[Volg]paard kopen, en dan..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:02

Gefeliciteert, ik volg je topic straks.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:57

Dat klinkt ook niet verkeerd. Hopen dat er snel een plekje vrijkomt.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 08:28

De beloofde foto's van baby PIP. Haar echte naam vind ik niet mooi dus vanaf vrijdag heet ze Pip. Over iets minder dan een week gaan we haar halen!
Heeft iemand tips voor het geval ze niet wilt laden? Mijn pony's hebben er altijd zo ingelopen. Hopelijk doet Pip dat ook. Maar voor het geval dat ze echt niet mee wilt kan ik best wat tips gebruiken. Ik heb wel is gehoord over iets met een longeerlijn?

https://ibb.co/9W0zfXN
https://ibb.co/TYVBKVD
https://ibb.co/MkCVw18

Fotos plaatsen lukte niet dus hier de linkjes :')

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:57

Een haflinger? Wat een leukerd! Veel plezier ermee!

Een longeerlijn (of beter 2) kan je idd wel helpen alhoewel het geen altijdwerkende truc is. Dan neem je 2 longeerlijnen en elk klik je opzij aan de trailer vast. 2 personen houden elk een lijn vast, eerst gewoon strak zodat de doorgang naar de trailer vrij is en er een soort ‘gang’. Het paard loopt dan naar de trailer met aan weerskanten een longe naast hem/haar.

Als je dan de klep op loopt met het paard kan je de lijnen ‘sluiten’. Dwz nog altijd vastgeklikt aan de trailer en dan achter het paard lopen zodat de lijnen gekruist worden en tegen de billen (of liever tussen hak en staartaanzet ergens) drukken. Als het paard dan niet meer wil lopen, kan je zo tegendruk geven zonder het dier pijn te doen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:10

In aanvulling op poekkie, de trailer zo neerzetten dat er aan beide kanten al aanleuning is. Dus bijvoorbeeld aan het einde van de stalgang, zodat je de stalgang doorloopt en meteen de trailer ingaat. Dan gaan ze er ook makkelijker in. Verder vlot doorlopen, enige weg is naar voren( zeker als je dus de zijkanten al hebt "afgesloten". )

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:13

LoveBodin schreef:
In aanvulling op poekkie, de trailer zo neerzetten dat er aan beide kanten al aanleuning is. Dus bijvoorbeeld aan het einde van de stalgang, zodat je de stalgang doorloopt en meteen de trailer ingaat. Dan gaan ze er ook makkelijker in. Verder vlot doorlopen, enige weg is naar voren( zeker als je dus de zijkanten al hebt "afgesloten". )


Als je die mogelijkheid hebt is dit ook een heel goede tip!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:39

Poekkie schreef:
Een haflinger? Wat een leukerd! Veel plezier ermee!

Een longeerlijn (of beter 2) kan je idd wel helpen alhoewel het geen altijdwerkende truc is. Dan neem je 2 longeerlijnen en elk klik je opzij aan de trailer vast. 2 personen houden elk een lijn vast, eerst gewoon strak zodat de doorgang naar de trailer vrij is en er een soort ‘gang’. Het paard loopt dan naar de trailer met aan weerskanten een longe naast hem/haar.

Als je dan de klep op loopt met het paard kan je de lijnen ‘sluiten’. Dwz nog altijd vastgeklikt aan de trailer en dan achter het paard lopen zodat de lijnen gekruist worden en tegen de billen (of liever tussen hak en staartaanzet ergens) drukken. Als het paard dan niet meer wil lopen, kan je zo tegendruk geven zonder het dier pijn te doen.


Dit is inderdaad een goede tip, mits je geen drammer hebt. Als je het gelijk goed doet en het regelmatig zo doet tot het trailerladen bevestigd is dan heb je er later veel profijt van.

Leuk een haflingertje :)

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:23

Longeerlijnen achterlangs kan ook averechts werken, je hebt paarden die er van in paniek raken en er tegen in gaan hangen. Lijnen of muren voor aanleuning aan de zijkant is wel handig.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:37

Eef_Bam schreef:
Longeerlijnen achterlangs kan ook averechts werken, je hebt paarden die er van in paniek raken en er tegen in gaan hangen. Lijnen of muren voor aanleuning aan de zijkant is wel handig.


Zo iets soortgelijks wilde ik ook zeggen. Longeerlijnen kunnen heel fijn werken. Maar ook echt gevaarlijk worden als een paard er tegen in gaat en/of in paniek raakt.
Is ze als veulen wel eens met moeders mee geweest op de trailer? Dat zal heel erg schelen.
Heeft die man vaker jong spul verkocht? Dan heeft hij misschien wel een manier?
Ik heb bij sommige grotere fokkers ook wel eens gezien dat ze de trailer inderdaad tegen 1 muur of tussen 2 muren zetten. En dan een grote strobaal op de voorlader van de trekker of op een shovel. En het paard er daarmee in ‘duwt’. Niet zo zeer echt duwen. Maar als zo stromuur op ze af komen en ze kunnen er aan de zijkant ook niet ‘uit’ dan is naar voren, de trailer in, de enige optie.
Kan ze wel goed vaststaan?

Leuke paard/pony trouwens! Enige idee hoe groot ze gaat worden?

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 10:44

Ze is een haflinger inderdaad. Ik was er eigenlijk niet naar op zoek maar op de fotos was ik al verkocht :o
Voor de haflinger kenners, haar vader is Liz. Neustar en haar moeder 'onbekend'.

Dankjewel voor tip met de longeerlijn!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:45

Gefeliciteerd! Denk dat dit een betere keus is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:48

En sowieso zelf rustig blijven en de tijd nemen. Dat is heel belangrijk :j . Leuk dier hoor. Kan me voorstellen dat je daar voor gevallen bent.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 11:30

Daantj__ schreef:
Eef_Bam schreef:
Longeerlijnen achterlangs kan ook averechts werken, je hebt paarden die er van in paniek raken en er tegen in gaan hangen. Lijnen of muren voor aanleuning aan de zijkant is wel handig.


Zo iets soortgelijks wilde ik ook zeggen. Longeerlijnen kunnen heel fijn werken. Maar ook echt gevaarlijk worden als een paard er tegen in gaat en/of in paniek raakt.
Is ze als veulen wel eens met moeders mee geweest op de trailer? Dat zal heel erg schelen.
Heeft die man vaker jong spul verkocht? Dan heeft hij misschien wel een manier?
Ik heb bij sommige grotere fokkers ook wel eens gezien dat ze de trailer inderdaad tegen 1 muur of tussen 2 muren zetten. En dan een grote strobaal op de voorlader van de trekker of op een shovel. En het paard er daarmee in ‘duwt’. Niet zo zeer echt duwen. Maar als zo stromuur op ze af komen en ze kunnen er aan de zijkant ook niet ‘uit’ dan is naar voren, de trailer in, de enige optie.
Kan ze wel goed vaststaan?

Leuke paard/pony trouwens! Enige idee hoe groot ze gaat worden?


We gaan kijken hoe het gaat. Misschien loopt ze er zo op en is er niks aan de hand. Ik denk niet dat ze al is mee geweest op de trailer. Maar aan de andere kant is ze nieuwschierig en nuchter. De verkoper heeft alleen maar jonkies op dit moment en ik heb er alle vertrouwen in dat de verkoper ons goed kan helpen ermee.
We gaan met een 2 paardenwagentje. Dat is wel iets anders dan met een trailer natuurlijk.

Vaststaan kan ze wel. Er zit ook een camera in het wagentje dus we kunnen haar goed in de gaten houden.

Ik heb geen idee hoe groot dat ze word maar ik gok dat ze nu al wel 1.40 is hoor!


kamsel schreef:
Gefeliciteerd! Denk dat dit een betere keus is!


Dankjewel!!


SusanH schreef:
En sowieso zelf rustig blijven en de tijd nemen. Dat is heel belangrijk :j . Leuk dier hoor. Kan me voorstellen dat je daar voor gevallen bent.


Zelf rustig blijven is het halve werk!

Ik denk dat het wel goed gaat komen!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:42

Oooo zou vast goed komen. Zelf idd rustig blijven maar wel zelfverzekerd staan/lopen/handelen. En dan zou de oude eigenaar je vast ook wel kunnen helpen. En ze liep al goed mee aan een touwtje toch. Dus dan kom je wellicht al een heel eind.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:09

En misschien haar nieuwsgierigheid belonen met een brokje en een jackpot aan het eind?
Zo gaat ze leren dat de trailer een feestje is *\o/*
Mocht dat niet werken kan je altijd nog met longeerlijnen ofzo werken.

Erg leuk paardje trouwens! Gefeliciteerd en alvast veel geluk samen <3

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:31

Niet met brokjes aan de slag. Lichaamshouding en geduld. Trek er vooral lang voor uit dit merken ze dt je dan niks gehaast doet en meestal lopen ze er dan met gemak op.

Stang erachter vastzetten klep dicht en rijden dus zorg dat je op voorhand al de papieren in de auto hebt en betaald hebt dan kun je gaan rijden.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 15:25

Daantj__ schreef:
Oooo zou vast goed komen. Zelf idd rustig blijven maar wel zelfverzekerd staan/lopen/handelen. En dan zou de oude eigenaar je vast ook wel kunnen helpen. En ze liep al goed mee aan een touwtje toch. Dus dan kom je wellicht al een heel eind.


Ik denk dat we met zn 3en een (ik, oude eigenaar en een goede vriendin)
Mn vader mag niet helpen want die heeft daar geen geduld voor -O-
Ze loopt goed mee inderdaad!


Cera_D schreef:
En misschien haar nieuwsgierigheid belonen met een brokje en een jackpot aan het eind?
Zo gaat ze leren dat de trailer een feestje is *\o/*
Mocht dat niet werken kan je altijd nog met longeerlijnen ofzo werken.

Erg leuk paardje trouwens! Gefeliciteerd en alvast veel geluk samen <3


Jackpot aan het einde is een zak hooi en een snoepje. Maar niet te veel snoep.
StalNollie schreef:
Niet met brokjes aan de slag. Lichaamshouding en geduld. Trek er vooral lang voor uit dit merken ze dt je dan niks gehaast doet en meestal lopen ze er dan met gemak op.

Stang erachter vastzetten klep dicht en rijden dus zorg dat je op voorhand al de papieren in de auto hebt en betaald hebt dan kun je gaan rijden.


Ik ben meer fan van deze manier. Dan weet t paardje wat de bedoeling is. Handige tip ook dat we alles al hebben gedaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:51

Wij hadden ons veulen even in de eerste stal geparkeerd. Trailer in de deuropening zodat ie er niet langs kon. Meteen uit stal bochtje om en klep op. Voor ie in de gaten had dat het niet de gewone gang van zaken was stond ie al op de trailer met de klep dicht :D

Daarna idd meteen wegrijden. Alle bochten héél rustig maar dan zijn ze toch met evenwicht bezig en geen tijd voor spatjes. Kwam half uur later heel ontspannen uit de trailer, geen probleem. Volgende keer is als het goed is over twee jaar, ophalen uit de opfok.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:38

Een hafje, die had ik niet zien aankomen haha.

Veel plezier samen!

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 15:31

Rex_Rolfo schreef:
Wij hadden ons veulen even in de eerste stal geparkeerd. Trailer in de deuropening zodat ie er niet langs kon. Meteen uit stal bochtje om en klep op. Voor ie in de gaten had dat het niet de gewone gang van zaken was stond ie al op de trailer met de klep dicht :D

Daarna idd meteen wegrijden. Alle bochten héél rustig maar dan zijn ze toch met evenwicht bezig en geen tijd voor spatjes. Kwam half uur later heel ontspannen uit de trailer, geen probleem. Volgende keer is als het goed is over twee jaar, ophalen uit de opfok.


Dankjewel dat is ook een goede! Ik weet alleen niet of zo iets mogelijk is omdat de verkoper zijn paarden aan huis heeft. We gaan vrijdag kijken hoe we het t beste kunnen aanpakken.


opisop_shop schreef:
Een hafje, die had ik niet zien aankomen haha.

Veel plezier samen!


Ik ook niet. :j Maar ik ging na wat ik wilde. Mijn kleine pony is met pensioen en kan ik ook niet meer echt mee rijden. Ze mag blijven tot het einde. Maar dat gaat nog wel een tijd duren hoop ik. Ik wilde of een paardje om uit eindelijk weer te verkopen of een paardje waar ik veel plezier mee ga hebben. Nu ik eigenlijk niet veel meer kan met mijn pony vind ik het leuker om een paardje te hebben waar ik een hoop leuke dingen mee kan gaan doen.




Wat doen jullie met je veulens/ jaarlingen/ 2 jarige met het voeren? Ze komt voor nu op een plekje waar ze met een aantal andere paarden komt te staan die gewoon brok krijgen. Dan vind ik het "zielig" dat ze niks krijgt en de rest lekker staat te smikkelen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Re: [Volg]paard kopen, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:38

Gisteren heb ik de laatste spulletjes gekocht voor dat ze komt. Een extra halster en touw en wat nieuwe borstels. Ik heb ook een klein zakje van Pavo Nature's best gehaald. Daar krijgt ze 1x per dag een handje van als de rest ook hun voer krijgt.

Nog maar 2 nachtjes slapen en dan gaan we haar halen :D

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:46

Donja1996 schreef:
Wat doen jullie met je veulens/ jaarlingen/ 2 jarige met het voeren? Ze komt voor nu op een plekje waar ze met een aantal andere paarden komt te staan die gewoon brok krijgen. Dan vind ik het "zielig" dat ze niks krijgt en de rest lekker staat te smikkelen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?


Ten eerste gefeliciteerd met je knapperd! Toch wel heel wat anders een haflinger maar leuk hoor. Zelf heb ik een jaarling en een veulen van 6 maanden. Mijn jaarling krijgt ongeveer 2 kilo brok per dag met wat Luzerne en Podo Care supplement. Ze stond eerst op Podo Grow brok speciaal voor jonge paarden in de groei, maar dit wilde ze niet meer eten na een tijdje. Podo Care supplement heeft alle vitamine en mineralen dat een jong paard (tot 30 maanden) nodig heeft om te groeien en goed te ontwikkelen. Daarnaast helpt het om de kans op OCD te verkleinen. Misschien een idee om naar supplement te kijken voor haar? Zodat ze dus ook wat te knabbelen heeft samen met de andere maar ook zodat ze alles binnen krijgt dat ze nodig heeft om te groeien. :)

Maar heel veel plezier en geluk met je kleine!

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 13:22

Lotte_Wessel schreef:
Donja1996 schreef:
Wat doen jullie met je veulens/ jaarlingen/ 2 jarige met het voeren? Ze komt voor nu op een plekje waar ze met een aantal andere paarden komt te staan die gewoon brok krijgen. Dan vind ik het "zielig" dat ze niks krijgt en de rest lekker staat te smikkelen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?


Ten eerste gefeliciteerd met je knapperd! Toch wel heel wat anders een haflinger maar leuk hoor. Zelf heb ik een jaarling en een veulen van 6 maanden. Mijn jaarling krijgt ongeveer 2 kilo brok per dag met wat Luzerne en Podo Care supplement. Ze stond eerst op Podo Grow brok speciaal voor jonge paarden in de groei, maar dit wilde ze niet meer eten na een tijdje. Podo Care supplement heeft alle vitamine en mineralen dat een jong paard (tot 30 maanden) nodig heeft om te groeien en goed te ontwikkelen. Daarnaast helpt het om de kans op OCD te verkleinen. Misschien een idee om naar supplement te kijken voor haar? Zodat ze dus ook wat te knabbelen heeft samen met de andere maar ook zodat ze alles binnen krijgt dat ze nodig heeft om te groeien. :)

Maar heel veel plezier en geluk met je kleine!


Dankjewel!

Ze krijgt nu bij haar oude eigenaar niks, alleen hooi. Ik vind haar best dik en zeker voor een jaarling. Daarom heb ik nu gekozen voor de pavo natures best. Ik heb een 3 kilo zakje maar ik weet nog niet of ik die blijf voeren. Ik ga is kijken naar Podo Care supplement. Nog nooit van gehoord. De Podo Grow brok ga ik ook is naar kijken, klinkt interessant!

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:45

Weer een avontuur verder -O- We zijn vrijdag rond 5 uur vertrokken en met goede moed zijn we gaan laden. Het was erg slecht weer en we waren met weinig goede mensen. Ze verzette geen stap. Geen beweging in te krijgen. Met 2 man van achter een zetje geven liet ze zich opzij neer vallen. Uiteindelijk na 1,5 uur ploeteren in de regen zijn we maar gestopt. Het werd ook nog is zachtjes aan donker natuurlijk. Ze had ook nog maar 1 stapje op de klep gezet. Het ging zo niet meer werken.
Dus zonder paard naar huis en een beetje teleurgesteld was ik wel. Gelijk iemand die daar wel de kracht en ervaring voor heeft een bericht gestuurd dat het niet was gelukt.

Dus vandaag met 2 man extra op pad *\o/*
En jawel ze stond binnen 10min in de trailer. Wilde zich weer laten vallen maar gaf zich snel over en liep er op. De weg naar huis ging goed. Uitladen ging ook heel goed en in de wei gelijk eten :Y)

Ze staat nu rustig in de wei en heeft het wel nar dr zin denk ik :P
Zometeen even kijken of ze nog dr gemak staat!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:32

Leuk! Foto? :D

2 kilo voor een jong paard trouwens, is dat normaal?!
Mijn paard wat ik op Z niveau trainde kreeg maar een dikke kilo basisbrok per dag?
Mijn nieuwe 3 jarige krijgt nu 1 summerfit koek per dag maar anders zou hij een kilo'tje basisbrok per dag krijgen (kan niet ivm luchtzuigen)