Heb jij hulp bij je paard in geval van nood

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Heb jij hulp bij je paard in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 13:56

Voor dat jij je paard kocht heb je dan eerst gezocht naar hulp in geval van nood? Er zijn namelijk soms mensen die zeggen als je niet voor je dieren kan zorgen neem ze dan niet. Mijn paarden staan op een huur land, en mijn dochter was geopereerd aan beide enkels.

Ik deed alles bij de paarden maar toen ze 2 dagen uit het gips was brak ik mijn kuitbeen. Ik mocht niet lopen en werd geopereerd, maar een vriendin nam alle verzorging over. Na veel moeite nog een verzorgster gevonden maar die kon niet iedere dag komen.

Mijn dochter probeerde ook weer te helpen maar toen kreeg mijn vriendin een slijmbeurs ontsteking die mocht niets meer doen. Dus ging mijn dochter door de weeks en de andere verzorgster ging in de weekenden. Bij mij zit het tegen ik mag nog geen zwaar werk doen. Ik had ook nooit gedacht dat hulp vinden zo moeizaam zou gaan. Hoe heb jij dit geregeld?

troi

Re: Heb jij hulp bij je paard in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:59

in zo'n situatie kun je je paard(en) het beste op een all-in pensionstal zetten (dat heb ik gedaan). Daar betaal je simpelweg voor hulp. Is het meest betrouwbaar voor iedereen denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:02

Ik heb het geluk dat mijn man en mijn jongste dochter veel kunnen doen (en ook doen).
Stel beide kunnen niet, dan heb ik het geluk dat mijn beste vriendin de boel direct, voor langere tijd, over kan nemen en een leuke buurmeid die dat ook kan.
Beide bekend met paarden (hebben zelf ook meerdere) en wonen dichtbij.

Voor echte hoge nood heb ik wel een adres waar mijn paarden (tijdelijk) heen kunnen.
Als ik nu bel worden ze zonder problemen vandaag nog opgepikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:19

Ik heb een paar vrienden waarvan ik 100% zeker weet dat als ik "geen opties" meer had (dus mijn man zou ook uit liggen.) zij zelf zouden aanbieden om te helpen. Andersom zou ik dat ook voor hen doen. :) Met alle liefde zelfs.
Dus ja, ik heb wel een "noodlijn". Die noodlijn bestaat niet uit bloedverwanten maar ze zijn meer familie dan mijn echte familie ooit zal zijn. :+:

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:23

Ik sta daarom ook op een pensionstal in volpension. We moeten 1x per week wel zelf mesten maar er lopen altijd mensen rond die dat (tegen een vergoeding) van je over willen nemen.
Ik heb mensen genoeg om mij heen, maar die wil ik niet opzadelen met de complete zorg voor mijn paard.

In jouw geval had ik mijn dieren (tijdelijk) verhuisd naar een volpension plekje zodat je tijd krijgt om te genezen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:24

Ik sta op een doe het zelf stal maar wel met een hele berg stal genoten. In geval van nood kunnen die bijspringen of de stalhoudster kan ook wat doen en verder probeer ik het met mijn familie zoveel mogelijk te regelen. Mijn pa doet bv veel in de vakanties.

Ik heb vrijwel altijd voor paar dagen vooruit voer klaar staan. Mocht ik opeens uitvallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:34

Voor een paar dagen wel en als het langer zou duren dan moeten ze op pension.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:43

In de loop der jaren kan er veel veranderen, na mooie beloftes van derden.

Mijn twee lieverds staan op een mooie doe het zelf plek. Heb mijn ruin alweer 14 jaar en ik heb in die tijd zelf ook erg veel mee gemaakt. Van scheiding tot bijna dakloos zijn, nog een nare break up, ziekte, werkloosheid... Dat alles met de zorg voor een dochter.... Gelukkig ben ik een taaie en door deze zware periodes heen gekomen. Mijn paarden zijn trouwens nooit wat tekort gekomen. Ben inmiddels alweer jaren happy met een geweldige man, die onze paarden inmiddels net zo goed verzorgd. Mijn dochter kan het ook, indien nodig (ze is wat minder van de paarden tegenwoordig). Mijn stalgenoten kunnen een keer iets oppakken, maar op de langere duur, denk ik niet. Ik verwacht dat ook niet. Heb overigens zelf wel in het verleden maandenlang andermans paarden gedaan en verzorgd. Maar dat doe ik bewust niet meer. Je krijgt het niet terug, ondanks gemaakte afspraken. Dat bedoel ik met mooie beloftes... Daarbij zijn mijn eigen paarden fysiek al zwaar genoeg voor me qua verzorging (heb een chronische spierpijnsyndroom, door jarenlange overbelasting en stress), dus daar hou ik het lekker bij. Dat doe ik met liefde. Nog steeds. Bij vakanties heb ik wel een extra verzorgster, die ik daar ook wat voor betaal. Maar het blijft lastig. Wij gaan minstens 3x per dag naar onze paarden, mede omdat mijn ruin IR heeft en een goed voerbeleid dus erg belangrijk is..... als ze dan ook nog op een paddock staan, begrijp je ook dat regelmatig mest scheppen, water vullen, ook belangrijk is. Hun verzorging is dus ook erg bewerkelijk.... ga daar maar eens hulp voor vinden bij nood. Maar goed, wat is nood? Ondanks alles wat ik heb doorstaan, met kindje thuis destijds, heb ik het altijd zelf gedaan. Ben nu wel erg blij en dankbaar met mijn allerliefste, daadkrachtige man, zodat we de taken wat meer verdelen of gewoon lekker samen gaan❤.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:49

@Twiggy
Dat is wel jammer dat je niets voor jouw hulp terug hebt gezien.
Gelukkig heb ik wel betrouwbare mensen om mij heen.

2 jaar terug met mijn man en 2 kinderen een weekje er tussenuit geweest en mijn vriendin heeft gewoon top de paarden verzorgt, ook mijn hond diverse keren meegenomen op een wandeling.
Echt supertof.
Mijn buurmeisje helpt mij ook prima als ik het haar vraag, en die mest ook alles netjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:01

Als ik niets kan doet mijn man het. Voeren en mesten, getraind word er dan niet.

Ik heb ook vrienden die willen en kunnen helpen mocht het echt nodig zijn. Een aantal paarden mensen (met paarden-kinderen, die mijn pony's dan wel willen rijden), maar ook niet-paarden mensen die wel hun handen uit hun mouwen willen steken.
Mesten en hooinetten vol hooi ophangen is dus nooit een probleem.

2 jaar geleden had ik mijn knie stuk, eerst 2 weken op krukken (kon wel hooinetten vullen, maar er niet mee lopen, kruiwagens rijden ook geen optie), toen 6 met een brace (toen kon ik weer wat licht werk, hooinetje ophangen, mest scheppen als iemand anders de kruiwagen reed).
En daarna werd ik geopereerd, weer 6 weken op krukken. Mijn man en moeder hebben toen het meeste gedaan, mesten, hooi ophangen. Ik kon het natuurlijk niet laten om op stal te zijn dus was vaak wel er bij aan het rommelen op mijn krukken, hooinetten klaar maken, ff pony poetsen enzo.
Ik had toen ook een pony met peesblessure, dus was ook aan het stappen met mijn krukken als ik geen vervanging had (hele brave pony ;) ). Stappen deden een vriendin en haar dochter ook regelmatig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:05

Brainless, heerlijk, hoor, kan me voorstellen hoe fijn dat is :-). Ik ben door mijn ervaringen het vertrouwen verloren in mensen wat betreft beloftes rondom de paarden. Daarbij besef ik ook dat het ook heel veel werk is. Staat je paard on de zomer op het land, dan is het al een ander verhaal als je bv op vakantie gaat..... Ziek ben ik vrijwel nooit, maar omdat ik altijd maar door ga, hebben mensen ook vaak niet door dat ik wel pijn heb door mijn aandoening. Ik piep er alleen niet zo over, want ja... het zijn mijn paarden, ik hou zielsveel van ze, dus ik doe wat ik moet doen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:10

Mijn vriend zal de verzorging van alle dieren op zich moeten nemen. Kan dit niet dan gaan ze naar een pensionstal. Dit overwegen we nu ook voor de zomervakantie. Alleen zijn onze katten niet elders onder te brengen (ex zwerfkatten, niet sociaal).

Ik vind het niet fair om een buitenstaander zo’n zware zorgplicht te geven. Ook als dit vrijwillig is.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:00

Ik kan terug vallen op mijn vader die doet de paarden ook met vakantie. Mijn zus, schoonbroer, mijn dochter van 21 en bij hoge nood mijn zoon of man. en e.v.t mijn vriendin die haar paard staat hier bij ons. Mijn zus kan andersom ook op mij en mijn dochter rekenen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:06

Mijn man en 2 dochters.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:07

Ik heb geluk met geweldige ouders en een paar vrienden die hier op <10 min vandaan wonen en die altijd willen inspringen :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:58

Mijn paard stond op een volpension, juist omdat ik geen betrouwbare hulplijn had. De laatste paar jaar wel een goede vriendin die indien nodig zeker zou gaan checken of zijn vacht nog goed zat of voeren. Is nooit nodig geweest.
Door volpension kon ik ook weken weg voor cursussen, zou ik anders nooit gedaan hebben. Mijn familie heeft helemaal niets met paarden. Vrienden die ik mijn paard toevertrouw ...is 1 persoon :')

Ik heb Ascot in moeten laten slapen, en heb nu een bijrijdpaard die op een soort van doe het zelf-stal staat. Voor de eigenaresse ben ik nu de hulplijn, en andersom kan ik ook (tijdig) afmelden terwijl paard nog steeds gevoerd wordt. Ik zou voor mijn volgend paard echter weer voor een volpension gaan.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:04

Mijn moeder en zusje rijden ook, dus die kunnen gelukkig helpen!
Maar mijn paard staat inderdaad op een stal aar alles gedaan wordt en 24/7 buiten, dus echte hulp zou niet eens nodig zijn.

Ik heb er wel naar gekeken, en eigenlijk altijd geweten dat naast m'n familie mijn instructrice en een paar goede vriendinnen ook voor m'n paard kunnen zorgen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:13

Ik sta daarom bewust op een stal waar ik indien nodig alle zorg kan 'kopen'. En daarnaast heb ik dan nog een bijrijdster, moeder, stalgenoten, vriendinnen en man. Zo hoop ik er wel te komen.

Jullie hebben overigens wel pech zo! :(:)

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:22

Toevallig heb ik net in die situatie gezeten. Twee en halve week geleden onverwachts een maand te vroeg bevallen en daardoor twee weken met man en zoon in het ziekenhuis verbleven. Paarden staan bij ons aan huis dus hadden wel even paniek. Gelukkig hebben wij super lieve buren die twee weken lang twee keer per dag onze paarden hebben gevoerd en binnen en buiten hebben gezet. Geen idee hoe we ze hiervoor kunnen bedanken!! Super buren!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:53

Om mezelf te sparen staan ze alle 4 op pension.
De 3 shetten staan all in en mijn paard is doe het zelf voor mij.
Ze staan particulier bij iemand aan de boerderij.
Momenteel is mijn budget minder groot door omstandigheden dus vandaar ik voor het paard zelf alles regel.
Maar ik weet zeker dat als er mij iets overkomt ze mij zullen helpen :) ben ook bereid om daar dan iets meer voor te betalen al is dat lastig.
Daarom sta ik niet meer achteraf bij een weide.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:57

Precies hier om staat mijn pony op een all in pensionstal.