In het kort ons verhaal;
Eind vorig jaar besloot ik op zoek te gaan naar een dressuur paard voor mezelf. Omdat Namibie vooral springgefokte paarden heeft, kon ik hier niet echt vinden wat ik zocht.
Ik besloot dat we in Zuid Afrika moesten kijken en we zijn in november bij 2 stallen langsgeweest om in totaal 8 paarden te bekijken.
Na veel nadenken is het een merrie geworden van een KWPN mama (van Flemmingh) en een Zuid Afrikaanse vader met Duits springbloed.

Toen begon het avontuur pas, als ik dit allemaal had geweten was ik er wellicht nooit aan begonnen...
Op 1 december was ze officieel van mij. Helaas was ze niet ingeent tegen African Horse Sickness en mocht dat ook niet gebeuren in de omgeving waar ze stond. (als iemand hier meer over wil weten, leg ik het graag uit, maar is een lang verhaal). AHS is een van de voorwaarden voor exporteren/importeren, dus daar moest een oplossing voor gevonden worden.
Ze moest verhuizen naar een deel van ZA waar dat inenten wel mocht. Dat duurde bij elkaar een maand, voor we de juiste locatie hadden gevonden en de fokker tijd had om haar weg te brengen was het begin januari.
De dierenarts moest komen, voor AHS, Influenza, het invullen van de ID pagina van het paspoort, een CEM test, Dourine test en een drachtigheidsscan, om te bewijzen dat ze niet drachtig is.
Nadat alle tests gedaan waren, was het wachten op het papierwerk zodat we Love of Life konden ophalen. Er gaat normaal wel een transport tussen ZA en Namibie, maar die gaat vanaf Johannesburg, 1350 km van waar mijn merrie staat. We besloten dus dat we zelf zouden rijden, dan hoefde ze niet eerst 1350 km naar Johannesburg en dan nog eens 1600km naar Windhoek, maar rechtstreeks van waar ze staat naar Windhoek, wat zo'n 1800km zou zijn.
Net in de week dat we haar zouden gaan halen, kwam Corona om de hoek en werden de grenzen van Zuid Afrika gesloten. Dit was de laatste week van maart.
Nu is het inmiddels half juli, is de merrie al 7 maanden van mij, maar heb ik haar nog steeds niet thuis.
Ik ben de wanhoop nabij geweest, heb tranen tegen gevochten van frustratie, maar meer dan geduld hebben (en in de tussentijd hier nog maar 2 paarden kopen

De grenzen hier zijn nog gesloten voor alle niet-essentiele goederen, en wij mogen het land helemaal niet uit, of we moeten 2 weken in quarantaine op de terugweg. Niet thuis helaas, maar in een accommodatie verzorgd door de overheid. (lees, veldbedjes, geen wifi, geen tv, geen telefoon bereik, ergens achteraf). Hetzelfde geldt voor vrachtwagen chauffeurs die van hier naar ZA gaan, 2 weken quarantaine.
Het leek dus behoorlijk uitzichtloos, tot ik vorige week nieuws kreeg van de import agente.
Er zijn paarden die naar Zuid Afrika vervoerd moeten worden, die normaal gesproken via Joburg zouden gaan. Botswana is op het moment helemaal gesloten en daarom zou deze truck nu via Upington gaan en dus Botswana omzeilen. Met diezelfde truck gaan er ook paarden terug naar Namibie, waaronder dus mijn merrie, als we haar naar Upington kunnen krijgen.
Op het moment wacht de agente op toestemming van het ministerie van landbouw, om de paarden de grens over te laten steken. Het plan is dat er paarden van hier naar Upington gaan. De truck chauffeur moet dan in de vrachtwagen blijven vanaf dat hij ZA binnen rijdt, de deur van de wagen wordt verzegeld. Iemand anders laadt daar de paarden uit en laadt de volgende dag mijn merrie en de andere paarden in, waarna de chauffeur weer terug rijdt naar Namibie.
Inmiddels zijn alle tests, CEM, Dourine en de scan op drachtigheid, verlopen en moeten die opnieuw gedaan worden. We zullen het maar niet gaan hebben over wat dit grapje me gekost heeft...
We wachten nu dus op het akkoord van de overheid, dan moeten alle tests opnieuw gedaan, moet de DA een algehele gezondheids controle uitvoeren. Die moet per koerier naar de state vet, die moet dat aftekenen, dan kan mn merrie door een paarden vervoerbedrijf naar Upington, daar overgeladen naar de vrachtwagen en dan het land in.
Veel gedoe dus, maar ik heb goede hoop dat het eindelijk gaat lukken.
Ik zal hier bijhouden hoe alles verloopt