Strakke planning of geen planning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Strakke planning of geen planning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:52

Hoi!

Vraag voor de recreanten, hebben jullie een planning? Weet je de dag van te voren wat je gaat doen? Een week te voren?

Als je op buitenrit gaat, weet je van te voren waar je naar toe gaat? Hoe ziet jullie buitenrit er uit? Plan je een route?

Het lijkt mij heerlijk om dit helemaal niet te hebben,soms. Gewoon lekker genieten en relaxen met het paard en kijken waar het schip strand. Wat is jullie routine? :)

Kaitlyn

Re: Strakke planning of geen planning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:54

Ik ben dan geen recreant, maar zoek naast de sport ook graag het bos of de hei op.

Ik kan nu beslissen dat ik vanavond naar buiten ga, en als ik met iemand afspreek is het vaak wat verder vooruit gepland.
Ik plan nooit een route, ik begin gewoon te rijden en bedenk tussendoor dat het wel leuk is om hier links en daar naar rechts te gaan.
Enkel als ik een vrij strakke planning heb omdat ik nog weg moet, dan blijf ik op de bekende stukken en rijd ik zo dat ik niet per ongeluk een paar uur extra onderweg ben.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:56

Ik overleg met mijn berijdster welke dagen ik hoe dan ook iets doe ( les/buitenrit of training met anderen ) en wanneer zij iets wilt doen qua training of les. Dan vul ik aan met wat andere dingen en zij ook. Kan altijd wisselen hoor. Is het eens slecht weer, wil ik best wel wisselen van activiteit of eens een extra dag rust.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:57

Ik beslis meestal een dag of 2 op voorhand wat ik ga doen. Indien het een lange buitenrit is zoek ik ook het onbekende op in de zin dat ik gewoon rij waar ik denk naar toe te gaan om vervolgens de weg kwijt te raken en op het einde van de rit 30km gedaan te hebben. Maar mijn pony haar conditie staat het dan ook toe om ritten van 30km te maken. :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:59

ik plan altijd heel veel maar dat kan zomaar ter plekke omslaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:08

Jolynne schreef:
Ik beslis meestal een dag of 2 op voorhand wat ik ga doen. Indien het een lange buitenrit is zoek ik ook het onbekende op in de zin dat ik gewoon rij waar ik denk naar toe te gaan om vervolgens de weg kwijt te raken en op het einde van de rit 30km gedaan te hebben. Maar mijn pony haar conditie staat het dan ook toe om ritten van 30km te maken. :)

Maar kun je dan bij jullie echt 30 km rijden? Vindt je het niet spannend om het onbekende op te zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:10

Kaitlyn schreef:
Ik ben dan geen recreant, maar zoek naast de sport ook graag het bos of de hei op.

Ik kan nu beslissen dat ik vanavond naar buiten ga, en als ik met iemand afspreek is het vaak wat verder vooruit gepland.
Ik plan nooit een route, ik begin gewoon te rijden en bedenk tussendoor dat het wel leuk is om hier links en daar naar rechts te gaan.
Enkel als ik een vrij strakke planning heb omdat ik nog weg moet, dan blijf ik op de bekende stukken en rijd ik zo dat ik niet per ongeluk een paar uur extra onderweg ben.

Maar dan ga je zeker met de trailer naar een groot natuur gebied?

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:13

Ik heb geen planning :) hangt af van het weer, mijn bui, paard zn bui, hoe de dag is, het verkeer, werk...

Over het algemeen wordt hij minimaal 3 keer per week gereden (staat 24/7 buiten dus genoeg beweging). Dit kan bakwerk zijn, in het grote weiland tegenover stal galoptraining of rondje door de wijk of buitenrit. Of combinatie..

Ik zou helemaal zenuwachtig worden van een strakke planning :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:14

Ik plan of ik denk goh ik heb zin in ..., maar zelfs tijdens mn wandeling of zelfs pony uit de wei trekken kan ik van gedachte veranderen.

Vaak zie ik wel waar het schip strand.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:15

Ik was nooit zo van de planning, behalve lessen en wedstrijden bijvoorbeeld.
Maar nu tijdens het opbouwen van het werk met peesblessure moet je wel even plannen hoe lang je rondje is en welke paden je het beste kunt nemen. Inmiddels zijn we al een stuk verder in de opbouw en komt dat losse steeds meer terug :) .

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:16

Ik heb vaak wel een globale planning maar als opeens de zon schijnt en ik “moet” rijden ga ik toch echt het bos in.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:22

AmoorM schreef:
Jolynne schreef:

Maar kun je dan bij jullie echt 30 km rijden? Vindt je het niet spannend om het onbekende op te zoeken?

Gelukkig wel, al is het natuurlijk niet altijd een even mooi uitzicht met uitgestrekte velden. Goh spannend niet echt, maar dat is dan ook omdat ik zo goed als altijd met mijn bijrijdster op ontdekking ga. Grootste deel ven die hele lange ritten ken ik de banen wel van met de wagen, waardoor er toch iets van oriëntatie is..dus weet ik absoluut niet meer hoe of wat, ga ik weg uit de landwegen en ga ik op de rijbaan met eventueel gps aan. :P

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:27

Ik heb geen planning. Ik mag 3 tot 5 dagen per week gaan (bijrijdfjord) en mag deze zelf inplannen. Ik bekijk dus dag per dag of ik zin heb om te gaan, of dat ze een dag rust nodig heeft/krijgt. Ze loopt alleen op zaterdag een lesje (ze is eigenlijk een manegepony).

Ook bedenk ik onderweg naar de stal wat ik wil doen, wat daarna nog kan veranderen. Vanmorgen stond er een balkjes training op het programma, is uiteindelijk een half uurtje longeren geworden en daarna lekker gewassen en wat rond gestapt in het zonnetje. Buitenritten heb ik nog niet gemaakt, omdat we net een nieuwe combinatie zijn en ik Jess eerst beter wil leren kennen voor we ons hier aan wagen.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:03

Hier ook geen strakke planning. Paard staat deze maanden 24/7 buiten op de wei in kuddeverband dus komt qua beweging niks te kort.

Zondags is vaak de standaard buitenrit dag, rondje bepalen we op de dag zelf. Kan een staprit zijn en soms een actieve rit met veel draf en wat galop. Net waar we zin in hebben en wie er mee is.

Ik probeer 2 of 3 keer dressuur te rijden, waarvan 1 keer per week een half uur priveles.

Rest van de dagen een dagje vrij tussendoor, dagje longeren met of zonder balkjes.

Ik probeer er iig zoveel mogelijk afwisseling in te houden en welke dag ik wat doe is ook net afhankelijk van mijn werk rooster en een beetje van het weer ook.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:14

Oooooh ja ,ik heb altijd best een strakke planning, in die zin dat ik eigenlijk op maandag nooit rij ivm een lange werkdag. Dinsdagmiddag een ritje bij ons achter door het bos, op woensdag 3 kwartier les bij ons op de rijvereniging , donderdag vrij, ook vaak een lange werkdag, vrijdag, zaterdag en zondag meestal buitenritten met 1 van mijn rijvriendinnetje.

Maarrrrrr als ik geen zin heb om te rijden, en dat gebeurd best vaak, dan laat ik het bij ff lekker poetsen :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:15

Lagonda schreef:
Ik heb geen planning :) hangt af van het weer, mijn bui, paard zn bui, hoe de dag is, het verkeer, werk...

Over het algemeen wordt hij minimaal 3 keer per week gereden (staat 24/7 buiten dus genoeg beweging). Dit kan bakwerk zijn, in het grote weiland tegenover stal galoptraining of rondje door de wijk of buitenrit. Of combinatie..

Ik zou helemaal zenuwachtig worden van een strakke planning :+

Dit inderdaad.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:02

Ik val wel onder de noemer recreant gok ik.

Ik "plan" meestal niks, tenzij ik later op de dag een afspraak heb. Dan zorg ik dat ik een route rij waarvan ik weet hoe lang ik onderweg ben.
De meeste routes ken ik wel(ruim 3 jaar inmiddels in deze omgeving en rijd 3 tot 5x per week buiten), maar sommige stukken nog niet. Als ik vrij heb en niks te doen dan wil ik dit nog wel eens uitproberen, omdat je toch nooit zeker weet hoe lang je dan weer onderweg bent.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:10

Ik pas me altijd aan aan het ritme van de paarden. Ik heb ze thuis dus ik zie hoe het is. 's Morgens gaan ze eerst op de wei, daarna op de track en dat is een mooi moment om te gaan rijden als ze uitgebuikt zijn. Maar als het warm is, ze geen zin hebben, dan kijk ik na de 6 uur hooironde nog eens of zij of ik zin hebben. Ik rijd hier tegenover me het bos in en laat hen vaak de route of de snelheid kiezen. Probleempje met ééntje: die wil nooit dezelfde weg terug naar huis...dus als het aan haar lag bleven we onderweg... Ik kan soms ook weken niet rijden of juist wel een paar keer per week. Dus nee, plannen is niet aan mij besteed!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:38

Ik plan niet echt van te voren kijk altijd naar mijn paard bij aankomst en dan beslis ik wat ik ga doen. Mijn paard is nu 20 en moet niks meer en doe alleen leuke dingen. Wat buitenrijden, wat wandelen en wat grondwerk.
Ik kan van thuis weggaan en denken te gaan grondwerken maar bij het poetsen ineens beslissen om toch een buitenrit te gaan maken.
Ik kan dagen niks doen en ineens beslissen weer aan het werk te gaan met haar.

Vroeger toen ze jonger was plande ik wel omdat ik toen wilde ik lessen en nog wat trainen daarnaast en buitenrijden en grondwerken. Omdat de lessen vooraf afgesproken werden plande ik de rest eromheen zodat het voor mij en paard lief fijn uitkwam.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:00

AmoorM schreef:
Kaitlyn schreef:

Maar dan ga je zeker met de trailer naar een groot natuur gebied?

Eerder ook te paard, maar dan moeten we een spoorwegovergang over en daar heeft ze een keer stroom op gekregen en heeft mij bijna mijn wervelkolom gekost, dus dat doen we niet meer. :D
Maar mijn paard staat in Bennekom, het is echt 10 minuten met de trailer en dan kunnen we urenlang dwalen in het bos en op de heide! Ik hoef er gelukkig niet ver voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:21

Equisync schreef:
Ik val wel onder de noemer recreant gok ik.

Ik "plan" meestal niks, tenzij ik later op de dag een afspraak heb. Dan zorg ik dat ik een route rij waarvan ik weet hoe lang ik onderweg ben.
De meeste routes ken ik wel(ruim 3 jaar inmiddels in deze omgeving en rijd 3 tot 5x per week buiten), maar sommige stukken nog niet. Als ik vrij heb en niks te doen dan wil ik dit nog wel eens uitproberen, omdat je toch nooit zeker weet hoe lang je dan weer onderweg bent.

Maar hoe kan het dat je dan nog steeds routes ontdekt? Of ga je dan echt wat verder weg? Ik rij wel iets langer in onze omgeving, z'n 6 jaar. Maar ik de dat ik de meeste leuke buitenrit routes wel ken. De ene route gaat beter dan de andere. Onze stal staat aan het bos, dus het bos ken ik met m'n ogen dicht. Ik vind een lange buitenrit z'n 15 km. Dan ben ik z'n 2,5 uur onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:23

josien_m_ schreef:
Ik pas me altijd aan aan het ritme van de paarden. Ik heb ze thuis dus ik zie hoe het is. 's Morgens gaan ze eerst op de wei, daarna op de track en dat is een mooi moment om te gaan rijden als ze uitgebuikt zijn. Maar als het warm is, ze geen zin hebben, dan kijk ik na de 6 uur hooironde nog eens of zij of ik zin hebben. Ik rijd hier tegenover me het bos in en laat hen vaak de route of de snelheid kiezen. Probleempje met ééntje: die wil nooit dezelfde weg terug naar huis...dus als het aan haar lag bleven we onderweg... Ik kan soms ook weken niet rijden of juist wel een paar keer per week. Dus nee, plannen is niet aan mij besteed!

Dat is bijzonder, de meeste paarden willen graag snel terug naar huis.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:48

Ik heb 2 kinderen, een baan, een man....jazeker plan ik haha.
Onze hele week bestaat uit plannen....mijn dochter en ik rijden samen ons paard, dus we hebben een verdeling wie wanneer rijd. Wanneer zijn rustdagen zijn.

Dit zodat het voor mijn man en zoon ook duidelijk is.
En ook zij hebben hun sporten en bezigheden.

Zou willen dat ik alles zonder plannen kan doen.

Het enige wat we niet plannen, is wat we gaan doen. Wordt het dressuur, springen, grondwerk etc.
Nou ja, tenzij we les hebben, dan weten we t wel natuurlijk

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:35

Nauwelijks tot geen planning. Loopt dan toch bijna nooit zoals ik wil, dus ben er een soort van mee opgehouden. Ik zie het wel. (Uitzondering daar gelaten natuurlijk he)

Met rijden/iets doen met Wave eigenlijk net zo, vooral wanneer ik echt zin heb. Als ik ga rijden wanneer ik echt moet van mezelf, gaat het 9/10 voor geen meter.
Ik kijk waar ik op dat moment zin in heb en dat doe ik. Of niet, haha.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:50

Benthhh schreef:
Nauwelijks tot geen planning. Loopt dan toch bijna nooit zoals ik wil, dus ben er een soort van mee opgehouden. Ik zie het wel. (Uitzondering daar gelaten natuurlijk he)

Met rijden/iets doen met Wave eigenlijk net zo, vooral wanneer ik echt zin heb. Als ik ga rijden wanneer ik echt moet van mezelf, gaat het 9/10 voor geen meter.
Ik kijk waar ik op dat moment zin in heb en dat doe ik. Of niet, haha.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Maar hoe doe je dat dan? Zit je dan niet thuis en denk je straks ga ik een lekkere buitenrit maken? Of ga je blanco naar stal en bedenk je 5 minuten van te voren wat je gaat doen? Rijden of mennen, longeren, grondwerken?