Na heel veel geduld en tijd erin gestokken te hebben komen de ontspanningsmomenten steeds meer in zicht. Ik ben enorm trots op dat Aster mij vertrouwt en durft te ontspannen zonder daarbij onder mij vandaan te stuiven. Voorheen bepaalde zij het tempo door alsmaar te versnellen en bij een lang teugeltje was er soms paniek omdat ze fris werd van de ruimte die ze kreeg. Als afsluiter zelfs zonder handen gereden om te zien of wij elkaar vertrouwen en dat is voor mij en Aster een overwinning. Het is allemaal nog niet perfect maar meer als mijn best kan ik niet doen
Ik vind het er rustig uit zien, erg ontspannen idd. Van mij mag zij wel iets meer op de achterhand zodat ze iets meer op komt als het waren "het raketje". Maar ik denk dat jullie daar nog lang zat de tijd voor hebben, dat komt wel. Geniet vooral van die ontspanning samen! Groetjes!
Iriscope
Geplaatst: 06-05-20 15:11
Fijn dat ze eindelijk ontspannen wil en dat jij het tempo nu kunt bepalen. Het tempo bepalen betekent echter niet dat ze constant zo langzaam moet gaan. Ze is nu inderdaad onstpannen, maar achter de loodlijn en veel te traag. Het lijkt er op dat je vaak been geeft, maar geen reactie krijgt. Ik zou haar dus meer voor je been willen zien, met energie die van achteren uit komt en haar neus mooi voor de loodlijn. Als ze daarin met haar hoofd omhoog komt, prima. Ze moet eerst van achteren werken, de juist hoofd-hals houding is daar dan weer een resultaat van.
Als ze je been negeert, dan dus toch duidelijker vragen. Verlies je hierbij even de ontspanning, dan zou ik dat op de koop toe nemen. Ze moet eeeerst luisteren en dan kan ze daarin ontspannen.
Kan het zijn dat jij het gevoel hebt dat ze sneller gaat dan ze daadwerkelijk gaat? Je gaf in je OP aan dat ze onder je uit stuifde vroeger, maar nu heb je een traaaag paard. Was ze vroeger echt zo onwijs snel, of voelde het wellicht voor jou sneller dan het ging? Hoe voelt het nu zoals op je filmpje, als ze snel gaat, gewoon normaal tempo, of traag?
Heb je instructie of iemand die eens met je mee kan kijken?
Anomien
Geplaatst: 06-05-20 15:26
Fijn dat je een goed gevoel hebt bij je hobby!!
Zelf mis ik impuls en gedragenheid. Nu niet aanwezig, misschien ontspannen... maar de juiste weg naar correcte gangen met gedragenheid en correcte nagevelijkheid maak je zo ook wel langer..
Je loopt een beetje in dezelfde valkuil als ik zelf ik moet zelf altijd meer naar voren rijden en mijn teugels meer op maat houden, ik denk dat je haar dan een stuk minder op de voorhand krijgt
Paard moet eerst aan het been zijn, en dat betekent dat je super consequent moet zijn in je voorwaartse hulpen. Been - niet reageren - tik. Niet blijven drijven, 1x moet voldoende zijn. Als jij continu been bij geeft, kan je ook nooit tot ontspanning komen, want je blijft het verstoren. Pas als je voldoende voorwaartse drang hebt, kun je ze ook naar je hand toe rijden, dan komt ze ook in de hand en niet achter de teugel.