Ik zal haar eerst eens voorstellen, aangezien het de eerste keer is dat ik haar ITP zet

Dit is mijn merrie Indy, geboren op 17-05-2006 en zo'n 1.50m hoog. Na een zoektocht ben ik een stukje verder wie haar ouders zijn, maar dit is nog niet de info die ik gehoopt had

Ik ben Indy gaan verzorgen in juni 2019 en eind augustus 2019 heb ik haar overgekocht. We kennen elkaar nu dus ongeveer een jaar en ik merk dat we steeds dichter naar elkaar groeien. Helaas loop ik tegen een probleempje aan.
Dit was Indy in februari 2019, toen ze aankwam op haar huidige stalling wegens gedragproblemen (dames hier trainen paarden maar hebben ook een vaste kudde voor pension. Indy staat dus 24/7 op een PP in een kudde van 9, luizenleventje, ik zou haar hier zelf niet meer weghalen)

Als je niet anders weet zou je haast zeggen dat het een hengst is van een of ander barok ras door haar dikke nek. Helaas zijn dit allemaal extra kilo's doordat ze begon te dienen als grasmaaier.
Sinds ze van mij is zijn we rustig aan het werk geweest om de kilo's er af te krijgen op een normale manier. Het enige wat ik heb veranderd was haar beweging, verder heeft ze al die tijd nog hetzelfde rantsoen gehad (onbeperkt hooi, als de omstandigheden het toelaten gaat de wei los, standaard 1.5 gele schep fibra en 60 gram equilin balancer) en doet het hier goed op. Ze zit mooi in haar vacht, goeie hoeven en ik kan sinds ze afgevallen is merken dat ze zich beter voelt.

Mijn probleem, of nouja probleem.., is het volgende: je kan goed zien dat Indy is afgevallen, helemaal als ze aan het werk is zie je niets van een buikje. Als ze echter stilstaat, zit er toch nog een goeie hangbuik voor mijn gevoel. Ik vraag mij af op dit een overblijfsel is van het lange overgewicht, doordat ze ouder wordt, omdat ze zich uitblaast als ze staat of wat voor andere reden dan ook. Mij werd verteld dat ze meer borst en buikspieren moet aanmaken en dat dat langer duurt dan het afvallen zelf, alleen voor mijn gevoel verbeterd het niet.
Ik doe veel verschillende dingen met haar in training. Springen, cavaletti, goed dressuurmatig oppakken, we hebben een speelwei dus lekker heuveltjes op en af, veel tempowisseling en tussendoor doen we ook vrijheidsdressuur, buitenritjes, NH en alles wat met lol met je knol te maken heeft.
Dit is Indy ergens in juni/juli. Na 1 rondje galop hing haar tong al op de grond. Vond het zowaar sneu om haar een heel uur een les te laten lopen.

Indy eind augustus. Inmiddels hebben we een passend dressuurzadel want dit westernzadel was ver van passend.

Ik zal het topic niet te lang maken, als je al tot hier bent gekomen een pluim

Ter vergelijking even de breedte tussen Indy's voorbenen van februari
2019 tegenover februari 2020

Knappe pony

En toch plopt haar buik er zo uit. Iemand een idee, of zal dit inderdaad toch een lang proces worden om achtergebleven binnenvetjes nog om te zetten in spieren ? Deze foto is van 21 mei jl. en de foto hiervoor van april, om jullie een idee te geven wat ik precies bedoel met haar buik

Hopelijk is er iemand die mij (ons) kan helpen