Narcissa schreef:Ik zou je willen aanraden om een paard dat zo lang niet gereden is wegens "geen klik" goed te onderzoeken. Ik ben daar erg achterdochtig in. Wij zijn 3 maand geleden ook gaan kijken bij een "braaf paardje dat even had stilgestaan wegens geen tijd". Conclusie: complete rodeo, twee compleet afgeschaafde armen en een gebroken vinger voor mijn vriend. En heel veel geluk dat hij geen 5cm verder is terechtgekomen want dan had hij zijn rug of nek gebroken.
Als je op zoek bent naar een fijn rijpaard zou ik echt gaan kijken bij een paard waar je kunt testrijden.
Tuurlijk denk ik ook zal het wel goed zitten, houden ze iets achter? Het paard is ook nog maar 6. Bij de 1e keer kijken hebben we het er niet uitgebreid over gehad. Wij hadden zelf wat haast. Vandaag gaan we voor een 2e keer kijken en alles uithoren
Zelf heb ik de ervaring en begeleiding voor een paard met problemen. Ik ben niet perse op zoek naar een "fijn rijpaard." Ik was al op zoek naar een soort projectje. Ik heb dit al jaren gedaan voor de stal waar ik ga staan en de eigenaar en ik zijn een goed team als het om "probleem" paarden gaat.
Dioxide schreef:Bij het item "Lang niet gereden wegens geen klik" gaan bij mij alle alarmbellen af als je hem niet mag proberen en het paard ook niet aan een longeerlijn voorgesteld wordt. Grote kans dat er iets "mis" mee is, dus doe héél goed onderzoek als je hier mee door wil gaan.
Kies zelf een DA uit de buurt van waar het paard staat en ga niet af op eerdere keuringsrapporten of aanbevolen dierenarts door de verkopende partij. Mocht je laten keuren, laat dan ook bloedonderzoek doen om zeker te zijn dat het paard geen middeltjes heeft gehad.
Maar heel eerlijk, op basis van je post zou ik lekker verder gaan zoeken naar een ander leuk paard

Bij de 1e keer kijken heeft het paard losgelopen in de bak en haar gangen laten zien. Wij hadden geen tijd meer om langer te blijven dus zijn wij daarna naar huis gegaan. Ik ben dus niet bang voor een paard met rijtechnische problemen maar meer voor de lichamelijke problemen. Ik ga zeker niet uit van de keuringsrapporten van de verkoper. En ik was al van plan om een bloedonderzoek te doen.
Rapaz1 schreef:Bij deKNHS staan aandachtspunten voor een koopcontract. Wat betreft keuren: ik ga in zo’n geval naar een bekende kliniek ergens in de omgeving. Die hebben namelijk een naam hoog te houden. Dat geeft meer zekerheid dan een volstrekt onbekende dierenarts en/of kliniek. Op proef is een goed idee, maar dan zou ik zeker een contract opstellen m.b.r. wat als het paard gebreken blijkt te hebben, kosten Da etc.
Ik ga is bij de KNHS kijken. Daar had ik al vluchtig gekeken maar dacht dat er niks interessants stond. En een contract voor op proef zal handig zijn. Mag ik bijvoorbeeld ook een contract voor het kopen ook in zetten als het paard bijvoorbeeld een blessure of iets blijkt te hebben dat het paard terug gaat naar de verkoper? Als ze er mee akkoord gaat natuurlijk.
Jessix schreef:Inderdaad een beetje vreemd. Ik heb al mijn paarden wel eens lang niet gereden vanwege eigen gezondheidsproblemen, maar daar kon ik altijd zo weer opstappen. Misschien even longeren, de frisheid eruit en rijden maar. M’n instructrice zei vroeger al als je ze goed wegzet kun je ze zo weer oppakken.
Dus bedenk even goed of je dit wil accepteren. Ook wat je contract betreft. Als je het paard koopt als rijpaard maar hem nog nooit onder de ruiter heb gezien of zelf heb geprobeerd dan lijkt het me lastig om daar later nog rijtechnische problemen op te verhalen. Als de verkoper al akkoord gaat met zo’n contract. Wat dierenarts betreft zou ik er gewoon een kiezen van een grote kliniek in de buurt die goed bekend staat.
De verkoper klonk wel als een onzeker type. Het paard is nog maar 6 dus ik gok dat ze is ingereden verkocht is en de verkoper van nu er een keertje af gevallen is. Bang geworden en er een veulentje uit gefokt. Maar er kan ook meer aan de hand zijn natuurlijk. Voor de rijtechnische problemen ben ik niet heel bang zoals ik al eerder zei.
janouk schreef:Waarom dit paard? Wat is hier zo speciaal aan? Je leasepaard voldeed niet aan je eisen. Waarom dit paard wel als je niet kan proef rijden?
Het klinkt mij niet echt in de oren als een goed opgeleid paard.
Maar dat is alleen gebaseerd op jouw verhaal. Misschien is het wel jouw droompaard.
Wat zou je in je koopcontract willen zetten? Mijn ervaring is dat het paard zelden terug gaat, als het niet bevalt.
Ik ben dus op zoek naar een project paardje. Misschien voor de verkoop als er iets van te maken valt, ik ben geen echte wedstrijd ruiter dus wil ook geen paard die wel echt op wedstrijd gaan, die zijn vaak beter af bij mensen die op wedstrijd willen en gaan.
Voor het koopcontract wil ik graag er in zetten dat het paard terug gaat bij verzwegen lichamelijke problemen. Ook het op proef nemen voor welke tijd en alle afspraken er over waar we het samen mee eens kunnen zijn.
lnvdh schreef:ik vraag me ook af wat er speciaal aan der is...je hebt der niet zien lopen of bereden zien worden... ik krijg ook mijn vraagtekens als ik eerlijk ben. Een keuring zou ik zelf een dierenarts regelen.. en niet een van hun nemen. wel daar laten keuren want als ze afgekeurd wordt kan ze daar blijven je laat het dier niet 300 km op een trailer staan daarvoor lijkt me.Een koopcontract kan je op internet vinden.. maar t is lastig hoor.. als jij het dier op gaat pakken en er toch wat mee is... dan kan je hem echt niet 123 terug brengen want je moet dan bewijzen dat dat al aanwezig wasvoor aankoop.. en bij een klinische keuring komt niet altijd alles naar boven...het beest wordt immers gekeurd hoe hij op dat moment is....wil je het ook op de foto zetten??
ik zou er heel goed over nadenken...
Ik heb haar wel zien lopen, aan de longe zou ook geen probleem zijn. Het rijden begrijp ik, mijn pony van 24 doet ook nog rare dingen als ze een tijd heeft stil gestaan. Keuring wil ik sowieso zelf regelen, klinsich en op de foto. Maar dan denk ik de verkoper verkoopt het paard als rijpaard, er trapt altijd wel iemand in...