Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:07

Even een voorbeeld advertentie zoals ik ze wel vaker tegenkom:

“Hallo allemaal, wij zijn opzoek naar een wat oudere ruin waar onze dochter van 7 jaar op kan leren paardrijden. Dus mega braaf ! Bomproof en niet schrikachtig. Komt bij ons aan huis te staan met onze andere ijslander. Stal , uitloop en mooie weides. Lagere prijsklasse”

Ik snap de “ lagere prijsklasse” dan nooit zo goed. Sowieso wat is lagere prijsklasse?
Daarnaast zo’n bomproof superbraaf paard / pony zijn dun bezaaid, dan ook nog geschikt voor een jong kind...

De veiligheid van je kindje en dat het dier echt past is dan toch belangrijker dan de prijs? Die dieren zijn enorm gewild en automatisch is de prijs dan niet laag. Tenzij ze gezondheidsproblemen hebben, maar dat willen de meeste mensen niet, want dan zit je alsnog met ( soms) hoge kosten.

blue_sky

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:10

Echt oudere pony's zijn natuurlijk altijd wel iets goedkoper en heel geschikt voor jonge beginnende ruitertjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:11

Ik snap helemaal wat je bedoeld.

Ik verbaas me er ook altijd over.

Volgens mij is lagere prijsklasse alles onder de 3000 voor een paard? Voor een pony weet ik het niet. Misschien nog wat minder?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:11

Zo enorm met je eens!
Een paard dat goed kan bewegen of hoog kan springen dat mag geld kosten.
Maar braaf, zodat kinderen een fijne basis krijgen zonder angst, dat is ineens lagere prijsklasse.
Als er eigenlijk iets geld mag kosten is het braaf zijn wel.

Sowieso zie ik tegenwoordig vaak een eisenlijst staan waarvan je denkt : wow.
En dan max. prijs 2000.
Schiet mij maar lek, ik begrijp het niet.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:14

Ik denk dat ze willen vermijden dat er stokoude paarden aangeboden worden voor een veel te hoge prijs.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:14

tja, over lagere prijsklasse is altijd te discussieren, is dat onder de 1000, 2000 of 3000.

verder als ik zo de 'eisen' bekijk is dat niet zo raar toch, ze nemen genoegen met een oudere (20+?) pony, uiterlijk maakt niets uit... voornamelijk dus het braaf zijn.
als ie dan een gouden (forever?) stalletje krijgt zou ik best in prijs willen zakken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:15

Lagere prijsklasse is natuurlijk een ruim begrip. Ik vind 5000 ook nog lagere prijsklasse als je het over paarden hebt.

Daarbij lijkt het me nooit zo'n probleem als een paard/pony, wat aan deze eisen voldoet, wat schoonheidsfoutjes heeft. Zoek je een mega braaf paard in de lagere prijsklasse, moet je genoegen daarmee nemen. Paarden zijn weer wat duurder geworden, dus de echt lage prijsklasse met brave paarden die niks hebben, zit er gewoon niet meer in als je daarvoor geen water bij de wijn wil doen op sommige vlakken.

Tuurlijk zitten ze er her en der nog tussen, maar ik zie ook veel langskomen wat te mooi is om waar te zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:20

Je hebt ze ook nog in andere varianten, zoals deze:
Gezocht: makkelijk te rijden en bomproef ruin, tussen de 6 en 11 jaar, minimaal M niveau, voornamelijk voor recreatie maar misschien in de toekomst een dressuurwedstrijdje, tussen 165 en 170, geen schimmel. Budget tot 5000 euro.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:26

Maar jullie vullen nu automatisch in dat het om oudere brave paarden gaat.
Maar er zijn ook brave pony's van 12 jaar.
Maar ook daar wil men geen geld voor geven als die niet Z2 lopen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:27

Een paard in de lagere prijsklasse met die eisen kan toch best?
Ouder paard, paard zonder papieren. Ik vind dat dit wel moet kunnen lukken :)

Een brave pony moet ook wel lukken denk ik. En moet ook wel kunnen voor een 7-jarige, die zijn toch te klein voor op een paard lijkt mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:29

NatasjavE schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoeld.

Ik verbaas me er ook altijd over.

Volgens mij is lagere prijsklasse alles onder de 3000 voor een paard? Voor een pony weet ik het niet. Misschien nog wat minder?

Ligt er aan hè, een IJslander is ponymaat maar voor de meesten betaal je vaak meer, zelfs degenen met eczeem. Tenzij ze echt 20+ zijn, maar dat lees ik in dit topic terug “ voor 20+ betaal je minder ook al zijn de paarden braaf...” ja tuurlijk, maar de meesten hebben dan toch ouderdomskwalen? Zo niet is het echt een lot uit de loterij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:30

Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:30

prugelpiet schreef:
Lagere prijsklasse is natuurlijk een ruim begrip. Ik vind 5000 ook nog lagere prijsklasse als je het over paarden hebt.

Daarbij lijkt het me nooit zo'n probleem als een paard/pony, wat aan deze eisen voldoet, wat schoonheidsfoutjes heeft. Zoek je een mega braaf paard in de lagere prijsklasse, moet je genoegen daarmee nemen. Paarden zijn weer wat duurder geworden, dus de echt lage prijsklasse met brave paarden die niks hebben, zit er gewoon niet meer in als je daarvoor geen water bij de wijn wil doen op sommige vlakken.

Tuurlijk zitten ze er her en der nog tussen, maar ik zie ook veel langskomen wat te mooi is om waar te zijn.

Hier ben ik het mee eens! Op het moment dat je heel veel eisen hebt voor normaal geld, dan zul je ergens consessies in moeten doen..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:31

Nou, ben het enorm eens hiermee! Wat heb ik als ik terugkijk op mijn jeugd een geluk gehad met super brave pony’s op de manege waar ik reed, omdat ze daar echt voor kwaliteit konden gaan. Het is gewoon waardeloos en dieptriest als maneges of ouders die een pony voor hun kind kopen, voor de goedkoopst mogelijke oplossing gaan. Heel wat ellende gezien doordat er onervaren kinderen op pony’s worden gezet die óf lichamelijke ongemakken hadden ( artrose) waardoor ze genadeloos hard eraf werden gesmeten, óf gewoon gestoord waren, of erg onvoorspelbaar gedrag vertoonden zoals een bijna blinde pony die alsmaar rondjes om zijn eigen as draaide op de hoefslag omdat hij dus maar een oog had. Daar leer je echt wat van als kind..namelijk dat paardrijden eng is. -O-
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 06-03-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:32

lizy29 schreef:
Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.

Precies dát bedoel ik! Een super karakter is goud waard. Dat rijtechnische kun je er zelf mee rijden als je die ambitie en goede les hebt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:34

Ik snap het wel.
Waarom zou je een hoog getraind (sport)paard van 10.000 euro kopen voor een meisje van 7 dat moet leren paardrijden.
En een onbeleerd groen paard is ook niet geschikt voor een beginnende ruiter.
Ik zou ook vragen om een paard zoals in de openingspost voor mijn 9 jarige dochter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:35

Pocca_Locca schreef:
Nou, ben het enorm eens hiermee! Wat heb ik als ik terugkijk op mijn jeugd een geluk gehad met super brave pony’s op de manege waar ik reed, omdat ze daar echt voor kwaliteit konden gaan. Het is gewoon waardeloos en dieptriest als maneges of ouders die een pony voor hun kind kopen, voor de goedkoopst mogelijke oplossing gaan. Heel wat ellende gezien doordat er onervaren kinderen op pony’s worden gezet die óf lichamelijke ongemakken hadden ( artrose) waardoor ze genadeloos hard eraf werden gesmeten, óf gewoon erg onvoorspelbaar gedrag vertoonden zoals een bijna blinde pony die alsmaar rondjes om zijn eigen as draaide op de hoefslag omdat hij dus maar een oog had. Daar leer je echt wat van als kind..namelijk dat paardrijden eng is. -O-

Het is voor kinderen sowieso beter om eerst een paar jaar op een manege te rijden waar ze leren omgaan met verschillende paarden, allerlei karakters en diverse avonturen. Een talentje wordt er wel uit gepikt en die krijgen vaak wat meer uitdaging. Een eigen pony of paard op jonge leeftijd vind ik erg beperkend voor de ontwikkeling van een ruiter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:36

Tinkerloos schreef:
Ik snap het wel.
Waarom zou je een hoog getraind (sport)paard van 10.000 euro kopen voor een meisje van 7 dat moet leren paardrijden.

Dat is ook het andere uiterste vind ik.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:38

Was meer een voorbeeld,om aan te tonen waarom er om lagere prijsklasse gevraagd werd.
Hogere prijsklasse is niet geschikt.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:41

lizy29 schreef:

Inderdaad precies dat. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook ooit die fout gemaakt heb bij mijn eerste paard, teveel willen voor te weinig geld en dat resulteerde vervolgens in een miskoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:44

Ik vind 'mag niks kosten' ook discutabel.

Ik wil best wat uitgeven aan een kindmakke pony maar zeker geen 3000 euro nee :+
Persoonlijk denk ik dan meer aan een brave pony die zijn rondje aan de longe loopt en verder mooi met pensioen mag.
Helaas zijn die ook moeilijk te vinden, het gros is sportpony en dan braaf, tjah leuk maar niet voor ons!

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:45

Men wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Of mensen die nog niet veel ervaring hebben met paarden.

Ik lees het ook zo vaak. Wel snap ik dat je een normaal bedrag wil betalen voor een normale pony of normaal paard. Maar bij lage prijsklasse heb je vaak dieren die de keuring niet doorkomen of inderdaad al wat ouder zijn. Niet dat daar wat mis mee is, zij gaan vaak nog jaren mee. Maar dat wil men dan ook weer niet haha.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:45

Pipodipo schreef:
Pocca_Locca schreef:
Nou, ben het enorm eens hiermee! Wat heb ik als ik terugkijk op mijn jeugd een geluk gehad met super brave pony’s op de manege waar ik reed, omdat ze daar echt voor kwaliteit konden gaan. Het is gewoon waardeloos en dieptriest als maneges of ouders die een pony voor hun kind kopen, voor de goedkoopst mogelijke oplossing gaan. Heel wat ellende gezien doordat er onervaren kinderen op pony’s worden gezet die óf lichamelijke ongemakken hadden ( artrose) waardoor ze genadeloos hard eraf werden gesmeten, óf gewoon erg onvoorspelbaar gedrag vertoonden zoals een bijna blinde pony die alsmaar rondjes om zijn eigen as draaide op de hoefslag omdat hij dus maar een oog had. Daar leer je echt wat van als kind..namelijk dat paardrijden eng is. -O-

Het is voor kinderen sowieso beter om eerst een paar jaar op een manege te rijden waar ze leren omgaan met verschillende paarden, allerlei karakters en diverse avonturen. Een talentje wordt er wel uit gepikt en die krijgen vaak wat meer uitdaging. Een eigen pony of paard op jonge leeftijd vind ik erg beperkend voor de ontwikkeling van een ruiter.

Inderdaad. Ik kreeg zelf later ook wel de ingewikkelder types. Maar ik vind wel dat ze op maneges tegenwoordig soms gewoon onverantwoord bezig zijn. Natuurlijk leren kinderen veel van het rijden op verschillende pony’s maar dan moeten ze wel in de basis braaf zijn en geen kuren hebben die gevaarlijk zijn bij echte beginners.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:46

Waarom moet alles dikbetaald zijn?
De enige eis die de persoon in het voorbeeld stelt is dat het een braaf dier moet zijn, voor de rest wordt er niets gevraagd. Het moet geen bewegingswonder zijn, het moet geen speciaal kleurtje hebben, het dier moet geen stamboom hebben om u tegen te zeggen, moet niet raszuiver zijn of aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldoen, de leeftijd maakt niet uit, het moet geen bewezen sportpaard zijn.

Als dit al niet in een lagere prijsklasse te vinden is, wat betekent de lagere prijsklasse dan nog? Welke paarden vallen dan wel in de lagere prijsklasse?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:47

Hier zo een moeder die laats ook opzoek was naar een geschikte kinderpony, omdat ik weet wat het doel van het dier is en wat de sterke kanten zijn van mijn kind maar ook haar zwakkere...druk,niet zo heel stoer en van haar gemak..
weet ik wel wat ik zoek maar op mijn advertentie kwamen destijds alleen reacties van dure luxe sport ponys....dat zocht ik niet. Alles voor een ik moet presteren ruitertje zat er op , maar voor een recreatie ruitertje hadden die dieren weinig te bieden. Toen ik besloot zelf te gaan kijken wat er te koop was kwam ik op een pony waar iedereen me voor gek verklaarde.Een konik! Kost geen drol en kan alles wat ze moest kunnen!. Zo deed dat dier werk onder het zadel (Springen deed ze vreselijk graag),zo werd ze veel gebruikt als menpony, Voltige, deed graag landwerk en beschermde haar kudde met name het veulen tegen een uitgebroken trekpaard hengst van de buren.Dat beest was echt niet bang en knokte tot ze letterlijk gebroken was...Echt die pony verbaasde vriend en tegenstanders! Maar ze was geen plaatje om te zien en had geen luxe exterieur nog uitstekende bloedlijnen al was ze een goede moeder en was boven al sterk en gezond!.

Toen kwam daar dus het moment om een vervanger te zoeken...Toen was de markt ook enorm aan getrokken als je dan ziet welke rotzooi er veel te duur werd aangeboden echt ronduit schandalig!
En weer was alles gericht op een wedstrijdruitertje, want als je een eigen pony krijgt dan horen er schijnbaar dressuurwedstrijden bij of zo....

Tot ik ergenst een import kruising vond uit Ierland ja die was duur eigenlijk te duur maar zo zijn geld waard, Dat ik er nog geen dag spijt van heb gehad....Ik hoop dat hij nog 20 jaar kan blijven want hij is Betrouwbaar, lief,aangenaam om te zien,stoer en een veelzijdige allrounder!.
Het is fijn als iets wat minder kost hetzelfde kan, want het blijft toch veel geld om zo een dier te kopen.
En ik denk dat zo veel mensen denken omdat er meer gewone budgetten zijn dan de goedgevulde portemonnee!
En dat is heus geen schande, maar dan moet je keuzesmaken. En daar ook niet over zeuren als verkoper dat je paard te lang te koop staat!

Afbeelding

Hier nog een plaatje voor de beeldvorming,deze pony is door vele mensen onderschat!
En wat was het fijn om haar te mogen gebruiken. Wij hebben veel van haar genoten helaas is zij niet meer...
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-03-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt