Onbetrouwbare pony op marktplaats

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memento

Onbetrouwbare pony op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 23:29

Van de week met lesklant naar nieuwe pony wezen kijken.
Pony zou een zekere ruiter nodig hebben stond in de advertentie.
Geen probleem meisje kan prima rijden is ook een jonge pony aan het beleren wat echt heel fijn gaat.
Ze stapt op de pony en wordt meteen gelanceerd :oo

Nu is de advertentie aangepast dat de pony zadelmak is.
Wij vragen ons af of het dier wel pijnvrij is. Osteopaat was er bij geweest en er mocht niet meer mee gesprongen worden.
Zou je ergens melding kunnen maken van zoiets?
Alleen voor de veiligheid van andere die gaan kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Onbetrouwbare pony op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:36

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:47

Helaas zou je van zoiets eigenlijk geen melding kunnen maken (correct me if im wrong, zo leerde ik het in mijn rechtlessen).
Aangezien de verkoper in de advertentie mag plaatsen wat hij wil “superlief mooi paard” terwijl het in werkelijkheid gewoon een vrij normaal paard is.
Tevens zou je pas op verborgen gebreken (mis informatie over kunnen van het paard met betrekking tot buiten rijden bijvoorbeeld) mogen zetten als je een overeenkomst hebt gemaakt met de verkoper. En ook dit is lastig te bewijzen, aangezien je moet kunnen aantonen dat het dier dit ook deed bij de oude eigenaar, en dat hij dit niet heeft gemeld (hij heeft meldingsplicht).
Ik ben overigens niet opgeleid in dierenrecht, ben maar een juridisch dienstverlener dus ik hoor het graag als hier toch specifieke wetten voor zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 00:01

Volgens mij is dat gewoon aan de potentiele nieuwe koper, die heeft onderzoeksplicht. Maar als het dier pijn heeft dan kan komt iemand daar snel genoeg achter (net als jouw lesklant) of tijdens de keuring van de DA.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 04:22

Pony niet laten voor rijden door iemand?