Gaat mijn droom ooit nog uitkomen? (Paardgerelateerd)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Gaat mijn droom ooit nog uitkomen? (Paardgerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:59

Al dagen zit ik met deze gedachte in mijn hoofd. Ik wil het zó graag, maar gaat het nog lukken? Ik weet niet precies waarom ik dit topic erover open. Misschien om het gewoon van me af te kunnen schrijven, misschien voor tips, ervaringen of geruststellende woorden.

Mijn huidige (en eerste) pony heb ik nu zo'n 2,5 jaar. Ik heb de eerste 1,5-2 jaar heel veel moeite gehad met het voor elkaar krijgen van de dressuur en springen. Het wilde gewoon niet lukken, maar nu zijn we eindelijk weer een stap verder. Nageeflijkheid krijg ik eindelijk makkelijker door ontspanning, voorheen moest ik hem met kracht (dit is NIET zoals ik het wil!!) omlaag houden om bij hem het kwartje te laten vallen hoe hij op de goede manier met zijn lichaam moet lopen. Dat was letterlijk bloed, zweet en tranen. Sinds een maandje heb ik een nieuw hoofdstel met een ander bit en dat deed echt wonderen. De dressuur gaat nu dus eindelijk voor ons best goed (niveau weet ik niet, wedstrijden doe ik niet aan maar hoe hij nu loopt is echt nog geen L).

Dan het springen. Nou, het eerste jaar weigerde hij álles. Even de sprong laten bekijken en snuffelen en dan wilde het over het algemeen wel. Maar zodra de sprong veranderde, dus andere hoogte of zelfs van de andere kant springen, weigerde hij weer. Met veel lessen en geduld springt hij nu eindelijk netjes bijna overal overheen. Ik kan nu zelf ook beter reageren als ik voel dat mijn pony wil weigeren of het bit pakken en langs de sprong rennen. Ik ben ontzettend blij dat dat gelukt is.

Crossen is een ander verhaal. Ik geloof dat ik nu 5 of 6 oefencrossjes heb gereden + een paar keer cross hindernisjes oefenen. Maar dit is echt een drama. Zegmaar hoe het springen eerst was, maar dan al 2,5 jaar precies hetzelfde. Mijn pony vindt alles eng en wil eigenlijk altijd eerst de sprong bekijken voor hij eroverheen durft. En als hij te heet is en met een goed tempo loopt, pakt hij het bit en rent langs de sprong heen. Het is dus het een of het ander.

Hier raak ik zo moedeloos door, want crossen is wat ik het allerliefste doe. Ik kocht een pony om wedstrijden mee te springen en te crossen, niet wetende dat het zo'n ramp zou zijn. Het eerste jaar heb ik me niet zo met wedstrijden e.d. beziggehouden, waardoor ik maar gewoon door ben blijven rijden met hem. Had ik eerder doorgehad dat het zó lang zou duren voor ik ergens was, dan had ik denk ik toch weer gezocht naar een andere. Maar dat is niet zo gegaan en nu heb ik mijn pony dus al 2,5 jaar en vind ik het lastig om hem weg te doen.

Alleen is dat niet het enige probleem. Ik ga namelijk komende september beginnen aan een studie en ik ga ook in Utrecht wonen (45 min met de auto van mijn huidige woonplaats). Vorig jaar wilde ik bijna mijn pony verkopen, maar een nieuwe zou hem niet worden want dan had ik nog maar zo kort. Nu het zo ver is, denkt iedereen dat ik mijn pony hou (daar zit ik over te dubben), want in de weekenden kan ik naar huis en lekker rijden. Ja, dat wel, maar ik wil zo graag crossen!

Dat is mijn droom. Echt op hoog niveau eventing wedstrijden rijden. En dan niet met een groot paard maar met een D/E pony want ik ben 1.51m. Paarden voelen niet fijn. Die kan ik niet makkelijk poetsen en opzadelen enz. Met een pony tussen de paarden rijden lijkt mij geen enkel probleem. Met een beetje handige pony kom je best ver heb ik het idee.

Maar het probleem is dus, ik ben 18 en heb mijn kinderjaren gehad. Ik heb gewoon het idee dat deze 'gone to waste' zijn, omdat ik nooit heb kunnen doen wat ik eigenlijk wilde doen. Dit is de makkelijkste tijd om een pony te hebben. Mijn ouders betalen en helpen me altijd. Straks kan ik natuurlijk wel een pony nemen, maar hoe zit dat met tijd en geld? En ineens moet ik dan alles alleen doen? Een nieuwe pony voor tijdens het studeren is gewoon niet handig, dan moet je zo veel van het studentenleven inleveren. Maar als ik ga werken, verdien ik dan genoeg? Heb ik dan genoeg vrije tijd om 5 dagen p/w naar een pony te gaan, en in het weekend wedstrijden? Wie gaat mij helpen? Alleen durf ik het niet.

Ik ben gewoon zo bang dat het nooit meer gaat lukken. Maar ik wil het zo graag! Dat gevoel dat je krijgt tijdens het rijden van een cross, dat is het gevoel waar het mij om gaat. Daarom wilde ik een pony. Het is zo ontzettend zonde dat ik te snel de beslissing heb genomen om deze pony te kopen. Ik had gewoon verder moeten zoeken, dan had ik wel normaal een (oefen)cross kunnen rijden zonder tientallen weigeringen. Ik baal echt dat mijn kinderjaren voorbij zijn. Ik heb nu al dagen het gevoel dat ik mijn droom verpest heb. Want later in mijn leven lukt het niet meer, toch?

cobiie

Re: Gaat mijn droom ooit nog uitkomen? (Paardgerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:08

Hoe realistisch is om op hoog niveau eventing te rijden met een D/E tussen de paarden?
Of anders gezegd, wat vindt jij hoog niveau?

Als je dat echt wilt, zult je zeer goed op zoek moeten naar een pony die ook werkelijk die kwaliteiten heeft.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 16:12

Natuurlijk gewoon beginnen met oefencrossen, dan naar B niveau en L. Als dat goed gaat en de pony voelt aan alsof hij nog meer kan, kijk ik voor hogere niveau's. L is voor mij op dit moment goed genoeg. Dat is al serieuzer dan de oefencrossjes van nu maar nog niet té, snap je? Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen maar met hoog niveau bedoel ik het hoogste niveau wat de pony aankan.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:15

Je bent net 18, hebt nog de toekomst voor je en je denkt dat je al te laat bent voor alles? Dat klinkt wel heel negatief zeg. Maar het lijkt alsof je spijt hebt van de aankoop van deze pony en geen klik hebt, is het dan niet beter om hem te verkopen, rustig te beginnen met je studie en evt een geschikt bijrijdpaard/pony te zoeken?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:16

Het heeft weinig zin om spijt te hebben en om jezelf te beklagen.

Je zal je droom zelf moeten waarmaken, dit wordt mensen zelden in de schoot geworpen. Dus stippel een route uit. Wat, wanneer, waar? En vooral ook: hoe, hoe ga je het aanpakken, wat moet je doen met je pony, met je studie, met je instructie? Probeer die antwoorden heel concreet te benoemen.

Je kinderjaren zijn niet verspild. Ze hebben je heel wat dingen willen leren, het is aan jou om verantwoordelijkheid te nemen voor je droom en er iets mee te doen. Je hebt nog een heel leven voor je.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:16

De pony die je wilt heb je waarschijnlijk al. Ik denk dat je met ietsje meer tijd in grondwerk training en ietsje meer loslaten van een 'ik MOET die droom halen', en je focust op een band bouwen, leiderschap, vertrouwen, rust en zekerheid, dat je pony misschien wel opbloeit en alles wel zal durven.
Heb je wel eens les gehad in grondwerk? Ik gok dat er wat basis dingetjes tussen jullie missen.
Er zijn heel veel mensen die je hierbij kunnen helpen en jullie kunnen laten opbloeien, samen. En niet meteen met rijden, maar eerst bij de basis. Want dat mis ik een beetje uit je verhaal.

Als dat sterker wordt, gaat rijden daarna vaak een stuk makkelijker.

Daarnaast heb je nog HEEL veel kans om het voor elkaar te krijgen :) Of het makkelijk zal zijn weet ik niet, maar je bent pas 18, en het komt echt wel goed.

En soms moet je als je iets echt wilt, het eerst even loslaten...

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:19

Als je droom is om op hoog niveau te crossen met een pony dan maakt het toch niet uit dat dat nu even niet lukt? Zuur is het maar je beseft dat je nog maar 18 bent?

Als het nu niet het juiste moment is dan is dat zo. Je gaat studeren, je huidige pony klinkt niet passend bij wat je verwacht en zoekt + je doet het allemaal liever niet alleen.

Waarom wacht je niet nog even tot je droom beter in je leven past, waarom de haast?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:25

Dressuur gaat pas een half jaar goed zoals ik begrijp.
Eerder heb je op kracht leren rijden.
Nu ben je dus pas echt de basis van paardrijden aan het leren.
Dressuur is de basis van springen en crossen.
Zonder kracht met je lichaam een paard naar de sprong rijden. Door jou gewichtsverplaatsing hem in de goede galop laten landen. Goed tussen been en hand rijden zodat hij er niet naast kan glippen. Al dat soort dingen.
Pas als je dat onder controle hebt zal ook je paard pas fijn en met vertrouwen dat parcours door gaan.
Je bent pas 18, dus je kan nog Héél ver komen.
Maar ik denk dat je voor nu even te ongeduldig bent omdat je pas eventjes op de goede weg bent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:31

Toen ik jouw leeftijd had dacht ik dat een eigen paard altijd een verre droom zou blijven.
11 jaar geleden (toen was ik 21) heb ik mijn eerste veulen gekocht, 3 jaar later haar moeder erbij gekocht, en 5 jaar geleden nog een jaarling. Dus nu heb ik drie eigen paarden staan. Je hebt nog je hele leven voor je om je dromen te verwezenlijken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:33

Wat ik me nu af vraag is op basis van je verhaal is hoe je hem nu nageeflijk rijdt.
Ik vraag me af of jouw pony al wel de basis heeft die nodig is om cros te rijden. :)
Het lijkt me een goed ide om jouw doel op te gaan delen in kleinere doelen. Wat moet je voor mekaar hebben om tot je eind doel te komen. Vervolgens kan je die kleinere doelen in een haalbare, logische volgorde zetten. Dan is het al een stuk makkelijker om een weg uit te stippelen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:44

Neem je ook crosslessen? Als je pony zo onzeker is zou ik dat eerst doen voordat je verder gaat met oefencross etc. Tijdens de les krijg je als het goed is de juiste handvaten zodat het (na heel veel oefenen) wel gaat lukken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:07

Op hoog niveau ga je het met een pony niet redden tussen de paarden. Bovendien heb je tijdens je studie geen tijd om echt te trainen, en deze pony is blijkbaar zo ril dat je er met alleen in het weekend trainen niet komt. Conclusie; of in de weekenden lekker ontspannen rijden, of dat beest verkopen. En je bent 18, geen 81! Tijd zat nog om dromen na te jagen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:14

,
Citaat:
voorheen moest ik hem met kracht (dit is NIET zoals ik het wil!!) omlaag houden om bij hem het kwartje te laten vallen hoe hij op de goede manier met zijn lichaam moet lopen. Dat was letterlijk bloed, zweet en tranen

Je moet eerst eens anders gaan denken hoe je een paard goed kunt laten lopen. Want een paard fat je met kracht omlaag trekt is NOOIT de goede manier van lopen voor het lichaam, in de kruk trekken is niet nageven. En zolang je daar niet anders over denkt kom je nooit ergens.

Ik weet niet of deze pony geschikt gaat zijn voor sgw maar op dit moment klinkt het niet alsof jíj daar klaar voor bent. Ga met deze pony eerst eens dressuur rijden en ga wél wedstrijden rijden en dan niet om iets te winnen maat om een meetpunt te hebben waar jij nu staat rn wat je kunt verbeteren. En pas dan wanneer je een aardig niveau hebt gehaald kijk dan eens of je met die pony kam gaan springen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:43

Ik heb bij mijn eerste pony 15j lang geleerd en het gevoel gehad dat het zo moeilijk ging.
Uiteindelijk een 2 de pony bijgekocht met een ander karakter en daar ging het het leren zoveel gemakkelijker. Ik haalde de 15 j handig worden in een half jaar tijd in.
Noodgedwongen is mijn eerste pony ingeslapen vanwege een ongeluk in de wei. En mijn 2 d epony ingeslapen vanwege zware ataxtie . Daar ging mijn droompaard.
Uiteindelijk heb ik nu mijn 3 de pony en dit leert nog gemakkelijker.
Dus ik denk dat het ook te maken heeft met het leerproces en de gewoontes van je pony die erin gebakken zitten die je met een ander paard minder zal ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:49

Ik zou het springen voorlopig achterwege laten en echt werken aan een goede dressuurbasis. Met kracht naar beneden werken is niet de juiste optie en wellicht heeft je pony zich een compleet verkeerde houding aangeleerd. Als die basis op orde is zou ik vanaf 0 beginnen met springen.

Wat doet je pony trouwens als je er een ervaren ruiter op zet? Wellicht dat jij al (onbewust) rekening houdt met een weigering en daardoor onbewust een signaal aan je pony doorgeeft waardoor hij stopt.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:56

Ik snap je heel goed. Ik had ook een draak van een pony waar mijn dromen uiteindelijk nooit mee uitgekomen zijn. Zij overleed en mijn droom bleef staan maar zonder uitzicht om uit te komen ik was 19 toen. Ik ging de wereld verkennen en reed intussen paarden van anderen. 5 jaar later was ik er aan toe en kocht ik een nieuwe pony en het bleek dat ik alles wat ik van de oude pony geleerd had toe kon passen op mijn nieuwe pony. Waarmee ik ( hopelijk nog heel veel jaar) wel mijn dromen waar kan maken. Als ik die 1e pony niet had gehad had ik nooit geleerd wat ik nu weet en had ik nooit met pony 2 mijn dromen waar kunnen maken.

Doe wat voor jou goed voelt. Als je deze pony verkoopt wil dat niet zeggen dat je per se nooit meer een nieuwe koopt ooit. Het geeft je nu alleen wel vrijheid en zo te zien verdiend de pony iemand die echt blij met hem is. Verkopen naar een plek waar ie het beter heeft dan bij jou of beter past is niet slecht. Er zijn meer goede baasjes.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:05

Het klinkt voor mij een beetje alsof deze pony gewoon de basis mist.
Jij kunt ook niet zomaar 10 km hardlopen maar moet dit ook opbouwen en het helpt als je techniek dan goed is. Voor je pony geld dit ook. Hij moet eerst dressuurmatig fijn te rijden en te trainen zijn. En als hij pas een maandje ontspannen, nageefelijk loopt zonder veel kracht. Dan was die basis er niet echt. En snap ik dat springen en crossen ook niet echt gaat. Vertrouwen krijgen in zijn ruiter. En dan springen eens oppakken en daarna crossen. Je kan niet zomaar zonder dat alles voor elkaar is en de juiste knopjes erop zitten een crossparcours uit gaan rijden.
Als je dit wilde had je een ervaren pony moeten kopen, die dit allemaal al kon. Wat dan opstappen en wegrijden is.
Daarnaast doe je paardrijden samen. Je pony en jij. Ik weet niet hoe het met jou ervaring en kunde zit. Als die goed is. Dan heb je de knopjes er sneller op gezet bij je pony. Als jij ook nog veel moet leren (wat eigenlijk voor bijna elke ruiter wel geldt) dan duurt dat gewoon langer. Maar dat betekent niet dat het niet kan. Het helpt wel als je goede instructeurs om je heen hebt en veel gaat lessen. Zo leer jij handiger te worden, dingen bij je pony te trainen. En wordt je pony beter en komen de knopjes erop. En dan kan jij vroeg of laat gewoon lekker je cross rijden. Wil je het eerder en/of zie het hele opleiden/trainingsgebeuren niet zitten. Dan zou je wellicht kunnen overwegen om je pony te verkopen en een ervaren en geschoolde pony weer te kopen. Of een paard gezien je leeftijd. Anders gewoon goede hulp zoeken, planning maken én doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:12

Wat ik een beetje mis in je verhaal is de begeleiding die je krijgt. Crossen is echt niet makkelijk, zeker als je pony of paard het spannend vindt of je een controle probleem hebt. Daar heb je echt goede instructie bij nodig, en moet ook de basis helemaal op orde zijn. Met een pony ga je waarschijnlijk in het M maar zeker in de hogere niveau's tegen problemen aanlopen met de afstanden van de combinatie hindernissen. Het is niet voor niets dat je bij het M en hoger eigenlijk alleen paarden mee ziet lopen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 20:16

Allereerst, bedankt voor de vele reacties. Ik heb even de tijd genomen om alle tips in me op te nemen en na te denken. Mijn pony is overigens al 13 jaar, dus geen onervaren jonkie die nog niks kent. Hij zou de basis van de vorige eigena(a)r(en) geleerd moeten hebben. Hij heeft geloof ik L dressuur, B springen en B cross gelopen gedurende zijn leven.

@Solistar het klinkt inderdaad negatief, maar dat is hoe het voelde. Een bijrijdpaard is wel een goed idee, daar ga ik tijdens mijn studie zeker naar kijken!
@woepsie90 grondwerk heb ik nog nooit echt gedaan. Mijn pony is heel dominant en vervelend aan de hand. Hierom ben ik nooit begonnen met grondwerk, ik heb geen zin om dat gevecht aan te gaan en ik weet ook niet in hoeverre zijn algemene gedrag beter daarvan gaat worden. Hij is al zo lang zo.
@lisem94 dat is dus precies het ding. Ik heb er geen haast mee, maar het is zo onzeker of het hierna nog kan. Is er op bokt misschien niet een iets ouder iemand die meedoet aan eventing met een eigen paard en daarnaast nog werk enzo heeft? Ben zo benieuwd of er iemand is die hetzelfde doet als ik wil, maar dan in een latere periode van zijn/haar leven. Dat geeft mij hoop :D
@_Penotti daar kan je zeker gelijk in hebben. Ik zei pas nog tegen mijn vader, "ik rij al 10 jaar, maar eigenlijk kan ik sinds 2 jaar pas 'echt' rijden". Ik heb vroeger nooit geleerd hoe je een paard op ontspanning aan de teugel rijdt (ik heb 7/8 jaar zonder nageeflijkheid gereden). Nu weet ik hoe het wel moet want ik lees veel daarover en probeer verschillende manieren uit. Maar de vriendelijke manier die ik het allerliefste zou gebruiken werkte even niet bij mijn pony, misschien omdat hij nooit zo beleerd was. Nu zijn we dus op de goede weg naar ontspanning (instappen nageeflijk vragen, aandraven tempo rijden en het hoofd met rust laten, overgangen, voltes, nog meer overgangen, galop hetzelfde, terug naar draf en dan ontspant hij over het algemeen wel). Deze manier werkt tot nu toe het beste.
@carika een paar weken terug heb ik voor het eerst wat crosshindernisjes gesprongen tijdens een les van mijn reguliere instructrice. Dat was in een privé weide van haar moeder (eigenaresse van stal). Ik ga wel vragen of ik hier vaker les mag krijgen. Sinds een paar maanden hebben we eindelijk een auto met trekhaak en een trailer, daarvoor konden we nooit weg behalve als we geluk hadden en van iemand een auto + trailer mochten lenen. Het is alleen wel vervelend dat er geen crossterein dichtbij is. Maar die 40 minuten rijden moeten we dan maar voor lief nemen denk ik. Een privé crossles op het terrein van HC de schalm staat zeker op de planning voor deze zomer.
@kitobeer het klinkt inderdaad alsof het leerproces van mijn pony dusdanig veel tijd nodig heeft dat het nog wat jaren duurt voordat de knop 'om' is.
@_lauraaa_ ik heb er nog nooit iemand anders opgezet voor crosshindernissen, maar het springen met mijn bijrijdster ging ook niet van het leien dakje. Al is zij ook niet het soort 'ervaren ruiter' waar jij het over hebt. Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die dat evt kan uitproberen.
@Sas_Mon bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik heb er inderdaad wel flink veel van geleerd op deze manier. Dat is dan weer een voordeel haha.

De rest ook heel fijn alle tips en ervaringen! Nu heb ik weer even een schop onder mijn kont gekregen om het beter aan te pakken.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:23

Prima2Donna schreef:
@woepsie90 grondwerk heb ik nog nooit echt gedaan. Mijn pony is heel dominant en vervelend aan de hand. Hierom ben ik nooit begonnen met grondwerk, ik heb geen zin om dat gevecht aan te gaan en ik weet ook niet in hoeverre zijn algemene gedrag beter daarvan gaat worden. Hij is al zo lang zo.

Dit is juist een reden om aan grondwerk te gaan doen! Met een goede instructrice is het ook geen gevecht. In mijn optiek hoort een paard trainen, ongeacht voor welke tak van de paardensport, of de omgang met je paard nooit een gevecht te zijn.
Ik ga dus mee met de opmerking dat er een basis lijkt te missen en dat jullie nog veel kunnen winnen in jullie relatie.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:34

Als grondwerk in elke vorm een gevecht is vind ik het niet gek dat ie je als je eenmaal op zijn rug zit niet vertrouwd. Hoe moet die pony nu weten dat ie opeens wel naar je moet luisteren en zich aan je over moet geven als ie eerst je fijn aan de kant kan duwen en dominant over je kan zijn. Paarden denken heel simpel: als jij mij goed kund leiden vertrouw ik jou. Zoniet dan moet ik voor mezelf zorgen. Even heel zwart wit. En leiderschap begint vanaf het moment dat je pony je ziet, niet vanaf het moment dat je erop zit. Als dit al fout zit kom je met rijden ook elke keer in de knoop. Voor je pony ben je nl een heel inconsequent leider. Het ene moment mort ie doen wat je zegt en het andere moment moet ie het zelf uitzoeken. Jou vorm van mensenlogica snapt ie echt niet. De grootste winst met deze pony ga je halen door helemaal bij de basis van het grondwerk te beginnen. Als je dat voor elkaar hebt rij je zo met hem weg over de moeilijkste hindernissen.

Dit is precies wat ik zelf heb meegemaakt. Ik ben op de grond met mijn dominantie aan de gang gegaan en tegen de tijd dat ik weer opstapte was de strijd weg. Ik reed na een jaar alleen maar grondwerk beter weg in de eerste 10 min dan dat ik ooit gereden had met dit paard. En daar ben ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Want het werkt met elk paard wat ik daarna in mijn handen genomen heb, nu weet ik nl hoe ik een goede leider ben.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:41

Poeh ik vind dat je veel bij je pony legt. Hij moet nog veel leren, hij is niet goed beleerd, hij vertoont dit gedrag al jaren. Ik denk niet dat dit door hem komt. Jij zult hem uit moeten leggen wat jij wilt en dat begint al op de grond. Juist als hij daar niet de makkelijkste is. Zoek daarbij goede begeleiding. Als dat niet is wat je wilt zou ik hen verkopen en eerst op zoek gaan naar een goed doorgereden, braaf (bijrijd)paard.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:07

Je pony heeft net als jij ook maar 1 leven, is hij hier gelukkig mee? Of gaat hij dat worden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:11

Dat grondwerk goed is voor je band en vertrouwen onderling zal ik niet bestrijden. Maar dat je als je met grondwerk een goede band hebt ook meteen over de moeilijkste hindernissen komt is wel heel optimistisch gedacht :').

Privé cross les gaat je zeker helpen, leuk idee om te gaan doen :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:18

Je pony klinkt niet echt alsof ie plezier in het werk heeft. Wellicht verkopen, je studie doen en daarna op zoek naar een nieuwe pony/klein paard die al wat ervaring heeft in eventing en die vooral graag wil werken.