Een trainingssessie met Dex en Daantje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Een trainingssessie met Dex en Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:37

Afbeelding

Hi, leuk dat je een kijkje neemt in dit topic!

Afgelopen week heb ik het geluk gehad dat een vriendin een trainingssessie van ons op de foto wilde zetten. Sinds iets meer dan 1.5 jaar train ik nu met positieve bekrachtiging via de clicker. Ik beloon goed gedrag door middel van voerbeloningen en geef het paard altijd de vrijheid om nee te zeggen (en dus weg te lopen, terug naar de kudde te gaan, wat te gaan drinken, hooi of gras te gaan eten etc). In het kort uitgelegd dan :')

Meer info:
Desperado Noa | Roepnaam Dex | 09-04-2013 | Franse Draver | Nooit gekoerst, wel in training gestaan
Mistral's Eye | Roepnaam Daantje | 09-04-2017 | Welsh x onbekend |

Met Dex is het belangrijkste onderdeel van mijn training vooral ontspanning. Hij is van nature snel gestrest, iets dat heel erg lijkt op 'overprikkelt'. Het heeft best lang geduurd voordat ik daar echt rust in kon bouwen. Maar ondertussen zijn de trainingen meer en meer ontspannen en zoekt hij zlef steeds meer fysiek contact op.

2) We doen veel aan lichaam proprioceptie en daarbij is balkjes werk heel leuk. Hier vraag ik Dex om zo te gaan staan dat de balk tussen zijn linker en rechterbenen staat.
Afbeelding

3) Om de opdracht nog wat moeilijker te houden, vraag ik hem ook wat stapjes vooruit te zetten, terwijl hij die balk zo tussen zijn benen houdt. Een heel leuk spelletje, waar je hem ook echt ziet zoeken en proberen.
Afbeelding

4) een rustig poetsmomentje tussendoor
Afbeelding

5) Deze oefening is voor ons echt nog een uitdaging. Dex raakt er wat té enthousiast van en gooit zijn kont of schouders soms veel te ver om. Hierbij probeer ik echt te werken naar hele rustige stapjes opzij
Afbeelding

6) <3
Afbeelding

7) Dit is wel iets waar ik heel trots op ben. Vorig jaar januari ben ik heel hard van Dex gevallen. Hij schrok van iets en ik landde plat op mijn rug. Het leverde me een ziekenhuis bezoek, morfine en bedrust op. Oh, en angst om weer te rijden. Maar de laatste tijd gaf Dex me meer en meer vertrouwen, zoveel tot het op een gegeven moment goed voelde om weer op te stappen.
Afbeelding
Ps. stom stom stom. Ik was hier oprecht m'n cap vergeten 8)7

8) Ik voel me zo dankbaar dat dit weer kan <3
Afbeelding

Dan gaan we door naar Daantje. Daantje is net 3 en iedereen die hem kent vindt het een grote clown. Hij is goed in ontsnappen, daagt alle (grote) paarden uit en is mega sociaal. Met hem ben ik vooral bezig met de basis; netjes stilstaan, naast lopen, halthouden etc.

9)
Afbeelding

10)
Afbeelding

11) Het is ook een ontzettende knuffel <3
Afbeelding

12) We zijn nu o.a. bezig met het begin van lange lijnen. Ik hoop hem volgend jaar voor de sulky te kunnen zetten. Door te werken met het aanraken van de pionnen, kan ik voorwaarts op stemcommando zetten. Dat zijn we nu rustig aan het uitbouwen:
Afbeelding

13) Ook zijn we sinds april begonnen om Daan te laten wennen aan verkeer. Ondertussen hebben we al wat fietstochtjes gehad. Heerlijk! Hiermee kan ik de stemcommando's extra herhalen en trainen we zijn conditie alvast wat door lekker in het bos te draven
Afbeelding

14) En natuurlijk te genieten van zulke prachtige plekjes <3 <3
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden :D

Afbeelding

JolisaJ

Re: Een trainingssessie met Dex en Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:14

Wat leuk zeg, ziet er mooi uit! :D En bekende oefeningen, deze nemen wij ook mee in de training. Al gaat de oefening van foto 2 nog niet helemaal vlekkeloos, en dan zeg ik het nog voorzichtig :')

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 20:08

JolisaJ schreef:
Wat leuk zeg, ziet er mooi uit! :D En bekende oefeningen, deze nemen wij ook mee in de training. Al gaat de oefening van foto 2 nog niet helemaal vlekkeloos, en dan zeg ik het nog voorzichtig :')
Dankjewel! <3

En oefening baart kunst! Gewoon stapje voor stapje vooruit samen :j

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:30

freetorun schreef:
JolisaJ schreef:
Dankjewel! <3

En oefening baart kunst! Gewoon stapje voor stapje vooruit samen :j

Precies, elk stapje is er één. :j