Herplaatsen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Herplaatsen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 11:00

Dag allemaal,

Op dit moment heb ik een 19 jarige NRPS ruin. Ik heb hem al sinds hij 8 jaar is.

Ongeveer 4 weken geleden ben ik bevallen van onze eerste dochter. Helaas hebben wij aan het einde van mijn zwangerschap te horen gekregen dat mijn man kanker heeft. Het is voor ons een erg lastige periode. De verwachting is dat het komende jaar in het teken staat van zijn herstel. Hierdoor komt de zorg voor onze baby vooral op mij neer.

Ik ben op zoek naar tips of ideeën voor het herplaatsen van mijn lieve ruin. Ik kan hem de zorg en aandacht niet bieden meer nu onze persoonlijke situatie zo verandert is.

Het liefst zou ik hem bij een leuke en lieve nieuwe eigenaar plaatsen die lekker recreatief gaat rijden. Maar een rusthuis is ook eventueel een optie.

Heeft er iemand tips? Of kennissen in zijn Of haar netwerk?

Het gaat om een brave 19 jarige NRPS ruin, stokmaat 1.71cm, L2 gestart en zeer sociaal en lief in de omgang zowel met mens als andere paarden.

Ik hoop op goede tips want zit een beetje met mijn handen in het haar. Overigens heb ik een fijne bijrijder op dit moment die de zorg uit handen neemt en financieel een bijdrage doet. Maar aangezien mijn stallingskosten op dit moment rond de 420 euro zijn excl de rest moet ik hierin wel realistisch blijven.

Dank jullie wel!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Herplaatsen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:04

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb eerst mijn paard voor de lease aangeboden maar dat gaf nog veel meer zorgen.
Uiteindelijk heb ik hem bij een vriendin (in mijn geval toevallig ook de fokker) gezet en die heeft hem voor mij verkocht tegen een percentage van de verkoopprijs.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:08

Allereerst sterkte met deze heel dubbele situatie :(:)

OT: heeft je bijrijder geen interesse om hem onder haar hoede te nemen en te verhuizen naar een goedkopere stalling in de buurt in overleg? Evt samen nog iemand extra erbij zoeken?

Als je hem tzt terug wil onder jouw hoede is het wel belangrijk om die termijn meteen duidelijk aan te geven voor evt belangstellenden.

Natuurlijk kan herplaatsing goed gaan, maar het gaat ook vaak genoeg mis en die risico’s moet je natuurlijk ook incalculeren... heb je dat er wel voor over?

Wil je het paard evt verhuizen een eind weg bij herplaatsing of moet hij in de buurt blijven staan?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 11:16

Bijrijder denkt er nog over na of zij hem zou willen hebben. Dit zou de beste situatie zijn maar ik verwacht niet dat dit gaat lukken.

Bijrijder erbij kijken we naar maar ik blijf verantwoordelijk ook financieel voor een paard waar ik dan niks meer zelf mee doe. Het kan ook een hoop gedoe geven omdat het vertrouwen met de bijrijder goed mag zijn.

Paard mag verhuizen en voor de perfecte eigenaar mag hij daar kosteloos of tegen onkostenvergoeding naar toe. Ik zoek een blijvend plek voor hem en niet de intentie om hem weer terug te halen aangezien ik ook nog een twee jarige heb gekocht voor de toekomst toen hij nog veulen was.

Met het paard zelf heb ik al jaren geen klik meer qua rijden aangezien onze ambities van elkaar afwijken maar ik hem heb gehouden omdat ik gek op hem ben.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:30

Hey hoii ts,

Wat een vervelende situaties, mischien heb ik een goede optie voor u en uw paard waarbij hij 24,7 buitenkan staan met schuil stal in een kleine vaste kudde.
Hij zal hier waarschijnlijk zijn hele leven blijven en uiteraard houden we u graag op de hoogte van zijn situatie.
Gaat het niet langer daar dan kan hij bij ons komen te staan, of mischien eventueel weer terug naar u als de situatie eventueel ooit veranderd.
Ik kan u een pb doen met meer informatie

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 11:35

lianne304 schreef:
Hey hoii ts,

Wat een vervelende situaties, mischien heb ik een goede optie voor u en uw paard waarbij hij 24,7 buitenkan staan met schuil stal in een kleine vaste kudde.
Hij zal hier waarschijnlijk zijn hele leven blijven en uiteraard houden we u graag op de hoogte van zijn situatie.
Gaat het niet langer daar dan kan hij bij ons komen te staan, of mischien eventueel weer terug naar u als de situatie eventueel ooit veranderd.

Dat klinkt interessant! Ik zou idd heel graag wat meer informatie willen ontvangen. Fijn dat jullie meedenken.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:53

Heel veel sterkte de komende tijd!

Ik snap dat je hoofd er niet naar staat maar ik zou dit aanpakken als een reguliere verkoop. Dus advertentie op boktmarkt/marktplaats/facebook plaatsen maar wél met een vraagprijs. Er komen rare mensen op advertenties af voor paarden die gratis zijn en! Als iemand je een goed aanbod doet, en je hem echt wilt weggeven, ga dan van te voren eens kijken bij die persoon en doe wat speurwerk op internet. Je kunt je vast wel dat verhaal herinneren van die vrouw die pensioenpaarden doorverkocht. Daarnaast zijn er veel jonge meiden die graag een gratis paard willen maar zich niet kunnen voorstellen wat voor kosten er bij een ouder paard bij ( kunnen ) komen. Er staan genoeg paarden van 18 jaar en ouder te koop dus er is een markt voor.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:15

Kijk eens bij paardenrusthuis van der Kruis, betaalbaar, paard heeft het leuk en je houd zelf zeggenschap.
Weggeven zou ik nooit doen. Dan heb je niks meer te zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:17

har166 schreef:
Heel veel sterkte de komende tijd!

Ik snap dat je hoofd er niet naar staat maar ik zou dit aanpakken als een reguliere verkoop. Dus advertentie op boktmarkt/marktplaats/facebook plaatsen maar wél met een vraagprijs. Er komen rare mensen op advertenties af voor paarden die gratis zijn en! Als iemand je een goed aanbod doet, en je hem echt wilt weggeven, ga dan van te voren eens kijken bij die persoon en doe wat speurwerk op internet. Je kunt je vast wel dat verhaal herinneren van die vrouw die pensioenpaarden doorverkocht. Daarnaast zijn er veel jonge meiden die graag een gratis paard willen maar zich niet kunnen voorstellen wat voor kosten er bij een ouder paard bij ( kunnen ) komen. Er staan genoeg paarden van 18 jaar en ouder te koop dus er is een markt voor.

Helemaal mee eens. Zeker gezien het ras is het niet echt een oud dier.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:19

Dank voor de tips! Ik ga het overwegen en even naar dat rusthuis kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:23

Rotsituatie TS. Ik zou de tweejarige verkopen, die ligt iets gemakkelijker in de markt en zo te lezen ga je straks niet echt de tijd hebben om die fatsoenlijk te beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:27

Je schrijft dat hij braaf is. Naar fijne, gezonde en brave paarden is vraag. Je moet ze met een lantaarntje zoeken en de prijzen zijn hoog. Dus je zou wel eens een koper kunnen vinden die de leeftijd op de koop toe neemt als de prijs er naar is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:37

Gini schreef:
Rotsituatie TS. Ik zou de tweejarige verkopen, die ligt iets gemakkelijker in de markt en zo te lezen ga je straks niet echt de tijd hebben om die fatsoenlijk te beleren.

De tweejarige verkopen lost niks op voor mijn andere paard op dit moment. De tweejarige staat lekker in de opfok en heb ik geen omkijken naar. Die kan nog prima twee jaar blijven staan waar hij staat.

Bedankt allemaal voor de ideeën, PB's en tips. Ik ga er even over nadenken allemaal! Ik ga zeker niet over 1 nacht ijs en moet goed nadenken wat goed voor hem is en waar ik mij goed bij voel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:40

Toen ik emigreerde heb ik mijn geblesseerde paard hier neergezet:
http://www.paardenpensioninfo.nl/

Ik had daar verder geen omkijken naar. Eventueel kun je dan zoiets als eerste stap doen en daarna bedenken of je tot definitieve verkoop over zou willen gaan.

Heel veel sterkte met jullie rot situatie :(:)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:44

http://de-glooing.nl/

Ze hebben fijne kuddes en ze zijn niet duur. Ik weet niet of het bij je past.

Ik wens je verder heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:52

Romeo2007 schreef:
Gini schreef:

De tweejarige verkopen lost niks op voor mijn andere paard op dit moment. De tweejarige staat lekker in de opfok en heb ik geen omkijken naar. Die kan nog prima twee jaar blijven staan waar hij staat.

Maar wat op lange termijn? Wat als je dan binnen twee jaar wel die vitale vierjarige in volpension hebt staan? Op zich heb je nu ook niet echt omkijken naar je 19-jarige, toch? Hij staat in pension en je hebt een bijrijder.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:02

Romeo2007 schreef:
lianne304 schreef:
Hey hoii ts,

Dat klinkt interessant! Ik zou idd heel graag wat meer informatie willen ontvangen. Fijn dat jullie meedenken.

Met een profiel waarin alles verkocht is? Daar zou ik nog eens goed over nadenken.Je gaat hem altijd zo kwijt raken aan handelaars.
Ik zou mijn jonkie verkopen en de oude houden met evt nog een bijrijder er bij

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:10

Ik zou ook het jonkie verkopen. Dat je geen klik meer hebt qua rijden, maakt niet dat je niet meer hartstikke gek op de 19 jarige bent, dat zeg je zelf ook al. Ik zou als nog een bijrijder niet lukt, hem naar een pensioenstalling doen. Scheelt je de helft minder dan wat je nu betaalt, de kosten van het jonkie ben je ook kwijt en je hebt wel de zekerheid en daardoor waarschijnlijk ook rust dat er geen nare en rare dingen met hem gebeuren. Heel veel sterkte met alles.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:12

Ik ben rustig alles aan het overdenken. Ben echt enorm blij met mijn bijrijder en die doet echt heel veel voor ons.

Ik begrijp alleen niet waarom jullie aan raden om mijn twee jarige weg te doen?
Dit is sowieso geen optie want heb hem van mijn partner gekregen, heeft geweldige papieren en willen hem mogelijk na het inrijden doorverkopen of zelf houden voor de sport.

Zodra de situatie weer toe laat ga ik weer actief de paardensport oppakken en heb juist de tweejarige als opvolger gekocht voor de 19 jarige en hem nu verkopen lost niks op behalve dat het in de maandelijkse kosten scheelt maar zoals ik al aangaf gaat het nu niet om de kosten maar om de feitelijke zorg en aandacht.

Misschien dat ik het niet duidelijk heb aangegeven ook vanwege de situatie en dat ik af en toe wat in de war ben.

Ik doe mijn paard niet weg vanwege financiële redenen. Ik kan prima mijn twee paarden betalen. Er is niemand verder die zegt dat hij weg moet.

Het gaat er alleen om dat ik hem een plek gun waar hij voldoende aandacht en liefde krijgt zonder dat ik afhankelijk ben van iemand. Mijn bijrijder is echt een topper en ben haar enorm dankbaar. Maar in feite heb ik nu een paard zo dat iemand anders erop kan rijden.

Als de situatie blijft zoals het nu is met misschien een bijrijder erbij (mits het goed klikt) is het ook een optie maar ik gun hem een baas die liefdevol voor hem zorgt en alle tijd heeft en zich hier niet schuldig om voelt omdat het gewoon even niet haalbaar is.

Zoals ik al aangaf, ik bekijk en bespreek echt alle opties ook met mijn bijrijder om ervoor te zorgen dat mijn paard niks tekort komt en alle zorg en aandacht krijgt.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:24

Ik heb dat dan idd niet goed begrepen, omdat je de toch aardig hoge stallingskosten erbij noemde.

Het punt is gewoon dat liefdevolle nieuwe baasjes op 1 hand te tellen zijn. En de verhalen zoals beatje ook al noemt, van doorverkopen, laten wegteren en weet ik al niet meer, niet te tellen zijn. Dat is echt een ding en dat gaat je dan uiteindelijk nog meer zorgen opleveren dan dat je er rust door krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:25

Een gezonde brave 19jarige kun je zeer goed gewoon verkopen.Weggeven of op pensioen zetten van een nog fit en goed te rijden paard is helemaal niet nodig.Zet maar eens een advertentie, met realistische vraagprijs (paarden zijn duur momenteel) en wacht de reacties af.Als je je niet goed voelt bij een koper dan hoef je het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:35

Ik zou ook mijn 2 jarige met de goede papieren van de hand doen, daar is een goede markt voor. Voor de oudere dieren moet je idd nog maar afwachten, vaak krijg je daar niet de fijnste kopers voor.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:36

Allereerst sterkte met het nare bericht dat jullie hebben gekregen :(:)

Mag je 19-jarige niet als opvoeder ook de opfok in? Of is er in de buurt iemand die een weidemaatje o.i.d. zoekt waar je bijrijdster ev. gewoon door kan gaan?

Kiezen voor het 'weggeven' van je paard zou ik ook niet zo snel doen, in ieder geval niet openlijk ivm de mensen die daar op af (kunnen) komen.
Ik weet niet hoe fit je 19-jarige nog is? Maar leerlingen van een paardensportopleiding hebben soms ook een veelzijdig trainingspaard nodig. Misschien is dat nog een optie, dat je hem een jaar oid verleast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:24

Romeo2007 schreef:
Ik begrijp alleen niet waarom jullie aan raden om mijn twee jarige weg te doen?
Dit is sowieso geen optie want heb hem van mijn partner gekregen, heeft geweldige papieren en willen hem mogelijk na het inrijden doorverkopen of zelf houden voor de sport.

Ik was de eerste die aanraadde je tweejarige weg te doen en dit omwille van een paar redenen (die ik ook verkeerd begrepen kan hebben):

Reden 1: je gaf aan een woelige periode tegemoet te gaan: een pasgeboren kind, je man die ziek is, dat is niet niks. Ik kan me voorstellen dat je dan de paarden op een lager pitje wilt zetten. Een 19-jarige waar je een supergoede bijrijder voor hebt, is heel gemakkelijk op een lager pitje te zetten. Het dier wordt goed verzorgd op de pensionstal en de bijrijder geeft nog de beweging die het dier wilt. Een tweejarige echter is een dier dat nu heel veel tijd vraagt. In een ideale wereld zou je zo een dier nu al wekelijks/dagelijks in de hand willen hebben. Opvoeding begint namelijk niet ineens wanneer het dier drie is. Die tweejarige gaat binnenkort dus heel wat tijd van je vragen. Ik was in de veronderstelling dat je tijd tekort had, dus dan lijkt het me logisch het meest tijdsopslorpende dier van de hand te doen.

Reden 2: een 19-jarige is moeilijker te verkopen dan een beloftevolle 2-jarige. Bij oudere paarden is het aanbod groter dan de vraag.

Reden 3: je gaf aan dat de stallingsprijs van je paard, ondanks een betalende bijrijder, toch best wel hoog was. Dus ik dacht dat geld een issue was. Een straks driejarige in volpension zonder bijrijder en waarschijnlijk wel lessen en trainers is nog duurder, dus vandaar mijn logische conclusie dat je dan het duurste dier wegdoet als geld een probleem is. Maar dat heb ik blijkbaar verkeerd begrepen, want je zegt dit:

Citaat:
Ik doe mijn paard niet weg vanwege financiële redenen. Ik kan prima mijn twee paarden betalen. Er is niemand verder die zegt dat hij weg moet.

Als geld geen issue is, waarom zou je dan überhaupt overwegen om 1 van je maatjes weg te doen. Ik snap dat je de toekomst met je jonge paard ziet, maar waarom kan je oude paard dan niet gewoon blijven genieten op de plek waar die nu al 11 jaar(?) staat? Beestje zit lekker in een routine, is gelukkig, heeft een bijrijder die hem doodgraag ziet, als je het geld ervoor hebt, waarom dan het risico lopen dat het dier in slechtere handen terechtkomt?

Citaat:
Het gaat er alleen om dat ik hem een plek gun waar hij voldoende aandacht en liefde krijgt zonder dat ik afhankelijk ben van iemand. Mijn bijrijder is echt een topper en ben haar enorm dankbaar. Maar in feite heb ik nu een paard zo dat iemand anders erop kan rijden.

Of je kan denken: in feite heb ik een paard dat al 11 jaar lief en leed met mij deelt en mijn maatje is.

Citaat:
Als de situatie blijft zoals het nu is met misschien een bijrijder erbij (mits het goed klikt) is het ook een optie maar ik gun hem een baas die liefdevol voor hem zorgt en alle tijd heeft en zich hier niet schuldig om voelt omdat het gewoon even niet haalbaar is.

Heeft het paard op dit ogenblik een tekort aan goede, liefdevolle zorg?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:36

Ik snap juist heel goed dat je de 2 jarige aanhoud, die heeft nu geen haast en hoef je nu niks mee te doen. Die kan in principe nog 2 jaar lekker door groeien. En daar kan je altijd nog later van bepalen of hij dan wel of niet blijft. (Mijn paarden liepen tot hun 4e in een begrazing en zijn daar echt niet als wilde bange niks kunners uit gekomen. Je doet eerder te veel dan te weinig, jonge paarden zijn nog zo onbevangen, die leren snel).

19 vind ik persoonlijk nog vrij jong om met pensioen te sturen, tenzij hij al van alles mankeert. Denk dat er genoeg mensen voor te vinden zijn die gewoon een fijn paard zoeken. En als je er toch al geen klik meer mee hebt zou ik eerst kijken of je bijrijder hem wil overnemen en anders de verkoop in. Denk dat het je daarna een hoop meer lucht biedt als je de verantwoordelijkheid en zorgen voor hem kwijt bent. Er zal de komende tijd nog genoeg op je pad komen