In februari heb ik haar als verzorgpaard gehad. Het was liefde op het eerste zicht! Helaas kwam aan ons avontuur al snel een einde wegens een andere visie van de eigenaresse.
Een tijd later kwam ze te koop en oh wat heb ik lang getwijfeld... Een bijna 19-jarige vijfganger, gerenommeerd schweinepasser die na mij een ruiter had gekregen wiens omgang met paarden me misselijk maakte. Welk effect had dat op haar? Was ik wel voldoende ruiter om haar rijtechnisch weer op de rit te krijgen?
Twijfels opzij gezet en paardje gekocht: we zouden wel zien waar we terechtkwamen. Wat een hel in het begin. Angstig, geen vertrouwen meer, compleet in zichzelf gekeerd en nogal levenloos. Behalve onder het zadel waar ze hysterisch kon worden om iets klein. Ik vind het nog steeds een wonder dat ik nooit gevallen ben... Waar was mijn leuke verzorgpaardje heen?
In januari kwam ze naar onze stal. We begonnen meteen met lessen bij een gangeninstructrice, gingen regelmatig op buitenrit met mijn vriend en zijn paard, deden grondwerk. Ik respecteerde haar, gaf haar de ruimte. De ruimte om te ontdekken wat ze zélf leuk vindt, want het was een timide paardje die niet eens in de bak durfde spelen.
Skola is nu een half jaar in mijn bezit en haast onherkenbaar. De grootste speelvogel als je haar vrijlaat: lekker bokken en crossen! Ik lach me nog steeds een ongeluk om haar gekke capriolen en geniet van het plezier dat ze heeft. Het wantrouwen in andere mensen zal wellicht altijd blijven, maar ze vertrouwt mijn vriend wel en haar vertrouwen in mij is gigantisch. Als ik zeg dat het goed is, is het dat ook. Schweinen doet ze amper nog, ze kan nu goed (en retehard) tölten en de eerste drafpassen hebben we ook gedaan, ik had nooit verwacht dat ze dat ooit zou kunnen...
Tijd dus om mijn geweldige vriendin eens te showen op bokt

Eerst een paar poseerfoto's

Even stappen

Beetje tölten

Galop is moeilijk, ze moet echt tempo kunnen maken

Bruggetje over. Dit vond ze echt heel eng! Wilde ze niet over. Geen probleem, goed laten kijken, zachtjes blijven vragen om te proberen en hoppa daar ging ze

Waar ze natuurlijk voor beloond werd!

Onze favoriete bezigheid blijft toch samen met mijn vriend en zijn Hafje lekker om pad gaan. Volgende week komt onze tweedehands trekauto en kunnen we nieuwe gebieden gaan verkennen

En omdat afwisseling belangrijk is, introduceer ik regelmatig iets nieuws. Een paar weken geleden mocht ze bijvoorbeeld voor het eerst vrijspringen:

Ik hoop dat Skola en ik nog vele jaren samen mogen zijn. Dit is echt mijn droompaardje