veulen toch geen goed idee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rebbelx

veulen toch geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 10:40

ik ben regelmatig aan het dromen en wil in de toekomst graag een eigen paard. ik ga nu naar 5 havo en wil pas tijdens mijn studie of daarna een paard aan schaven dat komt met tijd beter uit en ik wil eerst nog meer ervaring op doen.

een veulen nemen is in heel veel opzichten absoluut geen goed idee (ik heb wat onderzoek gedaan) ik twijfel nog steeds heel erg en wil daarom graag jullie mening weten

een jaar terug heb ik een paard ontmoet waar ik gelijk helemaal verliefd op was. (dit was op pony kamp, ik weet dat je het dan eigenlijk niet serieus kan nemen maar ik vond het gewoon echt een heel erg leuk paard en het voelde heel goed) ik was de 2e die er op reed (ze was die week nieuw aangekomen) en ik genoot van alle aspecten. telkens opnieuw liet ze me zien dat ik haar kon vertrouwen en ik genoot van elk moment met haar.

een maand of 2 terug ben ik terug gegaan op met haar op buiten rit te gaan. het bleek dat ze niet meer in de lessen werd gereden omdat ze te ongeduldig was en ik mocht niet met haar naar buiten. toen ik haar reed steigerde ze wel als het volgens haar allemaal te lang duurde maar dat gedrag was in het jaar dat ik haar niet heb gezien veel verergerd. op een gegeven moment was ze dus uit de lessen gehaald. ik heb haar die dag maar even gezien maar voelde meteen die roekeloze liefde.

ze is te koop. maar ik ben niet zo'n held en ben bang dat als ik haar ooit zal kopen ik haar niet zelf terug kan brengen naar een normaal recreatie paard. omdat ze nu stil staat is ze gedekt. de kans is groot dat ze volgend jaar een veulen op de wereld brengt.

als ik ooit een paard ga kopen wil ik graag een paard waar ik net zo veel van hou als ik van haar deed. maar ik denk dat ik voor het opvoeden van een veulen veel te weinig ervaring heb en met een veulen weet je nooit of je na al die jaar uiteindelijk een klik hebt en daarnaast kan je er zo veel aan verpesten... er zijn vast genoeg andere super leuke paarden op de wereld maar ik wil echt een paard waar ik verliefd op ben en waar ik altijd mee kan genieten.

ik vroeg me af hoe jullie hierover denken.

groetjes Rebbel

upendo

Re: veulen toch geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:42

Nou, niet doen.

Als je geen enkele ervaring hebt met goed opleiden en opvoeden van een veulen of jong paard en je hebt niet flink wat ervaring met pittige (eigen) paarden kan het alleen maar een faalervaring worden voor alle partijen.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 10:46

dank je voor je tip, de kans ik groot dat ik het ook absoluut niet ga doen. ik wilde graag de mening van andere weten.

ik natuurlijk niet helemaal geen ervaring, ik rijd op een plek waar jaarlijks 4 veulens worden geboren en ik help mee met het opvoeden maar niet intensief. wel heb ik idd te weinig ervaring met pittige eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:03

Ik vind het ook een slecht idee, ik zou nog even wat ervaring opdoen voordat je uberhaupt aan een paard begint.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:06

Goh, een vriendin van mij had enkele jaren geleden een veulen genomen. Ze was een heel goede ruiter, bekend met doorrijden van jonge paarden, en al 2x bezig geweest met het beleren van een jonge pony/jong paard. Maar haar huidige veulen is toch een pittig ding wat ik niemand toewens. Bokken, steigeren, etc. Aan de longe, dominatie ten top in omgang, ... enfin, ze heeft er zelfs met professionele begeleiding toch haar handen vol aan en voelt zich vaak toch ook niet veilig bij/rond hem. Haar vorige projecten daarentegen gingen wel vlotjes en waren toch ook geen 'dooie' paarden.

Ik raad zelf het kopen van een veulen af, maar moest je het doen... koop zeker geen pittig ding.
Persoonlijk denk ik dat een eerste paard veel beter een stabiel en niet meer zo piepjong gevoelig dier is waar je gewoon samen alles mee kan doen en ontdekken.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 11:19

bedankt voor je uitleg poekkie zeker duidelijk. en zonnebloem, zoals ik al eerder zij wil ik eerst meer ervaring opdoen. ik vind het heel belangrijk om pas een paard te nemen als ik weet dat ik goed voor hem kan zorgen. paarden welzijn vind ik heel belangrijk. daarnaast zij ik ook dat ik pas een paard wil over 1,5 tot 5 jaar. (ik zij tijdens of na mijn studie)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:25

Ga eerst studeren, baan vinden en dan een paard kopen. Veulen kost ook veel geld, net zo veel als een ouder paard aangezien die ook in de opfok moet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:38

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:01

Als het paard niet te duur is een je voldoende hulp hebt kun je de gok wagen. Veulen zou ik na 6 mnd verkopen, er van uit gaande dat de hele dracht en bevalling goed is gegaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:02

Je kan het paard kopen en het veulen natuurlijk op 6 maand leeftijd verkopen. Dan hoef je niks op te leiden