Na 2 gebroken achterbenen, sterker dan ooit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharonsemme

Na 2 gebroken achterbenen, sterker dan ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 18:22

Ik ben nog stil van wat wij gisteren samen hebben meegemaakt..
Nooit had ik durven hopen dat wij ooit weer zo konden rondrijden.

Vorige zomer trof ik Fay gewond aan in de wei.. De paniek sloeg toe, dit voelde niet goed, dit kon niet meer goed komen.
Direct ons vriendinnetje gebeld of ze zo snel mogelijk wilde komen met spullen om het bloeden te stoppen. Hierna meteen mijn vriend gebeld of hij zo snel mogelijk wilde komen (hij is paarden arts), inclusief eventueel spullen om haar te kunnen verlossen.
Inmiddels was duidelijk dat ze aan 1 been een aderlijke bloeding had, en bij haar andere achterbeen zag ik direct een gebroken bot zitten.
Mijn wereld storte langzaam in.. Mijn meisje.. We hadden al zoveel meegemaakt samen.. Dit kon niet waar zijn.
De week ervoor haar vriendin al naar de kliniek gebracht voor een operatie en nu Fay..

Gelukkig bleef mijn vriend geloven in een goede afloop. Dus op de trailer naar stal, en wat liet ze haar karakter hierbij zien, niet opgeven, blijven geloven! Op stal bleek 1 griffelbeen heel naar gebroken.. Andere been leek oké, op de aderlijke bloeding na. We belde de kliniek om de operatie in te plannen.. Maar ik wilde naar haar blijven luisteren en wanneer zij weer begon op te geven en ik mijn vriend belde dat we haar moesten laten gaan, kwam ze weer overeind en begon ze opnieuw te vechten.
Zo reden we de volgende dag naar Bodegraven.
Daar belde al snel de chirurg dat ook haar andere griffelbeen was gebroken.. 2 benen dus, en een pony die duidelijk begon op te geven. Ik wilde haar verlossen, maar mijn vriend bleek (GELUKKIG) hoop te houden en had al groen licht gegeven. Zo konden we haar die middag weer omhelzen!
Maar wat was de tijd erna zwaar, wat heb ik gehuild om wat we haar hadden aangedaan, ze had zoveel pijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dankzij alle goede zorgen en heel veel liefde en geduld hebben we gisteren iets gedaan wat we nooit hadden durven dromen. Onze band is zoveel sterker, en Fay lijkt zo dankbaar te zijn!
Het voelde zo goed de afgelopen tijd dat we veel met neckrope rondrijden in de bak. Ik besloot hem mee te nemen voor het geval dat.. En wat voelde ze vertrouwd en veilig. Ik besloot haar hierin te volgen en hebben haar hoofdstel afgedaan. Geen moment twijfelde ik aan haar, en wat genoot ze van deze manier van vrijheid.

Voor mij z'n bijzonder en dankbaar moment. Dat Fay mij dit nog kan geven en dat ze zich nu zo goed zou voelen, dit hadden we nooit durven hopen.
Ik heb geprobeerd altijd naar haar te luisteren in de slechte tijd, gehoopt dat we het juiste deden.. En dat deden we! She is back!! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!!
Afbeelding

Sas_Mon

Re: Na 2 gebroken achterbenen, sterker dan ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:30

Wow! Wat een verhaal en wat fijn dat het helemaal goedgekomen is! Op naar nog veel van dit soort momenten op het strand!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:32

Wauw kippenvel, wat ontzettend bijzonder!

Wat een doorzetters zijn jullie. Ik denk dat menig ander het had opgegeven en haar had laten gaan.
Ik wens jullie al het geluk van de wereld!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:39

Wat goed zeg! Weet je ook hoe het kwam dat ze zo geblesseerd geraakt was toen?

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:41

Bizar zeg... wat een verhaal, nachtmerrie van elke ruiter om je paard zo aan te treffen. Maar wat een doorzettingsvermogen van jullie alle 3 <3

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:07

Wauw wat een lieve reacties!! Dankjulliewel! <3

Anjali, ja, ze is op de slaapplek aangevallen/geschopt (daar lag al het bloed en vond ik haar waarschijnlijk niet lang nadat het gebeurt was) en haar bloed zat op het been van een ander paard. Het lijkt erop dat ze nog heeft geprobeerd te reageren toen het bloed er al uit 'spoot' . Helaas een naar ongeluk tijdens het 'paard' zijn op de wei %)

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:24

Wow! Wat een mooi einde van dit verdrietige verhaal!
Ik wens jullie nog vele jaren in goede gezondheid toe. Dat jullie maar veel mogen genieten van elkaar!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:28

Ik schrok toen ik de titel zag, 2 gebroken benen! Maar het blijken gelukkig dus griffelbeentjes te zijn. Fijn dat je weer lekker met haar aan het werk kan. Super dat je zo goed naar je paard luistert, dat waardeert je paard echt :)

Hoe naar ook, griffelbeentjes die gebroken zijn geven na operatie vaak niet zo veel problemen. Die van mij heeft er ook 2 kapot gehad in haar achterbeen en is na operatie 100% goed geworden. Vorig jaar een gebroken griffelbeen in haar voorbeen heeft voor meer problemen gezorgd doordat er te fanatiek botaanmaak was (operatie werd in het begin afgeraden door de da) en dus voor een tussenpees probleem heeft gezorgd. Uiteindelijk toch geopereerd om het griffelbeentje te amputeren, maar helaas zijn de peesproblemen gebleven. Paarden kunnen prima functioneren met kortere griffelbeentjes dan dat ze oorspronkelijk horen te zijn.

Ik hoop dat jullie nog lang samen van elkaar mogen genieten.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:53

Dankjewel Duran123!!

Marith_Ov, helaas is bij Fay het griffelbeentje wel opnieuw gebroken na de operatie.. Waarschijnlijk al een klein scheurtje in die daarna is doorgescheurd. Daarnaast heeft de aderlijke bloeding en diepte van het gat wel wat meer ellende gegeven. Gelukkig allemaal goed afgelopen als alles stabiel blijft vanbinnen. Helaas heeft ze nog wel altijd last van olifant benen wanneer ze 1 nacht geen back on track stalbeschermers of drukverband heeft gedragen. Daarnaast belast ze haar benen heel anders en draait haar benen meer en is weker. Maar met wat hulp en vooral luisteren naar haar hoe haar dag is komen we een heel eind en is elke dag een feestje!!

Hopelijk is jouw paardje nu helemaal oké? Of nog steeds last van de pees problemen? Ook wel heel wat te voortduren gehad :(:)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:46

Je hebt dus helaas meer ellende overgehouden, dat kon ik niet uit je bericht halen. Dat is ontzettend balen... Ik hoop voor je dat dat in de loop van de jaren nog wat gaat verbeteren.

Maar het op alleen halsring buitenrijden ga ik je niet na doen, dat durf ik zelf gewoonweg niet aan. Die van mij is altijd iets te enthousiast buiten en heeft dan dus te veel looplust :):)

Ik heb gelukkig geen last van zo veel vocht in de benen, die zijn goed droog. De peesproblemen zijn chronisch, dus die zullen haar hele leven aanwezig blijven en het is nu aftasten wat we allemaal kunnen doen en daar uiteindelijk het werk op aanpassen.

Bij mij is het achterbeen dus super verlopen, niks aan het handje. En het voorbeen is uiteindelijk een puinhoop geworden en zal dus altijd een zorgenkindje blijven.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:02

Wat een power van Fay! En wat hebben jullie het goed vol gehouden super tof!

Ik heb mijn paard ooit ook zo aangetroffen, wat een vreselijk drama. Zij had de griffelbeentjes afgebroken en op 2 kleine verbindingen na haar grote bot verbrijzeld. Ik stond er bij toen het gebeurde de hele wereld stort in op dat moment. Ze was 15 jaar ook naar Bodegraven en daar hebben ze haar leven gered , de genezing ging zo goed dat ik al heel snel weer beweging mocht gaan geven en opbouwen na 2 jaar waren we weer start klaar voor ons comeback in de wedstrijden. Helaas een dag voor het starten koliek en wederom naar Bodegraven waar ze met een overlevingskans van Max 25 % een zware koliek operatie onderging zij was toen 17.

Maar ook hierna zijn we toch weer de wedstrijd ring in gekomen

Hier is het gelukkig ook een succes verhaal! 5 mei behaald zij een leeftijd van 30(!) jaar! Haar leven gewoon verdubbeld als ik wil kan ik nog rijden met haar maar ze mag lekker genieten van haar oude dag!

Overigens stonden we 6 maanden geleden nog bij Bodegraven op 4 mm na haar neus niet gebroken door een trap op haar neus. Het blijft een bijzonder paard

Heel veel geluk en plezier met jou paard!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:07

Prachtig! Kippevel! Wat een weg hebben jullie afgelegd en wat rschtig om te zien hoe diep jullie verbondenheid is <3

Jij bent wat mij betreft een voorbeeld voor heel veel paardeneigenaren _/-\o_

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:30

Naar verhaal hoor... Wel een beetje dramatisch verwoord. 2 gebroken griffelbenen is toch wel iets heel anders als 2 gebroken achterbenen.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:37

Marith_Ov Bizar dat het zo kan verschillen! Wel respect dat je al zoveel operaties bent aangegaan met je paardje.. Hopelijk word het voor jullie ook een beetje stabiel!

ifever Jeetje wat een verhaal zeg!!!! Maar wat bijzonder dat jij na al het knokken nog van je paardje mag genieten!! Maar wat een ellende dat jullie ook zoveel hebben moeten meemaken. Hopelijk nog mooie jaartjes voor jullie.

Gimme_Joy Dankjewel voor je lieve reactie!! Ik heb ook hele andere tijden gekend met Fay. Ze heeft een enorm sterk karakter. Wat ze nu wel heel erg lijkt om te zetten in dankbaarheid. Heel bijzonder om te voelen en mee te maken.

JeanneV Dat mag je uiteraard vinden! Denk als je dit van dichtbij meemaakt en de grond onder je voeten weg zakt, je wel kan begrijpen waarom ik het zo verwoord heb. Bij 2 volledig gebroken achterbenen had ze uiteraard niet meer geleefd. Maar dat maakt het gevoel wat we hebben meegemaakt en hoe we haar aantroffen niet minder. Was dat maar zo. :j

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:47

sharonsemme schreef:
Marith_Ov Bizar dat het zo kan verschillen! Wel respect dat je al zoveel operaties bent aangegaan met je paardje.. Hopelijk word het voor jullie ook een beetje stabiel!

Tja, qua operaties heb je niet veel keus naar mijn idee. Het is of opereren en hopen op weer een bruikbaar paard of niet opereren en er per direct een pensioenpaard van maken, want vanzelf ging het beide keren niet meer goed komen. Paard is nu 15 en had dus nog heel veel goede jaren voor zich, dus toch maar gedaan. De prognoses was de 1ste keer gewoon goed en de 2de keer matig. De 2de keer is ze er dus ook matig uitgekomen met haar chronische blessure. Maar al met al nog steeds alle ellende waard geweest. Het enige wat ik erg naar vond was die verplichte "box" rust. Ik heb op mijn huidige stal gaan box, dus de schuistal afgezet met een klein stukje plein er voor en haar vriendin er omheen laten lopen en zo is ze daar redelijk goed doorheen gekomen.