Paard haar zadel schuift van links naar rechts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinepaard

Paard haar zadel schuift van links naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 12:51

Hallo
Ik heb een fjord merrie
Daar heb ik een veelzijdigheidzadel voor.
Maar dat zadel schuft naar links of naar rechts.
Ik weet niet zo goed wat ik kan doen want.
Het is nagekeken en goedgekeurd.
Dus hoe kan ik het zadel op zijn plaats houden ?
Dankjwel voor jullie hulp en tips :)

Anoniem

Re: Paard haar zadel schuift van links naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:54

Als hij recent is nagekeken, dan kan een anatomisch gevormde singel, bijv banaansingel, helpen. Maar een zadel wat goed ligt schuift niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:55

Als een zadel schuift, dan past het niet. Dat klinkt niet leuk, maar het is wel waar. "Goedgekeurd" zegt mij niet zo veel.
Bij rondere paarden, zoals jouw Fjord waarschijnlijk is, kan het een lange zoektocht zijn om een zadel passend - en dus stil liggend - te krijgen.
Heeft het ooit wel goed gelegen? Zo goed dat het gedurende een uur rijden stil bleef liggen?
Ik zou in ieder geval weer contact opnemen met je zadelpasser.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:01

Een zadel hoort niet te schuiven. Ook niet bij de rond gebouwde paarden.
Dat kan aan het zadel liggen, aan de singel en ook aan een ruiter die niet in het midden zit.

Wie heeft je zadel goed gekeurd?
Als het een zadelpasser is dan hoort deze ook te kijken wanneer je rijd.
Wat zegt die er dan van dat het schuift? Als die dan zegt past goed is er toch wat mis met zijn/haar kunde van zadelspassen :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:05

Hoe stap je op?
Vanaf de grond of vanaf een opstap?

Ik heb een fries gehad met een hele ronde schoft,die heeft 3 nieuwe zadels gehad :+

JC bevalt goed en bij de vzh zadel hebben we de singelstoten verlengd wat goed uitpakte.

Uiteraard zijn de zadels altijd aangemeten door een erkende zadelmaker.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:10

Dat zadel past dus niet. Is je fjord toevallig ook te dik? Dan schuiven die dingen natuurlijk ook heel snel. Verder kan je spelen met de singel en de positie van de singelstoten, vraag hiervoor advies aan een zadelpasser

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:34

Het hoeft niet altijd " niet passend " te zijn , het paard kan ook wat scheef in de bespiering zijn waar door het zadel naar 1 kant zakt .ook een ronde rug met weinig schoft is lastig . Vraag je zadelmaker eens kritisch te kijken en mee tedenken over een evt oplossing.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:37

Een ronde rug met weinig schoft is lastiger, maar niet onmogelijk. Dus geen reden van schuiven. Dan past het niet.
Heb 3 paarden gehad die zeer rond waren zonder schoft. Nu nog 2.
En ja zeker zadels gepast die niet bleven liggen. Die zijn het dan ook niet geworden :D
De veel genoemde wintecs want die passen altijd als voorbeeld, paste hier dus zeer zeker niet.
Ik ben trouwens voor alle 3 het beste geslaagd met Massimo. De veelzijdig en de trail.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:53

Bij mijn Fjord\Konik ging het zadel ook schuiven. Daardoor ben ik tijdens het proberen op te stappen van mijn stilstaande pony afgevallen en brak ik mijn knie. Het is dus aan te raden om te zoeken naar een goedpassend zadel! Dat kan ongelukken voorkomen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:30

R_oo_s schreef:
Het hoeft niet altijd " niet passend " te zijn , het paard kan ook wat scheef in de bespiering zijn waar door het zadel naar 1 kant zakt .ook een ronde rug met weinig schoft is lastig . Vraag je zadelmaker eens kritisch te kijken en mee tedenken over een evt oplossing.

Dus als je paard scheef is, past het zadel niet. Het scheef zijn van het paard zegt iets over de oorzaak van het niet passen.

Een zadel dat niet stil ligt, past niet en daar moet inderdaad de zadelmaker bij komen. Hij kan ook advies geven over de vorm en grootte van de singel .

Elinepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 15:11

Marije_1997 schreef:
Als hij recent is nagekeken, dan kan een anatomisch gevormde singel, bijv banaansingel, helpen. Maar een zadel wat goed ligt schuift niet.

Bedankt waar koop je zo een banaansingel dan kan ik eens kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:14

Elinepaard schreef:
Marije_1997 schreef:

Bedankt waar koop je zo een banaansingel dan kan ik eens kijken

Zou eerst wel uitsluiten of het zadel zelf niet goed past. Anders is het zonde van je geld.

Die singels kun je bij elke ruiter shop wel krijgen. Zijn alleen wel vrij duur.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:47

Bij meeste paarden wil je niet dat het zadel schuift en vaak is het een teken dat de boom van het zadel te breed of te smal is. Maar bij paarden met hele ronde rug met bijna geen schoft kan wel voorkomen dat het zadel blijft schuiven.
Soms kiest men er voor om in dit soort gevallen een zadel met een te smalle boom die te nemen. Door dat zadel wat meer klemt op de rug kan dit er voor zorgen dat die niet meer schuift. Echter is dit niet fijn voor je paard.
Wat je wel kunt doen is wat strakker aan singelen of opzoek gaan naar een zadel met wat dunnere kussens. Die liggen meestal ook wat stabieler op ronde paarden. Bijv de cob zadels van thorowgood en ken en masters.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:26

rien10 schreef:
R_oo_s schreef:

Dus als je paard scheef is, past het zadel niet. .[/quote
Eens , maar zo zwart / wit is het natuurlijk niet vandaar ook mijn tip om je zadelmaker eens me te laten kijken , misschien kan het zadel recht / passend komen te liggen door het aan 1 kant net iets meer op tevullen bv .