Paarden na je studie houden of weg doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paarden na je studie houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:48

Ik zit met een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ik zit vooral met de vraag, hoe hebben jullie dat gedaan, paarden houden na je studie?

Momenteel woon ik nog thuis bij mijn ouders en de paarden staan in een weiland op loopafstand. Officieel zijn de paarden van mijn opa en oma en 2 jaar geleden hebben ze het huis met weiland verkocht waardoor we de paarden eigenlijk weg moeten doen. Echter kan ik ze niet zomaar verkopen omdat de IJslander een blessure heeft waardoor je er niet actief op kan rijden. Stap ritjes is alles wat mogelijk is. Ik heb dus besloten om de pony met pensioen te laten gaan omdat ze ook al 21 is. De shetlander heeft zomereczeem (goed onder controle) en is eiwit gevoelig. In de afgelopen 2 jaar zijn we er achter gekomen dat het lastig is om een nieuwe eigenaar voor de paarden te vinden, met name voor de IJslander. Ik wil niet dat ze in de handel of bij de slacht belandt. We hebben een aantal kijkers gehad die uiteindelijk, om verschillende redenen, hebben besloten om de pony niet over te nemen.
De paarden zijn inmiddels van hun oude weiland verhuisd naar een weiland in de buurt waar ze ook niet permanent kunnen blijven staan.

Laatst stelde een vriend mij de vraag, zou je later weer paarden nemen? en ja, daar ben ik over na gaan denken. en het antwoord was ja, als ik daar geld voor heb. Ik heb de ambitie niet meer om te rijden, dus ik zou 2 paarden of pony's nemen waar ik niet op kan rijden. Natuurlijk als mijn portemonnee dit toe laat. En toen begon ik te denken... wat zou ik me onwijs banketstaaf voelen als ik nu mijn 2 paarden weg doe, waar ik een onwijs sterke band mee heb om uiteindelijk 2 nieuwe pony's te kopen waar ik niet op kan rijden... Ik wil dus eigenlijk kijken of het mogelijk is om de paarden te houden na mijn studie.
En ja ik weet wat de kosten zijn om een paard te houden, ik heb de paarden al 12 jaar.

Op het moment ben ik aan het afstuderen in de richting Visual Design. En richt me voornamelijk op het ontwerpen en maken van websites en web en app applicaties. Mijn vriend doet informatica en is over 2 jaar klaar. We hebben plannen om samen te wonen en er zijn geen plannen voor kinderen.
Maar goed, we wonen beiden nog thuis. En besef me erg goed dat dit een erg lastige periode is om paarden te houden. De familie om mij heen is eigenlijk van mening dat ik de paarden weg moet doen omdat ze mijn toekomst zouden belemmeren. Mijn vader support elke beslissing (ook al is hij wel van mening dat het voor mijn ontwikkeling beter is om ze weg te doen) en mijn moeder niet zo...

Dus ik vraag me af, heb ik een onrealistische gedachte? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:50

Wat wil je zelf en niemand kan in de toekomst kijken, wat zegt je hart?

:Y) ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:53

Zo ongeveer het eerste wat ik gedaan heb toen in werk had na mijn studie was eerst snel mijn lening aflossen en daarna een paard kopen. Dus, als je bereid bent om zuinig te leven dan zie ik dat niet als onhaalbaar. Het is maar net wat jij na wil streven.
Een 21 jarige kun je vast wel ergens neerzetten wat niet de hoofdprijs kost.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:54

Ik kocht een 2-jarige toen ik ging studeren.
Die heb ik vorig jaar, bijna 24 jaar na mijn afstuderen, in laten slapen. In mijn eigen stal bij mijn eigen huis.

En ik heb nog steeds paarden. Samenvatting: ik ben nooit opgehouden met paarden houden <3 .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:56

Waarom zouden ze je toekomst belemmeren en slecht zijn voor je ontwikkeling :?

Na je studie een baan zoeken en daar je paarden van betalen. Er is vast wel een betaalbaar plekje te vinden voor ze.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:57

En gelukkig zijn een Shetlander en IJslander niet de meest dure kostgangers. Ik zou ze niet afstaan, maar ja, jij bent jij en dat kan ik niet invoelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:57

Hoezo zouden die paarden je toekomst belemmeren?Als je zelf geen wei meer hebt,zoek dan een pensioenstalling voor ze. aangezien je er niet meer op rijdt kan dat een eenvoudige niet-dure accomodatie zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:00

anjali schreef:
Hoezo zouden die paarden je toekomst belemmeren?Als je zelf geen wei meer hebt,zoek dan een pensioenstalling voor ze. aangezien je er niet meer op rijdt kan dat een eenvoudige niet-dure accomodatie zijn.

Lijkt mij ook.

Houden dus. Zeker ook omdat het 'zorgenkindjes' zijn. Lekker houden en van houden. Ik zou niet weten hoe dat slecht voor je kan zijn. :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:01

Hier ook nooit zonder paard gezeten, behalve even een kort intermezzo na mijn bevalling. Dat had ik echter met 2 maanden verholpen :D

Paarden hoeven je helemaal niet te belemmeren, mijn indeling is alleen anders geworden. Ik ga geen 7 dagen in de week maar 4 en pas daar dus mijn stalling op aan. Ik zou mij wel belemmerd voelen als ik ze aan huis had of op een doe-het-zelfstal. Ik wil weg kunnen als dat nodig is, en zonder zorgen (even als voorbeeld) een maand weg kunnen blijven.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:05

Zelf had ik niet de luxe van ouders die me een 'zetje' gaven, maar heb ik mezelf aangepraat dat ik van mn eerste salaris een paard zou kopen. Juist die periode na je studie heb je relatief veel geld en zelf nog niet zoveel wensen qua huis kopen, verbouwen , etc. Hooguit je studieschuld afbetalen inderdaad :7

Ik vind het nu veel lastiger, met (jonge) kinderen en minder werken, huis kopen/verbouwen en een wederhelft die toch niet helemaal inziet waarom die viervoeters zo achterlijk veel tijd en geld moeten kosten haha

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:09

Ik kocht mijn pony een maand voordat ik ging studeren :') Inmiddels al bijna 1,5 jaar geleden afgestudeerd en ik heb hem zeker nog. Vind het nu juist makkelijker dan tijdens mijn studie, omdat ik 1) nu een fulltime baan heb en dus veel meer verdien dan met het bijbaantje die ik tijdens mijn studie had en 2) nu ook niet meer zit met huis-/leerwerk en de avonden en weekenden dus ook écht vrij heb.

Duhelo

Re: Paarden na je studie houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:12

ah, ik heb op mijn 21 toen ik thuis woonde een veulen gekocht (ik dacht toen, het is nu of nooit :D)
Ondertussen gaan samen wonen en er nog 2 bijgekocht. Dat lukt wel hoor, ik heb ze altijd op doe het zelf stallingen gezet waardoor ik 3 paarden kan houden voor de prijs van anderhalf op volpension. En je leert ook gewoon leven naar gelang je budget dat je over houdt.

Los daarvan zou ik zelf nooit de keuze maken om een geblesseerd paard te verkopen. Ik heb nu mijn oudje, op staprit-pensioen, die gaat nooit meer weg. Mijn 11 jarige is momenteel out met een blessure, en de jongste is nog goed. Moest ik ze ooit alledrie moeten wegdoen dan gaan de geblesseerde ingeslapen worden en de jonge eventueel verkocht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:15

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:17

Ik heb mijn eerste pony gekocht toen ik 15 was.
Ik heb haar altijd gehouden, ben thuis blijven wonen tijdens mijn studie, heb altijd gewerkt naast mijn studie om haar te kunnen betalen. Had daardoor weinig geld voor feestjes en andere zaken maar dat was mijn keuze en heb daar geen moment spijt van gehad, in de tijd dat ik een eigen weiland ging huren is er een bij gekomen als gezelschap.
Na mijn studie ben ik gaan werken, samenwonen, gezin gesticht en uiteindelijk heb ik de pony 2 jaar geleden laten inslapen op hoge leeftijd. Ik heb nu nog 1 pony op leeftijd die bij een vriendin loopt. Ik weet niet of ik weer een pony zou aanschaffen als deze komt te overlijden maar ik heb nooit het idee gehad om ze na mijn studie te verkopen, toen kwam ik juist in betere financiele tijden omdat ik toen gewoon kon gaan werken ipv baantjes naast mijn studie.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:19

Hier ook altijd de paarden aangehouden tijdens en na mijn studie. Het enige punt wat ik kan inbrengen is dat je met je vriend op 1 lijn moet zitten over de verplichte maandelijkse kosten en je tijdsbesteding. Jouw aandeel in de gezamenlijke kosten in de toekomst etc.

Ik startte met 1 haflinger en shetlander in pension. Ging minder werken met de komst van de 2 kinderen. Maar had op de top wel 5 paarden in pension staan, waaronder een hevig medische pechvogel. En ondanks dat mijn man het nooit heel zwart/wit heeft gesteld voelde ik mij wel schuldig over het geld wat ik weg bracht. Het ligt verhoudingsgewijs net wat anders dan een sport abbonnement of een mountainbike.

We hebben net een nieuwe woning gebouwd, waarin standaard meer kosten worden gemaakt dan uiteraard vooraf gecalculeerd. Dan moet je afwegingen maken; want de paarden moeten ook betaald worden. De hobby is door natuurlijk verloop wel terug gedrongen: Ik heb op dit moment nog een grasmaaiende KWPN merrie en 2 shetlanders.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:32

Ik heb ook 2 paarden, studeer ook nog en woon thuis. Heb geen vriend, dus ook niet meteen plannen om alleen te gaan wonen. Een van mijn paarden is ook gepensioneerd (kocht ik toen ik 16 was) vanwege een blessure, ten eerste krijg je zo'n paard gewoon niet weg. Ik heb dit ook eens geprobeerd om hem eventueel onder te brengen als therapie/gezelschapspaard maar heb besloten hem toch zelf te houden. Kreeg amper reactie, en de mensen die uiteindelijk zijn komen kijken hun interesse was ook van korte duur. Dus die blijft eigenlijk voor altijd, want hij verdient ook een goede thuis voor zolang hij nog gelukkig en gezond is. Hij staat gelukkig ook op 5min fietsen van mij bij een vriendin haar gepensioneerde pony. Dus die blijft.

Qua toekomstperspectief twijfel ik soms ook nog over mijn jong paard. Ik weet ook dat als ik die verkoop, ik ze binnen de maand verkocht krijg. Er hebben al genoeg mensen interesse getoond, maar dat is dan ook een jong, goedgekeurd dressuurpaard zonder gebreken. Ik zie mezelf mijn paarden ook niet verkopen hoor, maar als er ooit 1 weg moet dan is het mijn 'gezond' paard. Ik zou een paard met een mankement niet snel weg doen, die komen snel in de handel terecht of bij de foute mensen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:33

linda_arnold schreef:
Hier ook altijd de paarden aangehouden tijdens en na mijn studie. Het enige punt wat ik kan inbrengen is dat je met je vriend op 1 lijn moet zitten over de verplichte maandelijkse kosten en je tijdsbesteding. Jouw aandeel in de gezamenlijke kosten in de toekomst etc.

of dus je paarden hebben/houden voor je vriend vind en hem al vroeg vertellen dat ze er nou eenmaal bij horen. Zo heb ik het gedaan in ieder geval haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:37

De vraag is denk ik ook wat je alternatief is. Ik vrees dat het lastig is om voor gepensioneerde pony’s een goed huis te vinden. Vaak wordt geadviseerd om ze te laten inslapen omdat je nooit zeker weet dat ze niet als gezond en jong voor flink wat geld worden doorverkocht

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:40

Ik heb mijn paard verkocht na mijn studie. Ik kon niet direct een goed betaalde baan vinden & woonde al wel op mezelf. Financieel was het dan ook niet haalbaar om haar aan te houden. Dat was natuurlijk geen leuke situatie, maar het was niet anders.

Ik begrijp wel wat er bedoeld wordt met dat het slecht is voor je ontwikkeling. Als je straks wil gaan samenwonen, een autootje kopen, een keer op een mooie vakantie, dan kan dat misschien niet omdat je geld naar de paarden gaat. Dat hoeft geen reden zijn om ze te verkopen, maar je moet er wel bewust voor kiezen...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:30

Deze reacties geven me heel veel opluchting om te horen dat bijna iedereen hier het voor elkaar heeft gekregen om de paarden te houden na de studie.

Mijn ouders zijn bang dat de paarden me belemmeren in mijn ontwikkeling omdat ik niet compleet vrij ben om te doen wat ik wil in mijn leven. Ik moet bij het zoeken van een huis al rekening gaan houden waar ik mijn paarden ga neer zetten. Daarbij kan ik niet zomaar een weekend weg blijven bij vrienden. In hun ogen is dat een belemmering. In mijn ogen is dat een keuze.

Wat @Willekes zegt, wat zegt je hart? Mijn hart zegt dat ik ze moet houden. En ik wil het sowieso een kans geven voordat ik ze überhaupt weg doe. Vooral omdat de IJslander een blessure heeft en ik me het nooit zou kunnen vergeven als ze op een verkeerde plek terecht komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:38

Natuurlijk kun je wel een weekend wegblijven als je paarden hebt!Wel moet je dan een volpensionstalling kiezen. Anders zou je ook in de problemen komen als je een keer ziek bent.Of bedoel je dat je niet meer weg kunt als je de paarden aan huis hebt? Dat is inderdaad mogelijk.Maar daar zullen ook wel oplossingen voor zijn ,die ik niet ken omdat ik ze nooit aan huis heb gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:46

Gydja schreef:
Deze reacties geven me heel veel opluchting om te horen dat bijna iedereen hier het voor elkaar heeft gekregen om de paarden te houden na de studie.

Mijn ouders zijn bang dat de paarden me belemmeren in mijn ontwikkeling omdat ik niet compleet vrij ben om te doen wat ik wil in mijn leven. Ik moet bij het zoeken van een huis al rekening gaan houden waar ik mijn paarden ga neer zetten. Daarbij kan ik niet zomaar een weekend weg blijven bij vrienden. In hun ogen is dat een belemmering. In mijn ogen is dat een keuze.

Wat @Willekes zegt, wat zegt je hart? Mijn hart zegt dat ik ze moet houden. En ik wil het sowieso een kans geven voordat ik ze überhaupt weg doe. Vooral omdat de IJslander een blessure heeft en ik me het nooit zou kunnen vergeven als ze op een verkeerde plek terecht komt.

Nee hoor, huis kiezen naar keuze en dan een stalling in de buurt zoeken. Voordeel met de pensioenpaarden is dat je op zich veel meer keuze hebt, je hebt nl geen faciliteiten of een bak nodig. Dus kan je kiezen om in de buurt een stukje weiland te huren, als je meerdere hectares kan huren dan hoef je enkel een schuilstal waar je hooi in kan hangen en water erop te hebben, dan hoef je nl niet uit te mesten en een grote oppervlakte wordt niet kapot gelopen. Kleinere weitjes zijn iets arbeidsintensiever, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Of je kan opteren om ze in een stal met verzorging in te zetten, die dan ev wat verder van huis is, maar waar je niet iedere dag naartoe moet.

Weekendjes weg doe ik hier ook gewoon en ik heb er drie in eigen beheer. Beetje plannen (ik heb een bak van 500 liter water = 3-4 dagen, kan er ev nog bijzetten, en een hooiruif waar voor minstens 4 dagen (of tot een week als ik prop) hooi in kan.
Dan heb ik enkel iemand nodig die eens per dag passeert om er een vitaminebrokje in te stoppen en te checken of water en hooi nog ok is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:53

Ik snap je ouders wel.
Ik was altijd een paardenmeisje. Vanaf dat ik 6 jaar was. Altijd gereden, bijrijdpaarden etc gehad.

En ondanks dat ik nooit mijn eigen paard heb gehad, toen mijn laatste bijrijdpaard was ingeslapen was ik eigenlijk klaar er mee (onbewust). Toevallig gebeurde dat in mijn afstudeerjaar ongeveer, of misschien mijn 3e jaar.

En toen kwam ik er achter hoeveel tijd er in zat. En hoeveel rust het gaf. Niet ergens heen te hoeven, niet te betalen voor lessen, nieuw tuig, onderhoudsdingen, geen reistijd, geen afspraken omzetten of rekening houden met.

Maar goed, je moet kijken wat je wilt.
Als ik in jouw situatie zat zou ik kijken of ik de pony’s kon onderhouden tot hun dood, maar dan niet weer aan nieuwe beginnen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:56

Duhelo schreef:
Gydja schreef:

Nee hoor, huis kiezen naar keuze en dan een stalling in de buurt zoeken. Voordeel met de pensioenpaarden is dat je op zich veel meer keuze hebt, je hebt nl geen faciliteiten of een bak nodig. Dus kan je kiezen om in de buurt een stukje weiland te huren, als je meerdere hectares kan huren dan hoef je enkel een schuilstal waar je hooi in kan hangen en water erop te hebben, dan hoef je nl niet uit te mesten en een grote oppervlakte wordt niet kapot gelopen. Kleinere weitjes zijn iets arbeidsintensiever, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Of je kan opteren om ze in een stal met verzorging in te zetten, die dan ev wat verder van huis is, maar waar je niet iedere dag naartoe moet.

Weekendjes weg doe ik hier ook gewoon en ik heb er drie in eigen beheer. Beetje plannen (ik heb een bak van 500 liter water = 3-4 dagen, kan er ev nog bijzetten, en een hooiruif waar voor minstens 4 dagen (of tot een week als ik prop) hooi in kan.
Dan heb ik enkel iemand nodig die eens per dag passeert om er een vitaminebrokje in te stoppen en te checken of water en hooi nog ok is.

Allemaal goede punten :)
Ik kan beide paarden helaas niet in een groot stuk weiland zetten. Mede omdat de shetlander eiwit gevoelig is en in de zomer koliek krijgt als ze gras eet. En de IJslander 2 jaar geleden hoefbevangen is geweest en ik daar altijd voor uit moet blijven kijken. Maar ze staan nu op een kleiner kaler stuk land, dus ik denk dat het kwa werk niet veel zal verschillen met nu.

Ook fijn om te horen dat er opties zijn mocht ik wel een weekend weg willen. Op het moment als ik een weekend weg ga neemt mijn vader de verzorging van mijn paarden over. Mijn vriend woont namelijk in Zuid-Limburg en ik in Drenthe dus ik kan niet even een dag op en neer reizen om hem te zien. Ben dan al snel een weekend weg. Maar als ik samen woon hoeft dat niet meer.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:01

SillyB schreef:
linda_arnold schreef:

of dus je paarden hebben/houden voor je vriend vind en hem al vroeg vertellen dat ze er nou eenmaal bij horen. Zo heb ik het gedaan in ieder geval haha

Of dat, ze hebben hebben iig de keuze dat te aanvaarden of er nog hard voor weg te rennen :P