Wilde paarden (Profielwerkstuk)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equinssa

Wilde paarden (Profielwerkstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 22:10

Beste paardenliefhebbers,

voor mijn profielwerkstuk ben ik opzoek naar informatie over wilde paarden.
Dit heb ik namelijk nodig voor een onderzoek. Ik wil het gedrag van een wilde kudde paarden vergelijken met het gedrag van een gedomesticeerde kudde.

Na wat rond speuren op internet kom je er al gauw achter dat 'echte' kuddes wilde paarden niet meer bestaan.
Dan vraag ik mij meteen af of een kudde verwilderde paarden, zoals de Konik paarden of de Mustangs, meer qua gedrag lijken op het gedomesticeerde paard of een 'echt' wild paard.
Maar goed, dat is niet de belangrijkste vraag.

Weet iemand geschikte documentaires over wilde paarden of informatieve websites? Ik heb het liefst beeldmateriaal aangezien dit makkelijker te vergelijken is.

Heel erg bedankt alvast!

Nanu

Re: Wilde paarden (Profielwerkstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:26

Misschien kan je wat vinden als je op scholar.google.com op de juiste trefwoorden zoekt. Heb je van school niet een lijst met informatieve websites en (semi-)wetenschappelijke zoekmachines gekregen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:46

Is het doel van een profielwerkstuk niet dat je leert om informatie te zoeken en te beoordelen op waarde?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:52

Wat is een "echt" wild paard?
Waarin verschilt dat in definitie van een mustang die niets kent dan het wilde leven maar van wie de voorouders eeuwen geleden zijn achtergelaten? Waarin maakt dat dit geen echte wilde paarden zijn?

Qua Mustangs in basis informatie kun je de documentaires over Cloud bekijken. Niet heel diepgaand maar je kunt er zeker wel info over gedrag en leefwijze uithalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:56

Stichting Arc heeft een goed boek over de paarden in hun terreinen, inclusief een observatie van dieren die in Estland zijn uitgezet.

Verder is het wel een interessante vraag mbt de verschillen: welk gedrag wordt onmogelijk gemaakt door de manier waarop wij paarden houden versus wat dieren zelf zoal doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 03:06

Leo schreef:
Qua Mustangs in basis informatie kun je de documentaires over Cloud bekijken. Niet heel diepgaand maar je kunt er zeker wel info over gedrag en leefwijze uithalen.

Ik had idd ook meteen de docu's over Cloud en "zijn" kudde mustangs in gedachten.
Zijn 3 docu's over, vanaf geboorte tm dat hij de leidhengst wordt.
Ergens had ik die docu's op dvd, maar weet niet meer precies waar ik die heb.

Misschien kun je online kijken, of anders de dvd box aanschaffen?

Hier meer info;
https://www.thecloudfoundation.org/cloud-clouds-encore

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:15

Janneke2 schreef:
Stichting Arc heeft een goed boek over de paarden in hun terreinen, inclusief een observatie van dieren die in Estland zijn uitgezet.

Verder is het wel een interessante vraag mbt de verschillen: welk gedrag wordt onmogelijk gemaakt door de manier waarop wij paarden houden versus wat dieren zelf zoal doen.

Dat is inderdaad ook 1 van mijn deelvragen. De vraag of wilde paarden en gedomesticeerde paarden van kuddegedrag verschillen is ook een deelvraag.

Bedankt voor de tip!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:47

Zoek eens naar Dülmener Wildpferd. Dat is een "verwilderde" kudde net over de grens bij Enschede, is vast genoeg beeldmateriaal over (waarschijnlijk wel in het Duits).
*Verwilderd betekent in dit geval: staat achter hekken, maar de merries zijn nog nooit in mensenhanden geweest, en ze selecteren de hengsten uit eerdere vangsten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:26

... en kijk eens naar 'salt river wild horse' management group - al is het een grensgebied: de "management" groep waakt over de paarden en grijpt in bij verwondingen etc.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:38

Equinssa schreef:
Janneke2 schreef:

Dat is inderdaad ook 1 van mijn deelvragen. De vraag of wilde paarden en gedomesticeerde paarden van kuddegedrag verschillen is ook een deelvraag.

Bedankt voor de tip!

Maar dan is het weer de vraag of de eventuele verschillen te maken hebben met wild of gedomesticeerd of met bijvoorbeeld het terrein waar ze leven of andere welke bedreigingen er voor ze zijn zoals te weinig voedsel of veel roofdieren.