Trauma?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:26

Heyyy! Ik was weer bij de ggd. Dit komt omdat er huiselijk geweld voor kwam. Toen zei ze iets over trauma ervan en als ik dat heb moet ik professionele hulp. Omdat ik niet echt weet wat vraag ik dit nu. Wat houdt een trauma nou in? En wat zijn je eigen ervaringen ermee? Hoe merk je dat je een trauma hebt?

Anoniem

Re: Trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:28

Naar mijn ervaring is een trauma iets wat je leven zo dusdanig beïnvloed dat je niet "normaal" meer kan functioneren. Maar de juiste hulp in zo'n situatie, huiselijkgewrld, is echt aan te raden. Dit kan je helpen met verwerken, en dus ook het voorkomen van trauma

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:34

Dag Suzywuzy. Huiselijk geweld is iets, wat niet goed is voor kinderen. Voor niemand, maar zeker niet voor kinderen. Het is erg, omdat mensen waarvan je houdt, ruzie maken of nog ergere dingen doen naar elkaar. Dan loopt een kind trauma op. Oók als het zelf geen klappen heeft gekregen, zelfs als het kind het niet gezien of gehoord heeft, omdat een kind voelt dat bv. de moeder en de vader erge ruzie hebben.
Trauma betekent eigenlijk verwonding of beschadiging. Kinderen die huiselijk geweld meemaken, lopen beschadiging op. Dat is soms lichamelijk, maar altijd geestelijk. Je denkt er misschien steeds aan, aan wat er gebeurd is. Of je droomt er naar van. Of je maakt je zorgen, je kan niet goed slapen. Misschien kan je je niet goed concentreren. Als een kind trauma heeft, kan het zich niet zo goed ontwikkelen als andere kinderen die géén trauma hebben.
Het is heel verstandig als je hulp krijgt van b.v. een kinderpsycholoog. Ook al lijkt het nu niet nodig. Je kan er namelijk later ook nog last van krijgen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! En veel succes.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:38

Suzywuzy schreef:
Heyyy! Ik was weer bij de ggd. Dit komt omdat er huiselijk geweld voor kwam. Toen zei ze iets over trauma ervan en als ik dat heb moet ik professionele hulp. Omdat ik niet echt weet wat vraag ik dit nu. Wat houdt een trauma nou in? En wat zijn je eigen ervaringen ermee? Hoe merk je dat je een trauma hebt?

Hoe oud ben je en ben je op dit moment veilig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:00

StillAngel schreef:
Suzywuzy schreef:

Hoe oud ben je en ben je op dit moment veilig?

Ben 14. Ja, en als het mis gaat heb ik alles al geregeld dus daar hoeft nergens geen zorgen over gemaakt te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:02

Jetta schreef:
Dag Suzywuzy. Huiselijk geweld is iets, wat niet goed is voor kinderen. Voor niemand, maar zeker niet voor kinderen. Het is erg, omdat mensen waarvan je houdt, ruzie maken of nog ergere dingen doen naar elkaar. Dan loopt een kind trauma op. Oók als het zelf geen klappen heeft gekregen, zelfs als het kind het niet gezien of gehoord heeft, omdat een kind voelt dat bv. de moeder en de vader erge ruzie hebben.
Trauma betekent eigenlijk verwonding of beschadiging. Kinderen die huiselijk geweld meemaken, lopen beschadiging op. Dat is soms lichamelijk, maar altijd geestelijk. Je denkt er misschien steeds aan, aan wat er gebeurd is. Of je droomt er naar van. Of je maakt je zorgen, je kan niet goed slapen. Misschien kan je je niet goed concentreren. Als een kind trauma heeft, kan het zich niet zo goed ontwikkelen als andere kinderen die géén trauma hebben.
Het is heel verstandig als je hulp krijgt van b.v. een kinderpsycholoog. Ook al lijkt het nu niet nodig. Je kan er namelijk later ook nog last van krijgen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! En veel succes.

Dankje (:, ik moet eerst nog gewoon er over praten met een betrouwbare volwassenen. Wat voor mij al moeilijk is aangezien ik nooit over emotie kon praten. Als ik er klaar voor ben zullen we gaan kijken over er een trauma is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:10

Misschien vind je het fijner om het op te schrijven in een soort dagboekje of schriftje? Schrijven helpt vaak ook om dingen te verwerken!
Heel veel sterkte! :(:) Goed dat je het vraagt, hoor! Ik hoop dat het leven er snel weer wat zonniger voor je uit ziet!
Ik heb zelf ook last van trauma's en voor vragen mag je altijd een berichtje sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:20

Cayenne schreef:
Misschien vind je het fijner om het op te schrijven in een soort dagboekje of schriftje? Schrijven helpt vaak ook om dingen te verwerken!
Heel veel sterkte! :(:) Goed dat je het vraagt, hoor! Ik hoop dat het leven er snel weer wat zonniger voor je uit ziet!
Ik heb zelf ook last van trauma's en voor vragen mag je altijd een berichtje sturen!

Dankjewel! Ik moest vooral mijn emotie er uit kunnen halen. Ik mocht ook brieven schrijven naar diegene, die ik niet hoefde te geven. Schrijven vind ik sowieso al wel fijn. Dus dat zal wel lukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:43

Suzywuzy schreef:

Citaat:
...ik moet eerst nog gewoon er over praten met een betrouwbare volwassenen. Wat voor mij al moeilijk is aangezien ik nooit over emotie kon praten. Als ik er klaar voor ben zullen we gaan kijken over er een trauma is.

Hoi Suzy,
ik ga mee met Jetta.
Maar als volwassene die wat 'deuken' heeft opgelopen voor haar 18e wil ik ook nog iets zeggen.

Ten eerste: ik hoop van harte dat je betrouwbare volwassenen om je heen hebt.

Verder: is het belangrijk dat deze volwassenen zogezegd 'buiten' het huiselijk geweld staan.
...gesteld dat je nu bij je moeder woont: ik hoop van harte dat je haar volledig vertrouwt, en praat vooral ook met haar.
Maar zij is hoogstwaarschijnlijk wel betrokken geweest bij het een en ander en dus geen 'buitenstaander'.

Stel: zij probeerde jou te beschermen, dat lukte maar voor een deel: dat maakt het voor haar pijnlijk om te horen dat jij er toch emoties over hebt.
...en vroeger of later is het belangrijk dat jij jouw verhaal, vanuit jouw eigen positie kunt vertellen zonder dat dat allerlei emoties bij de ander oproept.
Dat soort 'knopen' maakt het ingewikkeld tussen bijvoorbeeld je moeder en jou - en dat is in wezen de functie van een "professional".
Die prof is dus niet nodig omdat jij nu een maffe meid zou zijn of iets dergelijks. Maar de prof is niet emotioneel betrokken bij wat er gebeurd is.

En ik ben blij, dat je deze vraag hier kunt stellen. Want het klinkt mij in de oren als "als je moeilijk ding X hebt waar ik verder nul informatie over geef, moet jij..."
Dat is communicatie van het soort 'als het niet zo triest was zou je er om lachen'.

En we leven in 2020 en een trauma 'uitdeuken' ;) is goed te doen!
Succes!

(En als je wil: mijn pb staat open...!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:12

Ik heb nagedacht want als ik er klaar voor was zou ik professionele hulp nodig hebben. Echter heb ik er moeite mee om in te zien wanneer ik er klaar voor ben, hierdoor voel ik me totaal niet fijn ):

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:23

Er klaar voor zijn is ook heel moeilijk. Maar als je er eenmaal een paar keer over gepraat hebt gaat het vaak wel makkelijker.

Ik kom zelf uit een situatie met mentale uitbuiting. Heb het ook heel lang voor mezelf gehouden, maar ik ben er uiteindelijk wel mee naar een psychologe geweest en het heeft echt wel geholpen.
Maar aangezien ik er te lang gewacht heb om te praten is het wel een trauma geworden voor mij.

Ik weet niet of jullie in Nederland zoiets hebben, maar in België hebben we het JAC, dat is een instelling die gratis professionele hulp aanbied aan jongeren.

Jabari_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:30

Suzywuzy schreef:

heyyy ik ben vroeger heel erg gepest en daarvan heb ik een trauma en depressi(die nu al weg is) opgelopen... Ik ben zelf naar het ggz gegaan. Ik merkte het zelf heel erg omdat ik er steeds aan moest denken, beelden voorbij flitste, me nog steeds niet veilig voelde, niet kunnen slapen omdat ik bang was dat ze me anders in m slaap zouden komen vermoorden en bang was dat ze zouden terug komen. Ik heb een terapeut gekregen en ben op EMDR gegaan. Bij EMDR moet je aan iets heel ergs denken en dan naar een lichtje kijken die steeds beweegt zo vervaagt je herinneringen en wordt je trauma ook minder erg! het is echt een aanrader!

Beterschap en geloof mij alles komt weer goed!
xxx- Anne-Jasmijn

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:54

Suzywuzy schreef:
Ik heb nagedacht want als ik er klaar voor was zou ik professionele hulp nodig hebben. Echter heb ik er moeite mee om in te zien wanneer ik er klaar voor ben, hierdoor voel ik me totaal niet fijn ):

...ik vind maar dat die mensen raar praten.

Uiteraard vind ik het wel heel belangrijk dat jij niet overhaast wordt: 'als je wil praten, dan kan dat, wil je nog efkes wachten ("om wat voor reden dan ook") is dat ook goed' (...al kan het zin hebben om te melden wat die reden is; stel dat je therapie uitstelt omdat je je zorgen maakt om iets wat eigenlijk niet ter zake doet).
Dat klinkt veel uitnodigender.

En "dat jij in moet zien of je klaar bent voor X" - dat is toch grote onzin?
In hulpverleners jargon 'hier wordt een verantwoordelijkheid bij jou neergelegd die niet bij jou hoort'.

Wat mij betreft: wie wil praten, spuien, verwerken, steun krijgen (of hoe het verder precies uitkomt) "is klaar voor hulp", punt, uit.
Nu klinkt het alsof jij jezelf op twintig jou verder onbekende zaken moet beoordelen. Kolder!
(Kleine tip: ga niet naar dit soort lui, dat alleen maar "vakchinees" kan spreken!!)

In aanvulling op Jabari: kijk eens op Wikipedia, daar staat wel een goed artikel over emdr, inclusief een paar zinnige opmerkingen over trauma.

Je kunt gewoon aan je huisarts vragen of hij of zij een goede jeugdpsycholoog weet, liefst met emdr in het pakket.
En dan is het aan de psycholoog 'om een plan te maken', willen praten (of tekeningen maken, of wat dan ook) moet van jou komen, wat er verder nodig is, hoort de hulpverlener te weten. (Bijvoorbeeld allerlei technieken om je te ontspannen, je emoties wat bij te kunnen sturen zodat je niet overspoeld raakt, gesprekken over macht, verantwoordelijkheid en hoe dat werkt, etc etc.)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:47

Je hebt sowieso professionele hulp nodig. Wanneer je er klaar voor bent? Als je er over wilt praten, zoals je nu op Bokt doet. Een goede psycholoog houdt rekening met jouw tempo. Echt, het is belangrijk voor je dat je professionele hulp krijgt.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:08

Je bent er klaar voor als je gewoon weer blij wilt zijn. Geen zin meer hebt om je naar te voelen. Dan kan de psycholoog jou nl. helpen.

Ik hoop dat je gauw terecht kunt, TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:43

Ik heb zelf ook wel door dat ik professionele hulp nodig heb. Maar toch dringt het me niet echt door dat ik de slachtoffer ben en dat ik een trauma heb, dat dit evt een klein stukje van mijn gedrag veroorzaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:06

...er is iets, dat heet 'overlevingsstrategie'.
Dat is nuttig.
Tijdens een ellendige periode kan het een kwestie van 'overleving' zijn, om er niet bij stil te staan 'dat je slachtoffer bent', 'dat je gewond, gekwetst, getraumatiseerd raakt', etc.
Dus och, dat dat niet 'echt doordringt' geeft niets.
(Op gegeven moment, als je je prettig voelt bij een therapeute, kan het zin hebben om stapje voor stapje dit soort mechanismen los te gaan laten - eerder niet!!)

En de optelsom van 'huiselijk' geweld meemaken plus niet kunnen praten over jouw emoties, 'natuurlijk' doet dat dingen met jouw gedrag.
(Maar gedrag is op gegeven moment 'ook maar het buitenste laagje', je kunt als mens om honderd verschillende redenen een bepaald iets doen of juist laten.... De kunst is, dat je veel keuzevrijheid hebt mbt je gedrag, en als je bijvoorbeeld weinig kunt praten over je emoties heb je als mens vaak minder 'souplesse'.)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 01:04

Lees het boek van Bessel van der Kolk over trauma, een van de meest deskundige op dit gebied en zal je een hoop behulpzaam zijn in zin en onzin hierin

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:53

Bessel van der Kolk heeft veel gepubliceerd ivm zijn werk.

Een goed boek is 'the body keeps the score', (vrij vertaald: het menselijk lichaam onthoudt onverwerkte emoties).

Het boek is vertaald met als titel 'traumasporen'.

Behalve "gewone" gesprekken heeft hij het over het nut van yoga, creatieve therapie, je hersenen trainen om bijvoorbeeld alfagolven te creëren (kan ook met een cd en een koptelefoon) en emdr komt ook aan bod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:43

Echt super bedankt voor al jullie reacties (:. Het doet me echt goed dat jullie reageren en proberen te helpen! Ik had over 2 weken nog een gesprek maar die gaat niet door vanwege Corona, (dit valt plaats op school) heel jammer maar tot die tijd gewoon uit rusten en meer tijd om na te denken!