Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 10:44

Dochter wordt te groot voor haar pony en pony gaat binnenkort in de verkoop. Maar, hij heeft een gebruiksaanwijzing. Hem gewoon te koop zetten als lieve kinderpony kan ik niet, vind ik niet eerlijk.
We hebben onlangs zijn opvolger gekocht en achteraf blijkt hij een stalgebrek te hebben, dat echter pas aan het licht kwam na de termijn voor stalgebreken die in het aankoopcontract vermeld stond, dus dikke pech voor ons, pony is bij eventuele verkoop bijna niets meer waard. Dat is natuurlijk gewoon een rotstreek en wil ik zelf niet doen.

Maar goed, hoe verkoop je een pony die in principe echt een lieve kinderpony is, maar als je de gebruiksaanwijzing vermeld, niet veel kopers zal trekken. Beestje is bloedmooi, hartstikke gezond en meestal schaapmak, maar heeft toch wat dingen waarvan ik denk, nou...hoe pak je zoiets aan?

Poekkie

Re: Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:48

Over wat voor dingen gaat het?
Rijtechnisch?
Voeding / verzorging eisen?
Negatief gedrag met andere paarden?
Exceem / allergie?

En is het momenteel onder controle? Verwacht je er nog verbetering in? Vereist het veel aanpassingen van een nieuwe eigenaar?

Moeilijk te zeggen zonder wat meer info.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:51

Gewoon te koop zetten met het eerlijke verhaal erbij, zolang het rijtechnisch is en geen gebrek komt er vaak wel een koper op af waarvan het kind al aardig kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:51

Wat open jij toch een reeks aan bijzondere topics. Eerst heeft de nieuwe pony een trailerlaad-gebrek en nu weer een stalgebrek. Wat doet die informatie in dit topic? Is toch niet relevant voor jullie te verkopen pony?

Verder: gewoon eerlijk zijn. Je opent topics vol over de verkopers van jullie nieuwe pony en wat ze wel niet verzwegen hebben en hoe jij daarvan baalt. Nu vraag je jezelf af hoe eerlijk je moet zijn over een door jullie te verkopen pony. Dat is toch wel een beetje vreemd, vind je niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:53

Als jij er mee om kan gaan , kan een ander dat waarschijnlijk ook. Mijn stal staat vol met ponies met gebruiksaanwijzingen, allemaal toppers waar ik erg blij mee ben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:56

Gewoon eerlijk vermelden (de problemen en de manier waarop jullie het oplossen) en eventueel aanbieden dat ze de pony eerst een periode kunnen komen verzorgen ( dan kan je ev begeleiden) en na X tijd kunnen overgaan tot koop. (ergens een "huurbedrag" per maand afspreken dat in mindering gaat als ze de pony aankopen bv).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:01

Gewoon eerlijk zijn! Die vraag hoef je niet eens te stellen, en al zeker niet wanneer het om een kinderpony gaat!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:02

Hij is heel dominant naar zijn maatje, een shet. Bijvoeren op de wei kan alleen als ik ze apart zet want hij jaagt hem de hele wei door, hoeveel voerplekken ik ook maak. Bij onze nieuwe pony waagt hij dat niet overigens. Voernijd op stal.
Dierenarts is een drama. De tandarts is laatst geweest en is 45 minuten bezig geweest om hem te verdoven. Dat lukte uiteindelijk alleen met pasta. Tandarts is ook dierenarts en staat heel goed bekend, ze was ook ontzettend geduldig en had een assistent meegenomen omdat ik van te voren al gemeld had dat hij lastig kon doen. Volgens haar was het geen kwestie van angst.

Rijtechnisch is hij over het algemeen braaf, maar kan van het een op het andere moment enorm “schrikken” en dan een sprint trekken, hij ziet regelmatig kabouters en daar krijg je hem dan nauwelijks langs. Op vreemd terrein kijkt hij echter nergens van op en hij is zo verkeersmak als maar kan. Vanwege zijn maat kunnen er echter niet al te grote ruiters op, dus zit je ook weer met gebrek aan ervaring meestal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:03

Ik zou toch oppassen met te 'eerlijk' zijn. Als in, even kijken wat effectief eerlijk is en wat eerder een tekortkoming van jezelf is die je foutief peojecteert. Bvb, hier op stal staan enkele mensen met doodbrave paarden maar waarvan de eigenaar gewoon beter een konijn had genomen ipv een paard. Ze kunnen er dus niets mee terwijl dat eigelijk poepsimpel op te lossen is. Zou zonde zijn als die dieren dan als moeilijk geadverteerd worden terwijl dat helemaal niet zo is.

Edit: zou iets zeggen in de zin van: kan niet goed met shetlanders of kleine ponies. Grotere ponies gaat wel goed. Kan lastig zijn in omgang met dierenarts en tandarts, hier is training nodig. Voor een ruitertje met enige ervaring, geen beginnerspony ivm durven schrikken. Verkeersmak en braaf op vreemd terrein. (Eventueel bijzetten of hij dan controleerbaar blijft, makkelijk terug te nemen is en of bokken/steigeren voorkomt).

Verder kan ik je wel zeggen dat dierenarts en tandarts kan verschillen. Ik heb bvb 1 shetje waar mijn huidige standarts nog nooit een probleem mee heeft gehad, geen verdoving, niks. Terwijl een spoedtandarts zelfs met verdoving hem niet op 4 benen kon houden. En dat is echt geen vals beest.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-07-20 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:04

Joman schreef:
Wat open jij toch een reeks aan bijzondere topics. Eerst heeft de nieuwe pony een trailerlaad-gebrek en nu weer een stalgebrek. Wat doet die informatie in dit topic? Is toch niet relevant voor jullie te verkopen pony?

Verder: gewoon eerlijk zijn. Je opent topics vol over de verkopers van jullie nieuwe pony en wat ze wel niet verzwegen hebben en hoe jij daarvan baalt. Nu vraag je jezelf af hoe eerlijk je moet zijn over een door jullie te verkopen pony. Dat is toch wel een beetje vreemd, vind je niet?

1 topic heb ik geopend. En wat lief dat je het vraagt, trailerladen gaat een heel stuk beter!
Verder ben je nog steeds even vriendelijk en aardig zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:07

MairiMacBran schreef:
Joman schreef:

1 topic heb ik geopend. En wat lief dat je het vraagt, trailerladen gaat een heel stuk beter!

Ik zit hier niet om vriendelijk te zijn, en heel eerlijk interesseert het me niet hoe het trailerladen gaat :)
Ik verbaas me wel over de inhoud van je bericht icm je commentaar op de verkopers van jullie nieuwe pony.
Als je je pony via bokt wil verkopen, hoef je je iig geen zorgen meer te maken over al dan niet eerlijk zijn. Je bent duidelijk zat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:14

MairiMacBran schreef:
Hij is heel dominant naar zijn maatje, een shet. Bijvoeren op de wei kan alleen als ik ze apart zet want hij jaagt hem de hele wei door, hoeveel voerplekken ik ook maak. Bij onze nieuwe pony waagt hij dat niet overigens. Voernijd op stal.
Dierenarts is een drama. De tandarts is laatst geweest en is 45 minuten bezig geweest om hem te verdoven. Dat lukte uiteindelijk alleen met pasta. Tandarts is ook dierenarts en staat heel goed bekend, ze was ook ontzettend geduldig en had een assistent meegenomen omdat ik van te voren al gemeld had dat hij lastig kon doen. Volgens haar was het geen kwestie van angst.

Rijtechnisch is hij over het algemeen braaf, maar kan van het een op het andere moment enorm “schrikken” en dan een sprint trekken, hij ziet regelmatig kabouters en daar krijg je hem dan nauwelijks langs. Op vreemd terrein kijkt hij echter nergens van op en hij is zo verkeersmak als maar kan. Vanwege zijn maat kunnen er echter niet al te grote ruiters op, dus zit je ook weer met gebrek aan ervaring meestal.

Dit zijn geen onoverkomelijke problemen.
Het dominant zijn op de weide is zo te zien een probleem naar specifieke paarden. Met de juiste paarden en voerbeleid (voldoende ruwvoerplekken en echt onbeperkt ruwvoer) is dit wss opgelost.
Voernijd op stal is iets minder handig, maar als je dat weet is dat ook geen drama.

LAstig zijn bij tandarts, die mensen zijn er voor opgeleid en weten wel hoe ze dat moeten aanpakken, heeft weinig te maken met de omgang van de eigenaar.

Het sprintje trekken: pony is gewoon geen beginnerspony, maar zolang het geen rotzak is die rodeo geeft tot ruitertje eraf ligt en dan nog eens natrapt, loopt dat wel los.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:23

Ze hebben altijd voldoende ruwvoer tot hun beschikking, zowel op de wei als op stal.
Wbt tandarts en dierenarts, de naald is het grootste probleem.
Rijtechnisch gezien redt dochter zich prima met hem, maar er zal idd een handig ruitertje op moeten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:27

Ik heb mijn post hierboven wat aangepast :)
Dominantie naar kleine ponies komt nog wel regelmatig voor, maar als het met de grotere wel goed gaat hoeft dat zeker geen probleem te zijn. Meestal worden shets toch niet echt tussen de groten gezet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:32

Gewoon eerlijk zijn, op elk potje past een dekseltje.

En als jou dochter hem kan rijden, kunnen dat meer ruitertjes.
Maar zet duidelijk neer dat de pony geen braaf kinder pony'tje is.

Tandarts, acht dat zie ik niet als probleem en het kan ook zijn dat jij per ongeluk angst hebt voor prikken en je dat overdraagt. (heb ik eens meegemaakt met het paard van een vriendin)

Voernijd, ook melden, ik heb hier de paarden in de nacht apart dus daar al geen probleem.
Mijn weides zijn groot, dus kan hooi heel ver uit elkaar leggen, dus voor mij zou dat al geen afknapper zijn.
Voor wie dat wel is, prima. Geen geschikte kandidaat.

Je vijver om te vissen naar geschikte kopers zal kleinder zijn, maar zeker niet onmogelijk.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:34

Hij is ook geen rodeopony. Hij geeft heus wel eens een bokje, maar daar blijft het wel bij. Bij enge dingen gaat hij eerder in de ankers of hij schiet er langs.

Pony's staan 's nachts op stal, ze staan ongeveer 12 uur per dag op de wei.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:32

Klinkt toch wel als een pony die ik wel zou kopen voor mijn kind :) Ze kunnen erop rijden, dat is het belangrijkste en de rest is management, en voeren laat ik sowieso al nooit aan kinderen over.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:36

Dit klinkt voor mij vooral als een geschikte kinderpony waarvan het voer- en stalmanagement (en een stuk van de opvoeding) door een volwassene met voldoende paardenkennis moet worden uitgevoerd. Dat lijkt me niet onoverkomelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:40

Maflinger_S schreef:
Dit klinkt voor mij vooral als een geschikte kinderpony waarvan het voer- en stalmanagement (en een stuk van de opvoeding) door een volwassene met voldoende paardenkennis moet worden uitgevoerd. Dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Klopt , hier kan nog heel veel aan verbeterd worden. Maar snap dat Ts dr vele vragen stelt, wanneer je zelf niet veel ervaring met paarden met afwijkend gedrag hebt zie je al snel beren op de weg .

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:43

Goh als ik de “problemen” lees denk ik; waar hebben we het over? Dit zijn toch gewoon hele algemene paardenzaken die nu eenmaal voorkomen bij het houden van een pony? In een kudde willen voeren is altijd opletten hoe er onderling op gereageerd wordt en daarop in te spelen, en zijn gedrag bij de veearts is ook niet onoverkomelijk. Ik denk dat het goed is dat de pony bij “paardenmensen” terecht komt. En daar ben je zelf bij om daar doorheen te prikken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:47

Maflinger_S schreef:

Dat is ook vrijwel altijd het geval, kinderen moet je geen dieren willen laten opvoeden, een kind is daar niet consequent genoeg voor. Iedereen kent wel de hond, die het kind zo graag wil en daarna altijd door de ouders verzorgd wordt.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:48

Joman schreef:
MairiMacBran schreef:

Ik zit hier niet om vriendelijk te zijn, en heel eerlijk interesseert het me niet hoe het trailerladen gaat :)
Ik verbaas me wel over de inhoud van je bericht icm je commentaar op de verkopers van jullie nieuwe pony.
Als je je pony via bokt wil verkopen, hoef je je iig geen zorgen meer te maken over al dan niet eerlijk zijn. Je bent duidelijk zat.

Ik denk oprecht wel dat zij dat doorhad _O-

Wat een vriendelijkheid al op de eerste pagina.

Op ieder potje past een deksel. Als je al eerder belazerd bent, besef je dan hoe vervelend dat was voor jezelf en doe dat een ander niet aan. Vaak als het paardenkenners zijn, zien hun zelf ook wel in hoe de pony is.
Misschien kan je op basis van lease verkopen? Dat ze de pony eerst een tijdje kunnen/mogen uitproberen. Zo kunnen er ook geen verborgen gebreken meer zijn lijkt me.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:50

Stef_Diva schreef:
Goh als ik de “problemen” lees denk ik; waar hebben we het over? Dit zijn toch gewoon hele algemene paardenzaken die nu eenmaal voorkomen bij het houden van een pony? In een kudde willen voeren is altijd opletten hoe er onderling op gereageerd wordt en daarop in te spelen, en zijn gedrag bij de veearts is ook niet onoverkomelijk. Ik denk dat het goed is dat de pony bij “paardenmensen” terecht komt. En daar ben je zelf bij om daar doorheen te prikken.

Dit klinkt idd gewoon als een pony die wat opvoeding kan gebruiken en verder een prima pony is.
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 24-07-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:52

Ik zou hem ook te koop zetten zoals Poekkie zegt. Het lijken me inderdaad geen problemen die onoverkomelijk zijn als hij bij een ponyruiter komt die niet bang is aangelegd en ervaren ouders heeft.

Als echt geïnteresseerd zijn kun je altijd nog meer toelichting geven.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:06

Ik denk dat je minder op gebreken moet focussen en meer op sterke punten.
Je zegt waarschijnlijk ook niet voor niets dat een pony met een stalgebrek niets meer waard is, want dat is niet zo. Wel minder, maar als het verder een leuk dier is, is hij echt verkoopbaar.

Datzelfde voor deze pony. Er zijn er genoeg die wel eens er vandoor gaan of lastig zijn. Geen paard is perfect en er zit werk in opvoeding en dergelijke. Zolang je het er eerlijk bij zegt, zonder er een groot probleem van te maken, kan je deze pony volgens mij prima verkopen.