Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suzywuzy schreef:Heyyy! Ik was weer bij de ggd. Dit komt omdat er huiselijk geweld voor kwam. Toen zei ze iets over trauma ervan en als ik dat heb moet ik professionele hulp. Omdat ik niet echt weet wat vraag ik dit nu. Wat houdt een trauma nou in? En wat zijn je eigen ervaringen ermee? Hoe merk je dat je een trauma hebt?
StillAngel schreef:Suzywuzy schreef:Heyyy! Ik was weer bij de ggd. Dit komt omdat er huiselijk geweld voor kwam. Toen zei ze iets over trauma ervan en als ik dat heb moet ik professionele hulp. Omdat ik niet echt weet wat vraag ik dit nu. Wat houdt een trauma nou in? En wat zijn je eigen ervaringen ermee? Hoe merk je dat je een trauma hebt?
Hoe oud ben je en ben je op dit moment veilig?
Jetta schreef:Dag Suzywuzy. Huiselijk geweld is iets, wat niet goed is voor kinderen. Voor niemand, maar zeker niet voor kinderen. Het is erg, omdat mensen waarvan je houdt, ruzie maken of nog ergere dingen doen naar elkaar. Dan loopt een kind trauma op. Oók als het zelf geen klappen heeft gekregen, zelfs als het kind het niet gezien of gehoord heeft, omdat een kind voelt dat bv. de moeder en de vader erge ruzie hebben.
Trauma betekent eigenlijk verwonding of beschadiging. Kinderen die huiselijk geweld meemaken, lopen beschadiging op. Dat is soms lichamelijk, maar altijd geestelijk. Je denkt er misschien steeds aan, aan wat er gebeurd is. Of je droomt er naar van. Of je maakt je zorgen, je kan niet goed slapen. Misschien kan je je niet goed concentreren. Als een kind trauma heeft, kan het zich niet zo goed ontwikkelen als andere kinderen die géén trauma hebben.
Het is heel verstandig als je hulp krijgt van b.v. een kinderpsycholoog. Ook al lijkt het nu niet nodig. Je kan er namelijk later ook nog last van krijgen.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! En veel succes.
Cayenne schreef:Misschien vind je het fijner om het op te schrijven in een soort dagboekje of schriftje? Schrijven helpt vaak ook om dingen te verwerken!
Heel veel sterkte!Goed dat je het vraagt, hoor! Ik hoop dat het leven er snel weer wat zonniger voor je uit ziet!
Ik heb zelf ook last van trauma's en voor vragen mag je altijd een berichtje sturen!
Suzywuzy schreef:Heyyy! Ik was weer bij de ggd. Dit komt omdat er huiselijk geweld voor kwam. Toen zei ze iets over trauma ervan en als ik dat heb moet ik professionele hulp. Omdat ik niet echt weet wat vraag ik dit nu. Wat houdt een trauma nou in? En wat zijn je eigen ervaringen ermee? Hoe merk je dat je een trauma hebt?
Citaat:...ik moet eerst nog gewoon er over praten met een betrouwbare volwassenen. Wat voor mij al moeilijk is aangezien ik nooit over emotie kon praten. Als ik er klaar voor ben zullen we gaan kijken over er een trauma is.
Suzywuzy schreef:Ik heb nagedacht want als ik er klaar voor was zou ik professionele hulp nodig hebben. Echter heb ik er moeite mee om in te zien wanneer ik er klaar voor ben, hierdoor voel ik me totaal niet fijn ):