[Volg]paard kopen, en dan..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:52

Citaat:
Bij de 1e keer kijken heeft het paard losgelopen in de bak en haar gangen laten zien. Wij hadden geen tijd meer om langer te blijven dus zijn wij daarna naar huis gegaan. Ik ben dus niet bang voor een paard met rijtechnische problemen maar meer voor de lichamelijke problemen. Ik ga zeker niet uit van de keuringsrapporten van de verkoper. En ik was al van plan om een bloedonderzoek te doen.


Hoe concludeer je dat er geen rijtechnische problemen zijn als je het paard niet onder het zadel gezien of geprobeerd hebt???

Zou toch minimaal vragen of het paard voorgereden kan worden (door iemand anders dan de verkoper) of dat je er zelf een keer op kan voor je tot aankoop over gaat (doe een bodyprotector aan). Kans dat het gewoon een staatsgevaarlijk paard is is in deze situatie groot.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:55

Dioxide schreef:
Oké, dus een projectpaardje zou wel een optie zijn? Een 6 jarig paard waar de eigenaar nief op klimt wegens "geen klik" is óf een staatsgevaarlijke klojo onder het zadel óf gewoon echt niet goed. Zelfs al zou je een aardig staaltje kunnen rijden, is het niet heel verstandig om je "om te laten praten" en er toch als eerste op te gaan. Gaat er iets mis, zit jij met de gebakken peren.

Kan absoluut het geval zijn maar hoeft niet. Paard kan een bloederig type zijn, eerlijk, maar beetje ril en gruwelijk snel. Dan moet je stevig in de schoenen staan en goed kunnen blijven zitten om zo'n paard netjes op te leiden. Heb je je eigen kunnen overschat en ben je wat onzeker dan kan ik me goed voorstellen dat iemand er niet meer op stapt na een paar keer het evenwicht te zijn verloren als het paard weg schoot. Maar kan ook zijn dat ie echt heel vies bokte, dat weet je dus niet.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:59

Ik zou er dus helemaal niet zelf opgaan zitten :n

Hun willen het paard verkopen ze regelen maar iemand die hem netjes voor kan stellen! Straks is het zo een lijpe en breek je van alles

Wat is de afstamming van dit paard?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:09

Of je bent echt handig en hoeft alleen maar een gezond paard. Dan keur je en zijn contracten ook niet nodig.
Of je laat een paard altijd voorrijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:25

kamsel schreef:
Dan keur je en zijn contracten ook niet nodig.

Een verkoop contract is altijd handig ivm eigendomsbewijs. Omdat het paspoort dat niet is. Als je een paard terug zou willen brengen ben je vooral afhankelijk van de medewerking van de verkopende partij, contract of niet. Maar een "verkoper verkoopt paard xyz aan koper" contract zou ik altijd doen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:28

Je hebt een punt, als eigendomsbewijs is het handig.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 10:53

troi schreef:
Eens met de rest! Toch gaan proefrijden hoor. Ook als het het dier lang niet bereden dan nog kun je er prima een zadeltje opgooien (desnoods boomloos ivm de pasvorm) om te kijken hoe die reageert. Eerst aan de longe en vervolgens even erop. Stap, draf galop kan altijd wel. Al moet je het wel kort houden natuurlijk.


Ik heb nog niet voorgesteld om erop rijden, aangezien ik met mijn vader ga kijken lijkt het me niet verstandig dat ik er op ga voor onze veiligheid :j Mijn vader heeft 20 jaar geleden paarden gehad maar hij kan de situatie niet goed inschatten wanneer het echt link wordt. Eigenaresse lijkt mij er wat bang voor. Lijkt me ook niet verstandig. Ik kan wel voor de zekerheid mijn zadel meenemen en kijken hoe die reageert op het zadel en vanuit daar bepalen of ik er op wil.


MCE schreef:
je hebt nu een paard wat niet helemaal aan je eisen voldoet, wat maakt het dan dat je denkt een paard gevonden te hebben - staat 150 km ver weg -

je kunt bij je eigen dierenarts advies vragen waar je het beste een keuring kunt afspreken

op proef nemen zou ik erg voorzichtig mee zijn, laat altijd even bloedprikken zo voorkom je verrassingen, kijk even naar de tanden om te zien of het geen luchtzuiger is om maar even wat te noemen

kijk naar de hoeven en de stand van de benen, afwijkingen kunnen blessures veroorzaken, kan een reden zijn waarom een paard al enige tijd stil staat


Bedankt voor de tips! Ookal weet ik waar in naar moet kijken, is het een goede reminder!


anjali schreef:
Niet zelf erop gaan,maar verkoopster of iemand van daar eerst laten voorrijden!


Ik denk dat ze er te bang voor is.. Ze staat aan huis dus verwacht dat er niemand is om op te rijden.


Liezel1 schreef:
Als zij daadwerkelijk het paard willen verkopen, kunnen ze ook de moeite doen om je erop te laten rijden. Op welke manier dan ook... of door iemand anders, of eerst longeren, of een andere optie


Ik heb de opties nog niet besproken. Ik ga er vanavond weer heen en neem mijn zadel mee voor de zekerheid en een goede longeerlijn.


Jessix schreef:
Oh ik wist niet dat je een project paard zocht. Ja dan moet je het zelf in kunnen schatten en inderdaad kijken wat je met de verkoper op contract kan afspreken. Grote, bekende kliniek uit de buurt vragen voor de keuring.

Succes!


Dankjewel! :)


Brainless schreef:
TS
Paardje is 6 en al "jáááren" niet gereden door geen klik.
Dat betekend dat hij al niet meer bereden wordt vanaf dat hij 3 was.
Door geen klik? Ik denk dat het beleren/(door)rijden een drama is geweest en het paard te moeilijk was.


Paard staat 2 jaar stil. Je ziet het vaak genoeg, paard wordt ingereden door fokker, komt te koop als braaf maar groen paard, koper denkt oh braaf die ga ik kopen en het jonge paard schrikt of maakt een jolige bok en mensen worden er bang van. Maar natuurlijk kan er medisch ook iets mis zijn.


Dioxide schreef:
Oké, dus een projectpaardje zou wel een optie zijn? Een 6 jarig paard waar de eigenaar nief op klimt wegens "geen klik" is óf een staatsgevaarlijke klojo onder het zadel óf gewoon echt niet goed. Zelfs al zou je een aardig staaltje kunnen rijden, is het niet heel verstandig om je "om te laten praten" en er toch als eerste op te gaan. Gaat er iets mis, zit jij met de gebakken peren.

Bespaar jezelf een hoop ellende aan dierenarts- of ziekenhuiskosten en zoek verder naar een paard met verkoper waar je geen topic voor hoeft te openen omdt ze echt transparant zijn :)

Ik zie in je profiel dat je 18 bent, klopt dat? Dan zijn mogelijke hoge DA/therapeut kosten voor een "kapot" project paard wel iets om je af te vragen of je dat wil/kunt betalen. Da's geen oordeel, maar misschien wel iets om over na te denken.
\

Met de staatsgevaarlijke klojo's heb ik ervaring. Wij hebben op stal echt gevaarlijke paarden gezien en goed gekregen met rust geduld en liefde. Ik ga kijken of we met zadeltje op kunnen longeren hoe dat gaat... Als er niks aan de hand is hangen en misschien een rondje stappen. Ik ga kijken wat er mogelijk is.
Ik ben inderdaad 18, ik woon thuis en werk fulltime. Ik kan hoge dierenarts betalen, maar als je 18 bent verdien je geen duizenden euro's in de maand. Ik wil het daarom voorkomen door te klinisch te keuren en foto's maken. Maar er kan altijd iets zijn waardoor ze "kapot" blijkt te zijn. Daarom wil ik een contract opstellen waarbij ik haar terug breng als er toch een verborgen gebrek blijkt te zijn. Wat natuurlijk aantoonbaar moet zijn dat het al aanwezig was.


Elisa2 schreef:
Ik ben het eens met mijn voorgangers, zou het paard in ieder geval uit proberen ohz wat geen probleem zou moeten zijn na een paar rondjes longeren denk ik.

Als je zo'n dier zou willen kopen zonder rijden dan zou ik echt alles op de foto laten zetten, incl rug en hals en het liefst ook de weke delen op de scan.

Geen klik is een aparte oorzaak om niet voor te kunnen rijden dus ik vermoedt ook dat er meer aan de hand is.


Daarom vind ik het ook moeilijk... Maarja wat is geen klik. Toen ik om filmpjes vroeg kreeg ik een filmpje waarbij ze de wei in ging en alleen maar HOOOO riep. Bij de vorige x is ze er ook niet veel bij in de buurt geweest, paard stond al in de bak en werd met de zweep wat opgejaagt. Wij moesten toen door.

Lowara schreef:
Had deze eigenaar het paard actief te koop? Ongeacht geen klik zorgt een beetje eigenaar er dan echt wel voor dat een of andere goede ruiter of een levensmoe exemplaar dat dier toch weer even voor een weekje of 2 a 3 op heeft gepakt?

Of kun je het dier gratis krijgen\slachtprijs? Dat is de enige reden om het eventueel aan te durven ( en zelfs dan zou mijn veiligheid belangrijker zijn.. je hebt projectjes en projectjes natuurlijk)

Contracten zijn niets waard is mijn persoonlijke ervaring, alleen als je hem laat opstellen etc door een advocaat of een notaris heb je wat sterkere rechten, maar dan nog gaat het een getouwtrek worden als jij hem terug wil doen en diegene zegt nee.


Eigenaar heeft het paard actief te koop ja. Ik weet niet als ik een paard zou hebben waar ik 2 jaar niet op rijd en wil verkopen of ik daar iemand voor laat komen. Het kost vaak toch weer geld...
Het paard is absoluut niet duur. En verkoper zakte snel in de prijs.
Misschien is een contract wat bangmakerij? Dat we denken mijn handtekening is gezet dus ze kunnen me alles maken. Opzich kan het niks kwaad. En je hebt toch alles op papier. Ik denk dat ik er toch eentje opstel en mocht er werk van te maken zijn heb ik alle afspraken bij elkaar.

Eef_Bam schreef:
Citaat:
Bij de 1e keer kijken heeft het paard losgelopen in de bak en haar gangen laten zien. Wij hadden geen tijd meer om langer te blijven dus zijn wij daarna naar huis gegaan. Ik ben dus niet bang voor een paard met rijtechnische problemen maar meer voor de lichamelijke problemen. Ik ga zeker niet uit van de keuringsrapporten van de verkoper. En ik was al van plan om een bloedonderzoek te doen.


Hoe concludeer je dat er geen rijtechnische problemen zijn als je het paard niet onder het zadel gezien of geprobeerd hebt???

Zou toch minimaal vragen of het paard voorgereden kan worden (door iemand anders dan de verkoper) of dat je er zelf een keer op kan voor je tot aankoop over gaat (doe een bodyprotector aan). Kans dat het gewoon een staatsgevaarlijk paard is is in deze situatie groot.


Uhh niet? Risico van het vak. Maar zoals ik al heb gezegd ga ik proberen om er iemand op te krijgen. En als het mogelijk is ik zelf. Omdat ik ervaring heb met gevaarlijke en jonge paarden denk ik heel goed aan mijn veiligheid!

Rex_Rolfo schreef:
Dioxide schreef:
Oké, dus een projectpaardje zou wel een optie zijn? Een 6 jarig paard waar de eigenaar nief op klimt wegens "geen klik" is óf een staatsgevaarlijke klojo onder het zadel óf gewoon echt niet goed. Zelfs al zou je een aardig staaltje kunnen rijden, is het niet heel verstandig om je "om te laten praten" en er toch als eerste op te gaan. Gaat er iets mis, zit jij met de gebakken peren.

Kan absoluut het geval zijn maar hoeft niet. Paard kan een bloederig type zijn, eerlijk, maar beetje ril en gruwelijk snel. Dan moet je stevig in de schoenen staan en goed kunnen blijven zitten om zo'n paard netjes op te leiden. Heb je je eigen kunnen overschat en ben je wat onzeker dan kan ik me goed voorstellen dat iemand er niet meer op stapt na een paar keer het evenwicht te zijn verloren als het paard weg schoot. Maar kan ook zijn dat ie echt heel vies bokte, dat weet je dus niet.


Precies dit. Ik denk dat er dit aan de hand is. Misschien een beetje wild... Ze hebben er ook een veulen van gehad. Misschien in de hoop dat ze rustiger werd?


dresjoepie schreef:
Ik zou er dus helemaal niet zelf opgaan zitten :n

Hun willen het paard verkopen ze regelen maar iemand die hem netjes voor kan stellen! Straks is het zo een lijpe en breek je van alles

Wat is de afstamming van dit paard?


Ik ga gewoon kijken wat veilig is. De afstamming weet ik niet. Stond niet op internet en hebben we niet naar gevraagt. Goeie ga ik op mijn vragenlijstje zetten. Ik vergeet nog net mijn kont niet dus ik schrijf netjes alles op. :j

kamsel schreef:
Of je bent echt handig en hoeft alleen maar een gezond paard. Dan keur je en zijn contracten ook niet nodig.
Of je laat een paard altijd voorrijden.


Dat is ook een tactiek. (taktiek? Geen idee hoe je dat schrijft)

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:01

Ik heb niet veel advies, alleen dat ik ook mijn twijfels zou hebben.
Zo weet ik dat hier in de omgeving ook een paard te koop staat wegens geen klik. Echter weet ik uit betrouwbare bron dat iedereen er afgegooid wordt :x Dus geen klik is een ruim begrip zeg maar ;)

Kan je niet kijken hoe ze is met zadelen en dan eventueel met zadel longeren? Dan weet je in ieder geval iets meer. En ik zou zeker goed haar rug navoelen, kijken of je met wat druk ergens reactie krijgt.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:05

Misschien kun je de vorige eigenaar achterhalen van dit paard. Dan kun je daar eens informeren hoe ze is en hoe ze was met beleren. Als je er wel op gaat, zou ik wel iemand meenemen met ook veel ervaring die de situatie goed in kan schatten en direct daarop reageren als het nodig is.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:11

Waarschijnlijk doe je dit automatisch maar ook ook kijken hoe het paard in de hand is: laat het zich netjes leiden en vastzetten, goed voetjes geven, accepteert het stevig borstelen?
Je aanpak van eerst longeren, dan met zadel longeren, gaat het goed dan hangen en dan evt. erop (met longeerlijn eraan) klinkt goed. Zorg dat je een kundig helper bij je hebt want van de eigenaresse moet je het niet hebben, als ik het zo lees.

En inderdaad altijd koopcontract zodat je een eigensombewijs hebt, met ook doel van gebruik erin en eventueel ontbindende voorwaarden. Laten keuren door zelf uitgezochte DA. Verkoper dwingen tot terugnemen of deels vergoeding zal toch altijd moeilijk zijn, zeker bij particulier waar je minder rechtsbescherming hebt.
Kijken of je vorige eigenaar kan bereiken vind ik ook goede suggestie. Hoe is het paard ingereden, welk niveau had het bij verkoop aan huidige eigenaresse, waren er bijzonderheden? Kan inderdaad best zijn dat zij zichzelf overschat en het paard onderschat heeft,

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:15

Keur bij een grote kliniek in de buurt en vertel daar ook dat het paard lastig was bij zijn vorige eigenaar. Kans is groot dat de keuring duurder wordt dan het paard.

Als je 18 en handig bent moet je dit gewoon doen als dit paard niet de wereld kost en verder gewoon gezond is. Het kan zomaar meevallen, want de meeste mensen die een paard hebben waar ze geen klik mee hebben zijn vaak niet 18 en handig. Wel even goed doorvragen voor filmpjes onder het zadel.

Contractje zou ik niet eens doen. Gewoon na keuring voor heelweinig geld meenemen... mislukt het dan doe je dat paard naar de slager, lukt het wel dan heb je het contract niet nodig.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:20

Röntgenlogisch keuren zou ik zeker doen aangezien je mogelijk ook weer wilt verkopen tzt. Probeer bij negatief advies de kosten voor de verkoper te laten zijn.

Vraag even of je het paspoort mag zien, dan kan je gelijk zien wie er als fokker/eerste eigenaar instaat (naast de afstammeling van het paard) en die daarna proberen te benaderen.
Ook zie je er als bijv buut of iets dergelijks zwaars is gegeven aan medicatie op een kliniek de afgelopen jaren.

Anoniem

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:31

avantillo

heel veel succes, dat het een leuk project mag worden

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:39

TS, zoals anderen ook al aangeven: lange tijd niet gereden "wegens geen klik" is een enorme rode vlag. het is vaak een eufemisme om te verhullen dat het paard een blessure heeft die bij een gewone sportkeuring niet aan licht komt. Ze zetten zo'n paard een poosje weg zodat de blessure wat tot rust kan komen. En dan verkopen in de hoop dat het bij de nieuwe eigenaar net lang genoeg goed gaat dat het dier niet meer terug komt.

Persoonlijk zou ik zo'n paard gereden willen zien. Als het dier verder gezond is, maar zoals Rex Rolfo aangeeft gewoon ril en razendsnel, dan zetten ze hem maar bij een prof neer.
Ik zou deze, als je hier echt mee verder wil, heel goed laten keuren op hals en rug. Als de verkoper dat niet wil weet je genoeg.

Jij als koper kiest de keuringsplaats. Je gaat een paard keuren met het idee dat het dier daarna jouw eigendom wordt. Dus links- of rechtsom moet het dier die dag 150 km op de trailer staan. Dat is ca. 2 uur rijden. Dus als jij je goed voelt bij je eigen kliniek, gewoon dicht bij huis laten keuren. Voordeel is dat het dier na een positieve aankoopkeuring niet nog een eind op de trailer hoeft.
En bespreek voorafgaande aan de keuring heel goed je vragen en zorgen met de keurende dierenarts.

Om op je vraag in de OP terug te komen (ook voor de evt meelezer,) wat zet je in een contract?
In elk geval naam adres enz van koper en verkoper en een ID nummer (paspoort, rijbewijs), en ID paard ((stamboek)naam, kleur, geslacht, leeftijd, chipnummer). De afgesproken (ver)koopprijs, de locatie en datum van keuring, wat (minimaal) gekeurd wordt en dat een negatief aankoopadvies ontbinding van de koopovereenkomst betekent. Wanneer het paard geleverd wordt. En dat koper door verkoper op de hoogte is gebracht van de volgende blessures/gebreken: [opsomming]. En dat paspoort en stamboekpapier (indien aanwezig) worden overgedragen aan de koper.

Ik zet er zelf ook altijd in dat verkoper gerechtigd is het paard te verkopen.
Dit betekent indirect dat verkoper verklaart dat je geen gestolen paard koopt, of een paard dat onttrokken wordt uit een failliete boedel of een boedel waar beslag op ligt.

Eventueel kan je nog opnemen:
Hoe de betaling wordt voldaan. Alles direct, of een deel na een evt. proefperiode?
Met welk doel het paard wordt gekocht (rijden, sport, recreatie, niveau, fok)
Of er sprake is van proefperiode, en hoe lang deze dan duurt (einddatum).
Wat de voorwaarden zijn voor ontbinden van de koop (bij een proefperiode).
Aanscherping van de keuringscriteria, bijv. enkel 0 en 1 op het rapport.

Online zijn goede basiscontracten te vinden.

Veel wijsheid en succes!

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 11:57

Rex_Rolfo schreef:
kamsel schreef:
Dan keur je en zijn contracten ook niet nodig.

Een verkoop contract is altijd handig ivm eigendomsbewijs. Omdat het paspoort dat niet is. Als je een paard terug zou willen brengen ben je vooral afhankelijk van de medewerking van de verkopende partij, contract of niet. Maar een "verkoper verkoopt paard xyz aan koper" contract zou ik altijd doen.


Ik wilde het sowieso doen maar dit is ook een goede inderdaad!


maitestar23 schreef:
Ik heb niet veel advies, alleen dat ik ook mijn twijfels zou hebben.
Zo weet ik dat hier in de omgeving ook een paard te koop staat wegens geen klik. Echter weet ik uit betrouwbare bron dat iedereen er afgegooid wordt :x Dus geen klik is een ruim begrip zeg maar ;)

Kan je niet kijken hoe ze is met zadelen en dan eventueel met zadel longeren? Dan weet je in ieder geval iets meer. En ik zou zeker goed haar rug navoelen, kijken of je met wat druk ergens reactie krijgt.


Even gekeken van waar je komt. Gelukkig gaat het niet om "mijn" paard. Zadelen en longeren was ik al van plan. Rug navoelen doe ik altijd. Ook met warmte verschillen. Geld ook voor de benen en eventueel hals.


Paardenfann4 schreef:
Misschien kun je de vorige eigenaar achterhalen van dit paard. Dan kun je daar eens informeren hoe ze is en hoe ze was met beleren. Als je er wel op gaat, zou ik wel iemand meenemen met ook veel ervaring die de situatie goed in kan schatten en direct daarop reageren als het nodig is.


Opzich kan mijn vader goed paarden vasthouden dus als het paard braaf toont durf ik er wel op met mijn vader erbij. (Gaat toch om zijn dochter he haha)


Martie schreef:
Waarschijnlijk doe je dit automatisch maar ook ook kijken hoe het paard in de hand is: laat het zich netjes leiden en vastzetten, goed voetjes geven, accepteert het stevig borstelen?
Je aanpak van eerst longeren, dan met zadel longeren, gaat het goed dan hangen en dan evt. erop (met longeerlijn eraan) klinkt goed. Zorg dat je een kundig helper bij je hebt want van de eigenaresse moet je het niet hebben, als ik het zo lees.

En inderdaad altijd koopcontract zodat je een eigensombewijs hebt, met ook doel van gebruik erin en eventueel ontbindende voorwaarden. Laten keuren door zelf uitgezochte DA. Verkoper dwingen tot terugnemen of deels vergoeding zal toch altijd moeilijk zijn, zeker bij particulier waar je minder rechtsbescherming hebt.
Kijken of je vorige eigenaar kan bereiken vind ik ook goede suggestie. Hoe is het paard ingereden, welk niveau had het bij verkoop aan huidige eigenaresse, waren er bijzonderheden? Kan inderdaad best zijn dat zij zichzelf overschat en het paard onderschat heeft,


Dankjewel voor de tips met kijken hoe de opvoeding aan de hand is. En de tip van de vorige eigenaar, komt weer op mijn lijstje erbij!


JeanneV schreef:
Keur bij een grote kliniek in de buurt en vertel daar ook dat het paard lastig was bij zijn vorige eigenaar. Kans is groot dat de keuring duurder wordt dan het paard.

Als je 18 en handig bent moet je dit gewoon doen als dit paard niet de wereld kost en verder gewoon gezond is. Het kan zomaar meevallen, want de meeste mensen die een paard hebben waar ze geen klik mee hebben zijn vaak niet 18 en handig. Wel even goed doorvragen voor filmpjes onder het zadel.

Contractje zou ik niet eens doen. Gewoon na keuring voor heelweinig geld meenemen... mislukt het dan doe je dat paard naar de slager, lukt het wel dan heb je het contract niet nodig.


Daar ben ik ook bang voor. Ze zakt best snel in prijs. Ik denk er aan om geen fotos te laten maken en gewoon de gok te wagen. Als er toch iets mis is ken ik genoeg plekjes waar ze paard mag zijn en mag dienen als grasmaaier. Ik heb net wat dingen gevraagd over de app en klinkt allemaal goed. Ze is braaf met zadel op doen en longeren. Ik zal het vanavond wel zien! Slager doe ik niet hoor. Vind ik "zielig"

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:02

Ik zou absoluut wel foto's maken. Voor hetzelfde geldt heeft dat paard een ongeluk gehad waardoor hij nu een gebroken schoft of kapotte rugwervels heeft. Zit jij hard te trainen om hem braaf te krijgen en kan dat paard er niets aan doen waarom hij zo stout is. Ook met het oog op de toekomst is het fijn om een gezond paard te hebben. Als hij of zij het wel goed gaat doen, dan kun je hem nog een keer verkopen... terwijl het een bodemloze put is als hij ergens een 3tje heeft of net wat teveel chips.

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:29

"Geen klik" is zo'n uitspraak waar je alles onder kan schuiven.. Maar je klinkt ook wijs genoeg om de juiste keuze te kunnen maken. Ben benieuwd naar hoe het vandaag gaat!

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:31

Ik ben benieuwd naar je bevindingen vanavond Avantillo. Ik zou er ook zeker eerst iemand op willen zien zitten, of zelf op gezeten hebben. Daarmee eens met bovenstaande reactie, foto's zijn voor het paard wel zo eerlijk. Jij kent het paard nog niet goed genoeg om te kunnen zeggen wat 'normaal' gedrag is voor hem/haar, en wat subtiele uitingen van pijn zijn (gok ik). Succes vanavond!

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:31

Wanneer is het paspoort uitgegeven en hoe oud is de pony. Bij mijn gaan er alleen bellen rinkelen op het feit dat het weleens een Engelse kan zijn. En dat zijn over het algemeen project ponys.

De rest is ook een beetje prijs afhankelijk wel of niet voorrrijden

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:49

Ben benieuwd naar je mening na de tweede bezichtiging

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:16

Jammer dat je leasepaard niet aan je eisen voldoet. Doet deze dat wel of hoop je dat dat uiteindelijk wel zo is? Want dit zou zo maar eens een onberijdbaar paard van onbekende afstemming met mogelijke lichamelijke gebreken kunnen zijn ... en dat is best een dure gok als je daar niet naar op zoek bent.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:36

JeanneV schreef:
Ik zou absoluut wel foto's maken. Voor hetzelfde geldt heeft dat paard een ongeluk gehad waardoor hij nu een gebroken schoft of kapotte rugwervels heeft. Zit jij hard te trainen om hem braaf te krijgen en kan dat paard er niets aan doen waarom hij zo stout is. Ook met het oog op de toekomst is het fijn om een gezond paard te hebben. Als hij of zij het wel goed gaat doen, dan kun je hem nog een keer verkopen... terwijl het een bodemloze put is als hij ergens een 3tje heeft of net wat teveel chips.


Daar heb je zeker gelijk in! Ik twijfel nog een beetje want als ik meer ga betalen voor keuringen en onderzoeken kan ik beter een risico nemen... Foto's maken kan ik altijd nog laten doen. De echte "ernstige" blessures komen er altijd wel uit met goed voelen en klinische keuring.



StalNollie schreef:
Wanneer is het paspoort uitgegeven en hoe oud is de pony. Bij mijn gaan er alleen bellen rinkelen op het feit dat het weleens een Engelse kan zijn. En dat zijn over het algemeen project ponys.

De rest is ook een beetje prijs afhankelijk wel of niet voorrrijden
\

Ik heb nog niet naar het paspoort gekeken. Maar ga ik opschrijven zodat ik het niet vergeet. Ze zakte best veel in prijs omdat haar nieuwe paard er ook aan komt. Ik heb gevraagd of ze oke is als ik er op ga en dit vond ze geen probleem en draaide er niet omheen.


Lijkt het jullie leuk als ik een volg topic open? Ookal wordt het niet dit paard. Mijn zoektocht naar een nieuw paard en hoe na de is met het nieuwe paard?

Ik denk niet dat dat in dit topic kan/ mag. Of als dit topic verplaatst wordt?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:38

JeanneV schreef:
Ik zou absoluut wel foto's maken. Voor hetzelfde geldt heeft dat paard een ongeluk gehad waardoor hij nu een gebroken schoft of kapotte rugwervels heeft. Zit jij hard te trainen om hem braaf te krijgen en kan dat paard er niets aan doen waarom hij zo stout is. Ook met het oog op de toekomst is het fijn om een gezond paard te hebben. Als hij of zij het wel goed gaat doen, dan kun je hem nog een keer verkopen... terwijl het een bodemloze put is als hij ergens een 3tje heeft of net wat teveel chips.


Helemaal mee eens, wel foto's maken hoor... Ben je even wat geld aan kwijt maar dan weet je dat de basis goed is en kan je ook eerlijk naar het paard toe ermee aan de slag.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:17

Ik lees vooral heel veel aannames die je doet, ik lees constant: ik denk dat....

Daar moet je voor oppassen.

Kijk vooral naar het paard zoals het nu is, je weet niet hoe het paard over een half jaar is dus het moet nu wel aan bepaalde wensen voldoen. Stel je hebt een koopcontract en je wilt het paard terug doen naar de verkoper, op basis waarvan wat zou je dat doen? Je koopt nu geen braaf doorgereden rijpaard wat netjes opgevoed is en dagelijks in handen komt. Je zou alleen dit paard terug kunnen doen als het niet gezond blijkt te zijn en dat kun je voorkomen met een goede keuring.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:39

avantillo schreef:
Ik twijfel nog een beetje want als ik meer ga betalen voor keuringen en onderzoeken kan ik beter een risico nemen... Foto's maken kan ik altijd nog laten doen.

Ligt ook aan je doel met dit paard. Vrijwel alle kopers vragen om foto's dus als je doel is om uiteindelijk te verkopen maak je het jezelf véél makkelijker als je een paard hebt zonder bemerkingen.

Als het de bedoeling is dat het paard bij je blijft en de prijs is echt scherp kun je idd wat risico nemen. Genoeg paarden die probleemloos in de sport lopen en niet helemaal schoon zijn op de foto.