Wat gebeurt er als mijn paardenkind, mijn Daisy, er niet meer is?
Ze is mijn tweede paard. Ik wilde na de eerste geen paard meer, hem verkopen voelde toen als falen. Maar Daisy, my amazing Daisy, die kon ik niet laten gaan. Ze was destijds, ruim 9 jaar geleden, van mijn oom. Die kon op een bepaald moment de kosten niet meer dragen door omstandigheden. Ik had toen, ook door omstandigheden, niet echt een spaarboekje, maar mijn oom had onze band wel al gezien, ik had haar voor de fun al een aantal keer gereden, dus kreeg ik haar gewoon. Dat eerste jaar bleef Daisy op zijn naam staan, daarna kreeg ik haar paspoort opgestuurd, ik had me bewezen!
Ondertussen zijn we dus 9 jaar een team. We hebben samen een heleboel mijlpalen gehaald, er waren heel veel ups en af en toe een down - wat zijn we sterk geworden samen!
Ze staat nu alweer ruim 7 jaar gras te maaien wegens artrose. Ik probeer haar op andere manieren dan "trainen/rijden" bezig te houden, en dat lukt ons goed.
In de winter verzorg ik ook een aantal andere paarden bij ons op stal. Ik krijg er dus wel een aantal in mijn handen. Links en rechts rij ik af en toe eens met een ander paard. Van al die paarden waar ik contact mee hebben, buiten mijn eigen kind dan, zit er maar eentje bij waar ik écht een klik mee voel. Niet helemaal zoals met mijn eigen paard, maar dat is niet meer dan normaal, die heb ik tenslotte al bijna een decennium!
Mijn Daisy is nu ruim 18 jaar. Doordat we al heel lang niet meer trainen, hoop ik haar op te sparen en nog heel wat mooie jaren samen te kunnen beleven.
Maar.. Wat als ze er niet meer is?
Ik zou echt verloren lopen. Ze is de liefde van mijn leven. Zelden heb ik zo'n klik gevoeld, zo'n band gehad met een paard.
Ik ga elke dag naar stal. Voeren, de wei en stal proper maken, paardje poetsen en verzorgen. Mijn dagen worden grotendeels door haar bepaald - en dat vind ik helemaal niet erg.
Maar, paardenmensen onder elkaar - we weten best dat er opofferingen gemaakt worden, en dat 365 dagen per jaar naar stal zwaar is. Af en toe gebeurt het natuurlijk wel eens dat ik niet kan gaan - vakantie, ziek, platte band. Ik zal een dag of 20 per jaar overslaan, daar voel ik me dan altijd super rot over

Maar, ze bepaalt dus wel mijn dagen. Opoffering of niet, ik vind het meestal héérlijk. Ik geef gerust toe dat het in de winter, wanneer het vriest dat het kraakt, of heel hard regent, wel eens kan tegensteken, maar enkel de omstandigheden steken dan tegen, nooit mijn paardenkind. Ik ben altijd, elke dag opnieuw, blij haar te mogen zien, en ik hoop dat dat andersom ook zo is

Ik ben nu 31 jaar. Ik ben beginnen rijden op mijn 10de. Ik draai dus wel al even mee. Qua rijden ben ik nog steeds een clown - ik ken de theorie wel hoor haha, maar een ster-ruiter zal ik nooit worden. Daar zit ik niet mee, ik ben meer een bosruiter zoals wij zeggen, en dat is genoeg voor mij. Ik heb geen ambitie om wedstrijden oid te rijden - zolang ik mijn paard maar correct kan rijden en we er beide plezier aan beleven is mijn doel behaald.
Na ruim 20 jaar denk ik wel dat ik een boel kennis vergaard heb. Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb hoor, oh nee, maar ik denk wel dat ik mag zeggen dat mijn basis vrij stevig is. Ik vind vooral de omgang met paarden erg interessant, en ben al jaren bezig met mijn kennis daarin te vergroten. Niet enkel in theorie, evengoed in de praktijk. Ik beweer niet dat al mijn ideeën 100% kloppen, maar van een aantal zaken weet ik wel wat af.
Voer, medisch, rijtechnisch, omgang, onderhoud van paard - wei - stal - materiaal, ... Ik ken niet alles, maar geloof wel dat ik na ruim 20 jaar één en ander kan vertellen. Van veulens en springen ken ik dan weer niks haha.
Het idee om ooit mijn paard te verliezen, beangstigt me. Als ze zou gaan, zou ze mijn dromen meenemen.
Ik denk niet dat er na haar nog een ander paard zou komen. Ik zou sowieso al geen paard meer nemen zonder die klik, die er bij ons vanaf het eerste moment was. Ik beweer niet dat we nooit issues hebben gehad, natuurlijk wel, maar de klik was er vanaf moment één. En voor minder zou ik het niet meer doen.
Buiten het feit dat mijn hart gebroken zou zijn, heb ik het gevoel dat dat deel van mij, mijn paardendeel, niet meer "gebruikt" zou worden. Als ik mijn Daisy zou verliezen, en geen ander paard meer zou nemen, zou ik al mijn kennis en ervaring niet meer gebruiken. En eerlijk - het is ongeveer het enige wat ik echt kan. Het is wie ik ben.
Dus wie, wat, ben ik dan zonder paarden?
Ik zou me waarschijnlijk verstoppen in mijn boekenkast. Behalve paarden ligt mijn interesse in boeken - verder heb ik niet echt iets waar ik echt warm voor loop. Dat vind ik op zich niet erg - ik heb mijn 2 hobby's, en daar ben ik ook echt intens mee bezig. Meer heb ik niet nodig, om eerlijk te zijn. Maar wat gebeurt er dan, als de belangrijkste zou weg vallen? Ik heb uiteraard mijn relatie, familie en vrienden, maar zonder paarden, zonder mijn Daisy, zou ik niet meer weten wie ik ben. Zonder die omgang met paarden zouden mijn kennis en ervaring verloren gaan naar mijn gevoel, en wat schiet er dan nog over? Het is alles wat ik ken en kan. Het bepaalt mijn dagen en mijn ziel.
Ik had het hier laatst met mijn vriend over. Die begrijpt mijn gevoel gedeeltelijk. Die staat sowieso al niet te springen om ooit nog een ander paard te nemen, maar op het einde van de dag wil hij mij alleen maar gelukkig zien dus zou ik hem wel kunnen overtuigen. Maar ik denk dus dat ik het niet meer zou willen. Niet als ik niet dé klik heb. Ik heb heel erg het gevoel dat mijn Daisy mijn once in a lifetime is, dus ik probeer ook echt oprecht van elk moment samen te genieten. Ik wil later geen spijt krijgen, en op deze manier zal dat denk ik ook niet gebeuren. Maar als ik het voor minder niet wil doen, stopt het hierna ook. En als het stopt, ben ik een héél groot deel van mezelf kwijt, en ik weet niet wat ik met de overgebleven stukjes moet doen dan.
Zou ik een boek schrijven? Zou dat wel aanslaan?
En als dat boek af, wat dan? Heb ik dan nog 50 jaar te gaan, paardloos, zonder een kans om mijn kunnen en weten aan te boren, te gebruiken?
Moet ik werk zoeken in de paardenwereld? Ik wil niet perse rijden, stront opruimen maakt mij al blij

Ik ben het meeste bang voor mijn gebroken hart. Daisy is de rode draad doorheen mijn leven, ze was er de afgelopen 9 jaar op elk moment. Ze is het gouden randje rondom elke dag, the apple of my eye.
Volgens mij zou ik kapot gaan van verdriet. Mijn mama ziet dat ook al gebeuren. Daisy is mijn beste vriendin, en ik zou voor de rest van mijn leven niet meer compleet zijn. Gezien de artrose heb ik me er op voorbereid (kan dat zelfs wel?) dat het ooit, waarschijnlijk veel te vroeg, zal stoppen. Zelfs zonder artrose zou dat gebeuren. De artrose geeft me het gevoel dat het te vroeg zal zijn.
Ik maak me ook zorgen over of ik hét moment wel zal herkennen. Zal ik het kunnen zien? Of zal de liefde, het egoïsme, me blind maken, en haar niet kunnen laten gaan? Zal de liefde groot genoeg zijn om het egoïsme opzij te duwen en zal ik haar kunnen laten gaan wanneer het voor haar genoeg geweest is, terwijl het dat voor mij nooit zal zijn?
Volgens mijn mama wel. En in mijn hart voel ik dat ergens ook wel, maar dat neemt niet weg dat ik er ontzettend veel bang voor heb.
Ik weet niet hoe anderen het doen, met zo'n groot verlies kunnen leven.
Bovenop HET verlies, kamp ik dus ook met de angst dat ik mijn kennis en ervaring zal verliezen, niet meer zal kunnen gebruiken. Omdat het zowat het enige is wat ik ken, is dat echt heel belangrijk voor mij. Heel beangstigend ook. Wat blijft er over van mij, zonder de liefde van mijn leven? Zonder te kunnen doen waar ik goed ik ben? Het is het enige waar ik goed in ben, ik heb niks anders wat me interesseert.
Zijn er nog bokkers die dit gevoel herkennen?
Ik kan wel huilen bij het idee alleen al - ik schrijf dit met een krop een in de keel.
Moet ik dan op zoek gaan naar een verzorgpaard? Zal dat wel voldoende zijn om het gat in mijn hart en mijn leven op te vullen? Zal het niet als verraad aanvoelen?
Wat met al mijn spullen? Ik heb er echt veel haha. Ik zou er niet meer op kunnen kijken, maar ik zou ze ook niet kunnen weg doen. Ik denk dat dit ook als verraad zou voelen.
Ik dacht altijd dat ik geen moeilijk mens was, maar nu begin ik toch te twijfelen als ik dit zo lees

Dit is wie ik ben. Het is zowat alles wat ik ben, ken en kan. Alles wat ik wil zijn, en wil kunnen en weten.
Wat gebeurt er als zij er niet meer is?