'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 11:13

Ik lees dit soms op bokt, hoor het op stal en sommige youtubers laten het weleens vallen: van alleen maar op de wei staan met vriendjes wordt hun paard ongelukkig want ze werken zo graag...

Ik vraag me eigenlijk af: kan dat uberhaupt, denken paarden op deze manier? Mijn idee is dat een paard in het hier-en-nu leeft en niet bezig is met wat komt/geweest is op de manier zoals wij mensen dat doen. Natuurlijk kennen ze wel een bepaald dagritme (denk aan voerbeurten met name).
Maar verder, een dier dat op een fijne wei staat met vriendjes, eten en zijn benen kan strekken.. ik kan me niet voorstellen dat die het rijden zou missen.

Of willen we onszelf als mens graag te belangrijk maken/vinden in het leven van ons dier, dat ze alleen als ze op regelmatige basis met ons aan het werk zijn gelukkig worden?

Anoniem

Re: 'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:16

Ik geloof daar ook weinig van.
Er zijn paarden die werken Superleuk vinden, maar als je ze goede paardwaardige omstandigheden geeft en het rijden weglaat.... denk ik niet dat ze het echt missen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:20

Mars schreef:
Of willen we onszelf als mens graag te belangrijk maken/vinden in het leven van ons dier, dat ze alleen als ze op regelmatige basis met ons aan het werk zijn gelukkig worden?

Precies dit. :Y)

Er worden aan paarden ook veel te vaak menselijke gevoelens toegeschreven.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:22

De titel is wat misleidend; mijn paard wordt ongelukkig van alleen op de wei staan, is beter.

Ik ben ervan overtuigd dat er paarden zijn die ongelukkig worden als ze niks anders doen dan op de wei staan, ja. Zelf zo'n paard gekend. Die had de mentale uitdaging en afwisseling nodig. Een tijdje door omstandigheden niet trainen en je zag haar terugvallen, ook zeker qua uitstraling. Twee huidige paarden iets hebben dit iets minder sterk, maar ook die gaan zich snel vervelen.

Dit hoeft trouwens niet per se rijden te zijn. Grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, losspringen, lange teugelen, weet ik het - maar bezig zijn had ze echt nodig.

Het ding is dat we in Nederland gewoon niet voldoende ruimte hebben. Een postzegel weide is niet genoeg om je paard mentaal voldoende afwisseling te geven. Een groot stuk met zowel zand, gras, heuvels, bomen, water etc, ja. Maar voor zoiets moet je naar Frankrijk oid gaan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:22

Die van mij staat zomers 24/7 in een grote speelse ruinen kudde op groot land, maar na 2 weken vakantie begint hij echt de boel te koeieneren. Als hij dan weer mentaal aan het werk wordt gezet (rijden, vrijheidsdresuur, oid) dan is hij weer een stuk relaxter in zijn hoofd en voor zijn kudde. Hij heeft het dus wel uitdaging nodig die hij niet van zijn kudde krijgt.

En als het regent staat hij bij het hek te wachten tot iemand hem alsjeblieft mee naar binnen neemt, mooi weer paard ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:29

Hoewel ik altijd dacht dat dat zo was. Heb ik toch mijn mening moeten bijstellen. En er zelfs een pony om moeten verkopen. Omdat ze meer nodig had dan ik kon bieden. Ze had iedere dag van vroeg tot laat weidegang in de zomer op een grote wei met schaduw en met gezelschap. In de winter een mega maisland met vriendjes en eten. Ik kon haar twee keer per week rijden. Meer redde ik fysiek niet. Maar wel dagelijks mee aan de gang aan de hand, tutten, longeren. En ik zag haar wegpieteren. Gewoon geestelijk instorten. Na lang zoeken is ze verkocht aan een jong meisje die er bijna dagelijks mee ging rijden, ponyclub enz. En ze was echt gelukkig. Nog paar keer geweest en wat en verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:32

De mijne kent de wei niet eens. En vind dit (behalve veel rennen) niets aan. Staat al snel bij het hek. Maar als ik er ben en ik haal hem niet uit z'n box gaat ie sip kijken. Zodra ik met em ga werken zie je hem opbloeien. En dan vooral grondwerk, dat vind ie heerlijk en wil dan vooral met me spelen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:32

Mijn paard heeft uitdaging nodig dus vind werken en afwisseling wel leuk.
Of ze er perse gelukkig van word weet ik niet maar altijd hetzelfde doen Is ook niks.
Ze komt van 24/7 af en toen ik haar kreeg was ze best wel verwaarloosd in onderhoud en duidelijk wel ongelukkig.
Gelijk alles uit de kast getrokken etc.
Na enkele maanden opknappen kwam ze in de nacht op stal.
Pas toen bloeide ze echt op kan ik zeggen.
Veel vrolijker en energieker.
Algehele conditie beter
Ze staat de klok rond mínimaal buiten maar komt ook echt graag binnen. Om schakeling was zo gemaakt en ze staat om een bepaalde tijd keurig te wachten.
En eten etc kreeg ze ook gewoon op de wei dus daar wijt ik het niet aan.
Mijn mini merrie heb ik al jaren, heeft jaren 24 7 buiten gestaan met schuil.
zijn stond heel veel uit zichzelf binnen en heeft de rust blijkbaar dus ook echt nodig.
Laatste 2,5 jaar komt ze Snachts binnen op stal en kan ze echt rusten.
Ik maak haar in ieder geval niet gelukkig met altijd buiten.
Haar zoons zijn automatisch mee gevolgd.
Die zijn gek overdag en savonds liggen ze op stal languit te slapen en na een paar uur buiten staan ze allemaal aan het hek.
Enkel ze moeten van mij wel een bepaalde tijd buiten blijven dus ik haal ze dan ook niet binnen omdat ze daar staan of iets.. voor de rest doen ze geen regelmatige basis geen fluit maar vinden wandelen wel erg leuk en wat persoonlijke aandacht.
Over het algeheel vermaken ze zich met elkaar.
Dus ik denk wel dat het kan ja alleen het is hoe je er zelf op in speelt.
In de zomer gaat mijn grote merrie zeker wel een paar maanden voltijd de wei op maar dat ligt echt aan het weer, anders niet

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:33

Ik denk dat paarden wel graag wat afwisseling hebben. Aan mijn paarden merk ik dat ze liever het winterregime ('s nachts op stal en overdag op de wei) hebben dan het zomerregime (24/7 op de wei).
Op dezelfde manier kan werken ook voor afwisseling zorgen. Mijn vroegere paard had altijd plezier in de eerste wedstrijd van een reeks, maar na een paar keer was ze het beu.
Of paarden in het hier-en-nu leven weet ik niet. Geen idee wie dat bedacht heeft. In het algemeen denk ik dat we dieren erg ondeschatten (omdat dat ons nogal goed uitkomt).
'Vriendjes' vind ik ook altijd nogal optimistisch verwoord. 'Collega's' zou er dichter bij komen. Een paard wordt met een groep andere paarden in een omheinde ruimte gezet maar mag zijn vrienden niet kiezen. Voor de gelukkigen die op ene heel groot terrein staan is het natuurlijk anders, dan kunnen er zich spontaan groepjes vormen, maar de meeste paarden moeten het met een redelijk beperkte ruimte stellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:34

Ik had toen het geluk dat het een wei van 2 ha was met een grote gemengde groep die zich opsplitste in meerdere kleine groepjes vanzelf

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:42

Hier lopen ze in een HIT actief, kunnen zelf kiezen binnen of buiten, tussen de bomen rommelen, bij de poel, zijn veel bezig met hun eten omdat ze door de dag heen kleine porties kunnen halen, maar ik zie wel degelijk dat de aandacht van de eigenaren en de beweging voor de meeste paarden wat toevoegt!
Het is vast ook een stukje gewenning, als een paard niet beter weet dan een leven met zijn vriendjes, dan mist hij daarin echt niks, maar eenmaal gewend dat het tweebenige personeel er is voor hun gymnastiek en lichamelijke verzorging, dan maken ze daar volgens mij graag gebruik van!

Ik snap het wel, je doet een eenvoudig werkje en word daarvoor de hemel in geprezen, je voelt je groot, trots, mooi en belangrijk, misschien werkt het wel wat verslavend voor een paard. Onderling moeten ze heel wat meer moeite doen om zich zo populair te maken als bij hun mens.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:43

Dit klinkt als een menselijk vertaling op het gedrag van een paard.

Mijn paard stond afgelopen tijd met een blessure, normaal gesproken een hartstikke braaf rustig dier. De laatste tijd enorm baldadig gedrag aan het vertonen. Echt stieren, onrustig, gestressd...
Na enkele keren rijden/werken herken ik mijn paard weer.
Ik durf dus wel degelijk te stellen dat mijn paard ongelukkig wordt van stilstaan, overdag wel op de wei, met vriendjes, maar niet in dezelfde wei.

Zoals ik al zeg, een paard zal niet vertellen dat het ongelukkig is, maar uit bepaalde gedragingen kunnen wij mensen conclusies trekken. Ik zie rustig paard wordt ineens druk > minder gelukkig.. Mijn invulling hiervan zou natuurlijk verkeerd kunnen zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:51

Mijn pony's worden niet ongelukkig van op de wei staan. Maar ze worden wel dolblij als ik iets met ze doe, want dat betekent meestal ook een snoepje. Ik gok dat ze geconditioneerd zijn _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:53

Ik zie dit ook vaak als excuus gebruikt worden voor paarden die nog voor hun derde worden ingereden.
"Ja, hij wil zo graag aan het werk".
Uhhuh :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:09

Hier wel eentje die zo is. Ongelukkig is misschien niet het woord, maar wel strontvervelend. Ik heb hem daardoor ook weggebracht naar trainingsstal. Paard liep steeds alles te slopen en ook mijn merrie steeds lastig vallen. Die had aan 1-2x werk per week duidelijk niet genoeg. Als hij meer gewerkt werd was hij meer ontspannen en braaf. Ze bestaan dus echt wel. In de zomer als de grote wei toegankelijk was ipv paddock ging het beter, maar dan nog zeker geen recreatiepaard te noemen. Mijn paarden staan dagelijks samen buiten, voor dit paard was dat niet voldoende.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:19

Ik denk dat dit kan; in een normale vlakke wei staan biedt misschien niet genoeg uitdaging voor sommige type paarden.
Als je bedenkt wat voor afstanden / landschappen / uitdagingen / zoeken naar eten+drinken een paard in een wilde kudde tegenkomt, is zo'n weiland waar het eten voor je klaar staat en de situatie veilig is best een simpele omgeving. Dat zal voor sommige paarden prima zijn, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor alle geldt.
Voor dat soort dieren is er variatie en/of uitdaging nodig; dat kun je creeëren door er mee te werken/rijden, maar misschien is een HIT-actief systeem met verschillende landschapselementen en wat meer zoeken naar eten ook een goed alternatief dan.

Het hele "mens betekent lekkere snoepjes" wat hier al eerder genoemd is zal ook meespelen met hoe blij ze met ons zijn :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:22

Paarden zijn gewoontedieren. Dus als ze regelmatig met hun mens hebben gewerkt, dan is dat de gewoonte waar ze last van kunnen hebben als dat wegens omstandigheden of leeftijd stopt.

Wij hebben een paard dat al 3 jaar op de wei staat. In het begin vond ze het moeilijk, nu is het OK. Ze heeft het geaccepteerd. Ze gaat zo goed, dat ik met mijn vriendin met Kerstmis een klein rondje heb gemaakt. Ik wandelend er naast en 2 km erop. Toen ik erop ging zitten veranderde ze helemaal. Haar ogen (vertelde mijn vriendin) gingen stralen, onmiddellijk werd ze weer de trotse leidmerrie die met baasje de boel regelde voorop en ach wat was ze gelukkig toen ze zelfs een stuk mocht draven.
Mijn Engelse vriendin zei:
"Pien, horses love to do things with people, look at Polie, she is so happy and proud now. What a changement". Na die 2 km ben ik er weer afgestapt, want ze gaat te goed en we gaan haar niet meer echt berijden laat staan risico's met haar nemen. Maar ik heb wel besloten dat ik paar keer per jaar haar die ervaring ga geven als ze zo recht blijft als dat ze nu is.

Vanaf dat moment denk ik iets meer van paarden begrepen te hebben, namelijk dat er zeker paarden zijn die het gewoon tof vinden om met ons mensen dingetjes te ondernemen. Hoeft niet elke dag maar zo af en toe.
Die zelfde ervaring heb ik met onze Hercule die we op zijn 24 ste minder gingen rijden. Hij vond het allemaal wel best. MAAR als ik er op kroop die enkele keer nog, dan dansten we van geluk het erf af (dat paard kon echt piafferen ontdekte ik op zijn oude dag :j ), en dat voor ons paard die altijd te relaxed zich liet rijden. Totdat het niet meer hoefde.

Te veel heb ik me laten beïnvloeden door dierenactivisten die tegen paardrijden zijn en gedacht dat zij gelijk hebben. Nu weet ik wel beter. Paarden die in vriendschap met hun mensen leven, die goed verzorgd worden, vinden het gewoon tof om naar buiten te gaan en samen met hun mens wat te doen. Alles met mate en beleid en op zo'n manier dat ze het goed aan kunnen.

Bij de een is dat presteren op hoog niveau, bij de ander is dat riddershows doen en de derde is gewoon op laag niveau prullen binnen cq buiten met hun mens. Zolang alles met beleid wordt opgebouwd en met liefde denk ik dat het paard het ok vindt.

Vergis jullie niet, leven in het wild is echt heel zwaar voor paarden en maakt ze niet per definitie gelukkiger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:28

Ik denk dat het heel erg aan de omstandigheden ligt. Hebben ze passend gezelschap waar ze zich mee kunnen vermaken? Is er voldoende te doen voor ze?

Ik heb twee setjes hengsten, die zijn super aan elkaar gewaagd. De hele dag eten is voor hun echt niet interessant. Ze moeten kunnen spelen, rennen en stoeien. Ze hebben ruimte nodig, natuurlijk genoeg eten en drinken en ze vinden de stro stal waar ze zelf in kunnen ook wel fijn. Maar toch merk ik dat ze zich wel eens gaan vervelen en dan gaan ze bijvoorbeeld een grote kuil graven of iets slopen. Ze gaan met hun waterbakken slepen, ook al hebben ze speelgoed zat en eigenlijk met alles aan de haal wat los of vast zit.

Zou ik over 300 hectare grond beschikken dan zouden ze dat vast minder hebben, maar helaas... Door ze zowel geestelijk als lichamelijk een beetje bezig te houden heb ik wel het idee dat ze beter in hun vel zitten. Ze vinden het echt wel leuk als ik er ben om een spelletje met ze te doen. Even voetbalen ofzo. Maar ook als ik ze wat grondwerk geef en echt even met hun lijf bezig ben merk ik toch een soort ontspanning en voldoening na afloop. Ook van een knuffelsessie kunnen ze zichtbaar genieten. Of gewoon lekker in mijn ruimte staan als ik aan het poepscheppen ben.

Mijn conclusie, nee ze worden er niet ongelukkig van, maar er zijn wel veel elementen die wat toe kunnen voegen aan hun welzijn. Contact met mensen, stukje fysieke training en mentale uitdaging/afwisseling dragen daar wel aan bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:29

Ik dacht altijd dat het niet zo was, dat paarden prima zonder activiteiten van de mens kunnen, zolang ze maar genoeg buiten komen en soortgenoten hebben.

Ben mijn mening wel gaan bijstellen helaas. Zie een paard van een kennis, waar na een actieve periode, niet meer wat mee gedaan wordt, verpieteren waar je bijstaat. Paard is nukkig, dringt zich op voor aandacht bij iedereen, en zit gewoon niet lekker in het vel sinds het werken er af is.

Voor mijn idee, is het merendeel van de paarden prima gelukkig zonder mens/werk (waaronder die van mij). Maar zijn er uitzonderingen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:34

Het is moeilijk te zeggen denk ik. Paarden zijn inderdaad echt gewoontedieren. Zijn ze gewend om dagelijks wat te doen, dan staan ze inderdaad sneller bij het hek. Ik zie het aan mijn paarden, die staan in de winter tot het donker wordt buiten en dan gaan ze op stal. Ze staan dan precies op tijd bij het hek. Je kan dat interpreteren als: ze willen graag naar binnen. Maar het is meer een gewoonte. Als ze vanaf ongeveer eind april dag en nacht buiten staan, hebben ze de eerste dagen het oude ritme nog en staan ze voor het hek. Maar gaan ze dan niet naar binnen, dan hebben ze daarna ook niet meer de neiging om bij het hek te staan als het donker wordt.

Zelf heb ik ook het idee dat een paard het leuk vindt (of ik wil het graag zien :o ) als afwisseling om samen met de mens wat te doen. Om een beloning te krijgen (snoepje!) en een trots gevoel te krijgen als hij beloond wordt. Maar dit hoeft zeker niet rijden te betekenen. Ik word tegenwoordig steeds blijer van grondwerk en werk aan de hand met mijn paard...

Maar als mijn paarden alleen op de wei mogen staan zie ik ze ook niet klagen...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:35

Marije_1997 schreef:
De mijne kent de wei niet eens. En vind dit (behalve veel rennen) niets aan. Staat al snel bij het hek. Maar als ik er ben en ik haal hem niet uit z'n box gaat ie sip kijken. Zodra ik met em ga werken zie je hem opbloeien. En dan vooral grondwerk, dat vind ie heerlijk en wil dan vooral met me spelen.

Ik ben wel benieuwd wat je bedoeld met kent de wei niet eens ?

Hier een die de wei op gaan heerlijk vind maar ook erg veel plezier heeft om iets te mogen doen.
Ik geloof persoonlijk niet snel dat een paard niet graag op de wei staat. Echter de omstandigheden van die wei maken waardoor ze er niet graag op staan.
Imo is het dan zorgen dat die omstandigheden beter/anders worden ipv niet meer de wei op.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:38

Mijn paarden lijken het prima te vinden in de wei. Ok er groeit hier geen sprietje gras dus het is 8 maanden lang 2 hectare zand en 4 maanden 16 hectare zand en wat sprietjes. Ze eten, slapen en spelen samen. Er is altijd hooi. Nu ik zwanger ben ik rijd niet zijn ze behalve wat dikker nog net zo relaxed als eerst.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:45

Hoeveel mensen worden er blij van helemaal niets doen en een beetje door je huis en tuin lopen?

Mentale en fysieke uitdaging is voor elk wezen goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:48

Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Want dat is de vergelijking die jij nu maakt, andersom.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:52

Ayasha schreef:
Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Want dat is de vergelijking die jij nu maakt, andersom.

Wat een rare vergelijking :') Mensen en paarden zijn niet hetzelfde, dus paarden hebben geen behoefte aan voedsel en water?
Er zijn wel degelijk overeenkomsten. En op het moment dat we dieren op een zoveel kleiner stukje houden dan ze uit de natuur gewend zijn moeten we dat compenseren. Dat geldt voor paarden, honden, katten, vissen, weet ik het wat.