Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:12

Ik sta in dubio.
Ik heb 1 paard, al ruim 5 jaar en vind het geweldig. Hij is mijn liefde.
Nu heb ik sinds maart mijn eigen perceel en hier staat mijn ruin nu alleen. Echter wel volledig omringt door andere paarden en kan hij contact hebben met een jong paardje naast hem.
Opzich allemaal leuk en zag in het begin dat hij ook kon genieten van de rust. Hij werd helemaal zen. Geen gejaag achter hem aan gewoon weg kunnen lopen indien gewenst en zijn vriendje opzoeken wanneer hij wil.

Nu staat zn vriendje achter een priklintje want de weide moet bijgroeien.
Dus nu staat die van mij wel alleen (alleen uitzicht op andere paarden).

Ik heb al aantal maanden een advertentie voor de plek open. Er wordt veel op gereageerd maar telkens niet wat ik zoek (mensen met drie shetlanders, iemand met een arabische volbloed, iemand met een heel oud paard etc.). Ik heb twee meiden laten kijken bij me op stal waarmee het klikte maar telkens werd het dan toch afgeketst omdat hij te ver weg was voor hen.

Ik betaal nu voor de volledige wei en ben dus met 1 paard nu duurder uit dan als ik hem op pension zet (gaan we niet meer doen:)).
Nu bekroop de gedachte mij om er een leuk jong dier bij te zoeken. Waar ik nog niet direct iets mee hoef, maar wat wel een hele leuke match kan zijn met mijn ruin.

Ik betaal immers de huur voor de wei of er nu 1 of 2 staan, dat wordt niet duurder. Maar de rest natuurlijk wel.
Ik heb berekend dat ik met 2 paarden gemiddeld 106 euro betaal voor hooi.
In de winter 180 euro aan goed droog voordroog (midi balen) en in de zomer dan ongeveer 40 euro aan kleine baaltjes (er is dan weidegang, dus het hooi gaat niet heel hard).

Echter hoefsmid, tandarts, entingen etc wordt natuurlijk ook keer twee en dan maar hopen dat je geen brokkenpiloot hebt gekocht.

Wat was voor jullie een overweging om een tweede paard erbij te kopen?
Ik heb verder niet onwijze ambities in de paardensport tenzij een paard echt uitblinkt met iets.
Mijn partner is dol op mijn paard en helpt heel veel mee op de weide. Echter ziet hij wel op tegen de extra kosten.

Wat is de weloverwogen keuze... Ik vind het lastig.

Heb ook overwogen de prijs voor de stal die ik aanbied te verlagen. Dat kan wel, maar dan leg ik wel een paar tientjes bij de hobby van iemand anders zonder dat ik daar iets aan heb. Bovendien heb ik ook wel wat moeite om al mijn geinvesteerde spullen te moeten delen met iemand anders.
Alles is door ons gebouwt en gekocht. Dus ik wil dat men daar zorgvuldig mee omgaat.

Lastig lastig. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:33

Mijn overweging zou zijn of ik nog voldoende tijd en zin zou hebben om met 2 paarden te werken. Ik heb bvb nu echt wel genoeg aan 1 eigen paard. Is dat bij jou ook het geval, dan zou ik toch gaan voor een pensionpaard ipv een eigen paard.

Wat is er mis met een arabier of een ouder paard?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 15-06-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re: Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:35

Ik wil ook graag een tweede paard erbij. Ik doe het nu nog niet om de extra tijd die het kost (de verzorging maar ook de aandacht/training) en om de extra kosten die het met zich mee brengt.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:37

Als ik in die situatie zat zou ik misschien een jong paard of project erbij kopen en na een tijdje trainen weer verkopen. Maar dat moet je natuurlijk wel willen en kunnen. of een pony erbij, kost ook niet zoveel als een groot paard, geen ijzers en minder voer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:41

Hier kwam een tweede paard ook nadat we een huis met grond hadden gekocht.
Alleen vind ik niet eerlijk voor een kuddedier.
Pensionklanten heb ik ook gehad maar dat wil ik zeer zeker nooit meer.
Natuurlijk ook fijne ervaringen mee, maar zeker net zoveel gezeik.
Ik heb het meeste ook jonge paarden gehad. Het is ook wel eens op 5 uitgekomen zodat de jonge paarden samen konden opgroeien. Maar nu weer 2 en dat bevalt toch zeker het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:43

Ik kreeg ze aan huis en wou echt mijn paard niet alleen hebben staan. Daarbij is mijn merrie al wat ouder en zocht ik een jonkie als opvolger.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:44

Koop een shet of welsh die eten wat minder en kan je gewoon als weide maatje erbij zetten

Alleen sta is een no go en wil je niet hele tijd wisseling ivm pension klanten dan zou ik er zelf een bijzetten.

Qua onkosten ga je dan ook echt niet veel meer kwijt zijn dan nu

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:58

StalNollie schreef:
Koop een shet of welsh die eten wat minder en kan je gewoon als weide maatje erbij zetten

Alleen sta is een no go en wil je niet hele tijd wisseling ivm pension klanten dan zou ik er zelf een bijzetten.

Euhm nee dit aub NIET doen! Een shet hele dagen als maatje op een wei met gras houden is vragen om overgewicht en hoefbevangenheid. Wanneer leren mensen toch eens dat zo'n kleine pony ook de juiste verzorging nodig heeft -O- ik heb hier al 2 afdankertjes met gekantelde hoefbenen staan door dit soort gedachten...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:01

Ik kreeg mijn paard aan huis en heb een weidemaatje gezocht, dat werd een Quarter van 5 jaar voor €900.00.... waar je niets mee kon zonder goed op te letten waar je mee bezig was, maar ik had er schik mee. Alleen als ik wegging met mijn paard werd die Quarter weer nerveus, dus nog een erbij...dat was nummer 3

Je kunt ook een leuke pony erbij doen....of een ouder dier als gezelschap, mits deze goed alleen kan blijven anders worden het er snel 2 extra...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:03

Eens Poekkie.
Shet heeft een afrastering nodig die de meeste grote niet nodig hebben.
Kost bij smid en enten net zoveel.
Dat beetje hooi minder merk je ook niet echt.
En dan inderdaad de totaal andere voerbehoefte is vaak erg lastig goed te houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:06

Wat was er mis met die arabier of het oude paard?

Mijn tweede paard was een oud paard, een manegepaard dat op pensioen mocht. Niet noodzakelijk als weidemaatje trouwens want ik had al een mede huurder dus mijn paard stond niet alleen.

Ondertussen heb ik vier eigen paarden, maar dat ene paard heeft me qua dierenartskosten en andere kosten wel even veel gekost als de drie andere bij elkaar :') Om maar aan te geven dat je je niet moet verkijken op de extra kosten die er bij een tweede paard komen, met een beetje pech wordt het wel erg duur.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:19

Blijkbaar ben je erg kritisch, anders snap ik niet zo goed waarom arabieren of pensionado's afvallen, dan zou ik idd gaan voor een 2e eigen paard. Dan kan je net zo kritisch zijn als je wilt immers. Maar het probleem dat elcamino noemt is wel een serieuze. Als de dieren aan elkaar gaan klitten heb je flinke problemen als je 1 meeneemt en de andere blijft achter. Dan zit je al haast vast aan nog een pony zodat de achterblijvers nooit alleen zijn.

Mijn oplossing zou zijn om me simpelweg minder kritisch op te stellen. Als het dier vriendelijk is, overweg kan met mijn paard en qua voedingsbehoeftes overeen komt (dus geen extreem sobere bij 1 die flink extra voer nodig heeft en vice verse) mag hij komen als pensiongast. Qua kosten kan je overwegen om simpelweg kostendekkend te zijn dus weinig extra erbij rekenen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:21

Een pensionpaard kan ook gaan klitten :)
De paarden weten niet dat ze verschillende eigenaren hebben :+

Ja Da kosten wel oplopen met 1 van jezelf erbij, dat is zeker een erg goed punt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:28

Ik heb vorige zomer een tweede paard gekocht om opnieuw mee op wedstrijd te gaan. Helaas is het dus een enorme brokkenpiloot en heeft hij het eerste half jaar het ene na het andere van problemen aan elkaar geregen en we hebben nog geen wedstrijd van dichtbij gezien. Net op datzelfde moment dat ik hem kocht besloten mijn weidegenoten te verhuizen en kwam ik helemaal alleen voor de verzorging te staan. Het is dus al best een lastig jaar geweest en ik zou het (op deze manier) niet opnieuw doen.

Liefst van al zou ik opnieuw 1 paard hebben en die op vol pension zetten want ik heb eigenlijk geen tijd, energie en motivatie om met 2 paarden bezig te zijn. Probleem is, de oudste gaat niet meer weg, maar de jongste is natuurlijk degene met het wedstrijdpotentieel.

In jouw situatie zou ik dus ook heel goed nadenken of je tijd, energie en motivatie hebt voor een tweede paard. Zo niet, verhuren die plek.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:33

troi schreef:
Blijkbaar ben je erg kritisch, anders snap ik niet zo goed waarom arabieren of pensionado's afvallen, dan zou ik idd gaan voor een 2e eigen paard. Dan kan je net zo kritisch zijn als je wilt immers. Maar het probleem dat elcamino noemt is wel een serieuze. Als de dieren aan elkaar gaan klitten heb je flinke problemen als je 1 meeneemt en de andere blijft achter. Dan zit je al haast vast aan nog een pony zodat de achterblijvers nooit alleen zijn.

Mijn oplossing zou zijn om me simpelweg minder kritisch op te stellen. Als het dier vriendelijk is, overweg kan met mijn paard en qua voedingsbehoeftes overeen komt (dus geen extreem sobere bij 1 die flink extra voer nodig heeft en vice verse) mag hij komen als pensiongast. Qua kosten kan je overwegen om simpelweg kostendekkend te zijn dus weinig extra erbij rekenen.

Ik snap dit ook niet helemaal. Gaat erom dat het klikt tussen jou en de eigenaar en tussen de paarden lijkt me? Als het een ouder paardje is die bijvoorbeeld niet meer bereden wordt dan is hij/ zij er altijd wanneer je terug komt met jouw paardje. Lijkt me juist ideaal (moet dat andere paardje natuurlijk wel alleen kunnen staan :) )

Hier bracht het oudste paardje van de groep, juist heel veel rust in de groep.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:39

Hier is het oudste paardje (30j) de grootste draak van de kudde }>

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:05

Waarom niet een pensionklantje erbij zoeken? Dan zijn de lasten en kosten ook wat meer verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:08

Poekkie schreef:
StalNollie schreef:

Euhm nee dit aub NIET doen! Een shet hele dagen als maatje op een wei met gras houden is vragen om overgewicht en hoefbevangenheid. Wanneer leren mensen toch eens dat zo'n kleine pony ook de juiste verzorging nodig heeft -O- ik heb hier al 2 afdankertjes met gekantelde hoefbenen staan door dit soort gedachten...

Ach een excollega van mij dacht zelfs dat een hoefsmid niet nodig is. Want je kunt ze toch op het land zetten? En die hoeven slijten toch wel over het harde waar ze nooit op lopen?

En hij dacht dat er in gras geen suikers zitten. Nee joh, paarden houden is super easy en goedkoop.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:11

Marije_1997 schreef:
Poekkie schreef:
[quote="StalNollie"

[/quote

Ach een excollega van mij dacht zelfs dat een hoefsmid niet nodig is. Want je kunt ze toch op het land zetten? En die hoeven slijten toch wel over het harde waar ze nooit op lopen?

En hij dacht dat er in gras geen suikers zitten. Nee joh, paarden houden is super easy en goedkoop.

Helaas is dat iets dat regelmatig voorkomt bij weidemaatjes. Daar wordt niets mee gedaan, dus het mag ook niets kosten. Triest.

Ik kan met mijn 2 shets ook niets, maar ze kosten me wel zo'n 90 euro per maand op eigen grond. En dan is er geen 'speciale' kost bij. Helaas pindakaas, maar verzorging is nu eenmaal nodig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:11

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:16

Misschien kijken naar een veulen/jaarling? Hoef je nog niet zoveel mee te doen, meestal geen probleem met gras omdat ze vollop in de groei zijn. Dan kijk je over een paar jaar wel weer wat je er echt mee gaat doen :) (verkopen/toch beleren etc).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:23

StalNollie schreef:

Ik snap dit soort redeneringen nooit zo goed. Ja een kleintje eet wat minder hooi. Maar volgens mij moet de hoefsmid wel gewoon komen, de tandarts jaarlijks, osteo voor onderhoud van het lijf, inenten en er zal naast gras/hooi ook gewoon een voedingssupplement in moeten waarschijnlijk. Daarmee is het kleintje ineens toch niet zo goedkoop meer lijkt me.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:28

Je vraag was over de redenen om er een tweede paard bij te kopen. Bij mij was dat destijds omdat paard nr. 1 geblesseerd was en de prognose onduidelijk. Ik wilde wel blijven rijden, dus kochten we paard nr. 2.

Met een tweede rijpaard is er misschien een mogelijkheid dat je partner ook wil gaan rijden en dat jullie samen kunnen buiten rijden etc.?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:28

Mijn overweging voor een tweede was dat ik een vriendje (in dezelfde weide/paddock) voor een paard echt een must vindt.
Ondanks dat mijn hengst niet sociaal stond toen ik hem kocht, wilde ik een vriendje voor hem hebben op het moment dat hij aan huis kwam.

Dat vriendje vond ik in een jaarlinghengstje (inmiddels 2 jaar). Dikke matties zijn het, zo leuk! Doen echt alles samen.
En het is fijn dat ik er nu nog even niks mee hoef. We hebben een enorm stuk land waar veel werk aan is, een klushuis en ook nog een peuter en werk, dus prima als het gewoon een keertje per week een wandelingetje is.

Pensionklant zou ik zelf nooit willen, maar dat is vast ook persoonlijk.

edit: mijn jongens zijn allebei PRE's en ik vind het juist fijn dat ze ongeveer even groot zijn, ongeveer dezelfde behoeftes hebben qua voer en dergelijke en er ook geen dingen zijn als verschillende hoogte qua hooinet en omheining waar ik rekening mee hoef te houden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:30

Ik heb 2 paarden aan huis staan, zo'n 7 jaar nu. M'n oudste paard had ik al, hij kon alleen nog recreatief gereden worden en was toendertijd 13 toen ik verhuiste naar het melkveebedrijf van mn vriend. Wilde geen pensionklant erbij, puur vanwege evt bijrijders/bezoekers en vreemde op de werf, spullen delen etc. Heb er per toeval een veulen bijgekocht die ik te koop zag staan, die heeft eerst een poos in de opfok gestaan, mede omdat mn paardenaccomodatie nog niet helemaal af was. Toen het later niet helemaal goed ging in de opfok de kleine naar huis gehaald, die is super opgegroeid met mn andere paard. Inmiddels is mn oude paard 20 en al 3 jaar met pensioen vanwege z'n lichamelijke gesteldheid, super om hem z'n welverdiende pensioen te geven en nog dagelijks te kunnen verzorgen. M'n jonge paard is nu 7 waarvan 3 jaar onder het zadel. Voor mij een ideale combinatie zo, hoef er maar 1 te rijden en ze hebben elkaar als dikke matties, dat gaat super samen. Mocht een paard wegvallen komt er weer een jonkie voor terug om op te groeien. Er staan veel paarden in directe omgeving en rijden doen we dagelijks bij de rijvereniging in het dorp dus soortgenoten genoeg. Nadeel is wel dat alles 2x moet, is dus best veel werk en ook de kosten. Staat dat je tegen is een pensionpaard erbij misschien handiger voor jou. Maar wij wonen ook op het terrein wat ook ons bedrijf is en voor ons was dat geen optie.
Post hierboven sluit ik me bij aan, handig als paarden zelfde formaat etc hebben. Hoewel paarden elk hun eigen dieet hebben goed te doen, heb wel 2 aparte boxen en overdag staan ze samen 's ochtends in paddock met slowfeeder en 's middags op de wei.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 15-06-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt