Zadel D pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JanaB1202

Zadel D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:07

Hallo, ik zit met een vraagje. Ik ben met een IJslander D pony aan het rijden met een 17,5 inch zadel dat wat te groot is. Zou een 17 inch wel passen of toch beter naar een 16,5 zoeken? Alvast bedankt :)
Op onderstaande foto zie je haar met haar huidige zadel

JanaB1202

Re: Zadel D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:09

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:14

Wanneer een zadel te lang is ligt deze niet meer voor de laatste rib. Dit kun je heel simpel zelf even controleren. Zo van de foto kun je dat niet zien. Maar als jij zelf beter in een 16.5 of 17 past, dan zou ik dat gewoon doen. Als daar budget voor is en her zadel past het paard ook.

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:25

Als je er het geld voor hebt zou ik een zadelpasser laten komen, een juist passend zadel is toch heel belangrijk voor de rug van je paard. Dan kan je ook verschillende modellen en lengtes uitproberen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:29

Het zadel moet inderdaad op het paard passen. Maar jij moet er ook in passen.
Als jij een wat grotere bips hebt pas je niet in een 16,5 inch.
Ben je dun maar heb je lange benen, pas je net zo min in een 16,5 inch.
Het grootste gedeelte van de volwassenen past daar niet in.
Nu weet ik niet of jij 12 bent of 16 en klein van stuk.
Dat mag je zelf beoordelen :D

Zoek een goede zadelpasser en je word een tuk meer geholpen dan hier online.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:30

...en er zijn ook subtiele details.
Zo heb ik een 18 inch zadel liggen op een merrie met een korte rug: door de 'teruggesneden' vorm van de kussens zou het net zo goed een 17 inch zadel kunnen zijn.

(De inch zegt iets over de afstand voor en achter; en over de afstand diepste punt - knie.)

Ik vind het een leuke pony, maar in mijn ogen niet direct een IJslander.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:32

Janneke, jij hebt het dan over franse kussens.
Ja dan kan er inderdaad eerder passen.
Maar geeft ook wel kanttekeningen, want het zadel draagt dan over een minder lang stuk.
Prima voor de mensen met lange benen, maar bij de zwaardere mensen is dan ook te bedenken of dat wenselijk is. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:42

Gesteld dat de bips van de ruiter 18 inch nodig heeft zijn die kussens een minder ideale zet.

(Ik heb me het hammibammi gezocht naar een zadel voor mijn jonkie en dit rare ding paste goed, reed goed en zat lekker. De kussens mogen frans heten, de lepel ziet er 'western' uit en het zweetblad in spaans gesneden en....)

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:54

[quote="Janneke2"] dankjewel haha maar het is effectief een IJslandse, haar beenharen zijn korter voor horsteneitjes & haar manen zijn geknipt want die waren ongelijk. Zijn dikke manen hoor en stamboek zegt ook IJslander :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:55

JanaB1202 schreef:
Janneke2 schreef:
dankjewel haha maar het is effectief een IJslandse, haar beenharen zijn korter voor horsteneitjes & haar manen zijn geknipt want die waren ongelijk. Zijn dikke manen hoor en stamboek zegt ook IJslander :D

Ik denk niet dat het door de benen en manen komt dat Janneke zo denkt. De bouw vind ik persoonlijk ook niet echt IJslands ogen.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:22

Zoals al gezegd kan je het beste een zadelmaker laten komen. Niet alleen het aantal inch van het zadel is belang, het moet ook jou en je pony goed passen.

Ik had het probleem dat ik een 17 of 17.5 inch zadel nodig had op een D pony met korte rug. Maanden op zoek geweest, uiteindelijk is het een Euroriding geworden (zowel Diamant als Jade zijn fijn). Ook JC zadels werden mij aangeraden door zadelmaker. Overigens heb ik er 2 zadelmakers bij gehad (1e had niks passends); de ene raadde idd franse kussens aan, de ander was daar juist op tegen ivm drukverdeling. Die zag dan liever een ietsjes te lang zadel dan franse kussens.. Dus het is ook allemaal niet zo zwart/wit

Edit; las je vraag nog even. Aantal inch moet groot genoeg zijn dat jij er goed in past. Is ook afhankelijk van type zadel en hoe diep de zit is. Als je zadel te klein is voor jou kom je teveel op de lepel terecht.