Onmogelijke zoektocht paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Onmogelijke zoektocht paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 18:16

Hi allemaal,

Ik ben nu zo'n een halfjaar opzoek naar het geschikte paard, maar het is helaas een weg geweest met veel teleurstellingen en slechte ervaringen.

Ik ben opzoek naar een ruin van tussen de 6 en 12 jaar oud. Zo rond de 1.60 m (1.55 m/1.65 m), omdat ik zelf niet zo groot ben en ook nog eens relatief kleine benen heb. Ik zie sowieso niet veel grote pony's/kleine paarden te koop staan en ben me nu langzamerhand aan het beseffen dat dit misschien ook gewoon een moeilijke maat is..

Daarnaast zoeken wij een paard dat tijdens het rijden wat vergevingsgezind is. Ik ben niet een hele ervaren ruiter en heb daarom ook niet de beste zit, de meeste stille beenligging, etc. Dus een gevoelig paard dat ontzettend scherp aan de hulpen staat is overduidelijk geen match. Ook ben ik niet de meeste zelfverzekerde ruiter en ik heb dus eigenlijk echt een paard nodig dat mij vertrouwen geeft. We zijn eigenlijk een beetje opzoek naar een leermeester. Die mij op weg kan helpen en hopelijk op den duur wat klassen met mij kan gaan doorlopen (dressuurmatig).

Het lijkt onmogelijk te zijn dit soort paardjes te vinden. Ik houd platformen zoals Sporthorses, Markplaats, Facebook, etc. allemaal in de gaten, maar zonder succes. Zijn er Bokkers die toevallig een paardje te koop hebben staan die aan de beschrijving voldoet of een goed adresje weten om in de gaten te houden of een bepaalde website/Facebook-groep adviseert of ander goed advies heeft? Ik hoor het allemaal graag!

Libera

Re: Onmogelijke zoektocht paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:19

Moet wel mogelijk zijn om te vinden hoor. Maar denk dat het ook heel erg aan je budget zal liggen! Voor 20.000 heb je nu eenmaal meer keus dan als je voor 8000 wat zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:20

Wellicht een grote haflinger? Rij er zelf 1 van 1,58. Je zou dan kunnen kijken bij de Kymmelshof.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:22

Waar gaat het mis dan? Het klinkt absoluut niet onmogelijk, echter, budget is mogelijk wel een ding.
Bij hoe veel ben je wezen kijken?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:19

Ik zou gewoon met wat geduld verder zoeken. Wat je vraagt is helemaal niet gek. Zoiets stond hier laatst nog te koop (alleen was deze veel te groot voor je) alleen omdat het een braaf leerpaard is was ie viavia zo verkocht en heeft hij nooit een advertentie gehad waar dan ook. Dus vraag het paardenmensen om je heen om een oogje open te houden voor je dan kom je vaak op andere plekken dan via de bekende kanalen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:24

Zou zoeken in de minder heftige rassen. Heb zelf ervaring met Groningers, geweldige paarden! Maar denk dat ook haflingers, tinkers etc geschikt zijn

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:34

Wat is je budget? Leermeesters zijn vaak niet goedkoop. Ik gok dat het hem daar in zit :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:35

Hevonen schreef:
Zou zoeken in de minder heftige rassen. Heb zelf ervaring met Groningers, geweldige paarden! Maar denk dat ook haflingers, tinkers etc geschikt zijn

Ik zou dus absoluut geen rassen uit gaan sluiten. Gewoon niet naar een ras kijken, maar naar elk paard/pony apart. Ik ken namelijk best een aantal KWPNers die gewoon aan deze eisen voldoen. Zelfs die van mij, behalve dat dat een merrie is en niet te koop. Tenzij je een leermeester zoekt die al op hoog niveau gelopen heeft. Met een braaf en fijn te rijden paard kan je alsnog de klasses door en die kan je ook vertrouwen geven, ook al heeft die zelf nog niet alle klasses doorlopen.

Ik vind het dus absoluut geen onmogelijke zoektocht, maar ik weet niet waar het mis gaat? Is het budget te laag, vergis je je in de beschrijvingen, geen hulp van ervaren persoon, te kieskeurig met bekijken van advertenties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:36

troi schreef:
Wat is je budget? Leermeesters zijn vaak niet goedkoop. Ik gok dat het hem daar in zit :)

En vaak zijn de leermeesters niet tussen de 6 en 12 jaar. Dan heb je toch al snel te maken met vaak een groen paard.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:37

Of haflingers tinkers etc geschikt zijn hangt heel erg van het individu af. Ik ken er ook zat die als "bomproof" door het leven gaan maar niet alleen die langsrijdende auto negeren maar ook hun ruiter... een koudbloed moet je willen. Ze kunnen fantastisch zijn maar ook lompe eikels. Wat voor type je zoekt kan ik niet voor je invullen.

Je kan ook bij de connemara gaan kijken als je toch een kleintje wilt. Die zijn nog iets kleiner maar ken ik wel als eerlijke harde pony's die niet zo snel onder de indruk zijn maar minder lomp dan de gemiddelde koudbloed. En breed genoeg voor een kleine volwassene.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:39

En een leermeester van 6 jaar is echt uitzonderlijk. Als je je leeftijdscriterium wat versoepelt kom je vast veel meer tegen. Leermeesters worden niet zo geboren.

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:27

MyWishMax schreef:
Hevonen schreef:

Ik zou dus absoluut geen rassen uit gaan sluiten. Gewoon niet naar een ras kijken, maar naar elk paard/pony apart. Ik ken namelijk best een aantal KWPNers die gewoon aan deze eisen voldoen. Zelfs die van mij, behalve dat dat een merrie is en niet te koop. Tenzij je een leermeester zoekt die al op hoog niveau gelopen heeft. Met een braaf en fijn te rijden paard kan je alsnog de klasses door en die kan je ook vertrouwen geven, ook al heeft die zelf nog niet alle klasses doorlopen.

Ik vind het dus absoluut geen onmogelijke zoektocht, maar ik weet niet waar het mis gaat? Is het budget te laag, vergis je je in de beschrijvingen, geen hulp van ervaren persoon, te kieskeurig met bekijken van advertenties?

Qua budget kijk ik naar paarden tot €13.000,-. We worden begeleid door onze toekomstige staleigenaar, zou ook wat vaste adresjes in de gaten houden, maar ook zonder succes. Ik verwacht inderdaad ook niet dat een paard van 7 de stempel leermeester kan krijgen. Ik ben vooral opzoek naar een kalm en braaf paard waarmee ik een beetje leuk kan rijden.

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:30

Sas_Mon schreef:
Of haflingers tinkers etc geschikt zijn hangt heel erg van het individu af. Ik ken er ook zat die als "bomproof" door het leven gaan maar niet alleen die langsrijdende auto negeren maar ook hun ruiter... een koudbloed moet je willen. Ze kunnen fantastisch zijn maar ook lompe eikels. Wat voor type je zoekt kan ik niet voor je invullen.

Je kan ook bij de connemara gaan kijken als je toch een kleintje wilt. Die zijn nog iets kleiner maar ken ik wel als eerlijke harde pony's die niet zo snel onder de indruk zijn maar minder lomp dan de gemiddelde koudbloed. En breed genoeg voor een kleine volwassene.

Nee, van een 7-jarige verwacht ik ook niet dat het een leermeester is. Dat het een kalm en nuchter paard is, vind ik het belangrijkst. Bedankt voor de tip, zal even wat gaan googelen naar Connemara's.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:35

Bij hoeveel paarden ben je al gaan kijken en waarom waren dat geen matches?

Ik denk dat je voor deze prijs een leuk paard moet kunnen vinden

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:39

siskeh schreef:
Waar gaat het mis dan? Het klinkt absoluut niet onmogelijk, echter, budget is mogelijk wel een ding.

Ik kijk naar paarden tot €13.000,-. Het gaat vaak mis bij het rijden. Dat je volgens de eigenaar het paard met hun buurmeisje op pad kan sturen, maar vervolgens toch heel ril en loperig blijkt. Na een autorit van 2 uur..

Ik heb het idee dat als het paard merkt dat ik minder ervaren ben, minder balans heb dan de "standaard" ruiter, ze het gezellig vinden om er met me vandoor te gaan haha. Die paarden hebben dan toch te veel GO voor mijn ervaring en niveau. Naar een echte flegmatieke kinderpony ben ik ook niet opzoek. Het klinkt voor mijn gevoel ook niet onmogelijk, maar na zolang zoeken, lijkt het haast wel zo te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:42

Waarom zoek je dan niet juist een ouder paard 15+ ? Die zijn vaak een stuk meer leermeester dan 1 van 6 natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:43

Voor dat geld moet je echt wel wat kunnen vinden.. echter niet alle paarden zullen gelijk fijn lopen omdat er toch wel veel paarden de basis missen. Dat zal je zoektocht misschien verkleinen. Daarbij waarom geen leuke merrie?

Edit zie nu je laatste post, ook die zijn er echt. Heb zelf eigenlijk altijd paarden die niet te riebel zijn maar die je wel zo kan maken. Maar ook dat is vaak ook stukje opvoeding, wennen aan been, wennen aan een keer wat anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:46

Hoeveel ervaring heb je? Want als jij op al die vreemde paarden gaat zitten en je hebt een bonk spanning is het gewoon heel logisch dat sommigen graag wat sneller gaan.

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC.

Misschien is dit wel iets voor je maar vergeet niet dat een paard precies aanvoelt of diegene die er op zit zenuwachtig is. En daar meestal op reageert .

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:52

Amber_anne schreef:
Bij hoeveel paarden ben je al gaan kijken en waarom waren dat geen matches?

Ik denk dat je voor deze prijs een leuk paard moet kunnen vinden

Net ook bij Siskeh geantwoord:
Ik heb het idee dat als het paard merkt dat ik minder ervaren ben, minder balans heb dan de "standaard" ruiter, ze het gezellig vinden om er met me vandoor te gaan haha. Die paarden hebben dan toch te veel GO voor mijn ervaring en niveau. Naar een echte flegmatieke kinderpony ben ik ook niet opzoek. Het klinkt voor mijn gevoel ook niet onmogelijk, maar na zolang zoeken, lijkt het haast wel zo te zijn.

Ik heb denk ik 8 paarden bezichtigd. De een was geen match omdat hij er bij elk geluid vandoor ging, kinderen, kruiwagen, etc. Begon ook te staken bij de overgang naar galop (steigeren, in z'n achteruit). De eigenaar wilde me daar doorheen laten rijden, maar dat zag ik zelf al helemaal niet meer zitten. De ander had veel te veel GO en ik was de hele rit alleen maar bezig met het paard bij me te houden en terug te brengen in tempo. Nog een ander paard, ook veel voorwaartse drang, schrok van het geluid van mijn beugel tegen de bakrand, zetten het op het rennen met het gevolg dat ik eraf viel en een zware hersenschudding heb opgelopen.

Over elk paard kan ik wel een verhaal uittypen waarom het geen match was. Op 1 paard na, toen wij in overleg met zijn eigenaar zijn röntgenfoto's lieten keuren door onze dierenarts (zouden hem nóg een keer röntgenologisch laten keuren, maar hij had op zijn oude foto's al een zichtbaar fragment) ,maar hem onder onze neus doorverkocht. Dat was een PRE van 12 en had ZZL gelopen. Ontzettend lief en hield heel veel rekening met mij. Kan me nog steeds kwaad maken om het feit dat hij weg is haha..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:54

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:57

TDS schreef:
siskeh schreef:

Ik kijk naar paarden tot €13.000,-. Het gaat vaak mis bij het rijden. Dat je volgens de eigenaar het paard met hun buurmeisje op pad kan sturen, maar vervolgens toch heel ril en loperig blijkt. Na een autorit van 2 uur..

Het klinkt als de zoektocht die wij gehad hebben, alleen wilden wij zo ongeveer 1,65, niet veel groter maar ook niet veel kleiner. Paard was voor mijn moeder en die rijdt al ruim 30 jaar, maar is geen held en geen geweldig goede ruiter. Gewoon een B/L ruiter en ondertussen al wat ouder aan het worden, dus er moest een braaf paard komen waar je inderdaad een keer je balans bij kan verliezen en een keer onhandig doen. Wij hebben uiteindelijk wel een 6 jarige gekocht, dat was de braafste zonder flegmatiek te zijn en degene die je echt kon vertrouwen. Leeftijd zegt niet altijd wat over braaf zijn natuurlijk.

Wij zijn eigenlijk vrij makkelijk geslaagd, maar mijn moeder stapte pas op een paard als het eerst voorgereden was, daarna ging ik er op en als ik het vertrouwde zij pas. Heb je niemand die je mee kan nemen en die er eerst op kan? Zoals ik deed voor mijn moeder?

Met dit budget en de eisen moet het echt kunnen, alleen is de markt wel lastig op het moment. Alles is zo weg. Vooral braaf, fijn te rijden en gezond...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-05-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:58

MarjanB schreef:
Voor dat geld moet je echt wel wat kunnen vinden.. echter niet alle paarden zullen gelijk fijn lopen omdat er toch wel veel paarden de basis missen. Dat zal je zoektocht misschien verkleinen. Daarbij waarom geen leuke merrie?

Edit zie nu je laatste post, ook die zijn er echt. Heb zelf eigenlijk altijd paarden die niet te riebel zijn maar die je wel zo kan maken. Maar ook dat is vaak ook stukje opvoeding, wennen aan been, wennen aan een keer wat anders.

Dat is er bij mij altijd ingepraat "merriegedrag" en "dit is een échte merrie hoor". Ik heb het idee dat ruinen wat stabieler zijn in hun gedrag, maar je kan natuurlijk nooit alle ruinen/merries over een kam scheren, dat begrijp ik. Misschien om de kansen wat te vergroten dat ik voortaan ook de merries meeneem in mijn zoektocht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:01

TDS, ik was echt een ruinenmens. Heb 2 merries gehad waarvan 1 echt een merrie merrie was. Niet te genieten als ze hengstig was, de ander was niet veel aan te merken. Ik wilde dus echt alleen maar ruinen daarna, dat heb ik 2 paarden volgehouden (toevallig hoor, ik keek naar beide) De 'nieuwe' is ook een merrie, maar die is makkelijker en stabieler als alle ruinen die ik heb gehad. Het blijft toch van het paard afhangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:03

Heb je de pony in mijn link gezien?

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:07

TDS schreef:
siskeh schreef:

Het klinkt als de zoektocht die wij gehad hebben, alleen wilden wij zo ongeveer 1,65, niet veel groter maar ook niet veel kleiner. Paard was voor mijn moeder en die rijdt al ruim 30 jaar, maar is geen held en geen geweldig goede ruiter. Gewoon een B/L ruiter en ondertussen al wat ouder aan het worden, dus er moest een braaf paard komen waar je inderdaad een keer je balans bij kan verliezen en een keer onhandig doen. Wij hebben uiteindelijk wel een 6 jarige gekocht, dat was de braafste zonder flegmatiek te zijn en degene die je echt kon vertrouwen. Leeftijd zegt niet altijd wat over braaf zijn natuurlijk.

Wij zijn eigenlijk vrij makkelijk geslaagd, maar mijn moeder stapte pas op een paard als het eerst voorgereden was, daarna ging ik er op en als ik het vertrouwde zij pas. Heb je niemand die je mee kan nemen en die er eerst op kan? Zoals ik deed voor mijn moeder?

Met dit budget en de eisen moet het echt kunnen, alleen is de markt wel lastig op het moment. Alles is zo weg. Vooral braaf, fijn te rijden en gezond...[/quote]

Alles is inderdaad zo weg! Je hebt geluk als je nog een tweede keer langs kan komen haha.

De paarden werden altijd voorgereden, maar dan zit er een ervaren ruiter op met veel meer skills. Ziet er dan allemaal heel makkelijk en moeiteloos uit. Totdat ik erop ga zitten :') We proberen van te voren heel goed uit te leggen waar we naar opzoek zijn en tegen welke problemen we aan lopen, maar het loopt toch vaak anders dan verwacht..

Maar wat fijn dat jullie zo makkelijk geslaagd zijn!