Een eerste eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:28

Ik weet, het onderwerp is al een paar keer aangeslingerd hier maar ik ga hem toch even opgooien ;-)

Ik rijd nu zelf eigenlijk 2 jaar paard en zoals ze het in de volksmond wel is noemen, het paardenvirus is wel degelijk toegeslagen. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik over 2 jaar een eigen paard wil gaan aanschaffen. Ik ben mijzelf dus de afgelopen weken toch een beetje aan het inlezen, veel informatie van dit topic afgehaald en heb wel ongeveer een beetje een mening van wat ik zou willen.

Ik zou een paard willen voor het puur recreatief rijden, qua kleur wil ik toch wel echt een zwart paard en is dus echt mijn eerste eigen paard. Ik kijk ongeveer rond de leeftijd van 8-12 jaar oud en heb een aanschafprijs van maximaal 5000,00.

Het is geen pré maar vind het springen in de lessen toch wel leuk om af en toe te doen. Ik doe geen wedstrijden dus weet niet of het belangrijk is om te vermelden haha ;-)

En wat informatie over mezelf: Ben 1,94, slank en lengte bij mij speelt dus ook nog wel een rolletje.
Ik ben nog niet super super qua kennis in paardenrassen maar qua uiterlijk vind deze rassen werkelijk waar prachtig, De fries, Arabier en de Shire horse.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat zouden jullie aanraden qua eerste paard ? Welk ras of waar mee te beginnen.....

Dank jullie wel alvast voor jullie hulp ;-)
Laatst bijgewerkt door BlackhorseL op 05-07-20 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:32

Wat voor hulp wil je?

5000 is trouwens te weinig vrees ik

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:33

Wat is precies je vraag?
Wat ik overigens wel wil mee geven, dat je de vereiste kleur wel loslaat. Een goed paard heeft geen kleur, het zou zonde zijn als je het paard van je dromen laat staan omdat hij de verkeerde kleur heeft.
Daarnaast zou elk gezond paard moeten kunnen springen, je moet alleen niet van allemaal verwachten dat ze 1.30 gaan springen.

Anoniem

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:35

Nouja als zij echt een zwart paard wilt kan dat natuurlijk. De zoektocht duurt dan mogelijk alleen wat langer.
Veel mensen zoeken ook een bepaald ras en sluiten daarmee veel paarden uit.

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:36

Mijn vraag is meer, wat raden jullie aan qua paard en wat is een ras om mee te beginnen ?

@bowo Misschien heb je gelijk, ik rijd nu sinds een jaar op een fries en qua uiterlijk hebben de ''zwarte'' paarden wel echt mijn hart gestolen. Vind het werkelijk waar prachtige paarden en dat is meer de reden waarom ik het aangeef. Ik vind het zwarte werkelijk prachtig maar misschien heb je gelijk, alleen vond dat ik ook eerlijk moest zijn in me berichtje hoe ik er nu insta haha ;-)

Anoniem

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:39

Er zijn geen 'beginnersrassen' als jij Friezen leuk vindt, zou ik zeggen ga eens kijken op een Friezen stal.
En lees je goed in over het ras en de gezondheidsrisico's (geldt voor elk ras).

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:39

Leuke plannen! Stel dat je nu een paard zou willen kopen, dan is er keuze uit precies 0 paarden als je binnen jouw criteria zoekt op een website als Marktplaats. Dat is een puntje om rekening mee te houden. :) Het ras maakt niet uit. Het paard moet passen bij jouw handigheid en wensen als ruiter (plus jouw bouw).

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:42

_Lorette_ schreef:
Leuke plannen! Stel dat je nu een paard zou willen kopen, dan is er keuze uit precies 0 paarden als je binnen jouw criteria zoekt op een website als Marktplaats. Dat is een puntje om rekening mee te houden. :)


Haha sorry moet stiekem wel glimlachen op je opmerking, misschien ben ik dan inderdaad wat veeleisend ;-) Stel dat ik dat ik alleen zeg dat ik een zwart paard zou willen, zou ik het mezelf dan een stuk makkelijker maken ?

Wat ik zeg ben een beetje aan het uitvissen of een zwart paard nou mogelijk is .....
Daarbij hoor ik dat Friezen snel oud zijn, weet niet of me dat moet tegenhouden. Dus heb toch maar een account aangemaakt om hier een berichtje te plaatsen.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:45

@brokjes, en mensen die alleen een bepaald ras willen, raad ik hetzelfde aan :+
Er zijn genoeg mensen die maanden zoeken naar het juiste paard, als je dan ook nog labeltjes als kleur en ras er aan gaat hangen, kan dat makkelijk jaren worden. Het kan natuurlijk, maar ik zou het zelf niet doen.
Ik zoek gewoon naar een paard dat past bij mij, qua karakter en talent passend bij mijn ambities. En natuurlijk heb ik daarin voorkeuren, maar als ik een paard ga zoeken dat aan al die puntjes voldoet, dan mogen er wel 1 of 2 nulletjes bij mijn budget bij en dan nog een zoektocht van een paar maanden.

@BlackHorse, hetzelfde gaat dus op voor ras, en ook een beetje voor leeftijd.
Binnen een ras zijn er nog zoveel verschillen dan het ene paard je perfect past en een andere totaal niet. Ik zou tegen die tijd gewoon eens open minded gaan rond kijken. Probeer eens wat paarden uit, kijk wat voor soort paarden bij jou passen. Bedenk ook goed je verwachtingen voor de toekomst. Wil je misschien toch ooit wedstrijden gaan springen of ga je lekker door de bossen crossen met soms een sprongetje tijdens een les. Dan zoek je namelijk toch wel een ander soort paard (als in, een paard dat het eerste kan, kan ook het tweede, maar andersom is niet altijd het geval)

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:49

[/quote]Bedenk ook goed je verwachtingen voor de toekomst. Wil je misschien toch ooit wedstrijden gaan springen of ga je lekker door de bossen crossen met soms een sprongetje tijdens een les. Dan zoek je namelijk toch wel een ander soort paard (als in, een paard dat het eerste kan, kan ook het tweede, maar andersom is niet altijd het geval)[/quote]

Ik ben toch wel voor de tweede optie, ik koop een paard om inderdaad lekker door de bossen te crossen en soms een sprongetje tijdens de les. Kijk ik wil er geen heel label op plakken, maar wat ik zeg de kleur zwart heeft toch wel mijn hart gestolen het afgelopen jaar. Wil het jullie ook niet te moeilijk maken ;-P Maar hoopte hier wat informatie te winnen wat jullie zouden aanraden met de kleur zwart.

Ik hoor bij de fries dat hij snel oud is, weet niet of me dat moet tegenhouden. Heb dat onderwerp al vaker hier gelezen. Koop zeker al een wat ouder paard omdat ik weet van mezelf dat ik nog geen 6/7/8 jaar rijdt zoals velen meiden hier op het forum ;-)

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:54

Ik zit zelf niet in de Friezenwereld, maar wat ik heb begrepen ga je voor 5000 geen (gezonde) Fries vinden die niet ook nog zo groen als gras is.
Ook bij andere rassen komen er uiteraard zwarte paarden voor, maar die hebben wel een hele andere uitstraling dan een Fries. Je hebt natuurlijk de zwarte warmbloeden, maar ook zwarte Tinkers, Dravers, IJslanders etc.
Er zijn verder ook jongere paarden die verder wel heel braaf zijn, maar ook oudere paarden die heel lastig zijn. Een 3 jarige die nog niets kent zou ik niet zo snel doen dan, maar er zit ook nog wel wat tussen 3 en 8.

Anoniem

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:57

Ik zou vooral het budget omhoog gooien mocht dat mogelijk zijn. Ik zou als ik per se een zwarte wilde daar ook aan vast houden, en volgens mij ben je vrij zeker van je zaak haha. Iedereen heeft andere criteria en dat mag ook. Je moet er dagelijks tegenaan kijken dus je moet hem wel knap vinden.
Maar nogmaals, geld is het grootste probleem, er moet echt flink wat bij.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:58

Ik ben natuurlijk niet bevooroordeeld (lees: 100% bevooroordeeld), maar gezien je budget en je eisen, is het misschien leuk om naar een tuigpaard of Gelders paard te zoeken? Over het algemeen hele veelzijdige paarden, ook te vinden in het zwart en met enige maat. :)

(Gezonde) Friezen zijn vaak erg duur. De meesten hebben toch wel serieuze gezondheidsproblemen, daarnaast zijn ze vaak niet erg groot en over het algemeen ook geen goede springers.

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:01

Bowo schreef:
Ook bij andere rassen komen er uiteraard zwarte paarden voor, maar die hebben wel een hele andere uitstraling dan een Fries. Je hebt natuurlijk de zwarte warmbloeden, maar ook zwarte Tinkers, Dravers, IJslanders etc.
Er zijn verder ook jongere paarden die verder wel heel braaf zijn, maar ook oudere paarden die heel lastig zijn. Een 3 jarige die nog niets kent zou ik niet zo snel doen dan, maar er zit ook nog wel wat tussen 3 en 8.


Dankjewel voor je advies, kijk het is niet zo zeer dat ik perse een fries wil, qua budget wil ik eventueel ook nog wel naar 6000 gaan maar kom hier vooral om op dit gebied wat meer informatie te winnen.

Daarin ben ik niet de moeilijkste, zwart is zwart maar ik merk gewoon bij mijzelf sinds ik paardrijd dat zwarte paarden mij toch meer aantrekken dan een andere kleur. Ik wilde dus hier een beetje informeren wat er dan in de mogelijkheden ligt en wat ervaren rijders zouden aanraden voor een ''beginnend ruiter''. En inderdaad een paard die alles nog moet leren, ik weet dat ik daar nog niet aan toe ben dus dat wil ik dat paard ook niet aandoen.

Maar ik lees jullie berichten over het budget haha, als ik niet persé een fries wil maar wel een zwarte en een paard die te berijden is voor een 3 jaar rijdende ruiter......welk budget zou ik dan moeten hebben ? 6000 ? 7000 ?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:04

8-12 is echt geen ouder paard, die gaat (behoudens pechgevallen) nog minstens 10 jaar mee met 'intensief' rijden.

Arabieren denk ik dat te klein voor je gaan zijn, 1m60 is daat toch al wat de max. Of deze in het zwart bestaan is me niet bekend, maar zal toch niet veel voorkomen.

Shire zou heel goed bij je lengte passen, maar zijn wel wat 'loggere' paarden. Perfect voor buitenritten en basis dressuur. Maar niet om echt 'verder' mee te komen en ik zou er precies ook niet te veel mee springen. Tenzij je voor parcours 60-80 cm max wil gaan.

Friezen worden idd iets sneller oud, maar de meesten halen toch nog steeds een mooie leeftijd in de 20. Shires zal zo wat hetzelfde zijn, zelfs nog iets sneller oud dan de fries denk ik (tot 18-20 jaar en dan wel echt oud). Een rasloze pony of shetlander heeft natuurlijk gemiddelde een hogere levensverwachting. Voor friezen zou ik je aanraden vooral op te letten op de rug (veel rugproblemen) en goed op de sokken te letten: mijt/mok/cpl? Dat laatste geldt eigelijk voor alle sokkenrassen.

Eventueel is een clydesdale of een drumhorse ook iets voor je, alhoewel ik niet weet of deze in het zwart bestaan.

En de KWPN of BWP zal ook wel aan je eisen voldoen. Vlaams paard ook als je bereid bent de kleur op te geven.

Tot slot denk ik dat 5000 te weinig is als je echt voor gezonde raspaarden wil gaan. Friezen en shires zijn duur. Voor niet per se een fries maar wel bomproof zou ik tot 6 a 7000 gaan zitten. Tot 4000 als je bereid bent om ook paarden van 15-20 jaar in overweging te nemen.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:09

Prijzen zijn nogal afhankelijk van de markt op dat moment en het paard zelf. Voor brave paarden in de prijsklasse rond de 5000 heb je vaak wel een paard met in meer of mindere mate een gebrek. Aan jou de vraag hoe erg je welk gebrek vindt. (Aangezien je op karakter niet je eisen wil verlagen neem ik aan). En 1000 of 2000 euro erbij gaat daar nog niet schokkend veel aan veranderen. Maar goed, het ligt ook aan de rest van het paard wat een geschikte prijs is (en wat de gek er voor wil geven).

Wat betreft het zwarte is denk ik vooral dat je er meer tijd voor moet uittrekken ipv je prijs verhogen (als je gewoon bij de 'standaard' rassen blijft).

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:16

Ik zou de rassen die je noemt loslaten en gewoon per paard bekijken of het klikt of niet. Arabier zal te klein zijn, de meeste Friezen ook plus dat gezondheid en uithoudingsvermogen bij Friezen nog wel een issue kan zijn. Shire is niet direct een rijpaard, kan uiteraard daar wel prima voor dienen maar vergt wel wat extra aandacht qua gezondheid en onderhoud en zal je ook zeker niet overal kunnen stallen. Daarbij is springen erg belastend met een zwaar type paard.

Dingen waar ik je adviseer rekening mee te houden zijn ten eerste braaf en gezond. Een flinke buitenrit of springles kan net zo belastend zijn als een wedstrijd dus roep niet te snel dat je 'alleen maar' recreatief wil rijden. Springen zeker ook testen, lang niet ieder paard dat een sprongetje kan maken doet dat ook fijn met een minder ervaren ruiter. Zoek sowieso een paard dat een beetje vergevingsgezind is en al wat gezien heeft. Bij voorkeur ook niet eentje die zijn hele leven op dezelfde plek en in ervaren handen is geweest want die willen nog weleens flink veranderen na een verhuizing.
Verder maat!! Verkijk je daar niet op, je bent behoorlijk lang en wat daarbij heel belangrijk is is dat jij je benen kwijt kan in een zadel. Lang niet alle grote paarden hebben automatisch voldoende lengte in de rug zodat er een zadel op past waar jij prettig in kan zitten. Ik zou daar serieus rekening mee houden want het is heel moeilijk om correct te zitten en te rijden in een te klein zadel....niet fijn voor jouw lijf en ook niet voor je paard.

En tot slot, begeleiding. Er komt heel veel op je af, zorg vooral dat je iemand hebt die met je meekijkt. Zoek liefst voor je wat koopt een fijne instructeur die je gaat helpen met zowel de aankoop als het lessen daarna. Iemand die kritisch en eerlijk kijkt naar wat je kan en wat je nodig hebt en die je kan helpen met het vinden van de juiste match en daarna met het vormen van een combinatie. Durf daarin te investeren, je hebt er zoveel plezier van uiteindelijk!

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:22

@0000 Dankjewel voor je advies echt heel erg blij mee ;-) Veel informatie maar zeker bruikbaar en ga dit zeker meenemen.

Ik heb gelukkig een kei van een lerares die ook in de paardenhandel zit en ongeveer mijn leeftijd is dus die gaat ook zeker een rol spelen in dit verhaal. Ik schrik alleen enorm van de prijzen die jullie noemen, ik dacht voor 6000 euro dat je toch wel een knap paard had voor recreatief rijden.

Ik heb gelukkig nog even om rond te kijken in het wereldje en het heeft dus ook zeker geen haast maar nu mijn ouders gisteren toestemming hebben gegeven.....ben ik nu toch wel aan het kijken hoe en wat.

Dankjewel in iedergeval voor je advies, hoop dat het allemaal gaat lukken. Hoor dat de kleur + budget nogal een combinatie is wat ik vraag haha.....;-)

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:43

als je over twee jaar pas wil gaan kopen. Gewoon lekker voor een Fries gaan als je dat wil. Desnoods leg je nu al een contact met een paar hendelsstallen vraag je of ze wel eens paarden binnen jouw budget met jouw eisen hebben staan.

En anders even een oproepje op Facebook doen in de Friese paarden pagina.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:55

Je hebt grofweg 3 types paarden. Fight flight en freeze. Binnen alle rassen heb je natuurlijk veel verschillende types maar je kunt per ras redelijk zien wat hun eerste reactie zou zijn als er wat gebeurd. Een fries, shire en bijna alle koudbloeden zijn van oorsprong geen paarden die als eerste "flight" als reactie hebben. Die zullen dus weerstand tonen in freeze of fight. Waar bijvoorbeeld een arabier, volbloed of een ras met veel "bloed" veel sneller zal kiezen om ervandoor te racen als er wat gebeurd. afhankelijk van jou karakter en voorkeur kan je dus kijken welke reactie je fijner vind als "ingeprogrameerde eerste reactie" ik heb persooblijk jaren een tinker gehad die fight als eerste reactie op alles had, nu ik een lipizzaner heb die freeze als eerste reactie en flight als 2e heeft merk ik dat dit veel beter bij mij past. Ik kan met alle 3 omgaan maar heb wel een voorkeur. Er komt, hoe leuk ik ze ook vind, nooit meer een koudbloed voor mij. Net als nooit een KWPN. Niet mijn type paard. En dit is gelukkig voor iedereen persoonlijk!

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:25

Ik denk dat een gezond paard in die prijsklasse zeker te vinden is. Echter zullen er ook heel veel paarden met een (verborgen) gebrek te vinden zijn in die prijsklasse, heel voorzichtig zijn dus en goed laten keuren door een eigen dierenarts!

Hierdoor zullen er al veel paardjes afvallen, voeg daar nog eens je harde eis voor een zwart paard bij en ik vrees dat je zoektocht wel even kan duren. Ik zou dus zeker niet meer een extra eis naar een bepaald ras gaan bijvoegen en zo je zoekopties nog meer gaan beperken.

Kijk gewoon rond naar een gezond (zwart :+ ) paard wat past bij je lengte en waar je een klik mee hebt.

Gezondheid en karakter/berijdbaarheid zijn toch dé twee zaken die bepalen hoe je verdere leven met een toekomstig paard gaat verlopen. Die zou ik dan ook met stip op 1 van mijn eisenlijstje zetten.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:09

Zet je eisen op een rijtje en hou allerlei verkoopsites in de gaten. Dan ga je vanzelf wel zien hoe realistisch (of niet) je wensen zijn en op welke vlakken je water bij de wijn moet doen. Misschien heb je een groter budget nodig, of een ander ras, of een ander kleurtje...

Probeer ook rassen uit, en kijk of ze bij jou, je eisen en je plannen passen. Gezien je lengte vallen sommige paardenrassen ook af vermoed ik.

Omdat je zegt dat je toestemming van je ouders hebt, neem ik nog aan dat je thuis woont. Misschien zit ik er helemaal naast hoor - dan excuus voor de onterechte aanname. Als je in het wat kost jouw paard elke maand-topic kijkt, dan zie je dat een paard je al gauw €500 per maand kost. Dat moet je ook kunnen missen als je je eigen huishouden hebt.

Verder: ga sparen. Het goedkoopste aan een paard is het paard zelf (aangenomen dat je niet Totilas aanschaft; wel zwart maar te oud :+ ). Er komt sowieso nog harnachement bij, wat poetsspullen en ga zo maar door. En dan heb je het niet over een keer pech hebben en dus een dierenarts bellen. Kortom zorg dat je een flinke buffer hebt.

En verder doe veel paardenervaring op de komende 2 jaren, niet alleen rijden maar ook alles eromheen.

Succes!

gomir

Berichten: 25548
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:13

Voor 5000 tot 6000 euro moet er wel een zwart basispaard te vinden zijn dat al wat van de wereld gezien heeft. Een kruising tuigpaard met niet te heet karakter of een (evt wat klassieker) gelders type zou voor jou prima kunnen zijn. Ik zou veel meer op een type gaan zoeken en niet op een ras, er hoeft ook echt geen stamboekpapier bij te zitten als je doel is om er lol mee te hebben en veel van te leren! Arabieren en Shires zou ik me niet blind op staren en een gezonde fries met voldoende maat zou in dit budget weleens lastig kunnen zijn.

Als je een goede adviseur hebt (bij voorkeur niet dezelfde persoon die het paard aanbiedt ;) ) zou ik ook niet te bang zijn voor een bemerking op de foto's. En afhankelijk van wat er aan de hand is kan ik ook bemerkingen op de klinische keuring bedenken waar ik geen dag van wakker zou liggen met jouw gebruiksdoel.

BlackhorseL
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 18:47

Ik heropen hem toch nog even een keertje nadat ik gisteravond toch nog een behoorlijke tijd met mijn lerares heb lopen praten ;-)

Ik ben toch een beetje bekomen van mijn eisen en dacht eerst aan een shire maar die blijkt qua stalling niet echt handig op mijn manege. Heb wel genoeg opties meegekregen en bijvoorbeeld een clysedale spreekt mij ook enorm aan ?

Alleen al ik een beetje de informatie lees op het internet kom je een beetje op hetzelfde uit toch ? Clysedale zijn ook vrij groot en is dat dat dan ook geen probleem met stalling/pension ?

In iedergeval ben een stuk wijzer geworden gisteren e ben er toch een beetje achtergekomen dat het niet zo zeer de kleur is maar vooral het wat forsere/gezettere/grotere paard ;-)

Daarbij komt misschien het eigen paard al wat eerder als ik er een goed gevoel bij heb en sneller dan over 2 jaar.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:58

Elk groot paard vereist wat aandacht met betrekking tot tuig, stalling etc. Maar met een lengte van 1.94 ontkom je ook niet aan een groot paard.
Shires zijn volgens mij ook vrij prijzig, maar goed, ook in dat wereld zit ik niet :P

Wel fijn dat je steeds beter weet wat je zoekt! Ik zou de komende tijd vooral proberen om daar nog beter achter te komen. Maar nog steeds zonder er een ras oid aan te hangen. Een forser paard is al veel makkelijk te vinden dan een Shire/Clydesdale, omdat je dan niet al de grote, forse warmbloeden etc. uitsluit ;)