help weet niet hoe het op te lossen mijn paard is steegs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liezewe

help weet niet hoe het op te lossen mijn paard is steegs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 14:00

hij weigert om nieuwe dingen te leren en begint dan wat boos en moeilijk te doen en te steigeren het is een ruin met karakter en mag daardoor ook niet op hem lessen volgen en mag daardoor niet reiden van ouders op hem :( ik rei western weet niet of dat een verschil maakt ofzo

Anoniem

Re: help weet niet hoe het op te lossen mijn paard is steegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:02

Als een paard verzet toont is dat vaak een teken van pijn. Maar kan ook komen doordat jij niet goed weet wat je doet. Daarvoor moet je les nemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:03

Zonder les kom je nergens iig.

Is het jou paard? Staat hij thuis of op pension? Staat hij buiten met hooi en een vriendje? Hoe lang dan? Past zijn zadel? Zit zijn hoofdstel goed?

We hebben wat meer info nodig.

liezewe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 14:26

het paard staat thuis buiten met paddock met hooi en een pony'tje zoon twee a drie jaar maar soms wel nog opgezadeld en opgezeten het zadel past nog hoofdstel denk ik ook. heb ook wel al best wat lessen gehad maar niet met hem dat deed mijn vader ik kreeg les op de vadervan mijn paard.

Is het jou paard? Staat hij thuis of op pension? Staat hij buiten met hooi en een vriendje? Hoe lang dan? Past zijn zadel? Zit zijn hoofdstel goed?
Laatst bijgewerkt door liezewe op 18-04-20 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:28

Kun je aub leestekens gebruiken.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:29

Nog nooit van het woord steegs gehoord, dus dat moest ik even opzoeken.

Maar zonder goede les, zal het moeilijk worden denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:59

Het woord steegs is een bekende en beruchte term in de paardenwereld. Het is zelfs een koopvernietigend gebrek.Het betekent dat een paard alle normale en redelijke werk weigert.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:14

Een paard is niet zomaar steegs, laat het paard van top tot teen controleren door professionals totdat het probleem is gevonden, en tot hij is opgelost, niet meer op gaan rijden.

Is er een reden dat je vader gestopt is met rijden?
Ik zou sowieso niet gaan rijden zolang je geen les hebt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:19

Tja je kan 2 kanten op denk ik.
Optie 1: je laat het dier nakijken, tandarts/ dierenarts/ fysio. En gaat dan onder begeleiding weer rijden. Dat wordt dus wel een investering van een paar honderd euro!
Optie 2: luisteren naar je ouders en er niet op rijden...

Al het andere vind ik oneerlijk naar je paard!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:39

anjali schreef:
Het woord steegs is een bekende en beruchte term in de paardenwereld. Het is zelfs een koopvernietigend gebrek.Het betekent dat een paard alle normale en redelijke werk weigert.

Dat klopt bijna maar niet helemaal. Een steegs paard wil niet van bekend terrein af.
Vaak zijn ze in de rijbak wel te rijden. Er zijn er ook die niet alleen van het terrein willen maar in een groepje wel meelopen.

Uit de weinige informatie van ts klinkt het niet als een steegs paard. Kan zowel medisch als rij technisch zijn.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:47

ik vind het klinken of dat je zelf ook nog te weinig ervaring hebt. Daardoor zul je mogelijk te laat reageren op bepaalt gedrag (timing). Daardoor kan dit gedrag alleen maar erger worden. En om het er weer uit te krijgen zul je je timing echt beter moeten krijgen.

Ik ken wel goede instructrices (western) die je hier heel goed en je paard mee zouden kunnen helpen, maar weet niet of ze bij jou in de buurt komt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:26

Zijn er ook dingen die wel lukken/ wel goed gaan in de omgang met je ruin?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:37

Begrijp ik nou goed dat er 2-3 jaar niet op gereden is en jij nu na al die tijd als 13-jarige zonder les er op stapt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:45

Percy schreef:
anjali schreef:

Dat klopt bijna maar niet helemaal. Een steegs paard wil niet van bekend terrein af.
Vaak zijn ze in de rijbak wel te rijden. Er zijn er ook die niet alleen van het terrein willen maar in een groepje wel meelopen.

Uit de weinige informatie van ts klinkt het niet als een steegs paard. Kan zowel medisch als rij technisch zijn.

Volgens mij is steegs toch veelomvattender dan niet in z'n eentje van het terrein af willen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:06

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:27

Cowgirl schreef:

En rijden in plaats van reiden schrijven

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:29

pillow schreef:
Cowgirl schreef:

En rijden in plaats van reiden schrijven

Dankjewel, het deed aan mijn ogen ook pijn!

Ik heb een paar opmerkingen.

1) Het paard staat, als ik het goed begrijp, nu 2-3 jaar stil - welke nieuwe dingen wil je hem dan zo heel plots gaan leren? Je overvalt het paard hiermee, geef het dier tijd. Doe wat hij al kent om hem te laten wennen aan het feit dat hij terug moet werken.

2) Je dénkt dat het hoofdstel en zadel nog passen - daar moet je zéker van zijn, ik loop ook niet rond in schoenen die te klein zijn, daar wordt ik ook lastig van. Het is niet omdat je het zadel op de rug kan leggen, dat het netjes past. Ik geraak met mijn maatje 36 ook in een 35 en een 45 maar daarom zitten ze nog niet lekker.

3) Verder ga ik af op wat andere bokkers reageerden - ik lees dat je 13 jaar bent, en ga er dus vanuit dat je nog niet super veel ervaring hebt. Dat is geen schande, maar het is niet handig in deze situatie. Dat begrijpen je ouders duidelijk wel - luister naar hen, ze hebben gelijk dat ze je niet laten rijden. Je kan meer fout dan goed doen in deze situatie.
Het paard staat thuis, dat schept veel mogelijkheden! Ga lekker poetsen, leer hem van op de grond kennen (écht kennen), leer zijn lichaamstaal lezen, wandel aan de hand e.d. En ga pas rijden wanneer je van je ouders les mag nemen.