Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:11

Ongeveer 6 jaar geleden hebben een familielid en ik ons eigen paard gekocht. Samen dus. We reden samen op 'n manege, in de zelfde les. Naar mate de tijd wilden we graag een eigen paard. Dus gevonden, gekocht en hartstikke blij. We waren dus vrij groen. In de jaren die volgden leerden we steeds bij en ontwikkelden we verder in de paarden kennis.

Echter, in plaats van overal het zelfde in te staan, staan we in bepaalde dingen lijn recht tegen overelkaar. We zijn allebei hele andere paarden types. Dit resulteert in discussie, ruzie en stress. Paardenwelzijn is bij ons allebei een ander begrip.

Ik heb in de loop van de jaren 'n hoop adviezen en opmerkingen gehad. Aanblijven dringen, loslaten..

Helaas is het paard vorig jaar ziek geworden, gelukkig is ze er weer boven op gekomen en mogen we onze handjes dicht knijpen dat ze er nog is. Maar wel met veel extra zorg.

Gisteren weer 'n discussie. Nu twijfel ik, wil ik dit nog wel? Maar als ik de handdoek in de ring gooi, laat ik mijn paard in de steek. Maar als ik zo verder ga betekend het wel dat ik moet accepteren dat mijn paard niet zo gehouden wordt als ik graag wil zien en ik denk niet dat ze het persee beter gaat krijgen.
We kunnen en willen haar nooit en ter mime verkopen vanwege haar gezondheid. Maar goed, we hebben geen menings verschil over 'n kleur van 'n dekje of hoofdstel. Praten/discussie hebben we al veel gedaan. Het kost heel veel energie om constant in discussie te zijn.

Paarden horen leuk te zijn, samen paarden houden is nog leuker. Maar dit is wel elke keer 'n doorn in het oog. In principe hebben we nu voor het grootste struikelblok 'n oplossing. Maar blijft het meningverschil vaak 'n struikelblok. Terwijl het eigenlijk iets prachtigs is, samen een paard. Kosten delen, samen herinneringen maken, taken verdelen.

Wat is jullie advies? Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Re: Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:18

1 koopt het deel van de ander over, dan kan die alle beslissingen rondom het paard maken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:20

Indien het me financieel zou lukken, zou ik de andere partij vragen of ik het paard kon overkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:29

Ik heb bovenstaande voorgesteld. Helaas, afgewezen. Ik had voorgesteld dat één van ons het paard over koopt en de ander opzoek gaat naar 'n ander geschikt paard. Dit is financieel wel pittig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:33

Als het meer energie kost dan het oplevert zou ik het loslaten. Kan ze het dier zelf betalen? Dan zou ik hem haar kado geven en wat anders voor mezelf zoeken.

Overigens gaat het zelden goed hoor, samen een paard kopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:38

Wat is het struikelblok? En zijn beide oplossingen in principe paardvriendelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:38

troi schreef:
Als het meer energie kost dan het oplevert zou ik het loslaten. Kan ze het dier zelf betalen? Dan zou ik hem haar kado geven en wat anders voor mezelf zoeken.

Overigens gaat het zelden goed hoor, samen een paard kopen.

De discussie, het aantonen waarom ik graag iets wil, mijn mening "doordrukken" dat kost energie. Niet het paard zelf. Met los laten bedoel ik meer de discussie. Dat ik geen verwachtingen moet creëren en accepteren dat ze niet gehouden wordt zoals mij het beste lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:41

Poekkie schreef:
Wat is het struikelblok? En zijn beide oplossingen in principe paardvriendelijk?

Ik wil daar eigenlijk niet te veel over inwijden omdat ik geen reltopic of een afkraak topic wil. Ik ben wat meer van de nieuwe stempel en de andere van de ouderwetse stempel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:44

Wat vervelend.

Maar datgeen wat nu een struikelblok is, dat was voorheen niet zo? Dan lijkt het me toch het eerlijkste dat jullie het laten zoals het was, en dat diegene die wil dat iets veranderd, helaas in moet leveren.
Waar draait het eigenlijk om?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:46

Is er een middenweg te vinden?
Het is namelijk niet nodig om je mening altijd door te drukken.

Bvb... als je paddock paradise mens bent en de andere meer de 'manege met 2u buiten', dan zou 's nachts op stal en verder buiten bvb een prima oplossing zijn.

Maar eigelijk is er weinigs zinnigs over te zeggen zonder enige info over op welke vlakken het uberhaupt botst.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:52

Met alleen deze tekst is de oplossing idd dat maar een iemand het paard koopt van de ander.

Met meer uitleg zouden we misschien mee kunnen denken. Hoe gaat het momenteel en waar loop je tegenaan en hoe hebben jullie dit de afgelopen jaren gedaan?

Gaat het ook over de manier van trainen of alleen de manier van houden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:00

Bij een groot verschil van inzicht ga je echt steeds weer tegen “conflicten” aanlopen, er gebeurd steeds wel iets waar jullie meningen over zullen verschillen.

Wanneer het niet mogelijk is dat ieder op zijn eigen dag op zijn eigen wijze met het paard om gaat (wanneer het dus om grotere zaken als ijzers/huisvesting ed gaat), blijf je dit houden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:05

Kunnen jullie niet rond de tafel met een derde neutrale partij erbij? Mogelijk kom je op die manier wat verder en kunnen jullie meer overeenstemming bereiken, al dan niet met enige weloverwogen consessies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:15

Ik vind het lastig om dit hier uitgebreid neer te zetten, omdat de ander ook het beste met het paard van doen heeft. Ik wil niet dat de ander afgekraakt wordt.

Qua training is er geen struikelblok. We rijden lekker in het bos en recreatief. Dat gaat super.

Het struikelblok is vooral het buiten staan. Los van alle gezondheids toestanden vind ik dat paarden lekker de hele dag buiten moet kunnen lopen. (liefst 24/7 buiten, in een stabiele kudde, met goede schuilmogelijk en onbeperkt hooi) Ik werk 40 uur en wil haar prima om 07:00 uur naar buiten doen en om 18:00 weer naar binnen. De ander vindt dit niet goed voor haar. 4 tot 6 uurtjes vindt degene max. Diegene heeft voor ogen dat ze dan weer ziek wordt en dat wil diegene natuurlijk voorkomen. Omdat we samen delen moeten we allebei water bij de wijn doen, dat begrijp ik, dus als het beter voor haar is om 6 uurtjes buiten te staan vind ik dat prima. Maar we moeten zelf buiten en binnen zetten. Maar ik ben niet zo flexibel, dat ik overdag weg kan van werk. De andere ook niet, werkt ook 40 uur. Nu hebben we een super aardige stalgenoot, zij zet de paarden erop en ik of de andere haal ze eraf. Zij heeft natuurlijk ook een stem, dus ze staan gelukkig wel wat langer. Maar zij is heel flexibel, wat echt heel fijn is! Maar wat als zij weg valt? Ik mag haar niet voor 't werk buiten zetten en kan niet overdag. Dat betekend dat ze 24/7 binnen gaat staan. Of in deze periode in de avond naar buiten. Het zijn wat-als scenarios, maar het blijft in m'n hoofd spoken.

Verhuizen is geen optie. Dit is uitgesloten. Het is 'n grote leuke stal waar we staan. Maar het lijkt mij zo fijn om meer samen beslissingen te maken, zonder de meningen van anderen. Daar komt dus ook bovenstaande vandaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:21

Ik heb ook een paard gehad, samen met een vriendin. In het begin ging dat goed, maar na verloop van tijd werd ook duidelijk dat we toch andere dingen belangrijk vinden, anders omgaan met bepaalde zaken. Vriendin heeft mij toen uiteindelijk voor de keuze gesteld: paard van haar overkopen of aan haar verkopen. Ik heb na een tijdje nadenken voor het tweede gekozen omdat ik dacht een paard te kunnen vinden dat beter bij mij zou passen. Ik heb daar heel veel spijt van gehad en dat was een moeilijke periode. Maar uiteindelijk ben ik wel blij dat het zo gelopen is. Het heeft een hele tijd geduurd eer de vriendschap weer hersteld was, maar uiteindelijk zijn we nog altijd wel bevriend en heb ik nu een schat van een pony die ik in tegenstelling tot mijn vorig paard voor 100% kan vertrouwen.

Wat je in jouw situatie moet doen, daar kan alleen jij een keuze in maken natuurlijk. Maar inderdaad: het vraagt heel erg veel een paard delen met een ander en steeds in discussie moeten gaan. Probeer eens na te gaan wat de voor en nadelen zijn van zowel het samen houden van het paard als dit beëindigen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:24

Wat is de reden dat zij 4-6 uurtjes max voldoende vindt? Wat ik me kan voorstellen is dat het paard staat op een paddock zonder gras of hooi. Ik heb mijn paard het liefst 24/7 buiten, maar zonder enige vorm van ruwvoer krijg je problemen in met maag- darm stelsel. Paarden kunnen niet veel langer dan 5 uur zonder ruwvoer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:32

pateeke schreef:
Ik heb ook een paard gehad, samen met een vriendin. In het begin ging dat goed, maar na verloop van tijd werd ook duidelijk dat we toch andere dingen belangrijk vinden, anders omgaan met bepaalde zaken. Vriendin heeft mij toen uiteindelijk voor de keuze gesteld: paard van haar overkopen of aan haar verkopen. Ik heb na een tijdje nadenken voor het tweede gekozen omdat ik dacht een paard te kunnen vinden dat beter bij mij zou passen. Ik heb daar heel veel spijt van gehad en dat was een moeilijke periode. Maar uiteindelijk ben ik wel blij dat het zo gelopen is. Het heeft een hele tijd geduurd eer de vriendschap weer hersteld was, maar uiteindelijk zijn we nog altijd wel bevriend en heb ik nu een schat van een pony die ik in tegenstelling tot mijn vorig paard voor 100% kan vertrouwen.

Wat je in jouw situatie moet doen, daar kan alleen jij een keuze in maken natuurlijk. Maar inderdaad: het vraagt heel erg veel een paard delen met een ander en steeds in discussie moeten gaan. Probeer eens na te gaan wat de voor en nadelen zijn van zowel het samen houden van het paard als dit beëindigen.

Dat laatse heb je gelijk in. Ik krijg heel vaak het advies dat ik toch door moet drukken betreft buiten staan. Maar ik weet dat dit geen zin heeft en als ik het wil accepteren hoor ik mensen zeggen dat ze dat echt niet zo zouden doen. Vooral op bokt schaam ik mij dan dat ze niet 10 uur per dag buiten staat. Ik denk misschien ook te zwart wit.

Voor delen van de breuk zijn geen discussie, sparen voor 'n eigen paard.

De nadelen zijn, ik ben mijn paard kwijt, ze staat nog minder buiten, ik ben natuurlijk ook hartstikke gek op m'n paard. En 'n paard delen kan ook mooie momenten opleveren. Zomaar stoppen voelt ook niet goed, alsof ik iets weg gooi. Dat ik mij kapot moet schamen dat ik zo iets weg gooi. Ik heb 'n geweldig paard, deel de helft van de kosten, ik deel de dagen en ik hoor constant wat geweldig dat je dit met je familie kunt doen zeg, ik wou dat ik dat had hoor ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:34

pairadice schreef:
Wat is de reden dat zij 4-6 uurtjes max voldoende vindt? Wat ik me kan voorstellen is dat het paard staat op een paddock zonder gras of hooi. Ik heb mijn paard het liefst 24/7 buiten, maar zonder enige vorm van ruwvoer krijg je problemen in met maag- darm stelsel. Paarden kunnen niet veel langer dan 5 uur zonder ruwvoer...

Ze krijgt altijd onbeperkt ruwvoer, ook op de paddock.

Verveling, het weer etc zijn beweegredenen. Maar het heeft niet zoveel zin om in discussie hier te gaan over deze struikelblokken. Dit heb ik al jaren gedaan.

Het is niet dat ik de 6 uurtjes heel erg vindt, beter dan niet buiten. Maar door ben ik niet flexibel en als ik geen hulp heb, kunnen ze die 6 uurtjes niet naar buiten. Het is dan alles (10 uur) of niets (misschien door de weeks een uurtje en in het weekend wat langer) en dat maakt mij onzeker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:37

AmoorM schreef:
pairadice schreef:

Ze krijgt altijd onbeperkt ruwvoer, ook op de paddock.

Verveling, het weer etc zijn beweegredenen. Maar het heeft niet zoveel zin om in discussie hier te gaan over deze struikelblokken. Dit heb ik al jaren gedaan.

Ok... dat zijn dan geen redenen idd.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:39

Begrijp ik het goed dat er op de huidige stal 2 opties zijn? 1. 24/7 in de kudde 2. 4-6 uurtjes buiten? Gezien je zegt dat verhuizen geen optie is?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:44

Als zij m per se max 6 uur buiten wil per dag (wat ik overigens best weinig vind :o, zeker in de zomer), zou ik zeggen dat ze het binnen en buitenzetten zelf moet doen wanneer jij niet kan.
Als je moet werken lukt dat buitenzetten elke dag gewoon niet, en als zij het niet eens is met jouw oplossing, moet ze, vind ik, haar eigen manier maar zelf uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:44

noviceh schreef:
Begrijp ik het goed dat er op de huidige stal 2 opties zijn? 1. 24/7 in de kudde 2. 4-6 uurtjes buiten? Gezien je zegt dat verhuizen geen optie is?

Nee, er zijn geen opties. Je moet het zelf doen. Je mag ze 24 uur laten staan, maar ook een uurtje er zelf opzetten.

Ze staan nu z'n 6/7 uur omdat we hulp hebben. Valt de hulp weg, moeten we het zelf alleen doen. Dit is lastig ivm werk. Of ze gaat dan 10 uur naar buiten of een uurtje per dag. Maar dat is niet aan de orde gelukkig. Maar die afhankelijkheid maakt mij gestresseerd en de andere heeft dat minder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:47

Hebben jullie een contract opgesteld voor crisisscenarios zoals ruzie/verhuizing/invaliditeit van 1 vd 2/geen inkomen meer/etc? Jullie hebben hopelijk nagedacht wat als er geen samenwerking meer mogelijk is... Wat hebben jullie afgesproken? Normaal wordt bij verbreken van ene dergelijke 'overeenkomst' altijd gekeken kan een andere partij jouw deel overkopen... Of wordt het dier verkocht...
Zelfde met een stel dat uit elkaar gaat.. Wie kan het eventueel betalen om het huis te houden en indien dit niet kan, wordt het huis verkocht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:49

Op de dagen dat jij het paard voor je rekening hebt, dan laat je het zo lang als het kan buiten en op de dagen dat de ander de verantwoording heeft, dan staat het korter buiten. Is dat een oplossing? Moet ik zeggen dat het paard in deze eigenlijk de dupe is van jullie onenigheid. Als jullie nu allebei een onpartijdig persoon uitkiezen (jij één en de ander één) en met z'n vieren een gesprek (geen discussie) met elkaar aangaan? Dan kun je van alle vier de kanten onderbouwen waarom je iets graag op een bepaalde manier doet en wat je angsten zijn. De onpartijdige personen kunnen dan angsten wegnemen of juist hun onderbouwing geven. Maar dat dit aan je gaat vreten, dat is duidelijk. Dit merkt het paard ook, want onbewust loop je op je tenen op stal.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:50

Hoe denkt de ander dat langer buiten staan kan zorgen dat het paard weer ziek wordt?
Misschien is daar een oplossing voor?