Aanschaf paard: goed idee en hoe aan te pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xsophieejxx

Aanschaf paard: goed idee en hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 14:55

Hoi allemaal,

Ik weet dat deze vragen al veel vaker zijn gesteld, maar het lukte mij niet goed om (recentelijke) topics hierover te vinden die mijn vragen echt goed beantwoordde.

Het is namelijk zo:
Ik zou heel graag een paard willen kopen. (Liefst haflinger <3) Dit heb ik altijd al gewild en nu ik weer iets ouder ben (22) kriebelt het nog steeds heel erg.

Ik heb vanaf mijn 6e tot ong 2 jaar terug paard gereden. Ik ben hier vanaf gegaan, omdat de manege mij niet goed meer zinde en ik erg druk met werk en studie bezig was.

Nu werk ik fulltime in de zorg met een mbo 4 diploma. Ik verdien hier niet bepaald de jackpot mee.
Ik woon bij mijn ouders thuis. Heb een jaar samen gewoond, maar dit heeft niet stand gehouden.

Een paard zou ik nu denk ik best kunnen betalen. Alleen ben ik nu ook opzoek naar een woning voor mijzelf. Ik merk dat ik erg toe ben aan weer een eigen woning.

De problemen waar ik mee (denk te) zit(ten):
- Fulltime onregelmatig werk (36 uur) of ik genoeg tijd ga hebben
- Red ik het met mijn financiën? Zeker als ik ook nog een huurwoning zou hebben.
- Ik werk in Noordwijkerhout en woon in Alphen aan den Rijn. Dan zit je ook met best wat reistijd (in spits toch gauw een uur, anders half uur tot 3 kwartier). Ik zoek dus ook een woning dichterbij werk.

Hebben jullie hier ervaringen in of tips voor mij?

Brainless

Re: Aanschaf paard: goed idee en hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:03

Je kunt ook kijken naar een verzorg/lease paard.
Dan heb je nog geen hoge kosten en kun je kijken of je tijd hebt om regelmatig wat met een paardje te doen en leer je meer over het hebben/onderhouden van een paard.
Als je later een eigen huisje hebt kun je rustig je financiën overzien en kijken of je geld hebt voor een eigen paardje.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:09

Tip: ga eerst een eigen huisje zoeken :-)
Anders krijg je achteraf spijt denk ik mocht je het niet halen.

Leef dan heel erg zuinig, als je dan vervolgens ongeveer 400-500 euro in de maand over kan houden en kan "sparen" , is het misschien reëel om te kijken of je een paard aan kan schaffen.
Mocht je nu niet direct de aanschafprijs kunnen betalen, kun je op die manier gelijk een paar maanden sparen.
Op jezelf wonen kost echt veel geld (en ook meer "tijd" dan thuis wonen omdat je vaak ook meer boodschappen moet doen en zelf moet koken etc.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:15

Ik zou eerst opzoek gaan naar een eigen woning inderdaad. Als je eenmaal gesetteld bent en je hebt overzicht in je financiën, dan sparen en intussen opzoek naar een verzorgpaard.
Daarmee kun je dan regelmatig gaan lessen en zo ook weer ervaring opbouwen en kom je te weten wat je wel en niet wilt. Ook leer dan weer mensen uit de paardenwereld kennen, iets dat handig kan zijn als je met vragen of moeilijkheden zit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:16

Ik zou ook eerst voor het huis gaan en dan kijken hoe het er financieel voor staat. In de tussentijd misschien inderdaad een lease of bijrijdpaard zodat je kan testen of het in tijd past?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:23

Ik heb het eerlijk gezegd omgekeerd gedaan, vorig jaar mijn eigen paard gekocht, nadat ik ongeveer een half jaar aan het werk was. Ik heb wel mijn vriend om alle levenskosten mee te delen, dat scheelt wel enorm.
Ik heb gewon 10x herberekend of het kon, gezorgd dat ik naast kosten om te leven, eten en paard ook nog wat opzij kon zetten. Ik leef zuinig en maak veel opofferingen (geen reizen, uitstapjes, etentjes, ...), maar vind het het dubbel en dik waard.

Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik dacht dat tegen de tijd dat ik een huis kan betalen (zelfs samen met mijn vriend), ik wss de leeftijd zou hebben om stilaan toch aan kinderen te beginnen (ik ben wel pas afgestudeerd op 25) en dat ik dan helemaal niet meer toe zou komen aan tijd voor een paard. Ik werk nu 40u/w + huishouden, relatie en paard, dat is niet altijd evident, maar ik heb er nu wel het meeste tijd voor, over 5j zal dat ook niet meer het geval zijn als ik met kleine kind(jes) zit.

Ik zou dus zeggen doen, als je de rekensom maakt dat je ook nog kan blijven sparen naast alle vaste kosten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:25

Ik had al paarden toen ik op mezelf ging.
Als het andersom was geweest had ik nooit een paard gekocht.
Woon zelf ook alleen en heb een heel normaal salaris maar het is verrekte lastig soms
Ga dus eerst voor je huisje en kijk daarna verder.
Je kunt nu nog zo goed berekenen en kijken wat je nodig hebt als je op jezelf gaat maar het is toch altijd anders dan de werkelijkheid

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:34

xsophieejxx schreef:
De problemen waar ik mee (denk te) zit(ten):
- Fulltime onregelmatig werk (36 uur) of ik genoeg tijd ga hebben
Dit kun je alleen zelf inschatten. Tuurlijk kan het naast een fulltime job, ook als je onregelmatig werkt. Er zijn zat mensen die dat kunnen, dus dan kan het voor jou ook. Je moet wel kritisch kijken naar hoeveel tijd je nu naast je werk kwijt bent aan afspreken met vrienden, hobby's, reistijd en andere activiteiten. Vergeet ook niet dat als je op jezelf gaat je ook een huishouden moet bijhouden en voor jezelf moet koken.

- Red ik het met mijn financiën? Zeker als ik ook nog een huurwoning zou hebben.
Dat kan alleen jijzelf bepalen. Je zit niet in de goedkoopste regio dus kijk eerst of er een stalling te vinden is die je aanspreekt en wat dit kost. Kijk ook wat de gemiddelde huur in de omgeving Noordwijk kost.

Hebben jullie hier ervaringen in of tips voor mij?
Ik ga mee met de andere bokkers die een bijrijdpaard of leasepaard aanraden totdat je helemaal op jezelf bent. Dan kan je ook beter inschatten wat dingen kosten en hoeveel tijd je over hebt.

xsophieejxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 15:45

Ah ja, ik denk eigenlijk qua tijd dat het wel moet lukken. En je zal er vast creatief van worden.

Leasen is idd een goed idee, had daar nog niet aan gedacht!

En misschien moet ik mn eisen in een woning ook beeetje versoepelen haha, dan kom je ook wat goedkoper uit denk ik.

Ik heb altijd wel flink gespaard en zuinig geleefd. En leef ook vrijwel om mn ouders heen hier, en heb wel mn trucjes en dingen om een huisje alleen te onderhouden (bij samenwonen ook wel eens alleen voor gestaan). Dus qua tijd denk ik echt wel dat het gaat lukken.

Ik ga zo maar eens op zoek naar leasepaarden. Is ook wel prettig om inderdaad nog te kunnen oefenen en vragen te stellen en zo.

Bedankt voor de tips. Mochten er nog meer zijn, zijn die zeker nog welkom!

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:39

Klopt het dat je alleen nog op de manege hebt gereden? Dan zou ik starten met een bijrijdpaard. Je zal dan veel ervaring opdoen die met een eigen paard goed van pas komt.

Qua tijd, hoe vaak was je gewend te rijden op de manege? Van 1x per week naar meerdere keren per week rijden is best een flinke verandering.

Het is een kwestie van prioriteiten, maar veel mensen vinden verplicht alle dagen naar hun paard niet perse heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:16

Ik ben het met de meeste hier eens en zou eerst een huisje zoeken en gaan verzorgen/leasen.
Hier wilde ik ook zo graag een eigen paard, maar was er al 2 jaar uit. Besloot dus eerst om een tijdje een paard te gaan verzorgen, en toen het paard ging verhuizen heb ik er zelf 1 gekocht.
Buiten het geld om, kost een paard natuurlijk een hoop tijd en ben je er nu al een tijdje uit dus ik zou eerst eens kijken of het in jouw leven past zowel financieel als qua tijd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:36

Op jezelf wonen is niet alleen de huur en de boodschappen, er komt nog veel meer bij kijken aan kosten. Ik zou dat eerst regelen en dan pas aan een paard beginnen. Ook aan een eigen paard kun je behoorlijke kosten hebben buiten de stalling.
Leasepaard is nu inderdaad de slimste oplossing of een bijrijdpaard. Lekker leren van die situatie en als je zelf gesteld bent en je vindt het nog steeds leuk en kunt het betalen dan go for it!