Sensibele pony verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JectaR

Sensibele pony verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:21

Hoi bokkers, ik ben aardig nieuw dus hoop dat het hier goed staat.
Ik heb een Andalusier merrie (Yoana) van 10 jaar, echt een super super lief dier! Yoana is echter wel een 'probleempaard'. Ze is erg snel gestressd als haar routine maar een beetje veranderd, heeft verlatingsangst van haar mede paardenvriendjes en kan moeilijk wennen aan nieuwe dingen. Ik heb haar nu 2,5 jaar, maar heb nog steeds echt veel moeite om met haar gedrag om te gaan. We zijn onlangs van stal gewisseld, en dit heeft ertoe geleid dat ze nu dus ook erg gestressd is. Ik ben er in het begin best bovenop gekomen, maar nu heb ik dag in dag uit tegenzin en stress om naar mijn paardje te gaan, en dat is niet leuk voor mij en het paardje. Dit hadden we ook op de oude stal een lange tijd gehad, dus is niet nieuw op de nieuwe stal. Wanneer zij in paniek raakt ben ik niet degene die haar gerust kan stellen en kan zeggen dat het allemaal wel goed komt, en daarom zijn we aan het overwegen een nieuw baasje te zoeken voor haar.

We willen haar in eerste instantie niet meteen op Marktplaats zetten, omdat we iemand zoeken die ervaring heeft met sensibele paarden. Iemand die haar zekerheid kan inspreken en haar echt de leiding kan geven, wat ik immers niet kan.

Weet iemand misschien een persoon of personen die dit soort paardjes maar al te graag overnemen en haar graag een super huisje bieden? We willen graag dat ze op een rustigere plek komt met vriendjes om haar heen en ze verdient iemand die zeker van zichzelf en zijn doen is.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:31

Misschien is het een idee om dit ook in het PRE/Andalusier topic te plaatsen, wellicht dat iemand daar een plekje kent.
PRE/Andalusier topic

Daarnaast zijn er ook een paar Facebook groepen voor PRE/Andalusier/Iberische liefhebbers, het kan zinnig zijn om daar ook een berichtje te plaatsen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:36

Ik heb een beetje in hetzelfde schuitje gezeten als jij, TS, ook een erg sensibel paard (geen PRE) waar ik gewoon niet verder mee kom, maar die in zijn huidige africhtingsniveau ook niet te verkopen is.
Ik heb besloten hem te houden omdat ik het niet eerlijk vond iemand anders met mijn problemen op te zadelen, en daarna heb ik mijn trainingsmethode omgegooid.
Ik zou in jouw positie (ik lees in je post dat je niet verder wilt aanmodderen en gewoon weer plezier wilt krijgen, met een ander paard), kijken of je haar kwijt kan aan mensen die op zoek zijn naar trainingspaarden, die met een of andere gedragstrainingsopleiding bezig zijn bijvoorbeeld. Misschien zijn de opleidingen zelf nog wel op zoek naar goede case-paarden?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:36

anjali

Re: Sensibele pony verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:46

Heeft ze ook papieren? Zeker dan zou je eerst bij de rasverenigingen kunnen informeren,zoals anderen hier al gezegd hebben.Misschien een interessante bloedlijn? Om mee te fokken?

JectaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:49

anjali schreef:
Heeft ze ook papieren? Zeker dan zou je eerst bij de rasverenigingen kunnen informeren,zoals anderen hier al gezegd hebben.Misschien een interessante bloedlijn? Om mee te fokken?

Nee helaas niet. Ze heeft alleen haar paspoort. Ze is toen ze 7 is uit Spanje opgehaald naar Nederland.

JectaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:50

nessinator schreef:
Ik heb een beetje in hetzelfde schuitje gezeten als jij, TS, ook een erg sensibel paard (geen PRE) waar ik gewoon niet verder mee kom, maar die in zijn huidige africhtingsniveau ook niet te verkopen is.
Ik heb besloten hem te houden omdat ik het niet eerlijk vond iemand anders met mijn problemen op te zadelen, en daarna heb ik mijn trainingsmethode omgegooid.
Ik zou in jouw positie (ik lees in je post dat je niet verder wilt aanmodderen en gewoon weer plezier wilt krijgen, met een ander paard), kijken of je haar kwijt kan aan mensen die op zoek zijn naar trainingspaarden, die met een of andere gedragstrainingsopleiding bezig zijn bijvoorbeeld. Misschien zijn de opleidingen zelf nog wel op zoek naar goede case-paarden?

Aan wat voor trainingsstal zou je dan denken? Of opleidingen?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:54

JectaR schreef:
nessinator schreef:

Aan wat voor trainingsstal zou je dan denken? Of opleidingen?

Je zou eens kunnen informeren bij Paard&Gedrag, of 2moons, of google eens de opleidingen in paardengedrag en informeer daar of iemand misschien op zoek is naar een projectpaard?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:54

Op zich is Marktplaats ook best een optie, zolang je het verhaal er maar duidelijk bij zet.
Iemand die dit soort paarden een huis wil bieden, wat verwacht je daarbij? Heeft zo iemand dan niet al genoeg paarden? Of zoekt die iemand waar het paard kan blijven staan, soort van handelaar? Of gewoon iemand die een paard zoekt en over weg kan met een sensible?
Want die laatste is dus gewoon een doorsnee koper en die bereik je oa via marktplaats.

Je kan ook bijvoorbeeld aanbieden dat iemand die geïnteresseerd is, eerst een maand least om te kijken of het een match is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:59

anjali schreef:

Ik vind dit een vreemd advies. Ik zou persoonlijk nooit aanraden gaan fokken met een paard dat door de huidige eigenaar omschreven wordt als "probleempaard", wat voor papier het ook heeft.

Áls het verleidelijk is vanwege "een interessante bloedlijn" zou ik sowieso eerst willen zien dat dit een goed bruikbaar paard is.
Zou kunnen dat er niet meer aan de hand is dan dat ze een nummer te groot is voor haar rijder.
Maar dan eerst bewijzen dat ze (op zijn minst) okay is, dus (laten) trainen door een competent iemand die kan beoordelen of fokken een verstandige optie is.

JectaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 13:06

Áls het verleidelijk is vanwege "een interessante bloedlijn" zou ik sowieso eerst willen zien dat dit een goed bruikbaar paard is.
Zou kunnen dat er niet meer aan de hand is dan dat ze een nummer te groot is voor haar rijder.
Maar dan eerst bewijzen dat ze (op zijn minst) okay is, dus (laten) trainen door een competent iemand die kan beoordelen of fokken een verstandige optie is.[/quote]

Ik zou haar niet willen verkopen als fokmerrie in eerste geval, omdat ze niet een interessante bloedlijn heeft. Als iemand met haar aan de slag kan en een team met haar is als het zover komt, zou je daar over na kunnen denken, maar dat zou dan iets voor later zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:07

@Kuggur,daar heb je wel gelijk in. Ik dacht dat zelf ook wel maar ik probeerde iets te opperen wat ts met haar merrie kon doen. Het is zeker zo dat juist merries die niet voldoen met rijden,vaak door lichamelijke problemen,dan maar voor de fok worden ingezet. En de topmerries niet want die zijn druk bezig in de sport.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:22

Op zich niks mis met marktplaats mits mensen weten waar ze aan beginnen. Ik zou dus de tekst heel helder opstellen. Zat mensen die graag een uitdaging aan willen gaan. Denk er alleen wel om dat je haar niet te goedkoop aanbied. Het laatste wat je wilt is er een 'snelle jongen' bij die denkt haar te fixen in een maand en dan voor het dubbele weer doorverkoopt als kuikenmak.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:30

Loopt ze wel in de sport? Of loopt ze onder het zadel oid? Zo ja, wat loopt ze en springt ze?

Ik weet dan misschien wel iemand die ervaring heeft met allerlei gedrag van paarden en die misschien wel interesse heeft om op een rustige manier verder te trainen, echter zoekt zij denk ik geen groen groen.

JectaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 13:34

Amado7 schreef:
Loopt ze wel in de sport? Of loopt ze onder het zadel oid? Zo ja, wat loopt ze en springt ze?

Ik weet dan misschien wel iemand die ervaring heeft met allerlei gedrag van paarden en die misschien wel interesse heeft om op een rustige manier verder te trainen, echter zoekt zij denk ik geen groen groen.

We hebben haar van stal verhuisd om wedstrijden te lopen. Ze beheerst L oefeningen, vindt wijken fantastisch namelijk. Ze heeft mooi beenwerk, maar ik ben degene die haar echt heeft ingereden/doorgereden. Wanneer ze eenmaal op een plek gewend is loopt ze echt wel netjes, makkelijk nageeflijk en voorwaarts voor je been. Op een nieuwe plek zou ze in het begin extreem haar beentjes optillen en wat scheef lopen, maar door de ervaring en doorzettingsvermogen die ik tekort kom kan ik haar daar niet verder in bevorderen. Ze is nooit uitgebracht maar met iemand met geduld en die weet wat hij/zij doet zou ze zeker ver kunnen komen, dat was namelijk ook de reden om wedstrijden met haar te lopen.
Ze springt niet, ze is doodsbang van hindernissen namelijk. Aan de hand kan ze leuk vrijspringen, maar zodra je erop zit vindt ze het wel spannend.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:37

Dankje voor je info! Ik zal deze link even doorsturen naar haar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:39

Ik zou dit paard aanbieden op marktplaats (of een andere site), met daarbij duidelijk de vermelding dat ze een zekere, handige ruiter nodig heeft etc. Niet het paard teveel afkraken, maar ook juist haar sterke punten noemen. Een prijs kiezen die hoog genoeg is dat snelle handel en recreatieruiters (over het algemeen zijn dat niet de handigste ruiters, uitzonderingen daar gelaten) geen interesse hebben en dan aangeven dat de prijs bespreekbaar is. Veel mensen die handig genoeg zijn, kijken naar potentie. Als een paard op de advertentie genoeg potentie laat zien (en tijdens een bezichtiging ook), maar ook tijdens de bezichtiging laat zien dat er nog genoeg werk in zit, kan je de prijs laten zakken.
En vooral geen haast hebben met de verkoop, de juiste match vinden kan tijd kosten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:54

Ik denk niet dat je een probleempony hebt, maar gewoon geen klik. Het klinkt mij in de oren als een RBI of misschien RBE paard. Dat zijn gewoon karakters en die passen wel of niet bij je.

Google die karakters maar eens en pak er dan de positieve punten uit voor in je advertentie, want ook voor dit type paard zijn ruim voldoende baasjes te vinden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:02

Ik had ook een zeer sensible paard, dit had ik ook duidelijk in de advertentie vermeld en dat het geen beginner paard is. Toch best lastig soms met kijkers want ik reed er zo op weg en dan zeg het eruit als appeltje eitje, maar zodra de eerste er op ging om proef te rijden lag ze er gelijk af. Ik vond het sensibele juist een uitdaging en ze was daarmee ook voor mij heel fijn te rijden omdat ze ook qua been gebruik etc heel lichtgevoelig was. Maar verlatingsangst kan wel een dingetje zijn, tenzij zo'n paard straks een fijn maatje krijgt. Als je het paard zelf wel goed voor kunt rijden zou ik het paard dan ook gewoon op marktplaats zetten.