Klaar voor een eigen pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxmaritxx

Klaar voor een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:25

Hoihoi!
Ik wil al heel lang een eigen pony, en ik was benieuwd of mensen die hier ervaring mee hebben hier met mij over kunnen denken.

Ik ben 13, 1,67 lang en weeg niet zo veel. Ik ben aan het sparen voor een shetlander en mijn ouders willen de maandelijkse kosten met mij delen. Ik heb ook een krantenwijk waar ik ongeveer 40 euro per maand mee verdien.

Ik heb al meerdere verzorgpony's gehad waar ik alles mee kon en mocht. Hebben jullie enige ideeën/meningen?

Alvast bedankt! :j

Anoniem

Re: Klaar voor een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:29

Paarden kosten veel geld. Misschien de "vaste lasten" niet. Maar onvoorziene kosten voor dierenarts etc kunnen vrij hoog oplopen. Dan ben je binnen een week zo 800 euro lichter. Maakt niet uit of je een pony paard of Shetlander hebt. Deze moeten jij en je ouders dan ook willen en kunnen betalen.

Ik zou zeggen blijf nog een paar jaartjes pony's verzorgen en bij leren. Lekker doorsparen en dan kan je misschien wel een mooi rijpaard kopen. Ik heb pas sinds een ruim half jaar een eigen paard. Word dit jaar 23, en heb vanaf m'n 7de alleen maar andermans paarden verzorgd en gereden.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:30

Marije_1997 schreef:
Paarden kosten veel geld. Misschien de "vaste lasten" niet. Maar onvoorziene kosten voor dierenarts etc kunnen vrij hoog oplopen. Dan ben je binnen een week zo 800 euro lichter. Maakt niet uit of je een pony paard of Shetlander hebt. Deze moeten jij en je ouders dan ook willen en kunnen betalen.

Ik zou zeggen blijf nog een paar jaartjes pony's verzorgen en bij leren. Lekker doorsparen en dan kan je misschien wel een mooi rijpaard kopen. Ik heb pas sinds een ruim half jaar een eigen paard. Word dit jaar 23, en heb vanaf m'n 7de alleen maar andermans paarden verzorgd en gereden.

Ik ga eerst nog even sparen, en mijn ouders willen bijspringen als het echt nodig is. Ik heb nu ook nog verzorgpony's maar toch bedankt ! :j Ik weet het nog niet helemaal namelijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:31

Weet je zeker dat je een pony wilt waar je niet op kan rijden? Zou zonde zijn als je het rijden gaat missen en je Shetlander dan weer weg zou moeten.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:32

Selina schreef:
Weet je zeker dat je een pony wilt waar je niet op kan rijden? Zou zonde zijn als je het rijden gaat missen en je Shetlander dan weer weg zou moeten.

Ik vind het niet rijden niet zo erg :) Ik rij in de manege lessen, en rijden staat toch niet op nummer 1 bij mij. Ik vind het veel leuker om lekker te wandelen, springen en misschien zelfs te mennen na een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:34

xxmaritxx schreef:
Selina schreef:

Ik vind het niet rijden niet zo erg :) Ik rij in de manege lessen, en rijden staat toch niet op nummer 1 bij mij. Ik vind het veel leuker om lekker te wandelen, springen en misschien zelfs te mennen na een tijdje.

Leuk! Heb ook een shetlander gehad en mennen is heerlijk :)

Zolang je goede afspraken maakt met je ouders, en je een goede stal hebt, ben je imo klaar voor een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:35

xxmaritxx schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik ga eerst nog even sparen, en mijn ouders willen bijspringen als het echt nodig is. Ik heb nu ook nog verzorgpony's maar toch bedankt ! :j Ik weet het nog niet helemaal namelijk.

Als je het nog niet helemaal weet, dan zou ik even wachten. Je hebt ook nog school en straks een studie. Ook dan moet je paardje verzorgd worden. Heb je daar tijd voor? Gaat dat je lukken. En als het paardje ziek word, kun je er dan mee omgaan en het betalen. Mijn paardje loopt helaas niet goed, kost veel geld voor onderzoek en veel tijd omdat ik elke dag met hem moet stappen. Dat moet je er wel voor over hebben en willen natuurlijk.

Bij verzorgponys maak je datnniet zo bewust mee. En kun je ze gerust eens een paar weken laten staan. Maar je eigen kan dat natuurlijk niet zomaar

Denk er goed overna! Samen met je ouders.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:35

Ik ga denk ik in ieder geval nog door sparen, en dan als ik wat ouder ben en een bijbaantje kan nemen kan ik altijd verder kijken (ik heb nu ook een bijbaantje maar 40 euro is niet zo veel)! Reacties zijn altijd leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:36

xxmaritxx schreef:
Ik ga denk ik in ieder geval nog door sparen, en dan als ik wat ouder ben en een bijbaantje kan nemen kan ik altijd verder kijken (ik heb nu ook een bijbaantje maar 40 euro is niet zo veel)! Reacties zijn altijd leuk!

Komt vast goed! En 40neuro is voor jou leeftijd al best veel hoor!

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:37

[/quote]
Leuk! Heb ook een shetlander gehad en mennen is heerlijk :)

Zolang je goede afspraken maakt met je ouders, en je een goede stal hebt, ben je imo klaar voor een pony.[/quote]

oh oke dankje!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:38

Waarom vermeld je dan dat je niet veel weegt,als het niet je bedoeling is om erop te gaan rijden? Helaas heb ik al vaak grote meiden op shetlanders zien rijden.Tenzij je echt heel zeker weet dat je er niet op wilt rijden,zou ik een shetlander afraden en een grotere pony zoeken.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:39

Marije_1997 schreef:
xxmaritxx schreef:

Komt vast goed! En 40neuro is voor jou leeftijd al best veel hoor!

Ja ik weet dat 40 euro al aardig is voor 13! Maar voor nu zijn er geen wijken meer vrij bij mij in de buurt :( dus kan even niks bij verdienen.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:40

anjali schreef:
Waarom vermeld je dan dat je niet veel weegt,als het niet je bedoeling is om erop te gaan rijden? Helaas heb ik al vaak grote meiden op shetlanders zien rijden.Tenzij je echt heel zeker weet dat je er niet op wilt rijden,zou ik een shetlander afraden en een grotere pony zoeken.

ja eerlijk gezegd weet ik ook niet waarom ik dat vermeld, haha. Ik weet zeker dat ik er niet op wil rijden. Maar aangezien een pony natuurlijk een super grote aankoop is moet ik er nog wel over nadenken. En ik moet natuurlijk nog geld sparen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:02

Ik zou ook nog wat sparen :)
Moest je echt een shet willen... weten jij en je ouders hoe zo'n dier te verzorgen? Een shet op een wei zetten en brok bijvoeren is namelijk niet zo'n goed idee ;)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:18

Qua tijd en vriendinnen moet je even kijken, dat is voor iedereen anders.
Maar als jij graag een paardje wilt, en je ouders willen bijspringen, zie ik het punt niet om het niet te doen. School zal wel druk worden, maargoed, ben jij bereid om het afspreken met vrienden\vriendinnen, en dat soort dingen, links te laten liggen? Valt er een goed schema te maken zodat je een paar x per week toch naar stal kunt als je ook gaat studeren(Onderschat dit niet.)

En zo ja, waarom een shetlandertje? Je zegt rijden niet belangrijk te vinden, maar dit zei ik vroeger ook, en dat valt écht erg tegen, geloof me.
Als je het hele eigen paard gebeuren nog niet zeker weet zou ik nog goed nadenken, want het kost veel geld, tijd én energie.
Maar als je het geld hebt, een goed schematje en de moeite, waarom niet? :D . Het is geweldig om je eigen paard te hebben hoor, maar het kan moeilijk zijn.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:35

Anastasia24 schreef:
Qua tijd en vriendinnen moet je even kijken, dat is voor iedereen anders.
Maar als jij graag een paardje wilt, en je ouders willen bijspringen, zie ik het punt niet om het niet te doen. School zal wel druk worden, maargoed, ben jij bereid om het afspreken met vrienden\vriendinnen, en dat soort dingen, links te laten liggen? Valt er een goed schema te maken zodat je een paar x per week toch naar stal kunt als je ook gaat studeren(Onderschat dit niet.)

En zo ja, waarom een shetlandertje? Je zegt rijden niet belangrijk te vinden, maar dit zei ik vroeger ook, en dat valt écht erg tegen, geloof me.
Als je het hele eigen paard gebeuren nog niet zeker weet zou ik nog goed nadenken, want het kost veel geld, tijd én energie.
Maar als je het geld hebt, een goed schematje en de moeite, waarom niet? :D . Het is geweldig om je eigen paard te hebben hoor, maar het kan moeilijk zijn.

Ik twijfel een beetje, want ik kan zelf niet geweldig veel bijdragen maandelijks. Ik denk dat ik even verder ga sparen. Als ik wat ouder ben kan ik namelijk een bijbaantje nemen wat iets meer betaald, waardoor ik meer kan bijdragen in de maand en misschien een rij pony kan kopen. Shetlanders zijn natuurlijk super leuke pony's maar ik denk eerlijk gezegd dat ik al heel snel verveeld raak, en dat die dan verkocht moet worden :(

En over school gesproken, ik mag waarschijnlijk niet door naar havo 3 dus dan word het mavo 3, wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar dit betekend dat ik op mijn 15e klaar ben met de middelbare. Ik ga waarschijnlijk een mbo-paardenopleiding volgend daarna. Maar daar moet je 16 voor zijn dus dat is dan nog even wachten :()!

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:37

Poekkie schreef:
Ik zou ook nog wat sparen :)
Moest je echt een shet willen... weten jij en je ouders hoe zo'n dier te verzorgen? Een shet op een wei zetten en brok bijvoeren is namelijk niet zo'n goed idee ;)

Ja dat wel! Ik verzorgde paarden op een soort handelsstal, en dat hield ook in dat we moesten voeren, en ook helpen met fokken :(:) Dit is natuurlijk niet echt belangrijke info, maar ik kan wel goed voor pony's zorgen! Ook als ze ziek zijn of een blessure hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:58

Kun je niet beter nu een verzorg-of leasepony zoeken waar je ook op kunt rijden?

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:06

anjali schreef:
Kun je niet beter nu een verzorg-of leasepony zoeken waar je ook op kunt rijden?

Verzorgpony's zijn echt ongelofelijk moeilijk te vinden bij mij in de burrt! En een leasepony heb ik wel naar gekeken maar dat zou dan maar een maand zijn aangezien ik geen 220 euro heb elke maand :(

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:12

Zorg dat je geld achter de hand hebt. Een rekening van de dierenarts is niet goedkoop, was laatst 250 kwijt en ik wacht op nog een rekening en verwacht dat die ongeveer hetzelfde zal zijn.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:19

En waarom willen je ouders wel mee betalen aan een eigen pony maar geen lease pony?
Ik denk dat leasen een hele mooie tussenoptie is voor de komende jaren.
Met een eigen paard kopen zou ik nog even wachten, ik ben nu 20 en betaal mijn pony's al 3 jaar zelf. En soms heb ik daar best wel spijt van.. ik kan heel veel dingen niet doen omdat ik het geld niet heb of de tijd niet heb.
Meestal vind ik dat niet erg maar daar moet je wel heel goed over nadenken voor je eraan begint.

xanette2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:47

denk hier heeel goed over na
ik ben 23 en had ook een eigen pony
ik dacht het ook te kunnen betalen, maar toen moest ze verhuizen en kon ik het niet meer betalen
dus heb ik haar moeten verkopen, omdat ze ook heel veel geld kosten
dus aub wacht hiermee tot je een stabiel inkomen heb
als je rond de 500a800 per maand verdien
anders zal de pony hieronder gaan lijden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:10

Als je ouders en jij ongeveer weten waaraan jullie beginnen en het financieel kunnen opbrengen, dan denk ik dat je er wel klaar voor bent. Zat jonge meiden die een pony hebben en waarbij het altijd goed blijft gaan en zat jonge meiden die op hun 17e toch andere interesses krijgen waardoor de pony de verkoop in gaat. Zo gaat het leven nou eenmaal, om dan maar altijd alles on hold te zetten totdat je alles 100% zeker weet, tja, dat is onmogelijk.

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 19:26

Gini schreef:
Als je ouders en jij ongeveer weten waaraan jullie beginnen en het financieel kunnen opbrengen, dan denk ik dat je er wel klaar voor bent. Zat jonge meiden die een pony hebben en waarbij het altijd goed blijft gaan en zat jonge meiden die op hun 17e toch andere interesses krijgen waardoor de pony de verkoop in gaat. Zo gaat het leven nou eenmaal, om dan maar altijd alles on hold te zetten totdat je alles 100% zeker weet, tja, dat is onmogelijk.

:) ! Ik ben van plan om nog even te wachten, tot ik een iets stabieler bijbaantje heb. Aangezien mijn vader mij net verteld heeft dat hij max. 10 euro in de maand wil bijbetalen, zou ik het maandelijks niet kunnen betalen. En ja ik snap dat er heel veel mensen weer uitgroeien als ze wat ouder zijn maar dat weet je nooit van te voren!

xxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 19:27

xanette2018 schreef:
denk hier heeel goed over na
ik ben 23 en had ook een eigen pony
ik dacht het ook te kunnen betalen, maar toen moest ze verhuizen en kon ik het niet meer betalen
dus heb ik haar moeten verkopen, omdat ze ook heel veel geld kosten
dus aub wacht hiermee tot je een stabiel inkomen heb
als je rond de 500a800 per maand verdien
anders zal de pony hieronder gaan lijden

ja ik ga er zeker goed over nadenken! Ik wil geen pony kopen als impuls aankoop