Mistakes have been made... Blijven schuldig voelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lavidaloca

Mistakes have been made... Blijven schuldig voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 18:00

Hi iedereen!

Wil hier even naar de ervaringen polsen. Zal dat wel vaker doen daar mijn omgeving niet zo paard-minded is als ik :P

Sinds een kleine twee weken heb ik door het vervroegde pensioen van mijn merrietje, een leuke ruin in mijn bezit. Het is een heerlijk paard, heel extravert en gaat in 'gesprek met mij' als we samen aan grondwerk doen. Rijden wachten we nog even mee: eerst aansterken en een zadel op maat.

Ik neem sinds enkele maanden ook elke week weer les (zowel grondwerk als rijles) en leer zoveel bij.
Zodanig veel, dat het confronterend is geworden hoe ik voorheen met mijn merrie werkte en zelfs omging. Ik zal hier niet teveel in detail op ingaan maar het komt er op neer dat ik haar als 14-jarige puber kreeg en ik dit nu véél te vroeg vond. Ik dacht natuurlijk als puber dat ik de wereld aan kon en best wel wist hoe ik een paard moest rijden en onderhouden. Niet dus.

Nu, vandaag de dag, heeft mijn merrietje niks tekort. Altijd hooi, altijd buiten met knusse schuilstal en een kleine kudde. Ze hoeft enkel nog te genieten van poetsbeurten en sporadisch grondwerk. Maar het knaagt soms zo hard als ik er aan denk hoe dingen zo fout heb aangepakt met haar. Ik kan er werkelijk ziek van worden en ga het zo erg voor haar vinden.

Hebben jullie dit ook ooit eens ervaren op de één of andere manier? Hoe gaan jullie hier mee om?
Het standaard antwoord is natuurlijk: 'het is gebeurd, oliebol happens: doorgaan' maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk... Tips en andere verhalen zijn meer dan welkom dus :j

Yessy

Re: Mistakes have been made... Blijven schuldig voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:07

Misschien helpt het om je te realiseren dat de kennis van hoe we het beste paarden moeten houden verandert door de jaren heen. Dus wat voor jouw paarden geldt, geldt voor ontzettend veel andere paarden ook. Ik heb leren rijden in de tijd dat veel paarden nog in stands vastgebonden stonden als ze niet gereden werden, met op vrije dagen soms een dagje (of uurtje) weidegang. Vervolgens moest alles in boxen dus toen konden ze in elk geval hun kont keren (letterlijk, maar meer ook niet). Toen ik mijn paard kreeg was in de randstad een uurtje of misschien twee per dag uit stal normaal, en paarden deden het daar prima op. Ze wisten simpelweg niet beter. Nu, bijna 20 jaar later staat het paard in kwestie hele dagen buiten en heb ik soms hetzelfde gevoel als jij. Maar ik weet ook dat ik alles met de beste intenties deed en meer kon (en kan) ik helaas niet doen. Je haalde je kennis uit boeken en uit je omgeving en daar stond in mijn geval niets over hele dagen buiten met vriendjes.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:14

Ik heb dat ook met onze hond die er helaas niet meer is... ;( Nu ik beter weet ook kwa voeding en alles nog meer en wat het verschil is denk ik sh*t... ik had zoveel beter voor je kunnen zorgen.. Ze heeft wel alle liefde en aandacht gehad.., maar ook ik voel mij hier ook schuldig aan. Het enige wat ik mezelf dan voor kan nemen is dat als er bij mij een hond komt ik het nu wel beter kan doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:16

Het verleden kan je niet veranderen.
Het belangrijkste is om nu kritisch te blijven en niet opnieuw te denken dat wat je nu leert de enige echte waarheid is. Veel kans dat we ons over een aantal jaar over wat we nu 'goed' vinden op dat moment ook gaan schamen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:24

Ik begrijp je schuldgevoel maar je wist niet beter. Je bent nu toch goed bezig dat is al een hele winst! Het was pas erg geweest als je op dezelfde manier door was blijven gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:32

Een paard leeft in het hier en nu. Misschien helpt dat om het schuldgevoel minder zwaar te maken. In het verleden blijven denken heeft ook geen zin, je deed het met de kennis die je toen had. Over 10 jaar zijn er vast wéér veranderingen. Zo blijft dat steeds weer opnieuw gaan :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:37

Ik heb mijn paard ook wel eens excuus geboden met een extra wortel en aai over de bol...als eerste paard heeft hij ook wel acties te verduren gehad die wat minder handig waren :o
Maar hij is daar niet dood aan gegaan, ik ben ouder en wijzer geworden, en hij is uiteindelijk overleden na een jaar op zijn top gefunctioneerd te hebben met een prima management (tuurlijk kan het beter, maar dan moet ik eerst de lotto winnen zodat ik niet van pensionstal afhankelijk ben)

Je bent gegroeit, hebt meer kennis opgedaan, waar je merrie en ruin nu dan beiden plezier van hebben. Fouten maken horen bij het leven, groeien ook :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:45

Tja been there has made this mistake..... En dat heeft lang aan mij geknaagt!

Maar blijf er niet mee in je maag zitten....dan plaag je jezelf dubbel!
Gedane zaken nemen geen keer!

tja nog steeds als ik er aan denk,voel ik me vreselijk maar toen ik zag dat het hem elke week meer gezondheid en kracht toekwam wist ik dat ik wel op de goede weg zat!

Knikmops57

Re: Mistakes have been made... Blijven schuldig voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:33

De dingen kun je niet veranderen. Je hebt geleerd van je 'fouten', en inderdaad zijn een hoop dingen die we vroeger normaal vonden, aan het veranderen. Je moet jezelf niet kwellen met negatieve gedachten. Dieren leven in het 'nu' en denken niet aan vorige week of aan morgen.