[VOLG]Mijn eigen (mini) crossparcours

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hananass

[VOLG]Mijn eigen (mini) crossparcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:15

Na jaren gedroomd te hebben van mijn eigen crossparcours, is het dit jaar dan echt werkelijkheid aan het worden *\o/* *\o/* *\o/*

Mijn ouders bezitten een stuk grond waar voornamelijk (overwoekerde) dennenbomen op staan. Afgelopen zomer hebben veel bomen het niet overleefd vanwege de hitte en de aanval van kevers. Het gevolg is dat er veel dode bomen staan, wat natuurlijk ook brandgevaarlijk is. Ooit waren er paden tussen de bomen, maar deze zijn allemaal vergroeid. De eerste stap is om alle bestaande paden vrij te maken en hoog genoeg kappen, zodat ik alvast kan rijden en hindernissen bouwen. We kunnen nu ook geen bomen afzagen i.v.m. het broedseizoen. Vervolgens willen we de paden en plaatsen namen geven en naambordjes plaatsen. De derde en laatste stap is om de dode bomen weg te halen, zodat we nieuwe bomen kunnen planten. We willen ook graag meer biodiversiteit, zodat het bos ook gezonder zal zijn. De laatste stap is vooral een jarenplan, maar het crossparcours zal binnenkort wel moeten lukken. We proberen elk weekend een paar uurtjes te zagen, wat overigens niet zonder resultaat is. Eerst wil ik graag de paden vrij hebben, zodat ik deze kan verkennen met de paarden. Zo kan ik inschatten of er wel of geen hindernis kan staan en of de bomen hoog genoeg zijn afgezaagd. Ik heb gemerkt dat het een groot verschil maakt als je op een pony van 1.40 zit of een paard van 1.55 :D We hebben al een rondje en de komende weken zullen er steeds meer paden bijkomen. Hieronder kunnen jullie alvast zien wat we gedaan hebben.

Deze foto's zijn van het eerste rondje dat we hebben gezaagd. Dit rondje is prima te rijden in stap, draf en ook galop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's laten een pad zien wat gekapt is en hoe het daarvoor eruit had kunnen zien. Ik heb nog niet gereden in dit pad, dus ik weet niet of dit pad hoog/breed genoeg is.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een stuk waar meer gezondere en grotere bomen staan. Hier komt ook mooi licht in, wat dus weer een andere beleving geeft. Deze paden hebben we ook vandaag gedaan. De takken zijn grotendeels gezaagd, maar moeten nog verwijderd worden. Ik denk dat ik dat morgen ga doen, zodat ik een rondje kan maken door de nieuwe paden.

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog enkele foto's van bestaande paden.

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Als jullie nog tips hebben voor leuke hindernissen en/of mooie bomen/planten, dan hoor ik het graag {:} {:}

boeflover

Re: [VOLG]Mijn eigen (mini) crossparcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:21

Heerlijk zeg dat je dit op eigen terrein kan maken.
Tip voor hindernissen, kijk of de natuur hier ook van kan profiteren, bv door een bijenhotel in te bouwen of schuilplekken voor egels.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:51

Gaaf!!

Qua hindernissen,er is zoveel leuks te maken. Even wat inspiratie opdoen op de foto's van het sgw gedeelte zou ik als tip geven.

En hoog genoeg snoeien, niet dat je met je haren in de takken blijft hangen boven een hindernis.

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 09:58

Wat een leuke berichten :D

@boeflover; Heerlijk is het zeker. Ik merk ook dat de pony het ook leuk vindt. Oortjes naar voren en nergens van op kijken! Natuurlijke hindernissen zijn zeker een goed idee. Ik vind de standaardeventing hindernissen niet leuk om in het bos te zetten. Een bijenhotel vind ik een beetje eng om te gebruiken als hindernis :P Maar een alternatief op jouw tip zou een insectenhotel zijn. Ik zou het wel grappig vinden om een insectenhotel hindernis te maken! We hebben vroeger wel eens geprobeerd om egelplekken te maken, maar die komen helaas niet bij ons op het terrein voor. Ik hoop dat als we meerdere soorten bomen hebben, ze wel terugkomen.

@ Daan13; Bedank voor de tip, ik zal eens rondkijken. Mocht je nog voorbeelden hebben, dan hoor ik het graag. Ik ben wel opzoek naar alternatieve hindernissen, omdat ik de standaard hindernissen minder vind passend. En mijn haar (of hoofd in mijn geval), dat heb ik de eerste keer goed gemerkt. We gingen in galop en toen moest ik bukken voor een tak. Meneer dacht dat hij toen wel harder mocht gaan en toen werd het wel erg spannend tussen de bomen :roll:

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:32

snap ik hoor. in dit topic zie je bv een muur van hout en kasseien, speciaal voor insecten en andere kleine dieren, dat lijkt mij ook een top hindernis.
De laatste foto's met waterkuipen is ms ook nog wel iets als hindernis?
[HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Zeker niet al je snoeisel opruimen maar van de paden afhalen en terug in het bos leggen zodat de natuur het zelf kan verwerken & als schuilplaats kan dienen. Ms kun je er nog wel een soort vogelkijk-hut/wal van maken?

En natuurlijk een picknicktafel :)

ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:50

wauuwwwww ik ben ook helemaal niet jaloers dat je op eigen terrein even een parcours kan uitzetten :') veel plezier met het maken, ik volg graag.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:55

Heel erg gaaf dit terrein! Ben benieuwd hoe het gaat worden.

Wel zou ik als ik jou was de takken die je van de bomen hebt afgehaald echt aan de stam kort zagen, dus niet een stompje laten zitten, daar kan je echt lelijk achter blijven hangen...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:29

Wat gaaf zeg ! Ik ga zeker volgen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:32

Supergaaf! Ik zou vooral ook paadjes aanleggen die flink slingeren. Afhankelijk van hoeveel het slingert en het africhtingsniveau kun je stappen, draven en galopperen. Goed voor de balans en souplesse :)

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:42

Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast zijn en willen volgen!! Speciaal voor jullie heb ik nog twee mooie oortjes foto's onderaan de post :D Vandaag heb ik alle takken weggehaald bij de paden die we gisteren gezaagd hebben. Ik kon het niet laten om ook de nieuwe paden te bewandelen :o Nu moet ik helaas weer een week wachten :(, maar dan hebben we wel een uitdagend en mooi stuk op de planning staan! Ook zijn we aan het denken over mooie 'natuurlijke' hindernissen en we hebben al een paar leuke ideeen die ik hopelijk snel met jullie kan delen. Wat wel jammer is, is dat de foto's het iets suffer/matter maken dan de werkelijkheid. De laatste foto is van een boom die heel bijzonder is gegroeid, bijna magisch.

@boeflover; die foto's van de keien/hout ziet er wel heel leuk uit! Lijkt vooral ook een mooie natuurlijke hindernis. Ik ga hem op de lijst erbij zetten.
De waterbakken zijn ook mooi, vooral als het weer zo warm wordt in de zomer. Dan kunnen we de wilde dieren wat water geven. We leggen de takken e.d. nu ook tussen de bomen.
Op lange termijn gaan we dit echter wel weghalen ivm brandgevaarlijkheid. We zijn nu aan het kijken naar andere alternatieven, zoals een meidoorheg.

@Ellen_ov; Wat leuk dat je komt volgen!

@ApplePapple; Je ziet het niet goed, maar de meeste bomen waar ik dichtbij kom zijn tot aan de bast afgezaagd. Bij degene die dit nog niet hebben, gaan we dit wel doen. Ik ben het zeker ermee eens dat stompjes niet echt heel veilig zijn.

@AfricanLady; Ook leuk dat jij komt volgen!

@Hilary; We hebben een aantal slingerpaadjes op de agenda staan. Een paadje is echter wel af, maar daar heb ik nog geen foto's van.

Afbeelding

Afbeelding

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 22:20

Tijd voor een update *\o/* !

Vorige week hebben we weinig gedaan, omdat de zaag kapot ging. Gisteren en vandaag zijn we weer verder gegaan en hebben we bijna alle paden gezaagd (in het eerste deel). Nu moeten de paden nog beter afgewerkt/overzichtelijk worden gemaakt. Omdat de foto's erg op elkaar lijken, heb ik een filmpje gemaakt. In draf zijn alle hoeken/bochten goed te doen, galop is nog wat uitdagender.

Onderstaand filmpje heb ik met de hand opgenomen. Was wel een uitdaging om met één hand rond te sturen :D
https://www.youtube.com/watch?v=pg3JS6olZAY

Deze twee foto's zijn voor en na het zagen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:21

Wat gaaf! Ik volg :))

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:59

Gaaf zo'n eigen bos.
Mogelijke loofbomen: berk, beuk, boomhazelaar, eik, es, (fladder)iep, linde, ratelpopulier.
(Boom)Struiken: hondsroos, zwarte bes, meidoorn.