Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 05:43

Beste Bokkers,
De titel zegt het al. Ik ben op zoek naar een nieuw paard en ik hoop dat er hier mensen zijn die met mij mee kunnen denken hoe dit aan te pakken.

Misschien handig als ik even de situatie schets. Ik heb twee eigen paarden aan huis. Mijn grootste vriendin is mijn merrie (Haflinger) die helaas al aardig op leeftijd begint te raken maar nog prima meedoet. Ik kan lezen en schrijven met haar, en zij is gewoon mijn droompaard. Het liefst zou ik haar klonen :D Ik zoek een paard waar ik op dezelfde manier m’n hobby mee kan beoefenen.

Nu ga ik afscheid nemen van mijn tweede paard en ben op zoek naar een nieuw paard. Hier is geen enorme haast bij. Het belangrijkste is een goede match. Enerzijds moet de nieuweling een maatje voor m’n merrie zijn en anderzijds een rijpony voor mezelf. Mijn wensenlijst is in grote lijnen eigenlijk een beschrijving van m’n merrie.

Wat ik zoek is een pony geschikt voor volwassenen maat haflinger (voorkeur) of een klein paard. De pony moet niet te jong zijn, volledig bevestigd in het werk en erg braaf zijn. Ik zoek een stabiel betrouwbaar lief paard. Het temperament moet rustig zijn zowel in de omgang als onder het zadel. Ik heb niets met hete en schrikkerige paarden. We willen er eigenlijk gewoon “alles” mee kunnen doen zonder dat dit gedoe oplevert. Bijv uit de wei halen, poetsen, de smid, opstijgen, opzadelen etc. Ik wil zelf alleen veilig op buitenrit kunnen met de trailer, (Ontspannen stappen met een lang teugeltje, dat werk) en de pony moet dus door mij ook alleen goed te laden zijn. Ook moet de pony geschikt zijn voor beginners (ik geef beginnersles aan een vriendin en wil ook op termijn graag met haar samen kunnen rijden). Vanwege mijn zoontje van 4 jaar moet de pony ook geschikt zijn om met kinderen vanaf 4 jaar samen met hem gezellig te poetsen, voeren, knuffelen etc. Zelf vind ik het erg leuk om op recreatief niveau dressuurmatig bezig te zijn in de bak (zeg maar niv. L) en daarin verder te groeien (zonder wedstrijd-aspiraties).

Qua budget, afstamming, uiterlijk en ras heb ik geen harde eisen, hooguit lichte voorkeuren (Bijv. haflinger obviously, IJslander, new forest, maar liefst geen tinker) Het gaat puur om de match, de klik en het karakter. Ook moet het natuurlijk klikken met de merrie, in het verleden al eens een enorme mismatch met haar gehad en een andere merrie (vechten). Het tweede paard nu is een tinker (ruin) en tussen die twee gaat het goed.

Ik wil het echt goed aanpakken om teleurstelling te voorkomen. Wie denkt er met mij mee? Ik zie het niet zitten om bij allerlei handelaren langs te gaan en koop het paard het liefst bij een vertrouwd adres. Mijn merrie heb ik indertijd als lesklant leren kennen op een manege en toen een bod gedaan. Misschien kan ik bij manege een paard leasen? (Regio hoeksche waard Dordrecht) Of een aankoopbemiddelaar inschakelen. Heeft iemand daar ervaring mee? Voor mijn gevoel ziet dat dan vaak meer op sportpaarden.

Ik sta open voor alle ideeën!

Groetjes !!!

Aelin

Re: Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:18

Een draver?
Heel veelzijdig.
Mits goed getraind ook erg braaf.
En als ze gekoerst hebben, hebben ze al veel gezien.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 06:25

Tnx voor je reactie. Ik zoek echt een rustige pony mast haflinger en voor mijn gevoel past een draver daar niet echt bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:19

Kelly1992 schreef:
Een draver?
Heel veelzijdig.
Mits goed getraind ook erg braaf.
En als ze gekoerst hebben, hebben ze al veel gezien.

Dravers zijn best pittig nog. Ze hebben wel wat bloed he. En als er lichte voorkeuren zijn voor koud bloeden. Dan zou ik toch eerst tussen de koudbloeden gaan kijken.

Ik heb zelf een Spanjaard. Maar ik hou niet van koudbloed, maar wou wel een koel nuchter paard. Niet te groot. Beetje pit er in, maar niet te wild. Alleen is dat (net als alle import eigenlijk) hele vage handel vaakx dus goed opletten geblazen.

Sowieso raad ik je aan om echt Nederlands gefokt te kopen, of dat je echt alles bij het import paard krijgt en weet.

Marktplaats en sporthorses staat genoeg op. Vul je eisen in en er komt vanzelf wat te voorschijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:23

Een aantal haflinger fokkerijen bellen en je vraag daar neerleggen?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:31

Ha dames bedankt voor reacties! Import ga ik niet doen hoor!
Marktplaats etc... dat zie ik juist niet zo zitten. Ik heb geen zin in teleurstellingen, althans die kans zo klein mogelijk maken. Vandaar beetje mijn idee over dat eerst leasen om het paard goed te leren kennen. Of misschien een aankoopbemiddelaar. Of andere ideeën?!

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:34

brokjes schreef:

Ik heb al at rondgeneusd maar heb niet het idee dat daar over in z’n algemeen veel volledig bekeerde iets oudere dieren Staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:35

Jessie2020 schreef:
brokjes schreef:

Ik heb al at rondgeneusd maar heb niet het idee dat daar over in z’n algemeen veel volledig bekeerde iets oudere dieren Staan?

Heb je over het algemeen wel gelijk in :j maar zulke mensen hebben wel vaak een groot netwerk dus het kan het vragen waard zijn.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:40

True as a koe.,zo had ik t nog niet bekeken. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Kon ik m’n meisje maar klonen dan was t hele euvel opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:42

Jessie2020 schreef:
True as a koe.,zo had ik t nog niet bekeken. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Kon ik m’n meisje maar klonen dan was t hele euvel opgelost.

Ik zou toch ook marktplaats proberen. Kijken kan altijd. Betekent niet dat je gelijk moet kopen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:43

Zijn er misschien ook IJslander kenners die weet hebben van een geschikt dier of plaatsen waar ik die zou kunnen vinden? Ik heb vroeger regelmatig op IJslanders gereden en dat lijkt me ook wel wat.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:44

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:45

ik heb twee ijslanders, maar weet niet zoveel van haflingers. ik had toendertijd alle ijslander stallen in het land gemaild met wat ik zocht. uiteindelijk via deze manier precies gevonden wat ik zocht, bij een fokkerij waar ze ook af en toe oudere verkoop paarden hadden. met koopcontract en keuring en extra lessen erbij in. ik zou gewoon even een lijstje maken met bedrijven die je wellicht aanspreken en op die manier een netje uitgooien. ik zag t namelijk ook niet echt zitten om via marktplaats maar wat te kopen en dit werkte erg goed. :)

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:45

Marije_1997 schreef:
Jessie2020 schreef:

Ik zou toch ook marktplaats proberen. Kijken kan altijd. Betekent niet dat je gelijk moet kopen.

Tnx maar dat zie ik dus niet echt zitten. Het doel is om het aan te schaffen paard echt beter te leren kennen (denk aan of div lessen op het paard, tijdelijk leasen etc) ik heb gewoon niet zo’n fijn gevoel bij een particulier.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:46

rollyjogered schreef:
ik heb twee ijslanders, maar weet niet zoveel van haflingers. ik had toendertijd alle ijslander stallen in het land gemaild met wat ik zocht. uiteindelijk via deze manier precies gevonden wat ik zocht, bij een fokkerij waar ze ook af en toe oudere verkoop paarden hadden. met koopcontract en keuring en extra lessen erbij in. ik zou gewoon even een lijstje maken met bedrijven die je wellicht aanspreken en op die manier een netje uitgooien. ik zag t namelijk ook niet echt zitten om via marktplaats maar wat te kopen en dit werkte erg goed. :)

Goede tip! Mag ik vragen wat jij precies zocht en wat je gevonden hebt? Ook en wat ouder dier?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:51

Nimber schreef:
https://www.ponylease.nl/

Je zou hier eens kunnen kijken? Ze hebben altijd veel Haflingers

Geweldig idee! Ik zag alleen dat het alleen kan binnen 30 min van Apeldoorn, en ik woon in hoeksche waard! Maar bellen kan geen kwaad. Dit is Op zich wel een manier wat kan werken.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:52

Jessie2020 schreef:
Goede tip! Mag ik vragen wat jij precies zocht en wat je gevonden hebt? Ook en wat ouder dier?

ik zocht een ruin, 8-10, verkeersmak, braaf om alleen mee naar buiten te gaan, die alles al wel had gezien zeg maar. uiteindelijk een merrie geworden, maar de rest klopt wel allemaal. net zoals wat jij zegt met jouw merrie, kan ik met haar echt lezen en schrijven en snappen we elkaar volledig.

ik kreeg toen ik die stal had gemaild al snel terug dat zij wat voor mij kon zijn. echter toen ik haar verkoop filmpje zag vond ik dat ze veelste snel ging en daarom was ik eerst bij andere paarden wezen kijken. toch uiteindelijk gegaan en het bleek gewoon dat zij snel spanning opbouwt met bepaalde ruiters. bij de persoon die haar voorreed kon haar niet zo goed stil laten staan, en bij mij nog geen 5min later liep ze rustig sjokkend aan een lange teugel. :')
het paard kiest de ruiter uit, dat is altijd weer duidelijk. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:55

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:56

Waarom neem je niet contact op met Hans van de Berg, zit helemaal in de haflingers en weet er altijd veel te koop en zal je geen knollen voor citroenen verkopen.
Ben daar geweest in mijn zoektocht, heeft mij super geholpen.

https://haflinger.nl/

Of el rancho de verano, super zijn ze.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:03

rollyjogered schreef:
Jessie2020 schreef:

ik zocht een ruin, 8-10, verkeersmak, braaf om alleen mee naar buiten te gaan, die alles al wel had gezien zeg maar. uiteindelijk een merrie geworden, maar de rest klopt wel allemaal. net zoals wat jij zegt met jouw merrie, kan ik met haar echt lezen en schrijven en snappen we elkaar volledig.

ik kreeg toen ik die stal had gemaild al snel terug dat zij wat voor mij kon zijn. echter toen ik haar verkoop filmpje zag vond ik dat ze veelste snel ging en daarom was ik eerst bij andere paarden wezen kijken. toch uiteindelijk gegaan en het bleek gewoon dat zij snel spanning opbouwt met bepaalde ruiters. bij de persoon die haar voorreed kon haar niet zo goed stil laten staan, en bij mij nog geen 5min later liep ze rustig sjokkend aan een lange teugel. :')
het paard kiest de ruiter uit, dat is altijd weer duidelijk. :)

Ja fijn hè zo klik. Mijn merrie is helaas al 25, wou dat ze t eeuwige leven had. Hoop dat ik er nog eens in de buurt kom. Mag ik vragen bij welke stal jij zo goed geholpen bent? Ik heb al Google aangezwengeld maar zie door de bomen het bos niet qua IJslanders.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:04

Rakkie123 schreef:
Waarom neem je niet contact op met Hans van de Berg, zit helemaal in de haflingers en weet er altijd veel te koop en zal je geen knollen voor citroenen verkopen.
Ben daar geweest in mijn zoektocht, heeft mij super geholpen.

https://haflinger.nl/

Of el rancho de verano, super zijn ze.

Ik ga dat doen, bedankt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:07

Jessie2020 schreef:

Dit zie ik je nu zo vaak zeggen dat ik er even op wil inhaken :) .

Als je op zoek blijft naar een kloon van je huidige merrie zul je altijd teleurgesteld worden. Er is geen paard precies hetzelfde :) .

Ik vind ijslanders vaak geen beginnerspaarden. Maar de huidige haflinger is ook niet altijd meer zoals jij omschrijft.

Ik zou een gezocht advertentie plaatsen, zonder ras. Op die manier komen de paarden op je pad die je zoekt.

Door eerst te willen leasen verklein je wel je mogelijkheden enorm. Zijn weinig verkopers die dat doen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:08

troi schreef:
Gedacht aan een quarter of paint? Zijn ook vaak fijne koele paarden.

Misschien interessante aanbieders: 2lazy7 ranch https://www.anders-paardrijden.be/

En nomaden zu pferd http://www.wanderreitzentrum-nrw.de/

Zij bieden vooral fijne bomproof paarden aan. Zijn niet heel erg goedkoop.

Ik vermoed dat je idee van leasen erg lastig wordt trouwens.

Sorry ik probeerde je te antwoorden maar er ging wat mis (ben soort van nieuw hier). Bedankt voor meedenken trouwens. Wat ik wilde zeggen is dat Een quarter of paint niet is wat ik zoek, echt liever een pony. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben, waarom zou leasen erg lastig zijn? Ik kwam daarop hoe ik ooit aan m’n merrie gekomen was (niet leasen, ik had toen nog geen eigen paarden maar was lesklant). Ik vond het zo fijn om een paard te kopen wat je al helemaal kende etc. Ik hoop dat ik op zo’n soort manier eigenlijk weer mijn slag kan slaan, na paar teleurstellingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:09

Welke stokmaat vind je fijn?

Leasen is heel risicovol voor de eigenaar. De leaser wordt niet gesuperviseerd en kan in feite een stuk en kapot gereden paard terug brengen onder het mom van geen klik en dan moet de eigenaar het dier weer op de rit krijgen. Ook moeten veel paarden even wennen op een nw adres voor ze zichzelf echt laten zien dus heb je betrekkelijk weinig aan 1 maand op proef.

Ik snap je redenatie wel hoor, ik wilde het ook graag zo toen ik mijn paard zocht. Ik werd uiteindelijk enorm verliefd op mijn ruin en heb hem uiteindelijk (na keuring) gekocht. Geen lease dus, om bovenstaande redenen

Succes met je zoektocht!

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:22

troi schreef:
Welke stokmaat vind je fijn?

Leasen is heel risicovol voor de eigenaar. De leaser wordt niet gesuperviseerd en kan in feite een stuk en kapot gereden paard terug brengen onder het mom van geen klik en dan moet de eigenaar het dier weer op de rit krijgen. Ook moeten veel paarden even wennen op een nw adres voor ze zichzelf echt laten zien dus heb je betrekkelijk weinig aan 1 maand op proef.

Ik snap je redenatie wel hoor, ik wilde het ook graag zo toen ik mijn paard zocht. Ik werd uiteindelijk enorm verliefd op mijn ruin en heb hem uiteindelijk (na keuring) gekocht. Geen lease dus, om bovenstaande redenen

Succes met je zoektocht!

Hoi ik dacht dat ik je geantwoord had maar ik zie het antwoord niet staan.

Stokmaat 1.40 - 1.45 ongeveer zo. Niet veel groter iig.

Ik bedoelde ook niet leasen meteen bij mij thuis hoor. Waar ik van gehoord heb, is dat sommige maneges aanbieden dat manegepaarden daar dus op de manege zelf geleast kunnen worden voor een x aantal dagen. Ik vind het niet erg om ook al heb ik paarden thuis, een periode van bijv drie maanden een paar keer per week een leasepony te doen om te onderzoeken of ik er iig een klik mee heb. Als startpunt.