Eerste eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohorses

Eerste eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:28

Heey!

Wij zijn op zoek naar een eerste eigen pony. *\o/* Heb al wel mijn hele leven ervaring met paarden maar niet met alle taken (stalling, verzorging, etc.) voor jezelf hebben. De pony komt ook niet op een pensionstal ofzo te staan, maar op een (huur)weiland met stal en rijbak. Ik vroeg me af hoe jullie dat allemaal hebben gedaan, of er tips zijn voor de aanschaf van je eerste pony, welke spullen je echt nodig hebt op stal etc. Jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel! Ik lees graag jullie ervaringen!

Groetjes!

Absolem

Re: Eerste eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:48

Hier zijn al tig topics over geopend . Even zoeken en je vind ze zo .

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:51

Spullen voor op stal, is er wel een kruiwagen en mestvorken voor stal/mestboy's voor weiland etc. aanwezig? :) Dat is handig om mee te beginnen. Daarnaast heb ik het volgende in mijn kast staan wat ik persoonlijk onmisbaar vind:
- Emmers
- Voerscheppen
- Heel veel halsters en touwen
- Plastic bakken om spullen in op te bergen
- EHBO kist met betadine, zelfklevend verband, groene leem, thermometer, steriele gaasjes, honingzalf
- Schaar/mesje
- Poetsspullen

Ik weet natuurlijk niet wat je plannen met de pony zijn, maar naast dit bovenstaande lijstje ligt mijn kast ook nog vol met twee zadels, stuk of 5 hoofdstellen (meerdere paarden), mentuig, longeerspullen zoals FRA longeerhulp, longeersingel, (longeer) zwepen, honderden dekjes :') , verschillende dekens, reflectie spullen voor als ik in het donker langs de weg ga lopen, voer, waterkoker, barebackpad etc.

Ik denk dat ik hiermee wel een eind gekomen ben, maar ik zal vast wat vergeten te vermelden zijn :D
Ik sta trouwens in pension op een doe het zelf stal met een shetlander, fjord en een KWPNer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:51

Heb je wel iemand waar je op terug kan vallen als je het even niet weet? Het is fijn als je mensen in de buurt hebt met ervaring.

Krijgt je pony een paardenvriendje?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:27

Ga eerst eens leasen voor een jaar en ga daarna nog niet te snel tot koop over, dus ga eerst meerdere paarden bekijken al voor je hem laat keuren voor je het dier koopt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:37

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:08

Absolem schreef:
Hier zijn al tig topics over geopend . Even zoeken en je vind ze zo .

Sorry, ben net nieuw op deze site!

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:12

kwita schreef:
Ga eerst eens leasen voor een jaar en ga daarna nog niet te snel tot koop over, dus ga eerst meerdere paarden bekijken al voor je hem laat keuren voor je het dier koopt!

Ik rijd nu 9 jaar verschillende pony's. Mijn ouders hebben ook al hun hele leven ervaring met paarden en hebben zelf een (nu met pensioen) pony in bezit. Kortom mijn hele gezin heeft weet van paarden en nu is het eindelijk zover dat we de kans hebben om eigen pony's te nemen! Ook hebben we nu al meerdere pony's bekeken en gereden.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:14

capopjekop schreef:
Heb je wel iemand waar je op terug kan vallen als je het even niet weet? Het is fijn als je mensen in de buurt hebt met ervaring.

Krijgt je pony een paardenvriendje?

Jazeker! Hele gezin heeft weet van paarden en ervaring. Ook mijn instructrice kan ons helpen.
We laten hem/haar niet alleen staan dus er komt zeker nog een pony bij! :D

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:15

lovecappie schreef:
Spullen voor op stal, is er wel een kruiwagen en mestvorken voor stal/mestboy's voor weiland etc. aanwezig? :) Dat is handig om mee te beginnen. Daarnaast heb ik het volgende in mijn kast staan wat ik persoonlijk onmisbaar vind:
- Emmers
- Voerscheppen
- Heel veel halsters en touwen
- Plastic bakken om spullen in op te bergen
- EHBO kist met betadine, zelfklevend verband, groene leem, thermometer, steriele gaasjes, honingzalf
- Schaar/mesje
- Poetsspullen

Ik weet natuurlijk niet wat je plannen met de pony zijn, maar naast dit bovenstaande lijstje ligt mijn kast ook nog vol met twee zadels, stuk of 5 hoofdstellen (meerdere paarden), mentuig, longeerspullen zoals FRA longeerhulp, longeersingel, (longeer) zwepen, honderden dekjes :') , verschillende dekens, reflectie spullen voor als ik in het donker langs de weg ga lopen, voer, waterkoker, barebackpad etc.

Ik denk dat ik hiermee wel een eind gekomen ben, maar ik zal vast wat vergeten te vermelden zijn :D
Ik sta trouwens in pension op een doe het zelf stal met een shetlander, fjord en een KWPNer.

Zo! Een hele lijst :P Dankjewel!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:28

Met de zoekfunctie rechtsboven kun je vergelijkbare topics vinden. Maar wat leuk dat je eerste echte pony er aan zit te komen!

De tips die ik je mee kan geven zijn:

- zorg idd voor een maatje. Wij gaan dit jaar ook op zoek naar onze eerste grote pony/klein paard. Wij hebben al 2 shetlanders, zodat we dan een groepje van 3 krijgen. Dit vind ik prettig. Als wij dan de grote pony/paard een dagje ergens mee naar toe zouden nemen (wedstrijd, bosrit, les), dan hebben de shetten elkaar nog.

- bij het kijken zou ik iemand meenemen die er emotioneel buiten staat en verstand heeft van paarden. Dus iemand die niet door een roze bril kijkt. Zelf ben ik 36 en ook ik kan alles nog wel eens door een roze bril zien. Het is fijn als er iemand met je mee kijkt en je met beide benen op de grond houdt.

- bij het kijken zou ik graag zelf willen borstelen en (aanwezig zijn bij het) opzadelen. Zo zie je ook goed wat het gedrag buiten het rijden om is. Ik zou altijd eerst graag de eigenaar er op zien. Zo zie je zelf hoe de pony loopt en kun je een inschatting maken of het dier braaf is. Als je als ''eis'' hebt dat hij/zij verkeersmak moet zijn vraag of jullie een stukje naar buiten kunnen.

- persoonlijk zou ik de pony altijd laten keuren. In ieder geval een klinische keuring.

- aandachtspunten voor de wei zouden bij mij zijn …. de mest. Waar kun je de mesthoop laten en wie en hoe gaat dit afvoeren? Heb je er water? Kun je er een automatische drinkbak hangen? Hoe groot is de weide? Kun je dit opdelen is stukjes en de pony's zo omweiden zodat je jaarrond je pony daar kan houden? Daarnaast wil je voorkomen dat het één grote modderzooi wordt. Is het zandgrond, klei, veen?

- spullen …. ik denk dat lovecappie idd een mooi lijstje heeft gemaakt.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 12:06

Delphi schreef:
Met de zoekfunctie rechtsboven kun je vergelijkbare topics vinden. Maar wat leuk dat je eerste echte pony er aan zit te komen!

De tips die ik je mee kan geven zijn:

- zorg idd voor een maatje. Wij gaan dit jaar ook op zoek naar onze eerste grote pony/klein paard. Wij hebben al 2 shetlanders, zodat we dan een groepje van 3 krijgen. Dit vind ik prettig. Als wij dan de grote pony/paard een dagje ergens mee naar toe zouden nemen (wedstrijd, bosrit, les), dan hebben de shetten elkaar nog.

- bij het kijken zou ik iemand meenemen die er emotioneel buiten staat en verstand heeft van paarden. Dus iemand die niet door een roze bril kijkt. Zelf ben ik 36 en ook ik kan alles nog wel eens door een roze bril zien. Het is fijn als er iemand met je mee kijkt en je met beide benen op de grond houdt.

- bij het kijken zou ik graag zelf willen borstelen en (aanwezig zijn bij het) opzadelen. Zo zie je ook goed wat het gedrag buiten het rijden om is. Ik zou altijd eerst graag de eigenaar er op zien. Zo zie je zelf hoe de pony loopt en kun je een inschatting maken of het dier braaf is. Als je als ''eis'' hebt dat hij/zij verkeersmak moet zijn vraag of jullie een stukje naar buiten kunnen.

- persoonlijk zou ik de pony altijd laten keuren. In ieder geval een klinische keuring.

- aandachtspunten voor de wei zouden bij mij zijn …. de mest. Waar kun je de mesthoop laten en wie en hoe gaat dit afvoeren? Heb je er water? Kun je er een automatische drinkbak hangen? Hoe groot is de weide? Kun je dit opdelen is stukjes en de pony's zo omweiden zodat je jaarrond je pony daar kan houden? Daarnaast wil je voorkomen dat het één grote modderzooi wordt. Is het zandgrond, klei, veen?

- spullen …. ik denk dat lovecappie idd een mooi lijstje heeft gemaakt.

Bedankt voor de tips! Het is weiland van voor naar achter: verhard stuk met stal en pomp --> stuk wei --> rijbak --> nog een stuk wei. Dit opdelen gaan we zeker doen!
Mijn vader is vrij nuchter en wij zelf ook. We willen zeker zijn van een goede aankoop en wijzen ook elkaar op onze eisen. Voldoet de pony niet aan de eisen, hoe leuk en mooi hij ook is, dan wordt het hem niet.