Identiteitscrisis op 18-jarige leeftijd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Identiteitscrisis op 18-jarige leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 22:21

Mijn merrie is al jaar en dag een ongelooflijke zuurpruim naar andere paarden toe. Zo eentje die altijd piept, bijt en stampt, aanvalt en opjaagt, oren plat, ...

Ruim 8 jaar geleden stond ze samen met een paardenvriendje los in de piste, blij en sociaal te wezen. In die tijd stond ze ook elke dag met een merrie samen op een wei, ook daar niks aan de hand. Toen in de piste echter, gooide de eigenaar van het paardenvriendje wortels naar ze, waardoor het andere paard nogal hebberig werd en mijn paard vol in haar buik trapte. Sindsdien moet mijn paard niks meer van andere paarden weten; ik heb het jarenlang geprobeerd met alle maten en modellen, groot klein wit bruin zwart dominant onderdanig, zelfs een ezel. Nope, mijn paard bleef heel grumpy, en ik heb uiteindelijk een jaar of 6 geleden de beslissing genomen haar die ruimte te gunnen. Ze werd wel steeds omringd door paarden op de weien rond haar, maar stond er dus niet meer mee samen. Er was er in al die jaren maar eentje die ze over de draad heen soms wel leuk vond. Kroelen deed ze altijd met mij.

Je ziet haar echt denken "haal ze wég". Er was ooit een foto waarop ze één van de kleintjes een stamp gaf, maar die foto was gemeen dus die heb ik verwijderd :+ Hetzelfde geldt voor de foto waarop ze de buurman echt kei hard in zijn neus beet, en dat paard was ruim 30cm groter dan zijzelf :+
Afbeelding

Vorig jaar zijn we naar een andere stal verhuisd. Daar stond ze eerst een maandje alleen, en dan geprobeerd met een hele grote dominante ruin. Dat klikte in eerste instantie wel, maar op den duur zag ik mijn paard weer grumpy worden. Deze keer was zij niet de baas; en ze stond echt heel vaak zuur te wezen in een hoekje van de wei. De ruin joeg haar ook weg van de hopen hooi, en als ik de wei in ging kwam hij zich echt opdringen, waarbij hij rustig tussen mij en merrie in kwam staan en haar daarbij letterlijk opzij duwde. Niet leuk om te zien.

In het begin, toen ze hem nog een beetje leuk vond, en hij nog niet té opdringerig was
Afbeelding

Lekker zuur weer haha. Met de merrie op de wei naast haar had ze altijd ruzie trouwens :+
Afbeelding

Een paar maanden geleden kwam er op dezelfde stalling een 24/7 wei met schuilstal vrij. Klein stukkie, dus geschikt voor 1 paard, omringd door andere weien met paarden. Aan de ene kant 2 merries waarmee ze eens 1x mee heeft samen gestaan, dat klikte over de draad heen wel vrij goed. Af en toe wel een piep, maar meer ook niet. Aan de andere kant een ruin, zo'n lief sullig braaf type dat altijd kwam neuzen, wat niet altijd door mijn merrie geapprecieerd werd, daar kwam meer gepiep vandaan.

Eerder deze week werd ik benaderd door de staleigenaar, die heel erg tegen zijn zin kwam vragen of ik mijn wei wilde afgeven. De buurman, de ruin, heeft suikterziekte, en staat op een paddock met een afgesloten wei waar hij een uurtje per dag op mag, krijgt elke ochtend een hooinet van de staleigenaar. Nu blijkt een andere stalgenoot haar paard hoefbevangen te zijn, en mag 2 maanden niet op het gras. Vermits mijn wei vrij kort in het gras staat en vooraan een paddockje heeft en dus ook makkelijk opgedeeld kan worden in paddock en wei, én dit paard vanaf nu ook elke ochtend een hooinet moet krijgen van de staleigenaar zou het wel heel handig zijn als dat paard mijn wei zou kunnen krijgen..

Bleh. Was mijn eerste gedachte. Mijn wei ligt lekker dicht tegen de piste en de loods waar al mijn spullen en het hooi/stro staan, dichtbij de parking, Lekker handig dus, en mijn paard staat daar ook gelukkig te wezen. Sinds ze bij die ruin weg is, en 24/7 buiten staat, is ze weer veel gelukkiger. Ze ziet er ook echt weer fantastisch uit, na een moeilijke periode op de vorige stal te hebben doorgemaakt.

Maar. Het gaat om de gezondheid van dat hoefbevangen paard, en moest ik in die situatie zitten zou ik ook echt kei hard hopen op een meewerkende stalgenoot.. Ik heb namelijk qua verzetten geen moeilijk paard, ze hecht zich niet echt aan de buren en staat overal wel op haar gemak, zij geeft niet zoveel om van locatie te veranderen, is daar zelden of nooit van onder de indruk. Ik zou een wei krijgen die een meter of 30 verderop ligt, qua oppervlakte hetzelfde, ook een nette stal en ook met betonnetje voor de stal, lekker veel grasjes waardoor ik sneller van hooi naar gras kan overstappen na de winter en dus ook minder stalgeld moet betalen, naast 2 ruinen. Héél speelse ruinen, ik zie die twee zo graag bezig! Speciaal duo :D

Gisteren dé dag. Want IK vind het natuurlijk wél spannend, hoewel ik na 9 jaar wel weet wat ik aan haar heb, bij mij zal ze nooit moeilijk doen, maar ja, die buren he :+ Ze had met haar huidige buren niet echt een speciale band, maar ze had er ook niet echt ruzie mee, in tegenstelling tot met die merrie die naast haar stond toen ze nog met de ruin samen stond.

Gisteren dus verhuisd. Ze vond het wel een beetje spannend, maar dat mag. Haar eten nog op de oude wei gegeven, en haar daarna verzet. Toen de ruinen ons onderweg naar daar in de gaten kregen werden die wel druk, wat mijn paard ook wel oppikte, maar ze bleef haar gouwe trouwe brave zelve.Ik heb haar los gelaten, en ze liep vrijwel meteen naar de nieuwe buren. Die waren ook héél nieuwsgierig en enthousiast. Want die merrie van mij, die staat super hengstig :+ Ze hebben een rondje gegaloppeerd, en verder hebben ze hun tijd vooral plassend en snuivend en snuffelend doorgebracht :+ De stallen zijn opgedeeld door schuttingen die niet helemaal tot tegen het plafond reiken waardoor ze ook in de stal een beetje contact kunnen hebben.

Ze staan "samen" te grazen, weliswaar met een draad ertussen, maar ze staan samen. Mijn paard had gisteren na de verhuis nog zero aandacht voor mij, normaal roep ik haar met de borstel in de hand en komt ze meteen naar me toe om gepoetst te worden, maar dat was gisteren niet het geval :+ Ik ben nog een uurtje blijven rondhangen, heb 1 piep gehoord en verder staan ze dus gezellig samen. Vandaag haar eten in de nieuwe stal gegeven, de buur kwam zijn stal ook binnen en dat is héél dichtbij voor mijn paard, zeker tijdens etenstijd, ook met een schutting er tussen, maar ze reageerde niet op zijn aanwezigheid - wat echt een verbetering is voor haar zure gedrag van een jaar geleden.

Gisteren, een rondje samen rennen (ook positief, mijn paard beweegt op haar wei amper, die is altijd heel relaxed :+ ik heb altijd de minst omgewoelde wei haha)
Afbeelding

Beetje kennismaken, ook gisteren
Afbeelding

Afbeelding

"Oeh mama, hier staan grasjes!"
Afbeelding

Etenstijd vandaag (in de winter ligt er stro in de stal)
Afbeelding

Neuzen na etenstijd
Afbeelding

Wat zouden die elkaar te vertellen hebben, vraag ik me dan af... Er kwam geen enkele piep of plat oor aan te pas!
Afbeelding

Tja :+
Afbeelding

Ennnnn hier zijn de merriestreken weer :+
Afbeelding

We zijn vorig jaar verhuisd, omdat ikzelf verhuisd was, en mijn paard dichterbij wilde. Dat was voor ons beide echt de beslissing ooit - mijn paard is zo veel gezonder, gelukkiger en socialer geworden sindsdien!

Heel blij met ons nieuw weitje - ik zal in de winter wel klagen over de lange, modderige weg die ik met de kruiwagen moet afleggen, maar mijn paard is gelukkig, heeft een nette stal en buren die ze leuk vind, en is plots sociaal! En dat op 18-jarige leeftijd, na 8 jaar zuur te zijn geweest! Dus ik ben een blije eigenaar :D

Afbeelding

eva1969

Re: Identiteitscrisis op 18-jarige leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:27

Dat klinkt als een hele goede verplaatsing, dat is die 30m met de kruiwagen vast wel waard

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:29

Wat leuk dat ze het naar haar zin lijkt te hebben op haar nieuwe plek! Die foto met die 3 neusjes bij elkaar is echt zo zoet <3

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 22:30

eva1969 schreef:
Dat klinkt als een hele goede verplaatsing, dat is die 30m met de kruiwagen vast wel waard

Oh zeker wel!
En ik ben blij dat ik mijn stalgenoot heb kunnen helpen, dat zou ik ook hopen/verwachten van mijn stalgenoten moest in in die schoenen staan :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 22:31

Telpeva schreef:
Wat leuk dat ze het naar haar zin lijkt te hebben op haar nieuwe plek! Die foto met die 3 neusjes bij elkaar is echt zo zoet <3

Ik hoop alleen maar dat dat zo blijft als de hengstigheid weer over is :')

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:33

Wat een leuk verhaal ts! Ik heb het gelezen met een lach op mijn gezicht :D Die merries af en toe hè :+ Hopelijk blijft het goed gaan tussen jouw merrie en en de twee ruinen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:40

Ik snap haar wel, heerlijk 2 van die vrolijke jongens naast je toch.

Fijn dat het zo goed met haar gaat.

Hier een beetje hetzelfde. Merrie met lange gebruiksaanwijzing en zuur gezicht, haar hart is gesmolten voor een vrolijke tinker die niet eens ziet dat ze lelijk kijkt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 22:45

ClauH schreef:
Ik snap haar wel, heerlijk 2 van die vrolijke jongens naast je toch.

Fijn dat het zo goed met haar gaat.

Hier een beetje hetzelfde. Merrie met lange gebruiksaanwijzing en zuur gezicht, haar hart is gesmolten voor een vrolijke tinker die niet eens ziet dat ze lelijk kijkt.

Haha dat zure gezicht ken ik, mijn paard kijkt standaard vrij vies :+ Een vriendin van me roept al jaren dat ik een duiveluitdrijver voor haar moet laten langskomen :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 22:47

merijn06 schreef:
Wat een leuk verhaal ts! Ik heb het gelezen met een lach op mijn gezicht :D Die merries af en toe hè :+ Hopelijk blijft het goed gaan tussen jouw merrie en en de twee ruinen.

Idd, merries! Ik moest er vandaag nog aan denken toen ik van de wei wegwandelde en nog even achterom keek, "een ruin is vaak makkelijker maar ik ben toch heel blij met mijn handleiding-merrie" :D

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:00

Is ze niet heel hengstig nu (kijkend naar haar lichaamshouding op de foto's)? Benieuwd of ze over een paar dagen ook nog zo relaxed is met de buren, ik hoop het voor jullie!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 00:24

Hmmm, ik geloof niet zo in merrie streken. Ik geloof wel in dat merries veel meer laten zien of ze gelukkig zijn of niet, of onbalans qua hormonen.
Maar ik heb mijn leven lang merries gehad, en vaak als ze heel zuur zijn, is er hormonaal gewoon iets niet goed. Ik zou even afwachten TS, en als ze weer zuur wordt, hormonen laten prikken.

Dat gezegd hebbende is een ruin beslist makkelijker, en veel gelijkmatiger van humeur :') al zou ik niet zonder de meiden willen, ik blijf een merrie mens :)

Je hebt een prachtige plek gevonden TS, wacht even af hoe ze is straks als ze niet meer hengstig is (als ik die foto's zo zie, lijkt ze idd hengstig).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 07:38

Ze is echt super hengstig, staat heel de tijd met haar staart omhoog in de ruinen hun gezicht te plassen :+ Dus ik hoop inderdaad ook dat ze hen na de hengstigheid nog leuk vind :D