Dilemma, verkopen of (nog) niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

o_mariska_o

Dilemma, verkopen of (nog) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:45

Ik zit al een tijdje met een dilemma.. ga ik mijn paard verkopen of (nog) niet? Wellicht kunnen jullie me adviseren. Kunnen evt. kopers hier 'doorheen' kijken? en wat zou ik voor hem kunnen vragen? Liever geen discussie over hoe ik heb gehandeld, ik heb altijd geprobeerd te doen wat het beste is voor hem.

Ik heb een ontzettend leuk paard, ruin, schimmel, rond de 1.68. Hij is nu 10 jaar en ik heb hem zo'n 3 jaar in mijn bezit. Het is een ontzettende knuffelkont en hij houdt van aandacht. Wel is hij gevoelig en kan hij best druk overkomen. Hij moet ook echt met andere paarden staan, alleen houdt hij niet van, maarja welk paard wel? Hij houdt er niet van om stil te staan en heeft weinig geduld.
Hij is springgefokt en heeft een goed papier. Hij heeft winst gelopen in het M springen en L1 dressuur.
Hij kan alleen mee op buitenrit en loopt zonder problemen het terrein af. Hij is goed verkeersmak en trailermak en heeft geen stalgebreken.

Tot nu toe nog niet zo'n probleem natuurlijk.

Nu heeft hij vorig jaar winter best wat opstandig gedrag laten zien, er werd me gezegd dat dit vast gewoon jong gedrag is en dat ik gewoon strenger moest zijn. Dit heb ik eerst geprobeerd, hierbij kreeg ik hulp van mijn instructrice, maar het ging eigenlijk van kwaad tot erger. Uiteindelijk was hij best onberekenbaar en ik was dit gedrag gewoon echt niet gewend van hem want ervoor ging ik gewoon zonder probleem rijden, op wedstrijd, naar het bos etc. Ik heb er toen allerlei mensen bijgehaald: tandarts, zadelmaker, chiropractor, masseur, het hielp allemaal weinig.. Toch bleef ik ervan overtuigd dat hij ergens last van had en z'n pijn gewoon goed aangaf en het geen gemenigheid of uitproberen was.. Uiteindelijk warmtefoto's laten maken, hieruit bleek dat hij inderdaad last had van zijn rug op de plek van het zwaartepunt van mijn zadel, het lag dus toch aan mijn zadel.. De dierenarts daarna heeft foto's gemaakt van dit gebied en hij heeft een aantal maanden behandeling en revalidatie gehad. Hierna heeft de da opnieuw foto's gemaakt en deze waren gelukkig goed. Hij mocht alles weer doen, maar natuurlijk moesten we rustig opbouwen onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Het opbouwen ging eigenlijk heel makkelijk, hij heeft geen stap verkeerd gezet. De eerste keer dat ik er weer opging, nadat hij lang niet onder het zadel was geweest, was met een zadelmaker erbij. We gingen verschillende zadels testen en nog zette hij geen stap verkeerd. Ik heb een nieuw zadel gekocht waarbij hij zeker niet opnieuw last zou krijgen van zijn rug. Toen met een nieuw zadel verder opgebouwd, hij was erg werkwillig. Maar in de tijd dat hij last had van zijn rug drukte hij zijn rug veel weg en gooide hij z'n hoofd omhoog, dit bleef nog een beetje in z'n systeem zitten. Toch ging hij met hele grote sprongen vooruit en na 3 weken weer volledig onder het zadel te zijn, was er een oefenwedstrijd dicht bij stal. Hier onder het zadel naartoe gegaan en eigenlijk heel fijn gereden. En toen.. werd ik zwanger.
Doordat hij nog niet zo lang onder het zadel was en hij in de tijd voor z'n behandeling toch wel onvoorspelbaar was, durfde ik er niet meer op..

Nu ben ik 25 weken verder, en sinds een paar weken heb ik eindelijk een hele fijne bijrijder gevonden. In de tussentijd heeft hij iedere dag buiten gelopen en heb ik veel met hem aan de hand en de longe gewerkt. Mijn bijrijder ging er voor het eerst op en hij zette zowel in stap, draf als galop geen stap verkeerd, wel was hij nog wat z'n balans aan het zoeken en niet constant aan de teugel. We waren toch echt super tevreden want hij liet al hele mooie stukken zien. De tweede keer iets overvraagd en gaf hij in galop een bok waardoor m'n bijrijder eraf viel. De tweede, derde, en volgende keren ging het weer helemaal goed! Hij pakt het echt supervlot weer op allemaal, maar je zou er nu nog geen B/ L proef mee in kunnen, daarvoor is hij nog te onrustig. Nadat ons kindje er is verwacht ik gewoonweg te weinig tijd te hebben voor hem om hem weer lekker door te kunnen rijden. Het is wel een paard wat z'n beweging nodig heeft en ik gun hem iemand die lekker iedere dag tijd voor hem heeft. Het is een echt sportpaard en hij heeft de potentie om ver te komen, maar er zit wel wat werk en geduld in.

Nu mijn dilemma, ga ik hem nu proberen te verkopen? Kan een evt. koper hier doorheen kijken of kan ik hem beter door laten rijden tot hij weer op z'n oude niveau zit? in die tijd betaal ik natuurlijk nog wel steeds stalgeld, hoefsmid, tandarts, zadelmaker e.d. en mijn bijrijder heeft eigenlijk ook te weinig tijd om hem echt vlot door te kunnen rijden. Wat zou ik voor hem kunnen vragen? Ik wil graag een eerlijk verhaal doen naar een koper, ook omdat ik mijn paard het gun dat volgende eigenaren weten wat hij heeft meegemaakt, maar is dit wel handig?

Tips en adviezen zijn welkom..

suikermeisje

Re: Dilemma, verkopen of (nog) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:10

Gezien het hele verhaal en je al verwacht te weinig tijd te hebben straks: verkopen.
Je bijrijder klinkt ook niet als een persoon waar die heel stabiel bij gaat blijven, sorry, dat klinkt banketstaaf maar bedoel ik niet rot. Dit zijn paarden waar een echt goede ruiter op moet en niet zo maar iemand.
Een optie: bij een goede ruiter een maand in training zetten en verkopen. Kost wel een hoop en verwacht met dit verhaal geen €10.000 voor hem te krijgen.

Gezien er nog weer een hoop werk in zit, maar hij al wel wat gepresteerd heeft met 10 jaar, maar niet zo maar te rijden is denk ik op dit moment zo'n €4000. Blijkbaar prima papier, ook wel oké karakter maar niet de simpelste.

Succes met je definitieve keuze.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 10:37

suikermeisje schreef:
Gezien het hele verhaal en je al verwacht te weinig tijd te hebben straks: verkopen.
Je bijrijder klinkt ook niet als een persoon waar die heel stabiel bij gaat blijven, sorry, dat klinkt banketstaaf maar bedoel ik niet rot. Dit zijn paarden waar een echt goede ruiter op moet en niet zo maar iemand.
Een optie: bij een goede ruiter een maand in training zetten en verkopen. Kost wel een hoop en verwacht met dit verhaal geen €10.000 voor hem te krijgen.

Gezien er nog weer een hoop werk in zit, maar hij al wel wat gepresteerd heeft met 10 jaar, maar niet zo maar te rijden is denk ik op dit moment zo'n €4000. Blijkbaar prima papier, ook wel oké karakter maar niet de simpelste.

Succes met je definitieve keuze.

Bedankt voor je reactie. Door een goede ruiter is hij wel zomaar te rijden en die kan er na een korte tijd trainen echt een heel fijn paard aan hebben. Maar ik snap je.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:40

Ik zou inderdaad zeker verkopen, de vraag is dan hoe: of via een trainingsstal die hem een keer mee op wedstrijd nemen en hem voor meer kunnen verkopen, of als 'gewoon' paard verkopen en akkoord zijn met inderdaad 4000 oid.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 11:17

Dankjewel, daar heb ik ook over nagedacht, maar stalgenoten hebben daar niet zulke goede ervaringen mee.. en dan betaal je ook zo 500 per maand.
Ik ben niet van plan hem weg te geven, maar een leuke nieuwe plek voor hem vind ik belangrijker dan de prijs. Ik gun hem echt iemand die lekker met hem aan de slag wil.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:23

o_mariska_o schreef:
Dankjewel, daar heb ik ook over nagedacht, maar stalgenoten hebben daar niet zulke goede ervaringen mee.. en dan betaal je ook zo 500 per maand.
Ik ben niet van plan hem weg te geven, maar een leuke nieuwe plek voor hem vind ik belangrijker dan de prijs. Ik gun hem echt iemand die lekker met hem aan de slag wil.

Mijn paard - en die was echt wel een tandje erger dan wat ik jou hoor zeggen - heb ik wel via een trainer laten verkopen. Ik zat met een blessure, kon er zelf écht niet op, en hij was een draak, en hoe langer hij stilstond, hoe meer hij een draak werd.
Ja, ik heb veel betaald, en hij heeft me uiteindelijk nog niet bijna opgeleverd wat hij op papier waard zou zijn, máár hij werd in de verkoopperiode wél goed gereden, eerlijk gereden en kon door de trainer ook worden voorgereden indien een koper dat wenste. Hij is super goed terecht gekomen uiteindelijk, en met de koper heb ik nog steeds contact. Het is niet alleen maar horror, via een trainer verkopen. Ik ken juist veel fijne verhalen - maar je moet wel klikken met de trainer waar je je paard heen stuurt, denk ik.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:27

In een goede springstal te koop zetten.
Een niet-zo-goede ruiter zou ik er zeker niet opzetten. Teveel risico en het paard kan snel slechte gewoontes aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:29

misschien kan je een beginnende fanatieke ruiter voor hem vinden. een jonge meid die niet schrikt van een uitdaging maar die niet zomaar 10.000+ kan neerleggen voor een nieuw paard?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:31

Trainen kost veel geld en als je paard niet naar de wedstrijden hoeft wordt het vaak gedaan door de stageaire of hulp van stal en zo nu en dan door de trainer zelf. Mocht je het gaan doen vraag dan precies na wat het kost, wie wanneer en hoeveel rijdt en of er bijkomende kosten kunnen komen. Sommige trainingsstallen willen wel starten met je paard en dan mede eigenaar worden , samen verkopen. Stel dan wel een minimumprijs die je wilt ontvangen en spreek sowieso met een trainer alles op papier af, Niet iets in de trant van dat komt wel goed enz. Er is pas nog een uitspraak geweest van iemand die ook geen afspraak had gemaakt met de trainer en die trainer kwam met een dikke rekening voor de training en kreeg gelijk want hij moest betaald worden voor zijn werk en er waren geen afspraken op papier.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:33

Ik zou er zelf geen geld meer in steken met trainers etc ,maar hem te koop zetten met een eerlijk verhaal voor 4000/5000 euro. Je hebt er zelf geen genoeg tijd voor en de bijrijder ook niet. Als een ervaren ruiter er zo mee weg kan rijden dan kun je hem het beste aan zo iemand verkopen. Hij is M springen geweest en L dressuur dus de basis zit er wel in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:37

Eigenlijk klinkt het als een heel braaf paard, ik zou hem verkopen met zijn nieuwe zadel en het verhaal erbij. Wat wel belangrijk is in dit verhaal en wat ik eigenlijk mis..is of hij rontgenologisch goed is en zijn rug ook. Dat is ook belangrijk om te weten ivbm waardebepaling.
Weet je dat niet en wil je er verder geen kosten meer aan maken dan zou ik hem voor e4000,- te koop zetten. Weet je dat wel en is hij gewoon "goed" dan kun je er 1 of 2 duizend meer voor vragen.

Je kunt hem in training zetten maar bij een paard van deze leeftijd krijg je dat er financieel nooit meer uit. Dus ik zou hem lekker door je bijrijder laten rijden, dat is waarschijnlijk ook meer het niveau van het soort mensen wat een paard van deze leeftijd koopt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:47

Ik ga volledig mee met suikermeisje en anderen. Voornamelijk vanwege de reden dat je het paard zelf niet meer kan/durft te rijden. Het is zo'n gedoe als je iedere keer je bijrijder moet regelen als er kijkers/kopers komen.

Dus mijn advies is bij een goede stal neerzetten met de opdracht tot verkopen. Met de nadruk op goede stal.
Die zullen het dier een poosje rijden, hebben dan ook een goede indruk van karakter en potentie en welke ruiter daar bij past. Die hebben ook vaak contacten die jij als particulier niet hebt. En het paard heeft een gunstige leeftijd en stokmaat, dus daar zal vast belangstelling voor zijn.

En voor een goede stal vind ik 500 p.mnd wel een beetje enthousiast hoor. In mijn ervaring komt 700-800 p.mnd eerst. Maar daar staat dan tegenover dat je helemaal ontzorgd wordt. Je hebt niet zelf het gezeur met advertentie, (af)bellers, foto’s en filmpjes maken, kijkers, voorrijden (dus je bijrijder regelen), net-niet-kopers, zondagsrijders, enz. Hooguit dat je er nog 1x mee op stap moet, namelijk voor de verkoopkeuring.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:00

Ik lees nergens dat je onwijs staat te trappelen om weer met hem aan de slag te gaan, dus dan zou ik zeker verkopen.

Heeft het paard bij jou nog M (op wedstrijd) gesprongen of is dat al langer als 3 jaar geleden. Want als dat nog bij de vorige eigenaar is geweest, heeft dat niet meer zo veel toegevoegde waarde voor de prijs.

En tja, een paard dat een jaar lang vrijwel niets heeft gedaan, eruit heeft gelegen vanwege een rugblessure en daarna niet meer volledig en bewezen vol aan het werk is geweest, die levert niet zoveel op.

Maar ga je voor maximaal financieel eruit halen, of ga je voor de beste kansen voor je paard bieden op een leuk nieuw baasje. Want in dat laatste geval zou ik hem zeker wegbrengen naar een stal waar ze hem optrainen, en begeleiden in de verkoop. Die een baasje erbij zoekt die het paard past en die ook kan aantonen dat ie volledig werk weer goed aankan. Als je hem verkoopt in de huidige staat, kom je toch in het lagere segment, komt ie waarschijnlijk bij een handelaar in het lagere segment en is de kans dat hij bij een baasje komt dat hem biedt wat jij in je OP zet, niet zo heel groot.

Dus de vraag is vooral, wil jij nog wat investeren, zonder dat je de garantie hebt dat je dat er ook financieel uithaalt, om je paard de beste toekomstkansen te bieden?

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:11

Waarom zet je hem niet te koop op marktplaats, ehorses etc? Gewoon met het verhaal erbij dat hij een blessure heeft gehad, daarvoor behandeld is, een ervaren ruiter nodig heeft en dan nog ver kan komen? Wellicht heb je al snel een passende match. En zo niet, dan kan je hem altijd nog bij een trainer neerzetten voor de verkoop. Hoeft niet persé een echte handelsstal te zijn natuurlijk; er komen regelmatig advertenties voorbij van ruiters die graag nog een extra paard trainen.

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:16

Ik zou verkopen en hem goed door laten rijden door een betere ruiter.........

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:26

Jessica007 schreef:
Waarom zet je hem niet te koop op marktplaats, ehorses etc? Gewoon met het verhaal erbij dat hij een blessure heeft gehad, daarvoor behandeld is, een ervaren ruiter nodig heeft en dan nog ver kan komen? Wellicht heb je al snel een passende match. En zo niet, dan kan je hem altijd nog bij een trainer neerzetten voor de verkoop. Hoeft niet persé een echte handelsstal te zijn natuurlijk; er komen regelmatig advertenties voorbij van ruiters die graag nog een extra paard trainen.

Lijkt mij het beste idee. Zelf wil je hem niet meer gaan rijden,dus verkopen is dan logisch. Ik zou het dan inderdaad eerst zelf proberen met een eerlijke advertentie.Als je niet te veel vraagt moet dat lukken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:28

Weet je zeker dat je niet weer wil gaan rijden als je genezen bent van de bevalling? Zou eerst 'ns zien of dat geen bevlieging is. Wellicht vlieg je tegen de muren op met die baby en sta je te trappelen om een aantal keer per week een uurtje me-time te hebben met je paard.

Verkopen kan altijd nog. Zou dan idd met het verhaal en juiste zadel erbij verkopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:29

Niks mis mee, met dit paard. Hij is prima te verkopen.
Ik denk dat, gezien je omstandigheden, verkopen geen slecht idee is.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 16:23

Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb inmiddels iemand gevonden die me wil helpen hem door te rijden en te verkopen. Lijkt me toch inderdaad de beste optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:37

Wat ik mis in je verhaal is of je paard wel lekker zijn ei kwijt kan? Je maakt het jezelf zoveel makkelijker door een paard lekker buiten te laten lopen, zodat hij daar zijn energie kwijt kan en een basis conditie houdt.
Daarnaast ook goed je voerbeleid onder de loep nemen, want paarden kunnen behoorlijk heftig reageren op teveel hardvoer.

Toen ik zwanger was hadden we ook een wat pittiger paard en reed mijn man hem. Na de bevalling heb ik het eerste jaar amper gereden en was ik zelfs iets angstig. Als ik er toen alleen voor had gestaan qua paard, was ik er misschien nooit meer op gekomen, op welk paard dan ook.
Hij is ingeslapen, maar mn andere ruin was een drama eerst en die had ik na 2 weken te koop. Maar doorgezet en beste paard ooit aan gehad. Heb ik nu 18jr later nog.

Of je zet door en leert heel veel van zo een paard en krijgt er ook echt veel voor terug. Of het gaat gewoon niet werken en dan is een paard ergens anders beter af. Maar dan moet je wel oppassen, want als jij verkoopt als; wat moeilijk.........Krijg je van die stoere mensen die hem wel even zullen aanpakken en dat is juist wat je niet moet willen.