het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:29

cobiie schreef:
Onali schreef:
Ik bedoel er eigenlijk mee dat TS een voorgeprogrammeerd dier wilt en zelf er schijnbaar niks zelf voor wilt doen.

Zelfs al is een paard bij eigenaar 1 doodbraaf, kan die bij eigenaar 2 als nog gaan uitproberen -> terug bij eigenaar 1 weer doodbraaf.


Dit dus.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 21:35

oei. Onali, toch maar even verduidelijken.
Ik wil geen 4000 euro geven aan een pony die import is. Waarom ? omdat ik weet dat er wekelijks vrachtwagens slachtpaarden naar België en Nederland komen. Spaanse kneusjes, Ierse Connemara's,...
Deze dieren gaan hier voor enkele weken de wei in, daarna kijken welke er niet kreupel zijn, eventjes een borsteltje erover, zadeltje er op, meelopen in manege met gevorderde ruiters, zijn ze braaf genoeg? Binnen de week mooie foto's op internet. Blijven ze braaf en gezond als je ze een paar maand hebt?
Van 1 keer rijden kan ik inderdaad nog niet veel zeggen... soms kruip ik er gewoon niet op omdat ik genoeg gezien heb bij het voorrijden. Ik heb veel ervaring met paarden, misschien te veel waardoor ik sneller zaken zie die een 'leek' niet ziet.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:40

Volgens mij gaan er geen buitenlandse paarden hier naartoe voor de slacht maar is het andersom??
Maar ik kan er totaal naast zitten hoor :+

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:46

Logisch toch dat in de lage prijsklasse (wat ook nog eens import is), je niet kan verwachten dat alles kant en klaar droompony/paarden zijn?
Trek van die verkoopprijs eens de transportkosten en de winst voor de handelaar, dan blijft er vaak een heel laag bedrag over wat de vorige eigenaar heeft gekregen.

Autumnn

Berichten: 8084
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:51

Heb je wel eens aan een draver gedacht? Zodra ze een carrièreswitch hebben gehad zijn het heerlijke recreatiepaarden. In jouw geval zou ik echter wel pas naar een draver kijken wanneer hij of zij is doorgereden en al is omgeschoold

Elin_

Berichten: 9660
Geregistreerd: 11-11-09

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:56

Maar wat is een lage prijsklasse?

StalNollie

Berichten: 9193
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:58

Maera schreef:
oei. Onali, toch maar even verduidelijken.
Ik wil geen 4000 euro geven aan een pony die import is. Waarom ? omdat ik weet dat er wekelijks vrachtwagens slachtpaarden naar België en Nederland komen. Spaanse kneusjes, Ierse Connemara's,...
Deze dieren gaan hier voor enkele weken de wei in, daarna kijken welke er niet kreupel zijn, eventjes een borsteltje erover, zadeltje er op, meelopen in manege met gevorderde ruiters, zijn ze braaf genoeg?
Binnen de week mooie foto's op internet. Blijven ze braaf en gezond als je ze een paar maand hebt?
Van 1 keer rijden kan ik inderdaad nog niet veel zeggen... soms kruip ik er gewoon niet op omdat ik genoeg gezien heb bij het voorrijden. Ik heb veel ervaring met paarden, misschien te veel waardoor ik sneller zaken zie die een 'leek' niet ziet.


Zooo en waar baseer je dit op. Geloof me dit is absoluut niet waar. Er zijn enkele handelaren die de kneusjes tot zich nemen maar er zijn er ook bij dit in buitenland ook nette prijzen betalen voor nette pony's en ja die zijn dan in nl net wat duurder omdat de inkoop dit ook was.
Ik zou eens kijken naar type draver. Vaak super fijne brave coole kikkers en passen prima in budget

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:00

TS: een welsh cob C is absoluut niet te vergelijken met een tinker. Op geen enkel gebied eigenlijk.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:05

Ruitje van Bokt, die ook een post in dit topic deed, schoolt ook dravers om . Dan heb je een betrouwbaar adres. In ieder geval daat zou ik naar toe gaan als ik voor een draver zou gaan.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:17

Draver zou ik ook een goede keus vinden. :j

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:21

Als ik een draver zou zoeken zou ik ook aan Ruitje denken inderdaad.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:37

Wat is nu eigenlijk je bedoeling met of verwachting van dit topic TS?

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:38

Ik voel mij vereerd maar ik vind een draver geen goede keuze :') .

Als je weinig werk wilt stoppen in het in balans maken of houden van een paard is een draver niet je van het. Ook goed omgeschoold moet je ze vaak blijven helpen hun lijf goed gebruiken. Dit geld natuurlijk voor elk ras, maar voor een draver nog meer denk ik :) .

Qua gangen en verkeersmak zou het wel kunnen passen. Ze zitten vaak vlak en hebben heel veel gezien in hun leven.

Qua spiegelen weer niet, de meeste dravers zijn onwijs mens gericht en nemen je angst over. Je zal denk ik voor dat stabiele eerder bij een koudbloed uitkomen( daarom vind ik die ook stom, want die nemen veel minder van je over :+ )

Dat een handelaar weinig over de achtergrond kan vertellen is niet altijd waar overigens. En daarnaast: maakt dat veel uit? Ik kan daar nooit zoveel mee, alles wat een paard meeneemt uit zijn verleden zie je terug in het heden :) .

Qua kwaliteit/budget: Eens dat de manier waarop veel paarden in het lagere segment gereden zijn soms om van te huilen is.

Echter, mensen willen ook niet meer betalen.

En.... een heel groot deel merkt het niet eens. Wie van de ruiters die een paard zoekt tot 3000 kan voelen of een paard in balans is, rechtgericht is?

Ts: als je zoveel ervaring hebt en geen probleem, dan snap ik dit topic niet zo goed :)

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 23:05

Ik heb weinig ervaring met dravers, ook nog niet actief naar gezocht omdat ik geen echt lange ritten meer doe... vroeger wel heel veel kilometers gedaan, vooral toen ik mijn ijslander Maera nog had...good old days.
Ik had zo altijd het idee dat een draver nood heeft aan veel beweging, graag lange stukken aan een hoger tempo loopt. Klopt dit beeld ? Het blijft me dan ook wel verbazen dat die net wel in een iets lagere prijsklasse vallen. Wat me ook aanspreekt is de reputatie dat het sterke paarden zijn die vaak ook een hoge leeftijd bereiken...
Mijn ervaring met ijslanders zou wel kunnen helpen bij het in balans houden, ik ben ook geen 'bange' of onzekere ruiter, wel door de leeftijd misschien wat voorzichtiger geworden en toe aan een 'rustiger' type paard.

bedoeling en verwachting met het topic:

ik ben het topic gestart met een hoop frustratie... terwijl ik nog maar een paar weken op zoek ben naar een nieuw paardje. Lesje in geduld dus.
Ik heb wel wat gehad aan sommige reacties hier. Dankjewel.
Andere reacties waren dan weer typisch bokt, sommigen trekken wel heel erg snel conclusies over hoe iemand op zijn paard zit.
Voorlopig hoeft hier voor mij geen 'slotje' op. Ik vind het een boeiend heen en weer geschrijf !

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:12

Het valt me ontzettend op dat je behoorlijk wat ingesleten denkbeelden hebt over veel rassen en paarden.

Ik denk dat je aan elk nieuw paard wat je aanschaft wel moet sleutelen om hem te krijgen zoals je hem hebben wilt.
Als je door een stukje onbalans/rijtechnisch stuk heen kan kijken heb je misschien een kans in deze prijscategorie.

Wellicht dat je instructie er dan wel een tijdje op kan stappen zodat jij er geen werk meer aan hebt.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:26

cobiie schreef:
Of het is gewoon niet realistisch om te stellen dat een fokker een veulen 3 jaar onderhoud, inrijdt en aan alles laat wennen en dat voor maar 4.000 euro Max moet doen. :+

Daaruit moeten ook nog de tegenslagen en de fokmerries van betaald worden. :')


TS is dan ook niet op zoek naar een driejarige, vers van de fokker, op het moment dat die persoon zoveel mogelijk winst wilt maken. Een driejarig braaf doorsnee paard dat niet overloopt van talent, maar wel lekker makkelijk is, is misschien 7-8000 euro waard. Datzelfde paard 10 jaar later kan dan dus in de categorie 4-5000 euro vallen.

Ervan uit gaan dat je met een veulen sowieso winst maakt, moet je als professioneel fokker niet doen. Het is daarom dat sportpaardenfokkers zoveel fokken. Die hebben ieder jaargang minstens 10 exemplaren aanwas rondlopen. Een goed aantal zal die verkopen aan de prijs die die wilt, een paar zullen uitermate getalenteerd zijn en kunnen voor veel geld van de hand gaan, maar er zullen ook ongetalenteerde dieren tussen zitten die je ofwel liefst onbeleerd ofwel net aan beleerd voor een lagere prijs van de hand doet. En zo een paard kun je dan zeker voor 4000 euro kopen.

En dan heb ik het nog over sportpaarden, een poule waar ik TS juist zou aanraden van weg te blijven. :)

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:30

Ik ben benieuwd waar dat dan is, ik ben ze niet tegengekomen in onze zoektochten, de net beleerde dieren voor 4000 euro.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:45

upendo schreef:
Ik ben benieuwd waar dat dan is, ik ben ze niet tegengekomen in onze zoektochten, de net beleerde dieren voor 4000 euro.


Even snel zoekopdracht gedaan:
https://www.sporthorses.be/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

En als je naar grotere sportstallen gaat, zullen er ook nog wel zijn die net niet net wel beleerd zijn (dan heb ik het niet over volledig doorgereden).
Maar nogmaals, dan zitten we in de jonge sportpaarden en dat is nu juist wat TS niet zoekt.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:46

upendo schreef:
Het valt me ontzettend op dat je behoorlijk wat ingesleten denkbeelden hebt over veel rassen en paarden.


Niet alleen dit maar vooral dat je blijft hangen in wat je 'had'.

Ik begin het idee te krijgen dat je (onbewust) nog helemaal niet open staat voor een nieuw paard.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:50

Gini schreef:
upendo schreef:
Ik ben benieuwd waar dat dan is, ik ben ze niet tegengekomen in onze zoektochten, de net beleerde dieren voor 4000 euro.


Even snel zoekopdracht gedaan:
https://www.sporthorses.be/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

En als je naar grotere sportstallen gaat, zullen er ook nog wel zijn die net niet net wel beleerd zijn (dan heb ik het niet over volledig doorgereden).
Maar nogmaals, dan zitten we in de jonge sportpaarden en dat is nu juist wat TS niet zoekt.

E pony, E pony, volbloedhengst.
Niet echt je van het.

Fokkers weten mijn inziens heel prima wat de markt is.

Elin_

Berichten: 9660
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:51

Wat reageert iedereen hier naar. Oke openingspost van TS is erg onduidelijk en soms verwoord ze dingen wat onhandig. Misschien uit ontwetendheid, maar alle sarcastische reacties. Ik verbaas me ook over de markt van nu. Je kunt nog geen gezond recreatiepaard (normale gangen, niks bijzonders, geen afstamming en geen extreem rillerig paard) vinden voor 4000. Nog geen 1.5 jaar geleden was dit prima te doen. En inderdaad rijd je liefst geen 100 km, omdat je toch een aantal keer wil kijken voor je tot koop overgaat.
Ik snap TS wel alleen verwoord ze het soms wat te kortzichtig voor mijn gevoel.
Paardenmarkt is wat de gek ervoor geeft. En noem me maar koppig, maar deze gek gaat ook echt geen 4000 neertikken voor dier wat dat gewoon niet waard is.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:03

Ik snap je punt ook echt wel, maar de vraag is zo hoog dat het echt is 'voor jou 10 anderen'. Met beide paarden die we nu hebben gestaan hebben we heel veel geluk gehad. De mijne werd door de fokker het meest aan mij gegund, die van mijn vriendin waren we de eerste kijkers en hebben we meteen (onder voorbehoud van keuring) de knoop doorgehakt. Terwijl de volgende kijker al in de auto zat en afgebeld moest worden..

Het is gekkenhuis.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:06

Dravers hoeven niet hele stukken te lopen hoor. De mijne komt nu 1 x per week 30 min onder het zadel. Verder door omstandigheden staat hij stil en het is al een maand opstappen en wegrijden.

Dat hoge tempo is aan jezelf, ze zijn heel erg leergierig en slim. Als jij 3 x toelaat dat ze hard mogen, dan ga je hard. Soms zag ik het zelfs bij kijkers, zaten er nog geen kwartier op maar gingen steeds stilstaan bij de ingang: Mocht je de dag erna vertellen dat dat niet meer hoeft :') .

Het enige nadeel is dat een niet goed omgeschoolde juist harder gaat als je druk geeft op de teugels.

Als je daar toch wat energie in wil steken, het in balans houden, dan is een draver mogelijk wel een optie.

Als je daarin goede adressen wil heb ik nog wel tips voor je, want ook in draversland zijn er mensen die 'm 2 keer opzadelen en omgeschoold noemen. Ook ken ik het sportverleden van veel dravers. Mijn inbox staat open als je tips wil :) ! Heb zelf niks staan voor de verkoop, maar als je het ras wilt proberen mag je de mijne wel testen mocht je dat willen :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:16

TS je hebt best een eisenpakket. Is ook heel verstandig daar geen concessies aan te doen. Maar ik zou echt kijken of je je budget niet wat kunt verruimen.
Ga niet vasthouden aan je huidige budget omdat je vindt dat het daarvoor gewoon moet kunnen.
Je zoekt een gezond, goed gereden, comfortabel paard zonder enig vlekje of 'rugzakje', en niet te oud. Ongeacht het ras hangt daar een prijskaartje aan, zeker met de huidige grote vraag naar deze categorie paarden.
Bedenk ook dat je de aankoopprijs maar 1x uitgeeft. Dan liever wat langer sparen of wat geld bijlenen.

Balen dat de IJslanderverkoper het paard bij nader inzien niet aan je wilde verkopen. Maar ga ervan uit dat het niet voor niets is dat de verkoper jullie geen match vond. Dat kan in kleine dingen zitten waar jij bij een geslaagde proefrit zelf geen erg in hebt gehad. De eigenaar kent het paard tenslotte het best. Heb je ook gevraagd naar de reden dat de verkoper het niet als een goede match zag?

Hoe dan ook, succes met de verdere zoektocht!

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:25

upendo schreef:
Gini schreef:

Even snel zoekopdracht gedaan:
https://www.sporthorses.be/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

En als je naar grotere sportstallen gaat, zullen er ook nog wel zijn die net niet net wel beleerd zijn (dan heb ik het niet over volledig doorgereden).
Maar nogmaals, dan zitten we in de jonge sportpaarden en dat is nu juist wat TS niet zoekt.

E pony, E pony, volbloedhengst.
Niet echt je van het.


Nu zitten we in een cirkelredenering.

Stap 1: Ik zeg dat er heus wel dieren voor 4000 euro te koop zijn omdat niet ieder dier even goed of even getalenteerd is (daarom dat een sportpaardenfokker altijd tientallen jonge paarden heeft lopen, omdat er maar een x aantal "perfect" zijn).

Stap 2: Jij zegt: dat kan niet, toon ze me dan!

Stap 3: Ik toon je er een paar die ik heel snel opgezocht heb.

Stap 4: Jij zegt dat die dieren niet echt je van het zijn.

Ja duh, denk ik dan, dat was toch juist wat ik in stap 1 zei. :D Als je op zoek bent naar een beleerde 4-jarige merrie tussen de 1.67m en 1.73m, met veel front en een goed achterbeen, mooie bloedlijn, röntgenologisch goedgekeurd en potentieel om 1.40m te starten. Die ga je inderdaad niet vinden voor 4000 euro, dat heb ik ook nooit beweerd. :+