stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 16:01

Hoi allemaal,
ik vroeg me af of jullie allemaal lang rijden en wanneer jullie zijn begonnen met manegerijles, verzorg, lease of paarden kopen. :)
alvast bedankt voor een reactie!

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:09

Vanaf baby zat ik al bij mijn zus voorop op de pony's die we op de camping hadden.
Toen ik 4 was ging ik op paardrijles.
Toen ik 21 was ging ik voor een verzorgpony. En op mijn 29e nam ik mijn verzorgpony mee, kocht ik 2 haflingers en kreeg ik een Shetlander van mijn ouders.
Deze stonden toen aan huis.
Nu heb ik op mijn 36e de 2 haflingers nog.

Anoniem

Re: stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:21

Ik was 6 toen ik voor het eerst op een pony zat, 7 toen ik begon met rijlessenop de manege. Toen ik 12 was heb ik mijn eerste verzorgpony gekregen. Nu ben ik 25 en de afgelopen jaren diverse bijrijdpaarden gehad. Inmiddels rijd ik op een handelsstal en is het plan om volgende zomer op zoek te gaan naar een eigen paard.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:26

14 toen ik eindelijk met bijbaandje rijlessen kon betalen. 15 toen ik een verzorg-shet vond. 19 toen ik een haflinger ging verzorgen en rijden, 34 toen ik zijn paspoort kreeg. En nu 41, en voor het eerst bewust zelf pony uitgekozen en gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:27

Ik begon met 6 a 7 op de manege, samen met vriendinnetjes. Toen ik 11/12 was ging ik over naar verzorg pony's en paarden. En op m'n 21ste kocht ik als verjaardagskado voor m'n 22ste voor mezelf een eigen paard. In al die jaren voor m'n eigen paard heb ik amper iets geleerd kom ik nu achter, leer nu zoveel meer.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:43

Ik wilde al van kleins af aan paardrijden maar dat mocht ik niet omdat mijn moeder bang is voor paarden.
Maar na lang zeuren had ze ooit eens gezegd dat als ik 11 werd dat ik mocht rijden.
De thuis situatie was in die tijd behoorlijk veranderd en mijn moeder had het niet breed, maar het grootste cadeau ooit heeft ze toch gegeven een 10 ritten kaart van de manege.
Maar na die 10 keer kon het niet meer.

In hetzelfde dorp als waar ik woonde zat een handelsstal in het lage segment.
Brave paarden, geen brave paarden, alles kwam daar voorbij.
En door daar mee te helpen met paarden binnen en buiten zetten, longeren, tuig poetsen en vegen enz, mocht ik in ruil rijden en kreeg ik les.
Enorm veel geleerd daar in omgang met de paarden en de verzorging. En omdat ik totaal niet bang was zat ik dus ook regelmatig op wat pittigere paarden die daar ook aangekocht waren.
Vaak er af gevallen :P maar ook veel geleerd.
Deze stal verhuisde toen ik 15 was en werd te ver weg voor mij.

Ik ben toen gaan rijden bij een springpaarden hobbyfokker die eigenlijk te veel paarden had.
Daar heb ik ook met die man samen paarden zadelmak gemaakt en ook geleerd deze verder door te rijden.
Hier kreeg ik ook de kans om officieel op wedstrijd te mogen.
Verder dan L springen kwam ik echter niet omdat alles voor die tijd alweer was verkocht.

Met mijn 21 was ik echter enorm verliefd op 1 van die paarden die ik toen daar zadelmak had gemaakt.
En omdat ik toen al een leuk spaarpotje had gemaakt door mijn werk, deze toen ook gekocht. En deze heb ik naar het Z gereden.
Andere paarden bleef ik daarnaast ook nog rijden en uitbrengen.

Met mijn 30 zijn de paarden aan huis komen te staan.
Maar door inmiddels opgelopen hersenletsel (niet door een val) is van trainen en wedstrijden geen sprake meer.
Ook zijn de warmbloeden ingeruild door koudbloeden en rij ik nog een beetje recreatief maar geniet vooral van ze om er naar te kijken en te knuffelen.
Ondertussen ook een leuke merrie en misschien wil ik nog wel eens een veulentje van haar.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:47

Ik was 11 toen in begon met rijden. Gewoon bij iemand thuis op haar eigen ponies. Zo rond mijn 15e (tot min 18e)versleet ik mijn zaterdagen op een manege/pensionstal/africhtingsstal waar ik in ruil voor klusjes mocht rijden en ook af en toe een les meepakte. Ondertussen waren de ponies waar ik les op kreeg mijn verzorgponies geworden omdat de eigenaresse geen tijd meer had voor lesgeven. Hier heb ik nog voor gezorgd tot op mijn 25e de laatste pony doodging. Wel had ik toen sinds een jaar of 2 een ander verzorgpaard erbij deze heb ik toen ik 32ish was gekocht en sinds 2018 heb ik haar en haar dochter (zelf gefokt) bij huis lopen.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:08

Ik zat eerder op pony’s dan dat ik kon lopen. Al vanaf baby af aan hadden mijn ouders een shetlander voor mij en een paar jaar later kwam daar een kruising Welsh bij. Later zijn zij verkocht aan een super huisje en ben ik op de manege gaan rijden. Dat heb ik tot mijn 16e gedaan en daarna kon ik op duindigt helpen met dravers. Dit was een super gave ervaring waar ik veel heb geleerd. Daarnaast en daarna verschillende verzor/lease paarden gehad.

Op mijn 19e een halfjaar in Ierland op een internationale eventing stal gewerkt. Bij terugkomst de paarden een laag pitje gezet en dat duurde nooit lang . Inmiddels op 25 jarige leeftijd meerdere lease paarden en andere mensen helpen verder; over 4 weken komt mijn eigen paardje

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: stappen die je hebt gemaakt met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:04

Ik ben begonnen met rijden op een manege toen ik bijna 7 was en dat heb ik veel te lang volgehouden. Mijn eerste verzorgpony (van de manege) kreeg ik een jaar later. Ons eerste paardje (die verzorgpony) kwam toen ik 11 was (samen met mijn moeder), mijn eerste echt eigen pony heb ik overgenomen toen ik 15 was (ik reed het dier al jaren). Al die tijd ben ik ook op de manege blijven rijden, waar mijn focus steeds meer verschoof van zelf leren rijden naar paarden leren trainen.
Ik heb sinds 3 jaar mijn eigen paard (#7) zelf onder mijn hoede en dat is wel sterk wennen. Dus zelfs na 6 eerdere eigen paarden is echt zelf de beslissing over je paard moeten nemen erg wennen, en ik ben blij dat ik terug kan vallen op zoveel mensen op Bokt en in het echte leven.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:52

Op mijn 8e werd ik paardengek en wou ik graag op paardrijden, dit mocht alleen niet.
Na 2 jaar mocht ik op paardrijden en dat deed ik eerst 2 weken bij een klein bedrijfje, daarna ging ik naar de manege. Toen ik een paar maand op de manege zat kreeg ik 2 verzorgpony's, iets langer dan een half jaar later ging ik naar een andere manege en kreeg ik er nog een verzorgpony bij. Ik ben van plan met de manege te stoppen en door te gaan op mijn verzorgpony's, rijd nu al dagelijks en dat is wel zat.

ben nu ongeveer een half jaar echt 'fanatiek' in de sport bezig.
nu zit ik 2,5 jaar op paardrijden