Naarmate de maanden vorderden werd alles zelf doen bij de paarden lichamelijk toch steeds lastiger. Via een stalgenoot vond ik al snel een verzorger/bijrijder. Deze nam mij veel werk uit handen, waar ik natuurlijk erg dankbaar voor ben. Mijn bijrijder/ verzorger heeft wegens omstandigheden toevallig ook nog eens zeeen van tijd over en neemt mij veel werk uit handen. Daarnaast woont ze vlakbij. Binnen een paar minuten fietsen is ze op stal waardoor ze makkelijk meerdere keren per dag langs zou kunnen gaan indien noodzakelijk. In ruil daarvoor mag ze leuke dingen doen met de paarden... Heel fijn! Zou je zeggen. Maar toch... Ik kan er niet tegen. Ik heb meerdere paarden en wanneer ik vrij ben spendeer ik echt vele uren met ze. Mennen, rijden, grondwerk, lessen, verzorgen, onderhoud van de locatie... Ik doe alles én met veel plezier. Hoewel ik blij moet zijn met mijn verzorger, vind ik het hebben van een verzorger werkelijk zó irritant!!! Ik kan er gewoon niet tegen. Een ander persoon doet dingen anders dan jij, traint anders, verzorgt anders, ‘zit’ aan jouw spullen en bergt het allemaal net anders op dan jij gewend bent... Is het een dag mega mooi weer en zie ik uit naar een ritje met paard A, heeft zij hem al gereden/ getraind die dag (volledig terecht overigens omdat het ‘haar dag’ was)... Dat soort frustraties. En natuurlijk zijn er afspraken en houdt de verzorger zich daar zo goed mogelijk aan (ik mag echt mijn handen dichtknijpen met deze persoon, dat is echt zo). Maar tóch... Ik wíl het gewoon niet. Ik wíl niet dat ze iets met mijn paarden doet. Maar ik móet. Ik kan inmiddels veel niet meer zelf en straks met een baby heb ik veel minder tijd. Maar toch kan ik het niet hebben dat zij iets met mijn paarden doet. Ze is zo lief dat ze mij foto’s en filmpjes stuurt van dingen die ze heeft gedaan. Maar ik kan daar helemaal niet van genieten, als ik het zie voel ik een steek van jaloezie. Ik erger mij ook dood aan mensen die continu zeggen dat de paardenhobby straks wel echt voorbij zal zijn als de kleine er is. Want met een baby ‘heb je nu eenmaal nergens meer tijd voor’. Het maakt mij bang, ondanks dat ik echt dolgelukkig ben met deze (overigens gepande) zwangerschap. Ik kijk enorm uit naar de baby, maar tegelijkertijd ben ik heel erg bang voor wat het met mijn paardenhobby gaat doen. Wat het nú al doet. Na de zwangerschap ben ik het liefst zo snel mogelijk weer op de been en aan het uitmesten en rijden. Ik kijk er naar uit alles weer zelf te kunnen doen. Ik merk dat ik veel moeite heb met het gevoel dat de paarden ‘uit mijn handen glippen’, dat iemand anders er met ze vandoor gaat. Míjn paarden, die ik uiterst secuur zelf opgevoed heb met achter alles een reden/gedachte. Ik wil gewoon niet dat iemand anders alles wat ik opgebouwd heb gaat verpesten of veranderen. Ik ben benieuwd, of er meer mensen zijn die zich ten opzichte van de paarden zo gevoeld hebben tijdens de zwangerschap.