Welsh A of Shetlandpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardkirsten

Welsh A of Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 19:08

Heya iedereen,

Dusss, het zit nu zo.
Ik en mijn moeder gaan kijken voor een eigen pony.
Vanwege privé redenen wil ik geen rijpony, maar eerder een kleintje, om alles mee te leren en te doen.
Nu zit ik te denken, wat is het handigst...

Een shetlander, of een welsh a?

Ik wil ermee redelijk veel doen. Ik wil sowieso met lange lijnen uiteindelijk aan de slag gaan, ik wil vrijheidsdressuur doen, veel grondwerk, longeren (spreekt voor zich xD) en verder lekker veel wandelen.
Ook wil ik het liefst eentje vanaf ongeveer 2 jaar, zodat ik (natuurlijk onder begeleiding) ook echt met het opvoeden en de basis aanleren dingen kan leren.

Nu heb ik dus het dillemma nogsteeds, welk ras is beter?
En welk ras is in verhouding goedkoper qua onderhoud? Ik weet dat paarden en pony's niet goedkoop zijn en dat ze niet heel veel schelen allemaal, maar toch zou ik graag jullie mening willen weten welke waarschijnlijk qua onderhoud goedkoper is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:27

Kwa onderhoud kost een hoefsmid, een tandarts en een dierenarts net zoveel voor een shetlandsr als een welsh.

Evt kwa stalling en hooi zou er verschil in kunnen zitten maar dat is geheel afhankelijk van waar je woont.
Heb zelf jarenlang niet bepaald 'korting' gehad op stallingsprijs en hooi.

Ik zou gewoon bij beide rassen blijven kijken en er 1 kopen die je aanspreekt.

Amado7

Re: Welsh A of Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:29

Ik zou gaan voor een welsh. Meer omdat ik denk dat de bouw iets gunstiger is qua lange lijnen en correct lopen dan een shetlander.

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:34

Kwa kosten zal het weinig uitmaken. Ik zou vooral kijken naar de karakters van het ras. Een shet is vaak erg ondeugend en eigenwijs. Een welsh heeft vaak meer pit en go. Dit zijn alleen wel enorme stereotypes natuurlijk.
Gewoon kijken wat bij jou zou passen kwa karakter. Staar je niet stuk op ras, wie weet is er bv een heel leuk minipaardje dat bij je past.
Ook moet je bij jezelf ten rade gaan hoe veel werk je wil, wil je er een die al de basis kent van halstertje om en mee wandelen, of wil je er een zo uit het land geplukt?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:40

Ik zou niet perse naar ras kijken maar naar het geen je het meeste aanspreekt, gewoon rondkijken dus. Je kan voor je zelf een lijstje maken wat het kleinste en wat het grootste is maximum dat je zoekt, hou er rekening mee moest je het pony'tje uiteindelijk voor de wagen willen zetten kijk je best voor een pony van minimum 95cm voor het gemak. Eronder kan uiteraard ook maar het levert je een hoop meer zoekwerk op qua spullen en minder mogelijkheden in menwagens. Buiten het mennen om naar halsters, dekens, ... toe ook veel meer keuze dan.

Eventueel kan je eens langs gaan bij mensen in de buurt die actief bezig zijn met hun shet, minipaard of welsh? Dan krijg je ook beter een idee wat je mogelijks meer aanspreekt. Qua kosten behalve in de aanschafprijs maakt het weinig uit, de meeste zaken zoals hoefsmid, osteopaat, tandarts, stalling .. hanteren een vast (pony) tarief.
Laatst bijgewerkt door Lori op 06-02-20 19:44, in het totaal 4 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:40

Denk dat je vooral moet kijken naar de bouw, gangen, gezondheid en vooral het karakter. Wij hadden een A-welsh, prachtig dier, goed gangen, lief en braaf in de omgang, maar slecht hanteerbaar onder het zadel (en vast ook aangespannen).
We hadden twee shetlanders, 1 grote maat (ruim 110 cm) en een kleine (86 cm). De grote had prima gangen en een heel braaf karakter. Leuk dier en heel geschikt voor jouw doel. De kleine had slechte gangen en luisterde slecht, wel heel gezellige pony, maar totaal ongeschikt voor jouw doel.

Ik heb een kruising (onbekend) van ongeveer 120 cm gekend, een appaloosamerrietje. Liep goed, superbraaf, ideale kinderpony. Geen bepaald ras. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een pony van het door jou gewenste formaat en leeftijd, niet zozeer van een bepaald ras.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:44

Ik heb een grote shetlander en 3 welsh a ponys. Ze zijn alle 4 verschillend van karakter. Als ik jou was zou ik het ras loslaten maar gewoon een pony zoeken waar je een klik mee hebt. Qua kosten zit er geen verschil in een shetlander of een welsh a. Mijn ponys lopen alle 4 in de sport voor de kar en onder t zadel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:51

Een shet zal iets goedkoper zijn dan een welsh, zowel in aankoop als onderhoud. Maar als het daarop aankomt, kun je misschien beter geen pony nemen.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:20

Ik heb een Shetlander en een Shetlander x welsh.
Wat ik merk is dat mijn Shetlander enorm knuffelig is en echt veel voor me wil doen. Hij is leergierig en wil graag nieuwe dingen aanleren.

Mijn shet x welsh is wat feller. Reageert snel op kleine dingetjes, vind gauw wat spannend maar wil het wel proberen. Wel pakt hij gauw dingen op en geeft hij wel aan dingen te willen doen of leren.

Ik weet niet of je vlak bij mij in de buurt woont? Maar anders zou je prima eens langs mogen komen om te kijken en te ervaren. Ook voor meer vragen staat m’n pb altijd open :)

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:51

Zoals eerder gezegd, kwa prijs zal het niet veel verschillen. Als ik jou was zou ik bij ponies gaan kijken. je merkt vanzelf wel met welke je een klik hebt :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:55

Als je er ook met de koets achter wil, dan is de stokmaat, gewicht en kracht belangrijk om een koets je te kunnen trekken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:21

In aanschaf is een Welsh wellicht iets duurder, in onderhoud zal het niet veel uitmaken. Hier shetjes gehad voor de kinderen en nu een Welsh a en d, ik vind de welshjes leuker om mee te werken. Maar kijk vooral naar karakter van de pony. Onze welshjes zijn wat werkwilliger en minder eigenwijs dan de shetjes waren. Willen alle twee erg graag alles goed doen, pakken alles snel op. Wel alle twee al braaf beleerd voor de kinderen, veel kleintjes wordt soms niet veel mee gedaan natuurlijk. Mocht je willen gaan mennen in de toekomst, zou ik eerder gaan voor een Welsh.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:35

Welsh, reden is zeker de stokmaat, zowel omdat 1.20m net fijner is om overal bij te kunnen zonder je 3 dubbel te vouwen en wandeltempo's overeenkomen.
Laat keuren, bij shet ook zeker patella luxatie en net als bij welsh tanden ivm past alles wel in die kaak.
Wil je inderdaad gaan mennen, is wat meer gewicht en maat erg fijn zodat je meer kan dan alleen weg met een sulky.

paardkirsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 22:08

Dankjulliewel voor alle tips!
Ik denk dat ik waarschijnlijk gewoon zoals veel al zeggen lekker ga kijken bij ponies (heb op t moment twee op t oog waarbij ik ga kijken)
dus dat komt zeker goed.

Weten jullie nog dingen waar je op moet letten als je een pony van rond de twee jaar aanschaft? Qua in omgang en opvoeding enzo?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:14

tamary schreef:
Welsh, reden is zeker de stokmaat, zowel omdat 1.20m net fijner is om overal bij te kunnen zonder je 3 dubbel te vouwen en wandeltempo's overeenkomen.
Laat keuren, bij shet ook zeker patella luxatie en net als bij welsh tanden ivm past alles wel in die kaak.
Wil je inderdaad gaan mennen, is wat meer gewicht en maat erg fijn zodat je meer kan dan alleen weg met een sulky.

Mijn shets hebben ook een flink wandeltempo: 5 tot 6 km/h

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:59

Ik had al een berichtje gestuurd bij je boktmarkt advertentie . Maar wij hebben nog een merrie staan (kruising welsh vermoedelijk )van 1,29 hoog . Die we beleerd en kant en klaar hebben staan voor de wagen . Ontzettend zuinige pony van zichzelf . Kan heel hard werken . Zowel leuk voor de marathon als voor de dressuur . Flink dikke manen (momenteel wel geknipt in sportcoupé )en geen Exceem.

Ze is een pony die wel zeker in het begin wat eenkennig is . Maar vrouwen wil ze wel vertrouwen . Grondwerk zou haar uitermate goed doen .

Als je graag wil mennen past ze perfect in je profiel . momenteel is ze wel dik want we hebben de afgelopen winter niet veel kunnen doen wegens tijdgebrek . Maar goed dat is er wel weer af te trainen . Ze is niet duur ,omdat wij haar voor de buren beleerd hebben voor de wagen omdat ze als kinderpony niet geschikt bleek .
Afbeelding

Deze foto was van augustus .