Mijn ouders bezitten een stuk grond waar voornamelijk (overwoekerde) dennenbomen op staan. Afgelopen zomer hebben veel bomen het niet overleefd vanwege de hitte en de aanval van kevers. Het gevolg is dat er veel dode bomen staan, wat natuurlijk ook brandgevaarlijk is. Ooit waren er paden tussen de bomen, maar deze zijn allemaal vergroeid. De eerste stap is om alle bestaande paden vrij te maken en hoog genoeg kappen, zodat ik alvast kan rijden en hindernissen bouwen. We kunnen nu ook geen bomen afzagen i.v.m. het broedseizoen. Vervolgens willen we de paden en plaatsen namen geven en naambordjes plaatsen. De derde en laatste stap is om de dode bomen weg te halen, zodat we nieuwe bomen kunnen planten. We willen ook graag meer biodiversiteit, zodat het bos ook gezonder zal zijn. De laatste stap is vooral een jarenplan, maar het crossparcours zal binnenkort wel moeten lukken. We proberen elk weekend een paar uurtjes te zagen, wat overigens niet zonder resultaat is. Eerst wil ik graag de paden vrij hebben, zodat ik deze kan verkennen met de paarden. Zo kan ik inschatten of er wel of geen hindernis kan staan en of de bomen hoog genoeg zijn afgezaagd. Ik heb gemerkt dat het een groot verschil maakt als je op een pony van 1.40 zit of een paard van 1.55

Deze foto's zijn van het eerste rondje dat we hebben gezaagd. Dit rondje is prima te rijden in stap, draf en ook galop.

Deze foto's laten een pad zien wat gekapt is en hoe het daarvoor eruit had kunnen zien. Ik heb nog niet gereden in dit pad, dus ik weet niet of dit pad hoog/breed genoeg is.

Dit is een voorbeeld van een stuk waar meer gezondere en grotere bomen staan. Hier komt ook mooi licht in, wat dus weer een andere beleving geeft. Deze paden hebben we ook vandaag gedaan. De takken zijn grotendeels gezaagd, maar moeten nog verwijderd worden. Ik denk dat ik dat morgen ga doen, zodat ik een rondje kan maken door de nieuwe paden.

Tot slot nog enkele foto's van bestaande paden.

Bedankt voor het kijken! Als jullie nog tips hebben voor leuke hindernissen en/of mooie bomen/planten, dan hoor ik het graag