuk beter na de 45 min die ik met haar bezig ben geweest.

Ik denk dat we haar kopen, na röntgenfotos en klinische keuring. Verkoopster vond het geen probleem en vond het een slim idee. Ze had haar gekocht zonder keuring of bevestiging dat ze echt onder het zadel zou zijn. Ze had er trouwens wel iemand op gehad, die heeft er alleen op gezeten en toen wad ze braaf. Geloof ik ook wel.

Uit Ierland zeg je? Is het een Tinker? Zo'n import heb ik ook eens gekocht maar dat doe ik niet meer! Al is het best mogelijk dat er ook wel goede tussen zitten.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:07

Donja1996 schreef:
truus1957 schreef:
Het zal misschien mijn leeftijd zijn, maar ik snap hier echt hélemaal niks van. Een paard kopen waar je nog nooit op gezeten hebt? Ik gok dat je dat niet eens met een fiets zou doen.
Je rijdt 150 km en stapt er niet op omdat je je laarzen vergeten bent? Het ware verhaal komt vanavond pas ter tafel, benieuwd wat ze nog meer niet verteld hebben.
Uit bepaalde uitspraken maak ik op dat je jezelf behoorlijk ervaren vindt, ik ben bang dat dit nogal tegenvalt. Zou er nog eens goed over denken.


Hoe doe je zoiets dan met een veulen/ 1 / 2 jarige of nog een gewoon onbeleerd paard? Gaan mensen daar ook op zitten om te checken of hij wel braaf is en geen rijtechnische problemen heeft? Dacht het niet. Ik wist dit van te voren al en heb hier rekening mee gehouden. Ik had erop gekunt. Paard was braaf, maar ik ga niet op een paard zitten met lekkere brede gympen waarvan ik niet weet wat hij gaat doen. Dalijk was ik gevallen en hangt mijn voet vast in de beugel, breek ik mijn voet en dan ben ik langer van huis. Dat jij zoiets onverstandigs zou doen prima maar aan zo iets begin ik niet. Op het andere deel reageer ik maar niet :Y) Ik denk dat ik en mijn ouders goed weten waar ik mee bezig ben. Zulke reacties hoef ik niet te ontvangen.


Uit ervaring weet ik dat fout beleerde paarden heel vervelend kunnen zijn, het is een stuk basis waarbij als dat niet goed gegaan is ze dat vaak hun hele leven bij zich dragen. Maar..dat wil niet zeggen dat je het helemaal niet meer goed kunt krijgen. In dit geval is het gunstig dat ze een langere tijd niets gedaan heeft. Ik zou gewoon volledig opnieuw beginnen met zo'n paard..vaak gaat het zadelmak maken bij die importpaarden een beetje op een cowboymanier en kennen ze eigenlijk echt weinig.

Gezondheid is wel dingetje bij importpaarden, als de prijs laag is kun je de gok nemen en het gewoon houden bij klinisch goed. Koop je met het oog op de verkoop later dan is het wel handig om te weten of het paard rontgenologisch goed is voordat je er veel tijd, energie en geld in stopt.