Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 13:27

Afbeelding
Goeiemiddag

Afgelopen tijd zitten mij er een aantal dingen dwars. Ik ben een 21 jarige meid en heb een lengte van 173 cm. Ik ben dus redelijk lang.

Nu ben ik al dik 9 jaar lang in het bezit van een 9 jarige welsh kruising met haflinger.
Korte en compacte pony maar dood en dood braaf.
Ik kan er mee lezen en schrijven en hij is bij ons geboren en heb hem zelf alles geleerd.

Nu wringt het toch bij mijzelf dat ik mijzelf eigenlijk te lang en te zwaar vind voor mijn pony.

Mijn pony is maar 138 cm en erg kort in de rug. Mijn bovenlijf is vergeleken hem erg lang.

Nu zit het mij echt dwars.... Maak je de keuze voor hem te verkopen aan een persoon die wel goed op hem past en dat ik mij een groter paard koop.

Het is niet zomaar een dier voor mij, is toch al dik 9 jaar lang mijn maatje waar ik al alles mee doe, alles heb geleerd. Maar realistisch blijven is ook van belang.
De paarden hobby is te duur voor maar het gewoon te hebben. Ben ook maar 21 jaar oud die op zichzelf woont en de hele hobby zelf betaald.

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door othelloster op 05-07-20 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:30

Ermee gaan mennen, zodat je op een andere manier met hem aan de slag kan?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:32

Tja, kun jij ermee leven dat er iemand anders voor je maatje gaat zorgen? Iemand die hoogstwaarschijnlijk veel plezier met hem gaat beleven en goed voor hem gaat zorgen? Hij heeft een mooie leeftijd om nog bij iemand anders een fijn leven te hebben en geen gebreken, dus de kans op een fijn ander huis lijkt me groot. Je hebt er alleen niets meer over te zeggen.

Als je daarmee kunt leven en je wilt zelf ook graag rijden met je paardje, zou ik hem persoonlijk verkopen. Hij is te klein voor jou.

Maar uiteindelijk is er maar 1 die die keuze kan maken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:32

Als je echt wilt blijven rijden en niet overgaan naar een andere discipline zoals mennen bijv, dan zou ik ook aan verkoop gaan denken.

Houden van is soms ook loslaten.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:33

Wil je echt graag blijven rijden, of lijkt je andere dingen als vrijheidsdressuuur/mennen ook leuk? Overigens vind ik 173 niet "lang", is vrij gemiddeld, maar dat even terzijde. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:35

Je bent de laatste jaren waarschijnlijk niet meer gegroeid toch? Waarom wordt het nu dan ineens een probleem? Als je gewicht binnen de perken blijft en je hebt het fijn samen met je paardje, dan zou ik geen haast maken met verkopen.

Zit het je echt niet lekker en besluit je echt dat het dier bij een ander beter af kan zijn, dan zou je rustig kunnen rondkijken of je toevallig iemand vindt die het dier van je wil kopen, waar je ècht een 100% fijn gevoel bij hebt.

Maar weg = weg... je hebt er daarna geen controle meer over wat er verder met het diertje gebeurd....
Als het beestje je echt aan het hart gaat dan kan je wellicht beter kijken naar een oplossing waarbij je zelf eigenaar blijft, zelf lekker met het beestje aan de slag blijft op 1 of andere manier en/of je eventueel een ander er mee laat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:36

Je rijdt er al jaren op, waarom denk je nu over verkoop na?
Ik lees tussen de regels ook iets over dat je alles zelf moet betalen, en je misschien liever een groter paard wilt en het niet beide kan?

Soms scheiden wegen, dat is geen ramp.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:39

Als ik die foto hierboven zie dan denk ik: lekker rijden en genieten van je pony!

te zwaar ben je sowieso niet.
te lang voor het perfecte dressuurplaatje misschien wel.
Maar dat vind ik ook als ik Gal en Minderhout zie rijden en daar zegt niemand wat over :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:42

Is dit een recente foto? Vind het er niet raar uit zien. Leuke pony.
Toen ik mezelf te groot vond voor mijn pony ben ik gaan mennen. Af en toe kroop ik er op voor een klein buitenritje. Voor een stevige pony ben je niet snel te zwaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:42

Hoe zwaar ben je?
Dat is volgens mij belangrijker dan de lengte.

Maar verder eens met brokjes, wat is je échte vraag?
Verkopen kan ook een mooi avontuur zijn - net als de aanschaf van iets nieuws.

senna21

Re: Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:48

Foto's zeggen mij niet zoveel.
Merk je aan de pony dat ze het werken soms zwaar vindt?
Of rijd je zelf niet meer zo onbevangen vanwege je lengte?

Het is heus geen schande om te verkopen. Een makke pony is goud waard voor beginnende ruitertjes.
Je vindt vast liefhebbers voor haar
Weet wel dat je met verkoop ook de zeggenschap over de pony kwijt bent. Zogenaamde contracten veranderen daar niets aan.
Wijsheid gewenst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:48

Wat een gel*l.

Sorry voor de uitdrukking maar ik zie het probleem niet. Had er gestaan "IJslander" in plaats van "kruising Welsh" had niemand ooit iets gezegd.

Afgaand op de foto wekt het ook niet de indruk dat je te zwaar voor hem bent.
Dat gejank over lengte komt alleen maar van mensen die belang hebben bij handel.

Wat ik dus zou doen? Wel, helemaal niks. Lekker verder gaan waar je mee bezig bent en de rest van de wereld de *** laten krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:50

ikke schreef:
Wat een gel*l.

Sorry voor de uitdrukking maar ik zie het probleem niet. Had er gestaan "IJslander" in plaats van "kruising Welsh" had niemand ooit iets gezegd.

Dat gejank over lengte komt alleen maar van mensen die belang hebben bij handel.

Wat ik dus zou doen? Wel, helemaal niks. Lekker verder gaan waar je mee bezig bent en de rest van de wereld de *** laten krijgen.

Haha, geweldig omschreven, maar helemaal mee eens!

En als aanvulling op Dat gejank over lengte komt alleen maar van mensen die belang hebben bij handel.
Mensen die tegenwoordig alles meteen zielig vinden en een paard als porseleinen popje behandelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:53

Als ik jou was zou ik gewoon heel blij zijn met de pony, en die zorgen loslaten.
Je past er gewoon op en je kan er ook mee gaan mennen. Jullie zijn zo te lezen al zo lang een goed team, waarom zou je zo’n leuke pony wegdoen als je hem gewoon kan houden?

Leo

Re: Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:58

Je past er hartstikke leuk op. :j te zwaar is om erger dan te lang en zo te zien zit je hem niks in de weg. Maak je daar geen zorgen om. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:59

Ik moet hier maar geen foto posten van ik op mijn ijslanders... :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:59

Dat je dier kort en compact is, is een voordeel.
Dwz: je dier hoeft relatief weinig spierarbeid te leveren om jouw gewicht 'op de achterhand' te dragen - en aan de foto te zien doet hij dit ook.

Qua bouw ziet je dier er eerder uit als een welsh cob dan een ranke showpony, al komt dit wellicht van de haflingerkant.

Ik zou zeggen : steek je licht eens op bij de IJslanders: dat zijn relatief kleine paarden die goed volwassenen kunnen dragen.
Verder zou het mij niet kunnen schelen.

Uiteraard moet je gewicht te doen zijn voor je dier, maar dat lijkt me niet de spreekwoordelijke bottleneck.

Gewoon lekker blij zijn met je maatje dus!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:01

Als het een IJslander was geweest dan had niemand er iets van gevonden of gezegd. Ik zie een compacte pony met een slanke dame die intens geniet van haar pony. Ik zie geen te lang of zwaar persoon op een hele ranke pony.

Ik zou gewoon blijven genieten van elkaar. Dat gel*l de hele tijd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:02

ikke schreef:
Wat een gel*l.

Zo... Agressieve post.
Volgens mij zegt to niets over anderen hun meningen geeft ze alleen haar eigen twijfel weer.

Ik vind de pony een tikje klein, maar niet bijzonder.
Zit je te dromen over een groot paard? Heb je meer ambitie dan deze je kan geven?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:07

Ik zal vast niet de enige zijn die zegt dat het allemaal reuze meevalt, TS. Ben je niet bang dat je spijt gaat krijgen als je hem weg doet? Het is niet voor niets je maatje waar je alles mee kunt. Je kunt er naast het rijden nog alle kanten mee op. Zelf zou ik het absoluut niet doen.

BubblesStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:17

Zoals ik zie op de foto ben je in ieder geval zeker niet te zwaar.
En qua lengte.. zelf zie ik liever een iets te lange ruiter met goede balans, als een kleine ruiter die door onkunde het paard alsnog uit balans brengt.
Ik zou ook zeggen; geniet lekker van elkaar! De keuze tot verkoop kan altijd nog gemaakt worden als je zelf echt niet meer met een goed gevoel op je pony stapt. Persoonlijk zou ik me er in deze situatie geen zorgen over maken :)

En mocht je verkopen nou toch een stap te ver vinden, maar het rijden niet meer zien zitten, dan kun je misschien altijd nog kijken of je een leuke bijrijd(st)er kan vinden? Die eventueel meedeelt in de kosten? Dan heb je hem nog wel lekker bij je om andere leuke dingen te doen, maar wordt hij ook nog bereden. Maar dit moet je zien zitten.. niet iedereen vind het fijn om haar eigen paard door een ander bereden te zien worden (ben ik zelf een heel goed voorbeeld van :+ )

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:20

Daar ben ik wel bang voor ja, mijn gewicht zit rond de 64 kg.
Heb vaker van die momenten gehad dat hij mij niet lekker zat in de lengte op hem.
Afbeelding
Dit was vorig weekend.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:21

Ik denk dat ik zou kijken om te leren mennen met hem en als dat niet je interesse is (want ook dat is duur) dan zou ik toch opzoek gaan naar iemand waar jij echt een goed gevoel bij hebt. Heb je eigen terrein? Of kun je er bv een paard bijnemen waar je mee gaat rijden en dat je deze bv verleast?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:24

Ik vind je er nog wel op passen, maar kan me ook voorstellen dat je wat groters wil. Je moet de keuze zelf maken, als de pony eenmaal weg en verkocht is dan heb je er niets meer over te zeggen. Je loopt altijd kans dat hij snel weer verkocht wordt en dat je daarna niet meer weet waar hij is. Als dat idee je tegen staat zou ik hem houden. En anders verkopen en een groter paard nemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:39

othelloster schreef:
Daar ben ik wel bang voor ja, mijn gewicht zit rond de 64 kg.
Heb vaker van die momenten gehad dat hij mij niet lekker zat in de lengte op hem.
[ [url=m/wgsMLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was vorig weekend.

Ik vind het geen storend beeld.
Jij blij, paard blij? Dan Lekker door gaan.