Na 20 jaar jeuk nu ook genieten in de zomer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Na 20 jaar jeuk nu ook genieten in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:26

Althans ik ga er vanuit dat ze ermee geboren is, maar de eerste jaren geen jeuk heeft gehad. Anders heeft ze al 22 jaar jeuk in de zomer -O-

24/7 stampen om de jeuk wat te verlichten

Of op de grond gaan liggen om je navel te krabben

Afbeelding

Of gewoon bijten tot de huid kapot is

Afbeelding

Dit jaar heb ik uit wanhoop,wetende dat het vanaf juli echt afzien wordt, een proefzakje fibra besteld.
Na jaren van teleurstellingen en miskopen dacht ik dat ook dit bij de 'werkt niet' stapel gegooid kon worden, maar wie weet is dit wel dat waar we al zoveel jaren hopeloos naar opzoek waren.
Na het 2 dagen geprobeerd te hebben was het proefzakje op.
Tja nu weet ik eigenlijk nog niks.
In de auto gestapt naar een verdeelpunt voor een baaltje, eenmaal daar besloten om er nog een paar meer mee te nemen.
Wie weet een voorgevoel :o?

En dan voeren maar.
Langzaam maar zeker naderde juli en in juni kreeg ze alweer open plekken op haar benen :(:)

Afbeelding

Na 1 week fibra gevoerd en gesmeerd te hebben
Afbeelding

Ik kreeg hoop, zou het ?

Afbeelding

Inmiddels is het dik juli en twijfel om volgend jaar zelfs zonder deken te proberen.

Afbeelding
Half juli

Ik kon haar nooit aan de molen vast zetten omdat ze er op af draafde om met alle kracht die ze in zich had er tegen te gaan schuren
Afbeelding
*\o/*

Ik heb geen aandelen in fibra maar kan mij voorstellen dat ons verhaal niet op zichzelf staat, misschien is het de oplossing voor meerdere paarden.
Laatst bijgewerkt door moyra op 14-07-20 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:29

Waauuww wat fijn zeg!! *\o/* *\o/* *\o/*

CarinaR

Re: Na 20 jaar jeuk nu ook genieten in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:33

Jeetje wat een verschil.
Zal het voor een Cpl paard ook verschil maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:33

Zou wel zijn zeg voor jullie, duimen dat dit het is +:)+

Maar het is tot nu toe natuurlijk ook niet echt zomers geweest, deze juli....lage temperaturen en geen hoogzomer zeg maar. Dus ik zou nog even wachten met juichen denk ik?

Ben persoonlijk wel blij dat er nog geen tropische temperaturen in zicht zijn, hoe meer juli / augustus dagen we achter de rug hebben voor het eventueel losbarst, hoe beter :o

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:34

Wat ontzettend sneu dat ze dat zo heeft zeg. Jeuk is vreselijk.

En wat een fijn resultaat! *\o/*
Is er nooit onderzoek gedaan waar het vandaan komt?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:51

pmarena schreef:
Zou wel zijn zeg voor jullie, duimen dat dit het is +:)+

Maar het is tot nu toe natuurlijk ook niet echt zomers geweest, deze juli....lage temperaturen en geen hoogzomer zeg maar. Dus ik zou nog even wachten met juichen denk ik?

Ben persoonlijk wel blij dat er nog geen tropische temperaturen in zicht zijn, hoe meer juli / augustus dagen we achter de rug hebben voor het eventueel losbarst, hoe beter :o

Ik begrijp je reactie volledig!
Dit jaar hoorde en las ik dat heel veel paarden nog zonder deken lopen en geen last hadden.
Dan keek ik naar mijn paard die al vanaf maart met haar navel over de grond schoof, stampte en open wonden op de benen kreeg.
Eigenlijk was afgelopen jaren al dat ik eind maart de eerste teken begon te zien.
Dit jaar was dat niet anders.
Dus ondanks dat de knutten druk laag is momenteel bied het al veel meer verlichting dan alles wat op de 'werkt niet' stapel ligt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:53

Wat een goed nieuws!
Ik ga voor je mee duimen dat dit zo blijft :j Dat zou toch fantastisch zijn.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 04:41

Zoals je weet ;) bij ons ook zo een wondershet op de fibra!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:04

Super, ik ben sinds 2 dagen op de fibra dus hoop dat het voor ons ook zo werkt :D

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:05

Wat fijn en vooral een opluchting voor je paard!! Hoe heet het product precies? Hier ook een pony met jeuk, hoewel niet zo veel. Mag per PB hoor :)
Hopelijk blijft het zo goed bij haar!

nickee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:05

Wat voor 'Fibra' is dit? Heb 3 shettys met zomereczeem.

EDIT: sorry, had de post hiervoor niet gezien :Z . Mag bij mij natuurlijk ook per PB
Laatst bijgewerkt door nickee op 15-07-20 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:06

wat gaaf zeg, net dat er in de fibra wel iets zit wat het net helpt met de jeuk.
heb even naar de ingrediënten gekeken van het voer en ziet er wel interessant uit :j
hopelijk blijft het allemaal zo goed gaan :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:25

Wat fijn zeg! Hier proberen we nu ook sinds een week de Fibra en in ieder geval een van de paarden heeft al een zachtere manenkam en minder jeuk. Staat ook een hele zware ecxemer en ik hoop dat het bij deze ook aan gaat slaan.

Pretu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:24

Interessant, heb hier ook een gevalletje jeuk en CPL staan... Gebruik je nu de Fibra Anti Itch of de gewone? En smeren, bedoel je dan met de anti itch-creme?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 11:04

Met cpl ben ik niet bekend dus kan daarvan niet zeggen of het helpt.
Fibra geeft zelf ook aan dat het niet bij alle paarden met eczeem het gewenste resultaat heeft, maar bij het overgrote deel wel.
Omdat ze onder een goede deken staat smeer ik niks in de manen en staart.
Wanneer ze in het verleden zonder deken stond kregen we dit

Afbeelding
Afbeelding

Voor de mensen die vragen wat we precies gebruiken.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:10

Dit geef je dan als krachtvoer zeg maar?
Verder gewoon hooi?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:13

ff checken...dit bestaat toch al een tijdje? Ik vraag me af waarom het dan niet stikt van dit soort verhalen? Of heb ik iets gemist?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:45

Wat zou het fijn zijn als het zo blijft zeg! Hoop het heel erg voor je!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:47

Mijn reactie had je al via whatsapp :D maar ik blijf maar kijken naar haar houding, zo vermoeid en klaar met de situatie op de foto uit 2017, en 'gewoon' tevreden en nieuwsgierig zoals ze er nu bij staat. Zo fijn dat dit voor haar zo goed werkt!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:13

Interessant, ga me ook eens inlezen!
Hier een haf van 30, ook al zolang ik haar ken (19 jaar) behoorlijk eczeem. Ze staat sinds een half jaar aan huis, en voor het eerst sinds al die jaren zonder deken en vliegenmasker! Wellicht ligt het aan de wei (best een open stuk land dus behoorlijk wat wind) of het ligt aan het hooi wat ik nu geef, maar hoor om me heen ook dat het qua jeuk een milde zomer is. Maar hoe dan ook, superfijn voor je paardje! Want wat een ellende he, als ze zoveel jeuk hebben :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:18

Gezien het feit dat dit een haflinger is=koudbloed en een aangepast voerschema moet hebben, heeft ze nu gewoon het juiste voer.
Die van ons heeft een graasmasker, dat jouw paard jukt is een ook reactie geweest op het teveel aan suikers naast het ZE verhaal.
Wat ik wel zie is een Haflinger die aan de maat is wat betreft gewicht.
CPL zie ik niet dus dat zal ook wel niet in beeld zijn.
Als er wel CPL erbij zou zitten had je dat snel geweten, man man dan zien dr benen er toch echt anders uit.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:28

Morganlefay schreef:
Gezien het feit dat dit een haflinger is=koudbloed en een aangepast voerschema moet hebben, heeft ze nu gewoon het juiste voer.
Die van ons heeft een graasmasker, dat jouw paard jukt is een ook reactie geweest op het teveel aan suikers naast het ZE verhaal.
Als er wel CPL erbij zou zitten had je dat snel geweten, man man dan zien dr benen er toch echt anders uit.

Zo simpel kan je het niet stellen denk ik. Ik heb met mijn haflinger ook vanalles geprobeerd, tot aan een dieet met speciaal hooi, verschillende soorten kool, kruiden, druppels, olie, poedertjes etc. etc. aan toe. Enige wat al die jaren echt effectief bleek is helemaal inpakken met een deken en vliegenmasker, en bijvoorbeeld Derfen smeren op de plekken die niet bedekt zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:31

Wat sneu! Maar wat goed dat ze nu goed erdoor komt! Wat een uitvinding voor jullie! Ik denk dat ik zelf ook maar een potje koop. Mijn lichaam jeukt werkelijk overal momenteel. Uhg.. Rotmuggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:32

Ja, paard in een eczeemdeken hijsen en omgekeerd weidden. Geen suikers en geen vette wei.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 13:50

Morganlefay schreef:

Dat ze te zwaar is ben ik mij al jaren bewust van en nee dat zal niet in dr voordeel werken.
De wei heeft ze al jaren niet meer ingestaan, brok krijgt niet (behalve een vitamine korrel), onbeperkt ruwvoer evenmin.
In de 14 jaar dat ik haar heb en dus al met haar jeuk worstel hebben we op verschillende stallen gestaan met verschillende eetschema's maar ik kan je zeggen dat dat geen verschil maakt.
Volgens jou is de jeuk nu weg omdat ze gewoon het juiste voer krijgt, maar ze krijgt het naast haar ruwvoer dus niet als vervanging van.
Febra moet ze 1 tot 1,5kg p.d van hebben, zou wel heel sneu zijn om het ruwvoer dan te vervangen voor dit eten.
Kort samengevat vind ik dus ook dat je het allemaal wel heel simpel stelt.