Marktaankoop: van fokmerrie naar look a like sportpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

Marktaankoop: van fokmerrie naar look a like sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:29

In november ging ik zoals jaarlijks, naar de markt met de intentie een grote shet te kopen om te beleren en nadien te verkopen..
alleen ging het niet echt zoals gepland en kocht ik een veel te dikke, onverzorgde tinkermerrie. (die al reeds 4 veulens gehad heeft helaas, hierdoor haar slechte bouw..) :D

Maak kennis met Vlekje, een Tinkermerrie van 6 jaar oud en 1,28m hoog.

De eerste foto die ik van haar maakte :D
Afbeelding

En thuis..
Afbeelding

Ze was volgens de verkoper zadelmak, maar thuis bleek ze toch niet zo zadelmak te zijn als gezegd
en zijn rustig aan begonnen met het (opnieuw) beleren. Omdat ik op de markt enkel projectjes kocht, zag ik haar ook als project..
Afbeelding

Het beleren ging zeer vlot, alleen merkte ik op dat het zadel niet goed paste ondanks het een boomloos zadel is en ik er ook mijn evenwicht niet in vond omwille mijn beperkingen (o.a. uitvalsverschijnselen linkerbeen). Hierdoor besloot ik over te gaan naar een Wintec, die werd aangepast maar uiteindelijk langs geen kanten passte.
Afbeelding

We gingen ook naar de zee, eindelijk een droom die werkelijkheid werd. En wat was ze braaf!
Afbeelding

In februari een andere zadelpasser laten komen en al snel werd het ons duidelijk dat mevrouw haar bouw niet mee had, maar ook niet haar maat. Na tientallen zadels te passen, vonden we hét zadel en werd het tijd om enkele weken te wachten. Intussen hielden we ons bezig met samen wandelen en longeren.
Afbeelding

In maart kwam het zadel eindelijk toe, maar omwille ziekte heb ik het zadel pas begin mei in gebruik kunnen nemen.
Afbeelding

We zijn nu juni en mevrouw gaat met sprongen vooruit!
Het zadel ligt inmiddels niet 100% meer, maar over 2 weken komt de zadelpassen opnieuw. :)
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag mocht ze nog eens aan het werk en het word als het ware een echte sportpoownie :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En niet alleen lichamelijk heeft ze een hele metamorfose ondergaan, maar ook haar hoeven. We zijn er nog niet, maar langzaam komen we er zeker!
Afbeelding

Ze werd gekocht met de intentie voor verkoop, ondanks ze enkele cm's groter was als wat ik zocht..maar hé, ik had een bijrijdster voor mijn menpony die ook kon rijden dus dat ging wel goed komen. Alleen ben ik zelf aan de slag gegaan na 5 jaar niet meer paardgereden te hebben en heb ik de smaak weer volledig te pakken...

En zo werd deze lieve, dikke prachtige marktpony voor verkoop plots een blijvertje, die mijn hartje gestolen heeft <3 <3

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:31

Wat een knap project en wat is ze onwijs opgeknapt. Snap dat ze je hart gesloten heeft.

Maar ik ga toch even zeiken dat ik me irriteer dat er geen enkele foto bij is met cap. Zelfs dat je nog schrijft dat je al ziek bent (uitvalsverschijnselen) vraag ik me hoe verstandig dat is..

Sammy2000

Re: Marktaankoop: van fokmerrie naar look a like sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:33

Die is echt mooi opgeknapt!! Leuke pony en een leuk maatje!!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:34

Klopt, ik moet even goed zoeken naar een goedpassende cap.
Mijn huidige cap van 5 jaar geleden past namelijk niet meer..dus daar word zeker werk van gemaakt.
Maar voorlopig is het dus eigen risico :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:40

Wat een leukerd! Toen ik de eerste foto zag met daarbij haar maat 1.28, had ik echt niet verwacht dat je als volwassene er zo netjes op past! Mooi plaatje <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:44

Wat een leukerd! Jullie vormen een mooie combinatie.
Veel plezier samen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 23:00

Emilylaluna: Gelukkig ben ik maar 1m58..heeft het toch een voordeel zo klein zijn :')

Dankjewel allemaal!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:05

Wauw wat bijzonder <3 Maar had niet verwacht een volwassene zo goed op een pony van 1.28 te zien haha

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:11

Zo, wat een geluk heeft deze pony! Je herkent haar niet meer terug, mooie combi zijn jullie samen!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:32

Dankje!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:55

Mooi opgeknapt! Wat een grappige tekening heeft ze en wat een lief hoofd.
Net als vele anderen voor mij, ben ik ook verbaasd hoe goed jij en je merrie bij elkaar passen qua grootte.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:59

Ik vind jullie echt een onwijs leuke combi, je past er nog mooi op!
En wat leuk dat je het rijden weer terug hebt opgepakt na al die jaren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:03

Saaams schreef:
Wat een knap project en wat is ze onwijs opgeknapt. Snap dat ze je hart gesloten heeft.

Maar ik ga toch even zeiken dat ik me irriteer dat er geen enkele foto bij is met cap. Zelfs dat je nog schrijft dat je al ziek bent (uitvalsverschijnselen) vraag ik me hoe verstandig dat is..

Dat was ook mijn gedachte, helemaal na het bericht dat de pony toch niet zo zadelmak bleek te zijn. Ik vraag me dan echt af waarom je er zonder cap op stapt :=

Leuke pony wel trouwens! Is aardig opgeknapt.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:22

Wat is ze goed opgeknapt zeg! Een goed zadel is heel erg belangrijk, fijn dat je er uiteindelijk een hebt kunnen vinden.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:41

Wat zijn jullie ontzettend leuk samen, ze heeft het wel getroffen daar op de markt met jou!

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:45

Wauw, wat is ze opgeknapt! De tekening op haar bil vind ik zo leuk, echt zo'n gestroomlijnde bil zo :P

Weet je trouwens zeker dat ze 100% Tinker is? (oprechte vraag, geen aanval, ik heb geen verstand van Tinkers) Maar ze lijkt me zo klein en heeft zo'n guitig koppie wat ik niet ken van Tinkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:46

Erg mooi opgeknapt!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 12:44

Dankjewel allemaal!

Ze is 100% een Tinker, alleen met haar 1m28 en nu sportievere look lijkt het minder zo :+

Qua maten is ze heel moeilijk:
- maat pony van hoofdstel, met minishet bakstukken en teugels, maar toch wel maat 13,5cm van bit.
- heeft dekenmaat 155, maar buiksingels zijn dan weer te kort
en het lijkt alsof ze een tutu aanheeft omdat ze zo rond is..maar in 165 zwemt ze dan weer.
- maat pony van halster, maar alles op het kleinste
- maat 55 van singel, wat dan weer groot lijkt omdat zo zo klein is maar het past doordat ze zo rond is

en ga zo maar door :P

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:02

Wat een verbetering zeg :o!
Recent zelf ook een ex fokmerrie aangekocht welke enkele keren onder het zadel gelopen heeft. Zo benieuwd hoe zij gaat opbloeien.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:08

Wat is ze leuk opgeknapt en hoe interessant om te zien. Ik vind Tinkers best wel leuk en zo te zien zou ik met mijn 1.68m dan nog niet lelijk staan op een Tinkie van 1.38m.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:16

Jeeutje wat een verschil! Ze is echt heel leuk! <3

Aan de hoeven te zien lijkt het alsof ze hoefbevangen geweest is.. maar gelukkig doet ze het nu goed!
Wat lastig zeg met die maten, eigenlijk is het een paard in kleine pony vorm haha.. :Y)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 13:19

Niet hoefbevangen, maar heel ongelijke druk met als gevolg dat ze een eendenbekje kreeg. Die is er momenteel al goed uitgegroeid gelukkig. Het is de bedoeling om haar op hoefschoenen te zetten, maar wil eerst wachten tot ze volledig goed en wel staat qua stand.

Ik vind ze enorm leuk, anders zou ze mij niet overtuigd hebben om haar te houden.. alleen vind ik haar niet knap :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:21

Jolynne schreef:
Niet hoefbevangen, maar heel ongelijke druk met als gevolg dat ze een eendenbekje kreeg. Die is er momenteel al goed uitgegroeid gelukkig. Het is de bedoeling om haar op hoefschoenen te zetten, maar wil eerst wachten tot ze volledig goed en wel staat qua stand.

Ik vind ze enorm leuk, anders zou ze mij niet overtuigd hebben om haar te houden.. alleen vind ik haar niet knap :+

Misschien niet knap, in de zin van 'sportpaarden-good looks', maar ze heeft echt een mooie uitstraling als je haar zo netjes rondstuurt.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 20:35

Ik vind haar oprecht niet zo mooi, op haar uiterlijk ben ik niet gevallen..maar haar karakter, die is zoveel waard! <3 <3

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:49

Super mooie transformatie!